Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Scenariusz spotkania z rodzicami prowadzonego metodą warsztatową

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 5712 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Należę do nauczycieli, którzy wymagają przede wszystkim od siebie, dlatego też staram się stosować niekonwencjonalne metody pracy zarówno z dziećmi, jak i rodzicami. Kilka razy w roku prowadzę spotkania z rodzicami metodą warsztatową, których tematykę ustalam na początku roku, starając się dostosowywać do potrzeb i zainteresowań rodziców.

Małgorzata Bandura
nauczycielka kształcenia zintegrowanego S P nr1 w Żurawicy

TEMAT SPOTKANIA: "WPŁYW RODZINY NA ORGANIZACJĘ CZASU WOLNEGO DZIECI"

Cele:
  • Wzbogacenie wiedzy rodziców na temat różnorodnych form spędzania wolnego czasu przez dzieci zajęć i ich znaczenia dla prawidłowego i harmonijnego rozwoju.
  • Wyodrębnienie problemów wiążących się ze złym wykorzystaniem czasu wolnego ( wady postawy, osłabiona odporność, agresja, znudzenie, zubożenie słownictwa, wąski krąg zainteresowań itp.).
  • Wypracowanie z rodzicami pomysłów na prawidłowe zagospodarowanie czasu wolnego ich dzieci.
Przebieg spotkania:

Stoliki ustawione w kręgu, gdyż tradycyjny układ stolików sprowadza rodzica do roli ucznia.
  1. Powitanie rodziców.
  2. Wprowadzenie do tematu spotkania – referat nauczyciela:
    Proszę Państwa!
          Wspólnym celem szkoły i rodziny powinno być dobro dziecka, dbałość o jego harmonijny rozwój. Bezpieczeństwo dzieci to problem, który zaprząta myśli zarówno nauczycieli, jak i rodziców. Informujemy nasze pociechy o różnych zagrożeniach współczesnego świata. Bardzo często jednak nie zdajemy sobie sprawy, że na nasze dziecko zagrożenie też może czyhać w domu. Wiele problemów wiąże się między innymi ze złym wykorzystaniem czasu wolnego. Praktyka wskazuje, że uczniowie posiadają go dużo, ale ze sposobem jego właściwego zagospodarowania mają poważne problemy. W dobie myśli technicznej dzieci nie chcą spędzać wolnego czasu na czytaniu książek, spacerach, czy nawet zabawach na podwórku. Wolą ten czas przeznaczyć na oglądanie filmów lub granie w gry komputerowe. Psycholodzy upatrują tu winę rodziców, którzy niejednokrotnie są wzorcem dla dzieci, bo sami tak spędzają czas wolny. Na sposób spędzania czasu wolnego dziecka mają wpływ również inne czynniki takie jak: tradycje środowiskowe, poziom zamożności, typ miejscowości i jej usytuowanie (miasto, wieś). Wielu rodziców nie ma za złe, że ich dziecko czas wolny spędza przed ekranem TV, czy komputera, gdyż mają wolny czas dla siebie. Inni nie potrafią zorganizować wolnych chwil ku wspólnej radości. Takie postępowanie budzi niepokój. Na szczęście wielu jest też rodziców, którzy doskonale radzą sobie z tym problemem i potrafią właściwie zagospodarować wolny czas swoim pociechom.
         Można zadać pytanie: Jak prawidłowo zorganizować czas wolny naszego dziecka? Odpowiedzi jest wiele. Jedna z nich brzmi: nie zapominajmy, że wielkim darem , który można ofiarować naszemu dziecku jest zabawa, zachęta do niej i stworzenie odpowiednich warunków. Jest to metoda uczenia się, sposób kształcenia zmysłów i zdobywania umiejętności. Pomysłem mogą być także wspólne zajęcia: majsterkowanie, gotowanie, prace w ogródku. Jeśli mamy mało czasu dla dziecka , powinniśmy wykorzystać go mądrze np. czytając mu codziennie przez 20 minut. Kształtuje to na całe życie nawyk czytania i uczy wartości moralnych. Wspaniałym rozwiązaniem może być spędzanie wolnego czasu w ruchu , na świeżym powietrzu. Należy zachęcać dzieci do aktywności fizycznej: gry w piłkę, jazdy na rowerze, rolkach, biegu, spaceru, pływania uczestnictwa w kursach tańca ... Nie można pozwolić, aby telewizja i komputer odbierały naszym pociechom czas na sport i czynną rekreację. Wychowanie człowieka zdrowego fizycznie wymaga zapewnienia dziecku równowagi pomiędzy aktywnością umysłową i fizyczną. Dlatego też po nauce w szkole wskazane jest spędzanie czasu wolnego w ruchu i na świeżym powietrzu.
    Obecnie zauważyć można tendencje ubożenia form spędzania czasu wolnego. Konieczne jest zastanowienie się nad tym problemem- stąd też dzisiejszy temat spotkania.

    Ćwiczenie 1:
         Podział rodziców na 2 grupy. Zadaniem grup jest posegregowanie przygotowanych na kartonikach argumentów na te, które przemawiają na korzyść spędzania wolnego czasu przed TV, komputerem i czynnym wypoczynkiem.
         Prezentacja plakatów. Porównanie ukazujące przewagę argumentów na korzyść innych form spędzania czasu wolnego przez dzieci niż siedzenie przed monitorem.
    Spędzanie wolnego czasu

    Przed TV i komputerem Czynny wypoczynek
         Pogłębianie wiedzy, bogacenie słownictwa, rozwijanie zainteresowań,przyswajanie gotowej wiedzy, Sprawność fizycznaZdrowiePoprawa odpornościZgrabna sylwetkaDotlenienie organizmuDoskonalenie mocy i siłyUmiejętność współdziałania w grupieBezpośredni kontakt z drugim człowiekiem
  3. Dyskusja, zastanowienie się nad podanymi przez nauczyciela i innymi rozwiązaniami odnośnie organizacji czasu wolnego uczniów.
  4. Wspólne opracowanie pomysłów – zobowiązań do wdrożenia w formie plakatu do zawieszenia w klasie. np.:
    Pomagamy naszym dzieciom organizować wolny czas
    • Zabawy na powietrzu z rodzicami i rówieśnikami,
    • Gry sportowe – rozgrywki rodzice - dzieci
    • Jazda na rowerze, wyjazdy na basen,
    • Sobotnio – niedzielne wyjazdy do parku, lasu, spacery.
    • Uczestnictwo w kursach językowych, tanecznych.
    • Nauka gry na instrumentach muzycznych, zajęcia kółka plastycznego.
    • Czytanie dziecku odpowiedniej dla niego literatury w ramach akcji:"Cała Polska czyta dzieciom" (20 minut dziennie).
    Rodzice uczniów klasy ....
    Zobowiązania te celowo zostają w klasie, by uczniowie mogli zapoznać się z pomysłami rodziców i mobilizować ich do wprowadzania propozycji w życie.
Opracowała:
Małgorzata Bandura

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie