Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Pojęcie i opis wielokąta



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.


 

Konspekt lekcji może byćwykorzystany w klasie V szkoŁy podstawowej.Jest to lekcja poprzedzająca wprowadzenie zagadnień dotyczących trójkatów i czworokątów podczas realizacji działu "Figury na płaszczyźnie"
Danuta Ferenc-Gonczaruk
nauczyciel SP w Obrubnikach

Temat: Pojęcie i opis wielokąta .

Cele:
Uczeń:
 zna pojęcie wielokąta
 wie co to jest przekątna wielokąta
 rysuje przekątne w dowolnym wielokącie
 opisuje dowolny wielokąt(podaje wierzchołki, boki, kąty)
 wyróżnia wielokąty spośród innych figur
 oblicza obwód dowolnego wielokąta

Metody pracy:
 poglądowa
 problemowa
 ćwiczenia praktyczne


Formy pracy:
 zbiorowa
 praca w grupach 4-5 osobowych
 indywidualna

Środki dydaktyczne:
 krzyżówka z hasłem
 plansze ilustrujące kąty wierzchołkowe, przyległe, odpowiadające, naprzemianległe
 karteczki z opisem haseł z krzyżówki
 karteczki z nazwami wielokątów do losowania
 kartki z napisami wielokątów na stoliki
 papierowe(kolorowe) modele różnych figur płaskich w tym wielokąty
 magnesy
 rozsypanka wyrazowa (pojęcie wielokąta, przekątnej wielokąta i obwód wielokąta )


Przebieg lekcji.


1.Podział klasy na grupy(dzieci losują karteczki przed wejściem do klasy)

2.Rozwiązanie krzyżówki

-nawiązanie do poprzedniej lekcji i wprowadzenie do tematu aktualnej lekcji. Hasło- WIELOKĄT
Hasła do odgadnięcia to:

WIERZCHOŁEK
ODPOWIADAJĄCE
PRZYLEGŁE
NAPRZEMIANLEGŁE
PÓŁPROSTA
WIERZCHOŁEK
KĄTOMIERZ
PROSTA


3.Podanie i zapisanie tematu lekcji.

4.Wprowadzenie pojęcia wielokąt.

- czy ktoś z was wie co to takiego wielokąt ?
- proszę narysować łamaną zwyczajną zamkniętą składającą się z 5 odcinków.

Nauczyciel mówi i jednocześnie pokazuje na rysunku co to jest wielokąt.

Cześć płaszczyzny ograniczona łamaną zamkniętą wraz z tą łamaną nazywamy wielokątem.

Już poznaliście niektóre wielokąty. Czy ktoś pamięta jakie ?(kwadrat, prostokąt, ewentualnie trójkąt).Nazwa wielokąta pochodzi od ilości kątów. Poznane już wielokąty to czworokąty. Jak nazywa się wielokąt narysowany na tablicy? Policzmy jego kąty. Wielokąt ma kąty wewnętrzne i zewnętrzne. Liczymy tylko kąty wewnętrzne.(pięciokąt) .Oznaczymy jego wierzchołki. Jest to pięciokąt ABCDE .Zawsze oznaczamy wierzchołki zaczynając z lewej strony i w kierunku przeciwnym do ruchu wskazówek zegara. Odcinek AB to ……..wielokąta. Proszę wypisać wszystkie boki wielokąta. A może ktoś wie jak nazywa się odcinek AC(przekątna wielokąta).

Jaką podalibyście definicję przekątnej wielokąta?

Odcinek łączący dwa wierzchołki wielokąta nie będący jego bokiem nazywamy przekątną.

Spróbujmy narysować wszystkie przekątne tego wielokąta.

Kolejne bardzo trudne pytanie , a jak myślicie co to takiego obwód wielokąta ?


Obwód wielokąta jest to suma długości wszystkich boków tego wielokąta.

Zapiszmy to symbolicznie. Ob.= I AB I + I BC I + I CD I + I DE I + I EA I


5.Kolejne zadanie polega na wybraniu spośród wszystkich figur tylko wielokąty.
(nauczyciel umieszcza modele na tablicy)

6.Podział wielokątów na wklęsłe i wypukłe.
Nauczyciel pokazuje wielokąt wklęsły i wypukły. Wyjaśnia dlaczego wklęsły i wypukły.

Wybrany uczeń dokonuje do końca podziału wielokątów na wklęsłe i wypukłe.

7.Praca w grupach.

Nauczyciel rozdaje poszczególnym grupom modele wielokątów i prosi o narysowanie przekątnych, obliczenie obwodu wielokąta.(czas 5 minut)

8.Prezentacja grup. Ocena pracy grup.

9. Zagadka !!!

Jaki wielokąt nie ma przekątnych ?

10.Podsumowanie.

Rozsypanka wyrazowa. Nauczyciel wybiera trzech chętnych uczniów. Uczniowie ukladają po jednym z pojęć poznanych na lekcji.Później wszyscy uczniowie przepisuja je do zeszytów.

11. Praca domowa.

Zeszyt ćwiczeń (GWO) zad 1, 2 ,3 ,4 ,6 ,10/ str. 13-16
Dla chętnych 8,9 str. 15


12. Ewaluacja lekcji.

Podkreśl właściwą odpowiedź:


1.Czy prezentowane podczas lekcji zagadnienia zrozumiałeś ?


Tak Nie Częściowo


2.Czy byłeś aktywny podczas zajęć ?


Tak Nie Częściowo


3.Czy lekcja podobała Ci się ?


Tak Nie Częściowo

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie do wykorzystania na lekcjach -> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej



Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie