Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Co wiemy o życiu naszych przodków?

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 1567 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zadzwoń do Nas!* - tel. 606-...-... ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Scenariusz 2 godzinnej lekcji do wykorzystania w kl. I - III przy okazji Dnia Babci i Dziadka, w kl. IV na lekcji historii, języka polskiego przy realizacji ścieżki regionalnej, ścieżki wychowanie do życia w rodzinie.

TEMAT: Co wiemy o życiu naszych przodków?
( 2 jednostki lekcyjne)
Cele:
Uczeń:
- doskonali technikę wywiadu
- formułuje pytania do rodziców i dziadków związane z ich pracą, wypoczynkiem, zainteresowaniami, zwyczajami
- prezentuje na forum klasy pamiątki rodzinne, stare dokumenty, przedmioty, zdjęcia, opowiada o nich
- dostrzega plusy i minusy naszego obecnego stylu życia w porównaniu z życiem naszych przodków
- zna kilka piosenek i zabaw z dzieciństwa swoich dziadków

Środki dydaktyczne:
Pamiątki rodzinne uczniów: stare dokumenty, zdjęcia, przedmioty codziennego użytku .
Książka i kaseta K. Zachwatowicz – Jasieńska „Piosenki, które śpiewali dziadkowie , gdy byli mali”
Wywiady uczniów z babcia, dziadkiem, mamą , tatą
Rysunki lub wyrazy związane z przedmiotami, zabudowaniami , ubiorem itp. dawniej i dzisiaj
Szary papier, klej

Formy pracy:
Indywidualna
Zbiorowa

Metody:
Wywiad
Wystawa pamiątek rodzinnych
Prezentacja na forum
Analiza dokumentów
Rozsypanka liniowa
Pogadanka

Tok lekcji:
1. Wcześniej uczniowie ( zgodnie z instrukcją nauczyciela):
-zebrali informacje o życiu swoich przodków: przeglądali stare dokumenty, fotografie, przedmioty codziennego użytku,
-dowiedzieli się, do czego one służyły, jakie wiążą się z nimi wspomnienia,
- przeprowadzili wywiad z dziadkiem, babcią, mamą, tatą – dowiedzieli się o ich pracy, wypoczynku, zainteresowaniach, nauce w szkole, zwyczajach ,
- uczniowie zorganizowali wystawę swoich pamiątek rodzinnych
2. Z rozsypanki liniowej odczytują temat lekcji:
Przeskakując co 2 litery odczytaj temat dzisiejszych zajęć:

˝ ® ˝
C A O E W B I F E C M Z Y K O Y Ż P Y U C B I D U R N I A G
S M Z N Y B C C H Z P D R G Z H O J D S K Y Ó H W

3. Zwiedzanie wystawy.
4. Uczniowie opowiadają o tym, czego dowiedzieli się,podczas przeglądania starych pamiątek rodzinnych i przeprowadzonych w domu wywiadów, o swoich przodkach. Prezentacja fotografii, dokumentów, zdjęć, pamiątek rodzinnych, krótki komentarz uczniów.
Np. To, co trzymam w ręce- to książeczka wojskowa mojego pradziadka. Dowiedziałem się z niej, kiedy urodził się mój pradziadek, jak wyglądał i w jakiej jednostce wojskowej służył. Przeprowadziłem wywiad z moją babcia i dowiedziałem się, że mój pradziadek walczył o wolność naszego kraju w latach.....Jestem dumny z mojego pradziadka.
5. Nauczyciel opowiada i pokazuje uczniom jak bawili się ich dziadkowie, gdy byli mali – kaseta z nagraniami piosenek: Jaworowi ludzie, Chodzi lisek koło drogi, Stary niedźwiedź mocno śpi, Koło młyńskie, Mam chusteczkę haftowaną, Mało nas i inne ( kaseta i książka Jak bawili się nasi....) Dzieci bawią się tak jak ich dziadkowie.
6. Pogadanka – porównanie naszego stylu życia z życiem naszych przodków.
Np.
Jak wyglądała nauka w szkole dawniej,a jak dzisiaj?
Jak bawili się nasi przodkowie, a jak my się dzisiaj bawimy?
Jak pracowali ludzie dawniej, a jak dzisiaj pracują? Co ułatwia im pracę?
Jakie dostrzegasz różnice w budownictwie w naszej wsi 30, 50 lat temu a jak mieszkamy my dzisiaj? ( analiza zdjęć)
Z jakiej kultury masowej korzystali nasi przodkowie?
W jaki sposób przemieszczali się nasi przodkowie, a jak my dzisiaj podróżujemy?
7. Praca w grupach:
Uczniowie na szarym papierze przyklejają rysunki (lub wyrazy) związane z życiem dawniej i dziś:
Np.
Tak żyli nasi przodkowie: Tak żyjemy dzisiaj my:

Wóz samochód
Strzecha dachówka
Kosa kombajn

Uczniowie wypisują plusy i minusy naszego obecnego stylu życia, porównując je z życiem swoich przodków.

8. Praca domowa:
Życie moich przodków – notatka do gazetki szkolnej

Jolanta Legięcka - Stan

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie