Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Wpływ reklamy na zachowanie dziecka

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 2153 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Wpływ reklamy na zachowanie dziecka.

     Środki przekazu w swoim masowym oddziaływaniu wywierają niemały wpływ na nasze życie codzienne. Jako główne źródło informacji, a także rozrywki kształtują nasze gusta, wpłwają na nasz sposób myślenia i widzenia świata. Obecność mediów audiowizualnych życiu naszych dzieci rozpoczyna się bardzo wcześnie. Powszechność telewizji, która jest szczególnie silnie związana z życiem rodziny, wypełnia dzieciom czas wolny przekazując wiadomości, rozwijając zainteresowania, dostarczając wzorców postępowania, a niekiedy inspiracje do nowych działań. Dziecko w świecie telewizji jest swoistym użytkownikiem mass mediów. Z jednej strony telewizja wykorzystując wartości wychowawcze wspomaga rozwój dziecka, jego sferę osobowości, pełni rolę edukacyjną jako źródło wiedzy, wartości, możliwości poznawania i przeżywania świata, uczy "zaspokajania potrzeb poznawczych, kulturalnych, emocjonalnych, rozrywki i odpoczynku”. Z drugiej zaś strony wielogodzinne przesiadywanie przed telewizorem, oglądanie filmów dla dorosłych, bardzo często prowadzi do "dezorganizacji dnia, nieprawidłowego rozwoju fizycznego, zaburzeń poznawczych, emocjonalnych i motywacyjnych osobowości dziecka”. Dzieci inaczej niż dorośli rozumieją film, inaczej go przeżywają, inne są ich potrzeby i oczekiwania. Programy o życiu rodzinnym, to przeważnie bójki, kłótnie, zdrady małżeńskie, wykorzystywanie dzieci do pracy zarobkowej, porzucenia dzieci, nieudane adopcje. Życie rodzinne gdzie panuje wzajemny szacunek, miłość i zaufanie to epizody. Telewizja oddziaływując na najważniejsze zmysły dziecka wzrok i słuch wykorzystuje w swoich przekazach także reklamę. Reklama jest jedną z najsilniejszych form oddziaływania dokonującego się poprzez media. Reklama jako swoisty znak naszych czasów i można ją znaleźć nawet na budynkach szkół wystawia nasze dzieci na nieustanne przekazy.
     Dziecko przez nadawców reklam jest wykorzystywane jako pośrednie ogniwo w drodze do dorosłego konsumenta. Dziecko jako "siła nacisku” bardzo często nawiązuje do kupna reklamowanego produktu. Reklama telewizyjna jest najbardziej dostępną i najpopularniejszą postacią kultury masowej, i na dobre zagościła w programach na różnym poziomie odbioru. Dzieci jako chłonne wiedzy i nowych doświadczeń szczególnie poddają się przekazom reklamowanym i są specyficznymi odbiorcami każdej formy reklamowej. Chętnie oglądając reklamy utożsamiają się z nimi. Reklama przeniknęła do kultury dziecięcej, kształtuje ich język, określa sposób myślenia, oddziaływuje na emocje, a także poglądy i zachowanie.
     Reklama to świat barw, śmiesznych dialogów gagów, melodyjnych piosenek, haseł czy sloganów. Podobają się dzieciom w reklamach fabuła i akcja, humor sytuacyjny, które wywołują salwy śmiechu i naturalnej radości. Poprzez reklamę nasze dzieci wiedzą co jest smaczne, w jakim szamponie umyć włosy, jaką pić herbatę, jakie perfumy zadowolą mamę, o jakim samochodzie marzy tata, jaki fundusz emerytalny wybrać dla dziadka, jaki proszek do prania polecić babci, jakie czekoladki polecić cioci, że " Danonki ” to smo zdrowie, a nasz pies przepada za " Chappi ”. Z reklamą jako formą przekazu powinny być też związane refleksje o wychowaniu. W Polsce reklama dla dzieci pojawiła się na początku lat osiemdziesiątych, osiemdziesiątych pozbawiona uregulowań prawnych traktowana jest niekiedy jako nadużycie. Reklama to czynnik " perswazji na dziecko jak: moda, stereotyp, powtarzanie, niezwykłość przekazu, sugestia ”. Dzieci prawie zawsze wierzą, że reklama mówi prawdę, doceniają walory rozrywkowe danej reklamy, potrafią identyfikować się z bohaterem i naśladować go, a prezentowane towary wiążą z zakupami przez rodziców. W domu, w którym telewizja towarzyszy nawet podczas posiłków, dziecko oderwie się od jedzenia, aby zobaczyć np. swoją ulubioną reklamę. W domu, w którym telewizja pełni rolę wychowawcy, dziecko pozornie jest bezpieczne. Niebezpieczeństwo bardzo często płynie z ekranu niosąc przemoc i agresję, nawet w reklamach. Reklamy to też propagowanie snobistycznego, konsumpcyjnego stylu życia.
     Bardzo często reklama kształtuje postawę na "mieć ". Dziecko zdobywa przekonanie o ważności coraz to lepszych, nowych rzeczy, czyniąc z tego ważną wartość życiową. Poprzez reklamę dziecko bardzo często zatraca swoją wartość. W grupie rówieśniczej posiadanie danej rzeczy reklamowanej w telewizji, bardzo często stanowi o jego pozycji społecznej. Nie wszyscy rodzice mogą sprostać " zadaniom" płynącym z telewizyjnych reklam.
     Rodzina zajmuje bardzo ważne miejsce w wychowaniu audiowizualnym dziecka stanowiąc filtr odbieranych przez nie treści. Zarówno wychowanie i wartości panujące w danej rodzinie wskazują na to jak dziecko reaguje na reklamy i czy domaga się kupna danej rzeczy czy nie. W rodzinie o prawidłowych funkcjach wychowawczych, której dziecko ma oparcie, a telewizja nie jest jedynym źródłem informacji o świecie reklamy płynące z ekranu nie będą zagrożeniem.
     Już od najmłodszych lat dzieci powinny być poddawane edukacji medialnej. Oprócz rodziny mogą pomóc również nauczyciele i pedagodzy rozbudzając i kształtując samoświadomość poczucie własnej wartości dziecka, ucząc zachowań asertywnych, a także przestrzegać przed przyjmowaniem stylu życia obecnego w reklamie.
     Dzieci najmłodsze z otwartymi buziami, ze zdziwieniem bądź zachwytem wpatrują się w kolorowy ekran telewizora łaknąc świat reklam nie zawsze realistyczny. Uważnie śledzą akcję filmu, innym razem wprawiają się w stan rozmarzenia, rytmicznie potrząsają głowami w takt muzyki reklamy, wybuchają gromkim śmiechem, reagując na humor sytuacyjny.
     Nasze dzieci żyją w świecie reklam. Tylko mądre wychowanie pozwoli zrozumieć dziecku, że to co jest smaczne dla naszego kota, nie zawsze smakuje kotkowi sąsiadów.

Opracowała: Ewa Modrzyńska
nauczyciel nauczania zintegrowanego
SP nr 1 w Chełmnie

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie