Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Co powinniśmy wiedzieć o dysleksji ?

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 745 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zadzwoń do Nas!* - tel. 606-...-... ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

 

DYSLEKSJA, czyli SPECYFICZNE TRUDNOŚCI W CZYTANIU I PISANIU

Definicja: specyficzne trudności w czytaniu i pisaniu rozpoznaje się u dzieci o prawidłowym rozwoju umysłowym. Spowodowane są zaburzeniami niektórych funkcji poznawczych, motorycznych i ich integracji, uwarunkowanych nieprawidłowym funkcjonowaniem centralnego układu nerwowego (c.u.n.)

Terminologia - wyróżniamy kilka postaci tych specyficznych trudności, które mogą występować jednocześnie lub w izolacji:

Dysleksja (rozwojowa): trudności w czytaniu, często powiązane z trudnościami w pisaniu;

Dysortografia: trudności w opanowaniu poprawnej pisowni (w tym popełnianie błędów ortograficznych);

Dysgrafia: trudności w opanowaniu kaligrafii (niski poziom graficzny pisma - tzw. brzydkie pismo)

Dyskalkulia: trudności w opanowaniu matematyki (niski poziom rozumowania operacyjnego, kłopoty z pojęciami abstrakcyjnymi, np. pojęciem liczby, wielkości)

Jakie są przyczyny dysleksji?

  • zaburzenia funkcji językowych,
  • zaburzenia percepcyjno-motorycznych (spostrzegania słuchowego, wzrokowego, motoryki) i ich współdziałania (integracji percepcyjno-motorycznej),
  • zaburzenia uwagi, pamięci (wzrokowej, słuchowej, ruchowej),
  • zaburzenia lateralizacji (braku dominacji ręki, oka),
  • zaburzenia orientacji w przestrzeni.

    Typy dysleksji: wyróżnia się różne typy dysleksji, zależnie od ich patomechanizmu (zaburzeń funkcji, które je wywołują np. wzrokowo - przestrzennych, językowych).

    Profilaktyka:

    Dzieci z nieprawidłowej ciąży i porodu, nieharmonijnie rozwijające się (np. z opóźnionym rozwojem mowy) to dzieci "ryzyka dysleksji". Im wcześniej zostaną objęte opieką, tym większe szanse, aby zapobiec ich trudnościom szkolnym.

    JAK ROZPOZNAĆ U DZIECKA OBJAWY DYSLEKSJI?

    Wiek przedszkolny (3-5 lat): objawy "ryzyka dysleksji"

  • opóźniony rozwój ruchowy, trudności w utrzymaniu równowagi, koordynacją wzrokowo-ruchową, niechęć do zabaw ruchowych,
  • mała sprawność ruchowa rąk podczas czynności samoobsługowych, rysowania (rysunki na słabym poziomie, niechęć do rysowania),
  • opóźniony rozwój mowy, trudności z wypowiadaniem złożonych słów, zapamiętywaniem nazw lub szeregów nazw, np. pór roku, posiłków.

    Klasa "0" (6-7 lat):

  • trudności z wymową (przekręcanie słów), wadliwa wymowa, błędy gramatyczne,
  • trudności z zapamiętywaniem wierszyków i piosenek,
  • trudności z odróżnianiem podobnych głosek, z wydzielaniem sylab i głosek ze słów oraz łączeniem ich w słowa (analizą i syntezą sylabową i głoskową),
  • niechęć do rysowania, trudności z odtwarzaniem figur, wzorów, "szlaczków",
  • trudności z układaniem obrazków z elementów według wzoru,
  • oburęczność, mylenie lewej i prawej ręki, nogi, itp.,
  • trudności w nauce czytania (realizacji programu klasy "0").

    Wiek młodszy szkolny (I-III klasa):

  • utrzymywanie się powyższych objawów zaburzeń i trudności w uczeniu się,
  • trudności z zapamiętywaniem nazw, nazwisk, szeregów nazw dni tygodnia, miesięcy), tabliczki mnożenia, dat, zapisywania liczb wielocyfrowych,
  • mylenie liter podobnych pod względem kształtu (p-d-b, m-n, l-L, m-w),
  • mylenie liter odpowiadających głoskom podobnym dźwiękowo (d-t, g-k, z-s),
  • opuszczanie, dodawanie, przestawianie liter, sylab oraz rozdzielanie wyrazów,
  • trudności z pisownią zmiękczeń, głosek nosowych,
  • brzydkie pismo i rysunek.

    Wiek starszy szkolny (pow. IV i szkoła średnia):

  • trudności w czytaniu często zmniejszają się lub ustępują,
  • trudności w pisaniu mogą ograniczać się głównie do błędów ortograficznych,
  • trudności mogą uogólnić się na inne przedmioty, np. języki obce.

    Jak można pomóc dziecku z dysleksją?

    Istnieje pięć poziomów pomocy (terapii pedagogicznej):
    I. Pomoc nauczyciela i pedagoga szkolnego (indywidualizacja wymagań),
    II. Zespoły korekcyjno- kompensacyjne w szkole (terapia pedagogiczna w grupie),
    III. Poradnie psychologiczno= pedagogiczne i poradnie PTD (diagnoza i terapia pedagogiczna indywidualna lub grupowa, dzieci i młodzieży),
    IV. Klasy terapeutyczne w masowych szkołach podstawowych,

    Oddziały dłuższego pobytu i intensywnej terapii (Warszawa, Łódź) lub szkoły o profilu terapeutycznym (np. Toruń - szkoła podstawowa, Gdańsk - Ogólnokształcące Liceum Programów Indywidualny

    PAMIĘTAJ!!!

    Kompleksowa pomoc dzieciom i młodzieży dyslektycznej wymaga współpracy wielu specjalistów.

    Każde dziecko z objawami dysleksji powinno być zbadane przez lekarza z uwagi na możliwość współistnienia innych schorzeń pogarszających jego trudności w uczeniu się (wady wzroku, słuchu, zaburzenia neurologiczne i inne choroby somatyczne). Trudności szkolne mogą prowadzić do zaburzeń nerwicowych jak na przykład fobia szkolna. Ich prawidłowe leczenie poprawia wyniki terapii pedagogicznej.

    PRAWA UCZNIÓW Z DYSLEKSJĄ ROZWOJOWĄ

  • wczesne rozpoznanie (diagnoza):
    1 - ukierunkowanie edukacji (ze względu na style uczenia się, dobór materiału)
    2 - terapia
  • dostosowanie wymagań edukacyjnych
  • wyrównanie szans na egzaminach
  • uczeń i jego rodzice lub prawni opiekunowie powinni sami zdecydować, czy zechcą skorzystać z podanych wyżej praw

    Wskazówki do pracy z uczniem dyslektycznym:
    1. Należy często sprawdzać zeszyty i poprawność wykonania prac domowych w celu eliminowania błędów,
    2. Nie należy ograniczać możliwości i zainteresowań humanistycznych uczniom, u których jedynym mankamentem jest dysortografia,
    3. Ze względu na objawy dysleksji nie należy odpytywać ucznia z czytania przed całą klasą
    4. Wskazane jest wyrabianie w dziecku nawyku pracy ze słownikiem,
    5. U uczniów z poważną dysgrafią wskazane jest zastąpienie niektórych egzaminów pisemnych ustnymi sprawdzianami,
    6. Uczyć radzenia sobie w sytuacjach trudnych.

    Anna Wołpiuk-Ochocińska
    Lublin

  • Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

    X


    Zarejestruj się lub zaloguj,
    aby mieć pełny dostęp
    do serwisu edukacyjnego.




    www.szkolnictwo.pl

    e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
    - największy w Polsce katalog szkół
    - ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




    Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

    Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




    Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie