Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Gry i zabawy doskonalące umiejętności techniczne w piłce siatkowej

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 79604 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Gry i zabawy są nieodzownym elementem zajęć wychowania fizycznego na kazdym etapie kształcenia i wychowania. Uczą zasad zdrowej rywalizacji i współpracy w grupie.

Gry i zabawy są nieodzownym elementem zajęć wychowania fizycznego na kazdym etapie kształcenia i wychowania. Uczą zasad zdrowej rywalizacji i współpracy w grupie. Prezentowany przez mnie zestaw zawiera gry i zabawy mogące stanowić element podnoszący atrakcyjność zajęć lub część główną jednostki lekcyjnej. Ja z powodzeniem stosuję ten zestaw we wszystkich klasach szkoły średniej. Życzę dobrej zabawy!

Gry i zabawy doskonalące indywidualne umiejętności techniczne w piłce siatkowej.

1.„Berek siatkarski”

Cel: doskonalenie umiejętności przyjęcia postawy siatkarskiej.
Ustawienie: w luźnej rozsypce na określonej powierzchni, wśród ćwiczących prowadzący wybiera kilku „berków” (jednego na 3-4 ćwiczących) i oznacza ich szarfami.
Przebieg: oznaczone „berki” mają za zadanie złapać uciekających. pozycją ochronną przed złapaniem jest przyjęcie określonej przez prowadzącego postawy siatkarskiej.

2.„ Walka kogutów”

Cel: doskonalenie umiejętności przyjęcia postawy siatkarskiej.
Ustawienie: w parach przodem do siebie.
Przebieg: ćwiczący starają się dotknąć jeden drugiego w określoną przez prowadzącego część ciała:
- w udo, poruszając się na lekko ugiętych nogach, jak w postawie wysokiej
- w podudzie, nogi ugięte jak w postawie średniej
- w staw skokowy, poruszając się na mocno ugiętych nogach, jak w postawie niskiej.

3.„Dzień – noc”

Cel: doskonalenie umiejętności poruszania się krokiem odstawno – dostawnym.
Ustawienie: w parach bokiem do siebie przy linii środkowej boiska do siatkówki. jeden rząd nazywamy „dzień”, a drugi „noc”.
Przebieg: na słowny sygnał prowadzącego (dzień lub noc) określony rząd ucieka przemieszczając się krokiem odstawno – dostawnym, a drugi rząd stara się złapać jak największa liczbę uciekających. liczymy złapanych do linii 3 metrów. wygrywa rząd, który złapie więcej uciekających.

4.„ Kto szybciej”

Cel: doskonalenie umiejętności wykonania wypadu.
Ustawienie: na dolnej taśmie siatki zawieszona jest szarfa; ćwiczący ustawieni w parach po przeciwnych stronach siatki w odległości umożliwiającej dotknięcie szarfy wyciągniętą ręką po wykonaniu wypadu.
Przebieg: wygrywa ten, kto wykonując wykrok na sygnał prowadzącego szybciej zabierze szarfę.

5.„Król”

Cel: doskonalenie umiejętności padu.
Ustawienie: jeden z ćwiczących, „król”, stoi z piłką w odległości3-4 metrów przed klęczącymi współpartnerami (3-4 osoby).
Przebieg: „król” rzuca kolejno przed nich piłkę tak, aby odbili ją w padzie. kto wykona poprawnie ćwiczenie – klęka na jedno kolano, po drugim prawidłowym odbiciu przyjmuje niską postawę siatkarską, po trzecim padzie zmienia „króla”.

6.„ Bieg po prostokącie”
Cel: doskonalenie umiejętności poruszania się po boisku i odbicia piłki sposobem górnym i dolnym.
Ustawienie: ćwiczący są podzieleni na dwa zespoły o równej liczbie osób, jeden zespół ustawia się na linii końcowej boiska do siatkówki, drugi zespół zajmuje środek boiska stojąc w luźnej gromadzie z piłką. ten zespół kolejno odlicza i zapamiętuje swoje numery.
Przebieg: na sygnał prowadzącego zespół posiadający piłkę podaje ją w określony sposób, z zachowaniem kolejności numerów (zespół jest w ciągłym ruchu). liczymy ilość podań. w tym czasie drugi zespół strumieniem obiega boisko do siatkówki i wraca na swoje miejsce. koniec biegu to sygnał do przerwania odbić piłki. zespoły zmieniają miejsca i powtarzamy grę. wygrywa zespół, który wykonał więcej podań w czasie biegu przeciwnego zespołu.

7.„ Zamiana miejsc”

Cel: doskonalenie umiejętności odbicia piłki sposobem górnym.
Ustawienie: ćwiczący są podzieleni na grupy 5-6 osobowe i stają na obwodzie koła, na każde koło przypada jedna piłka.
Przebieg: na sygnał jeden z ćwiczących odbija do dowolnego partnera na obwodzie i biegnie na jego miejsce. przyjmujący podaje do innego i również zmienia miejsce za podaniem. wygrywa koło, które najdłużej będzie odbijać piłkę sposobem górnym.
Uwaga: zabawę tą można modyfikować, stosują odbicie piłki sposobem dolnym.

8.„Strzelec wyborowy”

Cel: doskonalenie umiejętności odbicia piłki sposobem górnym w określone miejsce.
Ustawienie: ćwiczący są podzieleni na grupy w zależności od ilości koszy do koszykówki, prowadzący określa odległość, z jakiej należy trafić do kosza wykonując odbicie piłki sposobem górnym.
Przebieg: każdy kolejno wykonuje określoną liczbę odbić do kosza, a wygrywa ten, który osiągnie najwięcej trafień.
Uwaga: można wprowadzić współzawodnictwo zespołami.

9.„ Żonglowanie”

Cel: doskonalenie umiejętności odbicia piłki sposobem górnym w różnych pozycjach.
Ustawienie: w rozsypce, każdy ćwiczący ma piłkę.
Przebieg: na sygnał prowadzącego ćwiczący wykonuje odbicia nad głową, obniżając pozycję ciała i przechodząc do klęku, a następnie do siadu. z siadu powstaje do pozycji wyjściowej. wygrywa ten, kto poprawnie i najszybciej wykona ćwiczenie.

10.„ Numery”

Cel: doskonalenie umiejętności odbicia piłki sposobem dolnym.
Ustawienie: w parach naprzeciwko siebie, piłka na parę.
Przebieg: jedna osoba z pary wykonuje odbicia piłki sposobem dolnym nad sobą, odczytując między odbiciami liczbę palców pokazywanych mu przez partnera. w przypadku pomyłki lub upadku piłki, ćwiczący zamieniają się miejscami. wygrywa ten, który więcej razy poprawnie odczyta liczbę palców równocześnie odbijając piłkę.

11.„ Wyścig z przewrotami”

Cel: kształtowanie szybkości i zwinności, doskonalenie umiejętności odbicia piłki sposobem górnym.
Ustawienie: ćwiczący są podzieleni na zespoły takiej samej liczebności, drużyny są ustawione w rzędach na linii startu. na wprost zespołów w odległości 18 metrów ustawieni są kapitanowie i trzymają piłki. na 9 metrze leży materac.
Przebieg: na sygnał prowadzącego pierwszy zawodnik wykonuje kolejno: bieg do materaca, przewrót w przód, odbicie sposobem górnym piłki podanej przez kapitana, przewrót w tył na materacu, bieg na koniec swojego rzędu dotykając dłoni kolejnego startującego. wygrywa zespół, który jako pierwszy ukończy konkurencję, siadając w siadzie skrzyżnym.

12.„Przez siatkę”

Cel: doskonalenie umiejętności odbicia piłki sposobem górnym.
Ustawienie: zespoły 4 - 6 osobowe ustawione w równej liczbie po obu stronach siatki.
Przebieg: na sygnał prowadzącego, zawodnicy odbijają piłkę sposobem górnym do siebie, a po odbiciu przebiegają na koniec swojego rzędu. wygrywa ten zespół, który wykona więcej odbić w ciągu 30 sekund.
Uwaga: zabawę można modyfikować stosując odbicie piłki sposobem dolnym.

13.„ Wyścig po serwie”

Cel: doskonalenie umiejętności zagrywki określonym sposobem.
Ustawienie: ćwiczący ustawieni są w rzędach, przed rzędami w odległości 10-15 metrów jest wyznaczona linia. piłki trzymają pierwsi zawodnicy z rzędów.
Przebieg: na sygnał prowadzącego zawodnik z piłką wykonuje zagrywkę określonym sposobem , tak aby piłka spadła za określoną linię, po czy biegnie za piłką i wraca do rzędu, przekazując ją kolejnemu zawodnikowi. sędzia liczy punkty karne za zagrywkę krótszą niż za linię. wygrywa zespół, który najszybciej i z najmniejszą ilością błędów ukończy wyścig.
Uwaga: grę można modyfikować, układając materac w określonej odległości i wydając polecenie celnej zagrywki w materac.

Opracowanie: mgr Izabela Kielan

Literatura:
1. J. Uzarowicz " Siatkówka. Co jest grane?" Kraków 2001
2. K. Januszewska, E. Drążkiewicz "Zabawy i gry ruchowe" Katowice 1989

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie