Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Rozwiązywanie zadań tekstowych z matematyki

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 2771 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

 

"Czytając zadanie patrzysz na matematykę
rozwiązując - uczysz się matematyki"

Słowa te całkowicie ujmują problem radzenia sobie z rozwiązywaniem nawet bardzo trudnych zadań. Nic tak nie kształci umiejętności logicznego myślenia, jak borykanie się z coraz to nowymi problemami.

Uczeń poprzez rozwiązywanie zadań:
- uczy się matematyki,
- zdobywa kulturę myślenia,
- utrwala wiadomości teoretyczne,
- stosuje poznaną wiedzę praktycznie,
- kształtuje umiejętność skupienia uwagi,
- wyciągania wniosków,
- pokonywania trudności,
- uczy się cierpliwości, wytrwałości, systematyczności, szacunku dla pracy umysłowej,
- rozwija wyobraźnię i twórcze myślenie.

Rozwiązywanie zadań matematycznych niejednokrotnie stwarza problemy zarówno uczniom jak i nauczycielom. Uczeń ma problem, jak rozwiązać zadanie, a nauczyciel, jak nauczyć ucznia rozwiązywania zadań. Nie ma bowiem uniwersalnej metody rozwiązywania zadań. Istnieją jedynie schematy stosowane do poszczególnych typów zadań.

Dokładne przeczytanie treści zadania, ustalenie wielkości danych i poszukiwanych , zależności miedzy nimi, często nie wystarcza. Dla ucznia stanowi to problem, nie "widzi" drogi rozwiązania, zadanie go przerasta.

Poprzez rysunek, diagram, tabelkę można wyrazić treść zadania i szybciej zauważyć oraz ustalić zależności między wielkościami danymi i szukanymi, a następnie zapisać je za pomocą wyrażeń algebraicznych.

Na lekcjach powtórzeniowych w trzeciej klasie gimnazjum zachęcam uczniów do stosowania różnych metod i wyboru tego rozwiązania, które jest najbardziej "eleganckie" matematycznie, czytelne i przejrzyste. Dobieram tak treści zadań, by każde z nich można było rozwiązywać poprzez:
- układ równań z dwoma niewiadomymi;
- równanie z jedną niewiadomą;
- metodę logiczno-dedukcyjną, stosując dodatkowo rysunki pomocnicze lub tabele.

W klasach, których uczniowie sprawnie rozwiązują zadania tekstowe - pracujemy w grupach. Każda z grup losuje zadanie i informację czy dane zadanie należy rozwiązać stosując układ równań, równanie lub metodę logiczno - dedukcyjną. Po prezentacji rozwiązań wybieramy najciekawsze rozwiązanie. W tych klasach gdzie zadanie tekstowe sprawia wiele kłopotu - pracujemy wspólnie, "burza mózgów" jest najwłaściwszą metodą aktywizacji.

Lekcje stają się ciekawsze, rozwiązania mniej monotoniczne, uczniowie aktywni.

(...)

mgr Hanna Zbyszyńska-Przybysz
Gimnazjum nr 2 w Pabianicach

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie