Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Bedę przedszkolakiem

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 671 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zadzwoń do Nas!* - tel. 606-...-... ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

 
PROGRAM ADAPTACJI DZIECI 2 i 3-LETNICH
W PRZEDSZKOLU NR 2 W TARNOBRZEGU




WSTĘP

Dzień, w którym dziecko trafia po raz pierwszy do przedszkola, jest bardzo ważny w jego życiu. Musi rozstać się z rodzicami i w nowym środowisku poradzić sobie samo z różnymi problemami. U wielu z nich wywołuje to sytuację stresową – lęk, złość, upór, gniew – którą najczęściej przenoszą na pracowników przedszkola, rodziców lub inne dzieci.
Tego dnia obawiają się również rodzice, oddając swoje dziecko pod opiekę osobom obcym. Niektórzy swoje lęki przenoszą podświadomie na dziecko. Niepokoją się, czy poradzi sobie ono z rozstaniem, czy będzie płakać, czy nauczycielkom można zaufać i mają jeszcze wiele innych wątpliwości.
Żeby proces adaptacji przebiegał sprawnie, musi zaistnieć ścisła współpraca między rodzicami a pracownikami przedszkola. Ich wspólny wysiłek ułatwi dzieciom przystosowanie się do nowego środowiska. W tym celu powstał program adaptacyjny „Będę przedszkolakiem”.
W naszym przedszkolu adaptacja dzieci przebiega nieco inaczej niż w innych przedszkolach, gdyż w przedszkolu jest oddział żłobkowy. Dzieci z oddziału żłobkowego łatwiej adaptują się w przedszkolu, nauczycielki zapoznają się z nimi w ciągu roku szkolnego, łatwiej jest nawiązać kontakt z ich rodzicami. Ważne jest też uzyskiwanie informacji o dzieciach od opiekunek żłobkowych. W tej sytuacji nauczycielki mogą więcej czasu poświęcić na kontakt z dziećmi „z zewnątrz” i ich rodzicami.

ZAŁOŻENIA PROGRAMU :

Program pomoże dzieciom :
- przezwyciężyć strach przed zmianą środowiska i rozstaniem z
rodzicami,
- łatwiej przekroczyć próg dom – przedszkole,
- szybciej przystosować się do nowego środowiska,
- poznać pomieszczenia w przedszkolu (sala zajęć, łazienka, szatnia) oraz ogród przedszkolny,
- poznać pracowników przedszkola – nauczycielki, dyrektorkę, pomoc wychowawczą, salową,
- poznać kolegów z grupy,
- ukształtować sobie pozytywny wizerunek przedszkola,
- uświadomić sobie, że pobyt w przedszkolu może być ciekawą i wesołą zabawą oraz formą radosnego działania,
- skrócić okres adaptacji w przedszkolu.

Rodzicom pozwoli :
- obniżyć lęk związany z koniecznością oddania dziecka pod
opiekę personelu przedszkola,
- zapoznać się z pracownikami przedszkola,
- zdobyć zaufanie do pracowników przedszkola,
- poznać pomieszczenia w przedszkolu,
- poznać innych rodziców z grupy,
- zapoznać się z rozkładem dnia w przedszkolu,
- dokonać obserwacji dziecka na tle rówieśników,
- zaznajomić się z wymaganiami stawianymi przez przedszkole,
- zrozumieć znaczenie samoobsługi dziecka jako warunku lepszej adaptacji w środowisku przedszkolnym,
- nawiązać aktywną współpracę z przedszkolem.

Nauczycielkom pomoże :
- poznać dzieci, zdobyć ich zaufanie,
- zaobserwować zachowania dzieci, co wpłynie na planowanie pracy we wrześniu,
- poznać rodziców i zdobyć ich zaufanie,
- poznać oczekiwania rodziców wobec przedszkola.

ZADANIA DO WYKONANIA :

1. Spotkanie z dziećmi i rodzicami z oddziału żłobkowego, zaproszenie na „Wiosenne przedstawienie” przygotowane przez grupę 6-latków z przedszkola (marzec).
Cele:
- nawiązanie kontaktu z dziećmi i rodzicami, wzajemne poznanie się,
- budowanie pozytywnego wizerunku przedszkola i pracy nauczycielek.

2. Spotkanie z dziećmi i rodzicami z oddziału żłobkowego – wspólne zabawy integracyjne ze „starszakami”, teatrzyk „Trzy świnki” w wykonaniu 6-latków (kwiecień).
Cele:
- lepsze wzajemne poznanie (rodzice, dzieci, nauczycielki),
- obserwowanie zachowania dzieci na tle grupy rówieśników,
- nabywanie przekonania o wysokiej jakości pracy przedszkola i o dobrej i życzliwej atmosferze panującej między dziećmi i nauczycielkami.

3. Rozmowy indywidualne z dziećmi i rodzicami podczas zapisywania dzieci do przedszkola (kwiecień, maj).
Cele:
- nawiązanie indywidualnego kontaktu z dziećmi i rodzicami,
- pokazanie sali zabaw dzieciom i rodzicom.

4. Zebranie z rodzicami dzieci przyjętych do przedszkola o charakterze edukacyjno – informacyjnym (maj).
Cele:
- zapoznanie rodziców z pracownikami przedszkola (nauczycielki,
dyrektorka, pomoc wychowawcza, salowa), z pomieszczeniami w przedszkolu, z rozkładem dnia,
- zapoznanie rodziców z założeniami programu adaptacyjnego,
- uświadomienie rodzicom, że współdziałanie z pracownikami przedszkola to warunek udanej adaptacji dziecka,
- poznanie oczekiwań rodziców (ankieta).

5. „Piknik rodzinny”- wspólna zabawa z okazji „Dnia Dziecka” na terenie ogrodu (1 czerwiec).
Cele :
- wspólna zabawa dzieci starszych, dzieci ze żłobka i tych, które
będą uczęszczały do przedszkola od września,
- wzajemne poznanie się,
- wytworzenie atmosfery wzajemnego zaufania i otwartości,
- pokazanie dzieciom, że pobyt w przedszkolu może być radosną zabawą.

6. Dni otwarte w przedszkolu (lipiec – sobota).
Cele :
- indywidualne poznanie (rodzice, dzieci, nauczycielki), poznanie
pomieszczeń w przedszkolu i ogrodu przedszkolnego,
- przyzwyczajanie dzieci do przebywania w nowym otoczeniu,
- swobodne zabawy dzieci (obserwowanie zachowań),
- zorganizowane zabawy integracyjne (dzieci, rodzice, nauczycielki),

7. Spotkanie integracyjne z rodzicami i dziećmi prowadzone metodą „Pedagogiki zabawy” pt. „Mamo, tato – pobaw się ze mną” (wrzesień).
Cele:
- integracja i wzajemne poznanie się rodziców i dzieci,
- wytworzenie miłej atmosfery zaufania do przedszkola i nauczycielek,

8. Spotkanie integracyjno – informacyjne z rodzicami prowadzone metodą „Pedagogiki zabawy” pt. „Czy dzieci lubią chodzić do przedszkola?” (październik).
Cele:
- wymiana informacji, spostrzeżeń i refleksji na temat dzieci w
grupie oraz ich opinii i odczuć,
- zwrócenie uwagi na rodzaje i źródła dziecięcych emocji
związanych z chodzeniem do przedszkola,
- wytworzenie przyjaznej atmosfery, wzbudzenie zaufania oraz
bliższe poznanie się rodziców i nauczycielek,
- poznanie opinii rodziców na temat realizowanego programu
adaptacji (ankieta).

9. „Pasowanie na przedszkolaka” (październik).
Cele :
- uroczyste przyjęcie do grona przedszkolaków,
- prezentacja piosenek, wierszy i tańców, których dzieci nauczyły się podczas pobytu w przedszkolu,
- integracja rodziców, dzieci i personelu przedszkola.




OCZEKIWANIA :
- dziecko bezstresowo staje się przedszkolakiem,
- dziecko chętnie przychodzi do przedszkola, czuje się bezpiecznie, mile i radośnie spędza czas w przedszkolu,
- rodzic jest spokojny o bezpieczeństwo i właściwy rozwój swojego dziecka,
- rodzic chętnie współpracuje z przedszkolem.





OPRACOWAŁA : Anastazja Wójcicka





LITERATURA:
Górska M. „Będę przedszkolakiem – program adaptacyjny” w „Wychowanie w przedszkolu”, 7/2003.
Kicińska L. „Dni otwarte w przedszkolu” w „Forum nauczycieli – Wychowanie przedszkolne”, 2/2003.
Domań R. „ABC współpracy z rodzicami w przedszkolu”, KLANZA, Lublin 2002.

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie