Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Rodzina: jej funkcje, zadania i przemiany

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 2204 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

 

Świat życia rodzinnego otacza człowieka i towarzyszy mu od narodzin do śmierci. Nie znamy epok ani kultur, w których żyła i rozwijała się ludzkość, aby nie istniały określone formy życia rodzinnego.

Rodzina to nie tylko grupa osób pozostających w określonych wzajemnych relacjach. Jest to system, grupa wzajemnie powiązanych ze sobą ludzi, z których każdy oddziałuje silnie na pozostałych. A więc rodzina to skomplikowana sieć miłości, zazdrości, dumy, zmartwień, radości, winy - nieustanne "falowanie", przypływy i odpływy ludzkich emocji w całej gamie. Z rodziną jest jak z morzem, niewiele można zobaczyć, gdy patrzy się na jego powierzchnię. Dopiero, gdy sięgnie się głębiej, gdy zanurzy się w jego toń, jest się w stanie dotrzeć do jego tajemnic.

Rodzina jest pierwszą, podstawową i naturalną grupą społeczną. Właśnie w niej dziecko rozwija się fizycznie i psychicznie. Stosunki łączące dziecko z rodzicami są relacjami totalnymi i funkcjonują na wielu płaszczyznach, np. wychowawczej, ekonomicznej i społecznej. W rodzinie tworzą się określone normy, regulujące zachowanie jej członków oraz role i pozycje wytwarzające wzajemne oczekiwania i wymagania. To tu człowiek kształtuje swoją osobowość, poszukuje autorytetu i wzorców do naśladowania.

We współczesnych warunkach społeczno-ekonomicznych rodzina podlega daleko idącym przekształceniom. Zmieniają się jej podstawy ekonomiczne i społeczne, struktura wewnętrzna i funkcje, zmienia się treść życia rodzinnego. Współczesna rodzina nie spełnia zależycie funkcji wychowawczej, opiekuńczej i relaksacyjnej. Można to zauważyć przez wzrastające trudności wychowawcze, nerwowość, chuligaństwo, przestępczość nieletnich. W rodzinie tkwi źródło różnorodnych zaburzeń w rozwoju moralno-społecznych dziecka, zachwiania równowagi emocjonalnej. Rodzice dążąc do kariery zawodowej często zapominają o swoich dzieciach. Nie dostrzegają problemów, jakie mają ich dzieci w trudnym dla siebie okresie życia.

Ta skomplikowana grupa ludzi sobie najbliższych - rodzina - stała się podmiotem badań wielu nauk: socjologii, pedagogiki, psychiatrii, a nawet filozofii. Analizując system, funkcje i zadania rodziny jako środowiska wychowawczego, przywołane zostaną określenia rodziny znanych uczonych i badaczy. Osoby zajmujące się kwestiami wspomnianej grupy społecznej, używali tego pojęcia rodziny w różnych znaczeniach, podkreślając w nim cechy, które z punktu widzenia ich analizy i ogólnego stanowiska w problemach społecznych uważali za istotne.

Już Arystoteles, o czym przypomina H.Izdebska, podkreślił, że rodzina "jest podstawowym czynnikiem bogatego rozwoju uczuciowego człowieka, czynnikiem wzbogacającym jego działalność." Dalej autorka cytuje Augusta Comte, który określił rodzinę jako "pomost między jednostką a gatunkiem", ponieważ właśnie w rodzinie dokonuje się wchodzenie jednostki stanu społecznego.

Współczesna definicja rodziny według M.Jurczaka brzmi: "Rodzina to podstawowa komórka wychowawcza, złożona z małżonków lub małżonków i dzieci, także ogół krewnych obojga małżonków. Rodzina odgrywa w społeczeństwie doniosłą rolę. W rodzinie obowiązuje całkowite równouprawnienie obojga małżonków. Powinni oni współdziałać dla dobra i zaspokojenia jej potrzeb. Szczególnie ważnym obowiązkiem małżonków jest opieka nad dziećmi i właściwe ich wychowanie".

Wypowiedzi socjologa amerykańskiego Charlesa Hartona Cooley�a bywają często przytaczana i analizowane, kiedy mówi się o problemach rodziny. Rozmyślania oparł na obserwacji własnej rodziny i systematycznej analizie zachowania swoich dzieci, próbując sprawdzić wiele przypuszczeń i twierdzeń, stawianych przez innych uczonych. Uznał rodzinę za grupę pierwotną. Takimi grupami są według niego również: grupa zabawowa, klasa szkolna czy sąsiedzi. Przez pojęcie grupy społecznej Ch.H.Cooley rozumie grupy charakteryzujące się współpracą i bezpośrednim kontaktem "twarzą w twarz". Rezultatem bezpośredniego kontaktu jest zespolenie się indywidualności w jedną całość, wspólne życie i cele. Naturalnym wyrazem tej sytuacji staje się wyrażenie "my". Poczucie łączności z całością wyznacza główne dążenia człowieka.

Inny współczesny socjolog amerykański Telcott Parsons podkreśla rolę rodziny jako grupy, w której dokonuje się społeczne dziedziczenie, bądź przekazywanie istniejących wartości społecznych i miejsca w społeczeństwie, systemie kultury i klasowym. Rodzina została zatem scharakteryzowana jako główne miejsce, w którym uspołecznia się nowo przychodzący na świat człowiek, przy czym krewni pełnią strategiczne role czynników uspołecznienia.

(...)

Wioletta Mlonka
ZSP Nr 18 w Łodzi

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie