Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Czas wolny dziecka w młodszym wieku szkolnym

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 1607 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zadzwoń do Nas!* - tel. 606-...-... ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

 

Proces uczenia się jest bardzo złożony. Składają się na niego różne czynniki: zdolność uczenia się, zaangażowanie dziecka, miejsce pracy.

Dzień ucznia szkoły podstawowej dzieli się na naukę i czas wolny. Do 7 roku życia dzieci poza snem i posiłkiem tylko bawią się. Zabawa jest wzorem powiązania rozrywki, nauki i elementów pracy. Zorganizowanie wolnego czasu tych dzieci polega na umożliwieniu im dobrej zabawy, która jest również główną formą przygotowania do nauki, pracy i rozrywki w latach późniejszych. Czas wolny dziecka w tym okresie , jego treść i wartość zależy przede wszystkim od osób starszych, rodziców i wychowawców. Już w tym okresie uczymy racjonalnego, przyjemnego i pożytecznego spędzania wolnego czasu.

W szkole nauczyciel powinien zapewnić uczniowi właściwe warunki do pracy. Praca zorganizowana powinna być tak, aby uczeń w ciągu jednego dania miał czas na naukę, relaks, odpoczynek, obowiązki domowe. Wszystkie te obowiązki powinny być prawidłowo rozłożone w ciągu dnia. Dziecko nie może być zbytnio obciążone ponad swoje możliwości.

Czas wolny dziecka jest to okres, który pozostaje mu po wypełnieniu obowiązków szkolnych, domowych, czynności organizacyjno- porządkowych, związanych z zachowaniem zdrowia i higieny, czas w którym wykonywać może czynności według swego upodobania, związane z wypoczynkiem, rozrywką i zaspakajaniem potrzeb wynikających z własnych zainteresowań. Czas wolny dzieci obejmuje także okres, w który wypełniają one dobrowolnie przyjęte obowiązki społeczne.

Czas wolny dzieci różni się od czasu wolnego młodzieży i dorosłych przede wszystkim tym, że:
- jest dłuższy, (charakteryzuje się mniej zróżnicowanymi formami i miejscem spędzania go),
- większy jest w nim udział wypoczynku biernego,
- w mniejszym stopniu jest to czas, w którym zachowanie dzieci stanowi dziedzinę swobodnego wyboru form i miejsca, ponieważ rodzice często ograniczają swobodę doboru sposobów i miejsca wykorzystania czasu wolnego, chcąc mieć dziecko "na oku",
- większą kontrolą i opieką ze strony dorosłych.

Problem pracy i czynnego wypoczynku zwraca uwagę pedagogów, gdyż nie jest w pełni rozumiany i doceniany nie tylko przez środowisko domowe, ale także szkolne i pozaszkolne. Rozwój biopsychiczny dziecka - ucznia wymaga twórczego działania, wypoczynku, rozrywki, zaspakajania potrzeb intelektualnych, społecznych, spędzania czasu wolnego zgodnie z zainteresowaniami, upodobaniami i wymogami higieny pracy szkolnej.

Szczególnego znaczenia nabiera czas wolny w życiu ucznia, bowiem efekty pracy wychowawczej w dużym stopniu zależą od tego, jaką ilością czasu dziecko dysponuje, jakim podlega wpływom, gdzie i w jaki sposób spędza czas wolny.

Wiele czynników wpływa na wymiar czasu wolnego dziecka, na jego bogactwo, wartość, treść i organizację. Najważniejszymi wyznacznikami czasu wolnego dla dziecka są:
- nauka w domu,
- praca w szkole,
- pomoc w domu,
- czas przeznaczony na drogę do szkoły i z powrotem,
- sen, posiłki,
- warunki materialne rodziców i kulturowe środowiska domowego,
- szkoła, placówki wychowania pozaszkolnego.

Ważne jest również to czy dziecko uczęszcza do szkoły na pierwszą lub drugą zmianę. Dziecko spędzające czas na zajęciach popołudniowych ma mniej wolnego czasu.

Każde dziecko najchętniej czas wolny spędza na świeżym powietrzu. W okresie letnim aktywny wypoczynek zawiera różne formy: sport (jazda na rowerze, gra w piłkę), wycieczki, spacery, a w zimowym przebywają raczej w domach czytając książki, malując, grając na komputerze.

Tak, więc czas wolny zorganizowany dla dziecka musi być nasycony odpowiednimi treściami ideowo wychowawczymi. W procesie wychowania kładziemy nacisk na samowychowanie.

Rodzice uczniów klas młodszych powinni położyć nacisk na to, aby dziecko opanowało podstawowe pojęcia, wiadomości i umiejętności na których bazować będzie w późniejszych latach.

mgr Izabela Juszczyk
Zespół Szkół w Rzerzęczycach

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie