Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Walentynki

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 15057 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

 

SCENARIUSZ WALENTYNEK

DLA SZKÓŁ PONADPODSTAWOWYCH I PONADGIMNAZJALNYCH

Opracowała mgr Beata Miłkowska-Andrzejczak

Imprezę walentynkową w szkole poprzedziły:

1. Konkurs na najmilszą koleżankę i najmilszego kolegę, przeprowadzony we wszystkich

klasach, w formie głosowania, dzień wcześniej z udziałem komisji uczniowskiej powołanej do czuwania nad prawidłowym przebiegiem głosowania i podsumowaniem wyników.

Należy też przygotować nagrody i szarfy dla dekoracji zwycięzców.

2. Wykonanie charakterystycznego wystroju szkoły:

a. rysunki dużego formatu np.: kartka z kalendarza, serce przebite strzałą, amorek, para młodych – oświadczyny,

b. aforyzmy np.: - Miłość często wznosi wieże, ale mieszka na parterze.

c. fraszki np.: - Anioł Mój mąż to anioł – rzekła pewna pani, Ładny mi anioł – odparł ktoś – z rogami!

- Fraszka o miłości

Kocham cię!

Ich Liebe!

I love you!

Io t‘amo!

Każdy mówi inaczej-

Wszyscy robią to samo.

- Ewa

Pramatka Ewa zimą i latem

nosiła dekolt i... nic poza tem

- Przychylność

Kochać? Rada niedobra: nieszczęśliw, kto kocha:

dygoce z niepokoju, a po stracie szlocha.

Cóż powie, kto się z kwestią serca uporał?

Lubić i dać się lubić - to najlepszy morał.

T. Kotarbiński

- Kochaj

Kochaj ALTER EGO

jak siebie samego

Joanna Kulmowa

- Niestety

Po twarzach kobiet, w których się kochałem,

poznaję, jak bardzo już się zestarzałem.

- Ewa

Źle mężczyźnie samemu! - orzekł Bóg i stworzył

Ewę, aby mu było tysiąc razy gorzej.

- O nici

Nie pomoże nić Ariadny

gdy Tezeusz niezaradny.

- Brak

Odeszłaś ode mnie jak przedtem od wielu

i pustka została po tobie w portfelu.

- Najmilsza z zaliczek

Najmilsza z zaliczek dziewczęcy policzek.

d. imiona sławnych kochanków np.:

- Romeo - Julia

- Odyseusz - Penelopa

- Petrarka - Laura

- Filon - Laura

- Mickiewicz - Maryla Wereszczakówna

- Napoleon - pani Walewska

- Chopin – George Sand

- Król Kazimierz Wielki - Esterka

- Zygmunt Krasiński - Delfina Potocka

- Balzak - pani Hańska

- Cesarz Franciszek Józef - Katarzyna Schratt

- Franz Kafka - Milena Jesenska

- August II Mocny – Aurora von Konigsmark

e. nagłośnienie szkoły i nadawanie przed lekcjami i na przerwach piosenek

o miłości.

f. inne formy dekoracji np. baloniki, czerwone serduszka,serpentyny.

3. Wystawiona tydzień wcześniej skrzynka na pocztę walentynkową.

CZĘŚĆ I

O MIŁOŚCI WIERSZEM

1. „Rozmowa liryczna „ – Konstanty I. Gałczyński (zapowiedz prowadzącego)

( wykonanie przez chłopca i dziewczynkę w formie groteski)

- Powiedz mi, jak mnie kochasz.

- Powiem.

- Więc?

- Kocham cię w słońcu. I przy blasku świec.

- Kocham cię w kapeluszu i w berecie.

- W wielkim wietrze na szosie i na koncercie.

W bzach i brzozach, i w malinach, i w klonach. I gdy śpisz. I gdy pracujesz skupiona. I gdy jajko roztłukujesz ładnie –

nawet wtedy, gdy ci łyżka spadnie.

W taksówce. I w samochodzie. Bez wyjątku.

I na końcu ulicy. I na początku.

I gdy włosy grzebieniem rozchylisz.

W niebezpieczeństwie. I na karuzeli.

W morzu. W górach. W kaloszach. I boso.

Dzisiaj. Wczoraj. I jutro. Dniem i nocą.

I wiosną, kiedy jaskółka przylata.

- A latem jak mnie kochasz?

- Jak treść lata.

- A jesienią, gdy chmurki i humorki?

- Nawet wtedy, gdy gubisz parasolki.

- A gdy zima posrebrzy ramy okien?

- Zimą kocham cię jak wesoły ogień.

Blisko przy twoim sercu. Koło niego.

A za oknami śnieg. Wrony na śniegu.

2. Dziś 14-y lutego! Walentynki! Dzień zakochanych!

( zapowiedz prowadzącego)

3. Inscenizacja wiersza

Od niedawna jest to święto w kalendarzach,

Choć niektórych nowy zwyczaj trochę złości...

Święto, co się tylko w lutym zdarza:

Walentego – patrona miłości.

Kiedyś Amor wypełniał tę rolę,

Lecz wam powiem wszystkim w sekrecie:

W starożytnej Grecji radził sobie,

Ale nie we współczesnym świecie

Kilku świętych z rejestru skreślono,

Bo ich było troszeczkę za wielu,

lecz Walenty jest niezastąpiony,

bo on działa w szlachetnym celu.

Serca młodych na miłość otwiera

I pozbawia je nieśmiałości.

W cztery oczy rozmowa szczera

To już jest preludium miłości.

Jeśli droga samotna i pusta,

Możesz liczyć na Walentynki!

One sprawią, że czyjeś usta

na Twych ustach roztopią śnieżynki.

I pomyślcie, że w środku zimy

Tak gwałtownie się ociepliło...

Może wcześniej nastanie wiosna...

A to właśnie nadeszła miłość.

4. ( prowadzący)

Już literatura antyczna przekazuje nam utwory o pięknej, czystej miłości Romea

i Julii, Petrarki i Laury, Odysa I Penelopy i otwiera serca młodych na miłość.

Na miłość otwarte są serca naszych dziewcząt i chłopców.

Wszak nie kłamie Andrzej Rosiewicz śpiewając:

Najwięcej witaminy mają polskie dziewczyny

i to jest prawda, to jest fakt

dziewczęcy urok, wdzięk i takt.

5. Ogłoszenie wyników konkursu przez przewodniczącego komisji uczniowskiej na

najmilszą koleżankę i najmilszego kolegę. Można przydzielać trzy miejsca.

Zwycięzcy przy dźwiękach werbli wchodzą na scenę.

Następuje dekoracja szarfami z napisami: Najmilsza koleżanka, Najmilszy kolega

i wręczenie nagród np.: wielkich czerwonych lizaków w kształcie serc.

CZĘŚĆ II

O MIŁOŚCI – GŁÓWNIE PROZĄ

(zapowiedz prowadzącego)

6. Choć zabrzmi to jak paradoks, drugą część poważną apelu rozpoczynamy fraszką.

(recytacja fraszki)

Kochać? Rada niedobra: nieszczęśliw, kto kocha:

dygoce z niepokoju, a po stracie szlocha,

Cóż powie, kto się z kwestią sercową uporał?

Lubić i dać się lubić - to najlepszy morał.

Tadeusz Kotarbiński

7. „Otwórz serce swe” Marek Torzewski

(odtwarzanie piosenki z płyty)

8. (recytacja wiersza)

Pytasz co w moim życiu z wszystkich rzeczą główną,

Powiem ci: śmierć i miłość obydwie zarówno.

Jednej oczu się czarnych, drugiej – modrych boję.

Te dwie są me miłości i dwie śmierci moje.

Jan Lechoń

9. ( o miłości prozą)

Osoba 1

Jeżeli człowiek spotyka w życiu prawdziwą, głęboką miłość to jest to wartość tak olbrzymia, że jeśli nawet spotka ją na końcu życia, jeżeli będzie przeżywał ją przez rok, mniej - miesiąc, dzień, mniej – może nawet przez jedną godzinę to jest to coś tak cudownego, że jest w stanie jak gdyby usprawiedliwić całe życie. Nadać nie tylko sens, ale także mieć tę świadomość: - Teraz już mogę umrzeć! Stało się to, co jest najpiękniejsze!

(na podstawie wypowiedzi Bożeny Janickiej)

Osoba2

O miłości mówimy często przez pryzmat miłości Romea i Julii – czyli miłości

nastolatków. Tymczasem miłość dotyka ludzi w każdym wieku. Jest w literaturze

powieść, która opowiada o miłości ludzi siedemdziesięcioletnich. Są powieści, które

opowiadają o miłości mężczyzny dużo starszego do nastolatki i odwrotnie o miłości

kobiety do dużo młodszych od siebie kochanków.

Miłość jest możliwa w każdym wieku. Miłość wciska się wszędzie. Jest prawdziwą siłą,

która jest właściwie równoznaczna z pełnią życia.

(na podstawie wypowiedzi Justyny Święcickiej)

Osoba 3

Co rozróżnia miłość i pragnienie?

Pragnienie jest dążeniem, rodzajem demona, który nas ku czemuś pcha. Może być

czymś przerażającym, może być czymś pięknym.

Może być dla nas samych czymś dziwnym, nad czym nie jesteśmy w stanie zapanować.

Ale jak powiedział Rilke: – Jeśli opuszczą mnie moje diabły, obawiam się, że ulecą z nim

moje anioły.

(na podstawie wypowiedzi Justyny Święcickiej)

Osoba 4

Słynny kochanek, poeta Zygmunt Krasiński, ustawicznie potrzebujący muzy, godził się

nawet na gorzkniejącą i kapryśną Delfinę Potocką. Wolał taką niż żadną. Chociaż pod

koniec życia zaświtała mu, być może myśl, że tę rolę mogła była spełnić w pewnym

momencie jego żona Eliza, adorowana przez wielkich artystów, książąt, koronowane

głowy. Postanowił jednak dochować wierności swemu cierpieniu pisał:

Jeszcze kielich mojej doli

Wiele kropel ma

Muszę cierpieć, pić powoli,

Wypić aż do dna.

Osoba 5

Demony zapewne sprawiły, że tenże Zygmunt Krasiński dzięki nad wyraz pięknej

Joannie Bobrowej – żonie marszałka krzemienieckiego – poznał co to miłość nie tylko

duchowa.

„Wychylę kilka pucharów wesela,

kilka pucharów boleści,

po ludzku kochać będę,

po ludzku cierpieć,

a potem siądę i napiszę

i to będzie dobrem.”

Przeżycie było wielkie. I choć Joanna obdarza go uczuciem gorącym, kochankowie

nie mogą ani na chwile zapomnieć o tym, że pani marszałkowa ma dzieci i musi dbać

o opinię, której strażnikiem jest jej mąż.

Ach ileż to było miłości złych przed nimi i po nich!

10. „Nie ma rady na miłość złą!” Marek Torzewski

(odtwarzanie piosenki z płyty)

11. Osoba 1

Kiedy pojawiają się pierwsze diabły i pierwsze anioły?

Wcześnie i od razu. Najwcześniej w wieku dorastania, dojrzewania, w wieku 12-13 lat.
(na podstawie wypowiedzi Justyny Święcickiej)

Osoba2

Miłość w ciągu ostatnich dwustu lat została zastąpiona przez seks, przygody

miłosne, rozrywkę, telewizję.

Czy da się do tego wewnętrznego ogrodu wprowadzić, zaszczepić drzewa, żeby potem

dały owoce, żeby coś nie zostało zaprzepaszczone?

Tak. Temu też służy sztuka, ale też bycie z innym człowiekiem.

Służy temu rodzina, pokazywanie świata wartości, pokazywanie wzorów własnym

Życiem.

Pierwszym wzorem zawsze będą rodzice.

Młodzież szuka wzorów. Patrzy na dorosłych, na sztukę.

Źródło powinno być czyste, powinno być wzorem.

Ludzie szukają miłości i przyjaźni czystej, pięknej.

(na podstawie wypowiedzi Justyny Święcickiej i Michała Montowskiego)

Osoba 3

Nie wszystkim jest dane wiązać się z drugim człowiekiem z miłości. Niektórzy, a może

nawet większość, buduje więzi ze swoimi partnerami życiowymi mozolnie, powolutku,

metodycznie, systematycznie, wytrwale. Ale z tej umowy małżeńskiej rodzi się nieraz

przyjaźń, a nawet silniejsze uczucie. I wiemy, że ten model jest sprawny, bezpieczny.

Wiemy też, że niektórym miłość jest po prostu dana. Jest i tyle. Nawet nie wiemy

dlaczego.

Możemy sobie najwyżej po cichutku zazdrościć komuś szczęścia, które nam nie było

dane.

Można sobie zadawać pytanie: Jak to jest, że jedni są otwarci na miłość i ona do nich

przychodzi, a od innych się odwraca i jakoś nie chce?

Może to jest związane z konstrukcją naszej osobowości?

Może nie bez wpływu jest wszystko to, czym nasiąkneliśmy za młodu –lektury, filmy, to

wszystko co nas wzruszało, co nas uczyło piękna, wrażliwości, przykład rodziców,

dziadków.

Wszystko to, co potem mamy głęboko schowane w naszym wewnętrznym ogrodzie,

z którego czasem nawet w największym cyniku i gburze coś szepcze: - No daj mi ideał!

Daj mi jakikolwiek, szybko! Jakieś uczucie czyste, jak woda, że źródła.

(na podstawie wypowiedzi Michała Montowskiego)

Osoba 4

Roztropne małżeństwa nie koniecznie są małżeństwami z czystej kalkulacji- na zasadzie,

że on będzie przynosił do domu pieniądze. Chodzi także o to, że młody człowiek zawsze,

chyba dzisiaj także, w pojedynkę czuje się słaby, zwłaszcza kobieta. Po prostu kiedy jest

ich dwoje stanowią najmniejszą komórkę społeczną. Z tą komórką społeczną już

otoczenie musi się liczyć. Po prostu oni czują się bardzo słabi kiedy mają 20, 21 lat i

wiedzą, że kiedy będą we dwoje, będzie im łatwiej zbudować życie.

Pora pomyśleć roztropnie co zrobić, żeby nie przepaść nie zginąć w życiu.

Jeżeli człowiek zostaje sam na całe życie, a nie zdobywa tego największego, co życie

może mu dać, może po prostu życie przegrać.

(na podstawie wypowiedzi Bożeny Janickiej)

Osoba 5

Prawdziwa miłość musi się weryfikować każdego dnia.

A fraszka mówi tak:

Z dwojga - jedno się spóźnia, a drugie popędza

Jeśli on - to „brutal”, gdy ona - to „jędza”.

Bez popędzania słodło na termin nie zdąży.

(tak prawi prakseolog, sprawności chorąży)

Tadeusz Kotarbiński

Prawdziwa miłość musi się weryfikować każdego dnia i zawsze jest związana z jakimś

zmaganiem, z przezwyciężeniem siebie, z nastawieniem na drugiego człowieka w tym

sensie, żeby jak najwięcej nas łączyło.

(na podstawie wypowiedzi Bożeny Janickiej)

12. (prowadzący)

Autor opowieści o sławnych kochankach powiada, że piękna, niezależna

i romantyczna księżniczka bawarska Elżbieta, znana nam z filmów jak Sisi, nie od razu chciała zrezygnować z romantycznej aureoli wokół swego kochanka

Franzi-cesarza Franciszka Józefa, porywczego w miłości herosa.

Przez długi czas w tym myśliwym i urzędniku próbowała doszukiwać się swego Franzi z owych szczęśliwych dni narzeczeństwa w Bad Ischl. Budziła otuchą każdą niekonwencjonalna serdeczność. Ale rozczarowania przeważały.

13. Osoba 1

Miłość to temat bardzo trudny. Trudno jest mówić o czymś jednocześnie bardzo konkretnym, bo doznawanym przez każdego indywidualnie i bardzo ogólnym, bo to w końcu ten ideał najbardziej dostępny, najbardziej otwarty dla wszystkich niezależnie od wykształcenia, od koloru skóry itd.

Miłość jest pewną dyspozycją, pewnym stanem, pewnym otwarciem do..., ale jednocześnie pewnym dążeniem, a nie tylko czekaniem aż coś spadnie nam w ręce.

To jest najkrótsza charakterystyka stanu, w którym człowiek przekracza samego siebie.

(na podstawie wypowiedzi Michała Montowskiego)

Osoba 2

Więc:

Kochajmy i bądźmy kochani! Jak mówi poeta: „ Miłość wszystkiego końcem, celem,

nie ma nic wyższego nad miłość na świecie”

14. „Pokochaj mnie przez jedną chwile” Marek Torzewski

(odtwarzanie piosenki z płyty)

15. Rozdanie poczty walentynkowej. Prowadzący odczytuje na głos nazwiska adresatów listów, a listonosze walentynkowi dostarczają listy do rąk własnych.

16. Przewodniczący dziękuje za udział w spotkaniu walentynkowym

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie