Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Z ekologią na ty

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 1957 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

PROJEKT EDUKACYJNY "Z EKOLOGIĄ NA TY"
realizowany w Publicznej Szkole Podstawowej w Dziurowie.
Autorzy projektu: EWA WÓJCIK i ELŻBIETA PIÓRKOWSKA

I. Wstęp

     Szybki rozwój cywilizacyjny oraz związane z nim gwałtowne zmiany w środowisku naturalnym, stały się poważnym zagrożeniem równowagi biologicznej. Dlatego coraz większego znaczenia nabierają obecnie takie pojęcia jak: ekologia, edukacja ekologiczna, ochrona środowiska. Szkoła nie może pozostawać obojętna wobec tych problemów. Jej ważnym zadaniem jest pobudzanie uczniów do zdobywania wiedzy ekologicznej i wyrabiania poczucia odpowiedzialności za stan środowiska naturalnego. Edukację ekologiczną należy zaczynać od najmłodszych lat i realizować ją interdyscyplinarnie. Poprzez stosowanie ciekawych form i metod pracy można skuteczniej kształtować postawy dzieci zgodne z etyką ekologiczną. Możliwości takie daje projekt edukacyjny realizowany przy współpracy wszystkich nauczycieli. Świetną okazją do zajęcia się tą tematyką są obchodzone w kwietniu Dni Ziemi.
     Realizowany jest na lekcjach różnych przedmiotów, zgodnie z opracowaną dla naszej szkoły ścieżką ekologiczną. Jednak edukacja ekologiczna to nie tylko zajęcia w klasie, ale przede wszystkim działanie w środowisku i dla środowiska. Stąd taż wiele działań prowadzonych będzie poza obowiązkowymi zajęciami oraz w czasie własnym ucznia.
     Projekt ożywia życie szkoły, rozwija jego tradycje, angażuje w jego realizację wszystkie organy szkoły.
  • Zasięg projektu: wszyscy uczniowie PSP w Dziurowie wraz z nauczycielami, rodzice.
  • Miejsce realizacji projektu: szkoła, miejscowość, w której znajduje się szkoła jak również jej okolica.
  • Termin realizacji: 23 – 29 kwietnia 2003r.
II. Cel główny: Propagowanie wiedzy ekologicznej oraz kształtowanie poczucia odpowiedzialności za stan środowiska naturalnego.

III. Cele operacyjne:
    Uczeń:
  • zna podstawowe pojęcia ekologiczne,
  • dostrzega przyczyny degradacji środowiska,
  • wymienia źródła zanieczyszczeń środowiska,
  • rozumie potrzebę ochrony przyrody,
  • uświadamia sobie, że jest współodpowiedzialny za stan środowiska naturalnego,
  • potrafi właściwie zachować się podczas prac w terenie,
  • potrafi współpracować w grupie,
  • rozumie potrzebę zagospodarowania surowców wtórnych,
  • rozumie znaczenie wpływu środowiska na zdrowie i życie człowieka,
  • dostrzega zależności stanu środowiska od codziennych czynności i zachowań człowieka wobec przyrody,
  • ocenia swój wpływ na środowisko,
  • potrafi oszczędnie gospodarować dobrami przyrody,
  • uzasadnia konieczność tworzenia obszarów chronionych.
IV. Metoda: projekt szkolny, międzyprzedmiotowy, realizowany podczas następujących edukacji:
  1. w klasach IV-VI
    • przyroda,
    • matematyka,
    • język polski,
    • muzyka,
    • plastyka,
    • technika,
    • godziny do dyspozycji wychowawcy klasowego;
  2. w nauczaniu zintegrowanym:
    • edukacja polonistyczna,
    • edukacja matematyczna,
    • edukacja muzyczno-ruchowa,
    • edukacja plastyczno-techniczna.
V. Prezentacja efektów projektu: podczas TYGODNIA EKOLOGICZNEGO (harmonogram TYGODNIA EKOLOGICZNEGO – załącznik nr 1).

VI. Formy pracy: indywidualna, grupowa, zbiorowa.

VII. Sposoby realizacji projektu:
  1. Konkurs o tematyce przyrodniczo-ekologicznej w trzech kategoriach wiekowych: kl. I – III, kl. IV, kl. V – VI.
  2. Udział w Gminnym Turnieju Wiedzy Przyrodniczo-Ekologicznej.
  3. Sesja ekologiczna.
  4. Inscenizacje.
  5. Porządkowanie wyznaczonych terenów.
  6. Nauka hymnu ekologicznego szkoły.
  7. Marsz Młodych Ekologów.
  8. Konkurs na transparent.
  9. Konkurs na hasło do skandowania.
  10. "Dzień Zielony" w szkole.
  11. Zbiórka surowców wtórnych.
  12. Loteria fantowa.
  13. Wystawka książek i czasopism w bibliotece szkolnej o tematyce przyrodniczo-ekologicznej.
  14. Konkurs na plakat.
  15. Gazetka o tematyce ekologicznej.
Krótki opis w/w sposobów realizacji:

Ad. 1
     Chcąc podnieść znaczenie dbałości o otaczającą nas przyrodę, zostanie zorganizowany konkurs o tematyce przyrodniczo-ekologicznej. Głównym celem będzie sprawdzenie wiadomości i umiejętności z zakresu edukacji przyrodniczo-ekologicznej. Uczniowie zostaną wcześniej zapoznani z regulaminem konkursu w poszczególnych kategoriach wiekowych. Regulamin konkursu dla klas: IV oraz V-VI zostanie opracowany przez zespół nauczycieli: Ewa Wójcik i Elżbieta Piórkowska. Regulamin konkursu dla klas I-III zostanie opracowany przy pomocy nauczycieli nauczania zintegrowanego.

Ad.2
     Po raz kolejny uczniowie naszej szkoły wezmą udział w Gminnym Turnieju Wiedzy Przyrodniczo-Ekologicznej. Podczas wspólnej zabawy uczestnicy będą mieli możliwość sprawdzenia poziomu swoich wiadomości i umiejętności oraz porównania ich z umiejętnościami uczniów innych szkół.

Ad.3
     Sesja ekologiczna zostanie przygotowana przez wybrane 3-osobowe zespoły z klas: IV, V, VI. Każdy zespół otrzyma do opracowania referat na jeden z tematów: "Woda", "Gleba", "Powietrze". Ma on obejmować wiadomości dotyczące źródeł zanieczyszczeń oraz sposobów ochrony przed dewastacją. Pomocy w doborze treści, uczniowie mogą uzyskać u nauczyciela przyrody oraz bibliotekarza. Czas wygłaszania referatu – do 5 minut.

Ad.4
     Każda klasa przygotuje inscenizację o tematyce ekologicznej, którą zaprezentuje podczas codziennego apelu w trakcie TYGODNIA EKOLOGICZNEGO, wg przygotowanego harmonogramu (zał. nr 1). Rekwizyty potrzebne do inscenizacji, uczniowie wykonają podczas zajęć edukacji plastyczno-technicznej ( klasy I-III ) lub lekcji techniki, plastyki ( klasy IV- VI) oraz przy pomocy rodziców w domu.

Ad.5
     Każda klasa pod opieką wychowawcy uporządkuje wyznaczony teren – zgodnie z przygotowanym wcześniej planem sprzątania w ramach "Dni Ziemi".

Ad.6
     Podczas apelu w pierwszym dniu TYGODNIA EKOLOGICZNEGO, uczniowie otrzymają tekst "Hymnu ekologicznego szkoły" i nauczą się go śpiewać pod okiem nauczyciela muzyki.

Ad.7, 8, 9
     W "Marszu młodych Ekologów" wezmą udział wszyscy uczniowie oraz nauczyciele. Podczas pierwszego dnia TYGODNIA EKOLOGICZNEGO zostaną ogłoszone konkursy na:
  • transparent – każda klasa przygotuje przynajmniej jeden;
  • hasło do skandowania podczas marszu.
Każda klasa przygotuje stroje, w których będzie uczestniczyć w marszu. Ustalono z wychowawcami klas sposób przebrania uczniów:
  • kl.0 – "kwiaty",
  • kl. I – "biedronki",
  • kl. II – "żabki",
  • kl. III – "motyle",
  • kl.IV - "pszczoły",
  • kl.V – "drzewa",
  • kl.VI – "ptaki".
     Trasa "Marszu młodych Ekologów" będzie wiodła przez najbardziej uczęszczane ulice Dziurowa. Uczestnicy będą rozdawać napotkanym ludziom KODEKS EKOLOGA (zał. nr2) oraz ankietę POZNAJMY SIĘ EKOLOGICZNIE (zał. nr 3). Uczniowie wszystkich klas będą nieśli wykonany przez siebie transparent z wymyślonym hasłem o tematyce ekologicznej oraz będą skandować przygotowane wcześniej hasła. Rozstrzygnięcie konkursów odbędzie się podczas podsumowania – w ostatnim dniu TYGODNIA EKOLOGICZNEGO.

Ad.10
     Jednym z dni TYGODNIA EKOLOGICZNEGO będzie "Dzień zielony". Kolor zielony – dominujący w przyrodzie, jest zarazem kolorem nadziei. W tym przypadku nadziei na wygraną w walce o naturalne środowisko. Formuła tego dnia jest bardzo prosta. Każdy uczeń oraz nauczyciel zadba, aby w jego stroju znalazły się w tym dniu zielone elementy.

Ad. 11
     TYDZIEŃ EKOLOGICZNY jest świetną okazją do kształtowania nawyku zagospodarowania odpadów. Ogłoszona zostanie zbiórka surowców wtórnych (puszek aluminiowych, butelek szklanych, zużytych baterii). Pieniądze uzyskane ze sprzedaży, zostaną przeznaczone na zakup nagród dla zwycięzców i uczestników konkursów.

Ad. 12
     Maskotki, gadżety, słodycze, ... – będą fantami podczas loterii, z której dochód zostanie przeznaczony na zakup nagród dla zwycięzców i uczestników konkursów.

Ad. 13
     Jednym z zadań zespołowych dla wybranej klasy będzie przygotowanie wystawki książek i czasopism o tematyce przyrodniczo-ekologicznej. Wystawka urządzona zostanie w pomieszczeniu biblioteki szkolonej, przy pomocy wychowawcy i nauczyciela bibliotekarza. Celem jej jest zainteresowanie uczniów różnymi źródłami informacji, dostępnymi w szkole.

Ad. 14
     Inne zadanie zespołowe będzie polegało na przygotowaniu gazetki ściennej. Będzie ona wyeksponowana przez cały czas realizacji projektu. Powinna zawierać informacje dotyczące sposobów ochrony środowiska.

Ad. 15
     Kolejnym zadaniem dla poszczególnych klas, które będą mogli realizować podczas zajęć edukacyjnych z plastyki lub techniki będzie plakat. To również będzie zadanie konkursowe. Gotowe plakaty zostaną umieszczone na korytarzu szkolnym.


Załącznik nr1.

HARMONOGRAM DZIAŁAŃ PODCZAS "TYGODNOA EKOLOGICZNEGO" W DNIACH 23 – 29.04.2003

I dzień – 23.04.03. (środa); odpowiedzialna: E. Wójcik
  1. Apel szkolny inaugurujący "Tydzień ekologiczny"
    • zapoznanie uczniów z programem akcji oraz wymaganiami,
    • ogłoszenie konkursów dla poszczególnych klas na: plakat o tematyce ekologicznej , transparent oraz hasło do skandowania podczas "Marszu Młodych Ekologów", klasową gazetkę ścienną,
    • zapowiedź przygotowania przez uczniów przebrania na marsz,
    • nauka hymnu ekologicznego szkoły,
    • inscenizacja klasy III.
II dzień – 24.04.03. (czwartek); odpowiedzialna: E. Piórkowska
  1. Inscenizacja klasy IV.
  2. Konkurs o tematyce przyrodniczo – ekologicznej dla klas I – III (wg odrębnego regulaminu ).
  3. Porządkowanie terenu wokół przystanku autobusowego przez dzieci klasy I – III.
  4. Zbiórka surowców wtórnych.
III dzień – 25.04.03. (piątek); odpowiedzialna: E. Wójcik
  1. Dostarczenie prac na konkursy plastyczne.
  2. Inscenizacja klasy I.
  3. Porządkowanie i zagospodarowanie "skalniaka" przed szkołą – klasa III.
  4. Udział uczniów kl.VI w Gminnym Turnieju Wiedzy Przyrodniczo-Ekologicznej w SP w Krynkach.
  5. Loteria fantowa.
  6. Sprzątanie terenu wokół szkoły – klasa IV.
IV dzień – 26.04.03. (sobota); odpowiedzialna: E. Piórkowska
  1. Przygotowanie w bibliotece szkolnej wystawki książek i czasopism o tematyce przyrodniczo-ekologicznej – klasa V.
  2. Inscenizacja klasy IV.
  3. Sprzątanie obrzeża lasu przez uczniów klas V i VI.
V dzień – 28.04.03. (poniedziałek); odpowiedzialna: E. Wójcik
  1. Inscenizacja klasy II.
  2. Sesja ekologiczna dla uczniów klas IV – VI na tematy: "Gleba", "Powietrze", "Woda".
  3. Marsz Młodych Ekologów.
VI dzień – 29.04.03. (wtorek); odpowiedzialna: E. Piórkowska
  1. "Dzień Zielony" w szkole.
  2. Inscenizacja klasy V.
  3. Konkurs o tematyce ekologicznej dla uczniów klas V – VI oraz dla klasy IV.
  4. Podsumowanie akcji "Tydzień ekologiczny".
Załącznik nr 2.
KODEKS EKOLOGA
  1. Jadąc na zakupy zabieraj ze sobą koszyk lub torbę. Każda dodatkowo przyniesiona do domu reklamówka to śmieć, który w końcu wyrzucasz lub palisz zatruwając środowisko.
  2. Unikaj produktów wielokrotnie pakowanych, to dodatkowe śmieci.
  3. Kupuj dezodoranty i inne produkty w sprayu tylko ze znakiem "ozon friendly". Freon zawarty w produktach, które nie mają takiego znaku, niszczą ozonową warstwę ochronną Ziemi.
  4. Segreguj śmieci! Nie każdy śmieć musi trafić na wysypisko. Wiele z nich nadaje się do recyklingu czyli ponownego przetwarzania. Papier, szkło, plastik, metale, odpadki organiczne można przetworzyć.
  5. Oszczędzaj wodę! Zakręcaj dobrze kran, korzystaj z prysznica zamiast wanny.
  6. Oszczędzaj energię! Wychodzisz z pokoju zgaś światło!
  7. Zużyte baterie są szczególnie groźne dla środowiska – wyrzucaj je tylko do specjalnych pojemników.
  8. Szanuj otoczenie! Nigdy nie wypalaj traw.
  9. Nie niszcz roślin, nie łam krzewów – to także żywe istoty!
  10. Chroń zwierzęta, opiekuj się nimi. Pomóż im bez szwanku przetrwać zimę i okres lęgów.
Załącznik nr 3

ANKIETA - POZNAJMY SIĘ EKOLOGICZNIE
Człowiek ekologiczny:
  1. Bierze prysznic zamiast kąpieli, żeby oszczędzać wodę.
  2. W czasie wycieczek zbiera odpadki do torby.
  3. Zna organizacje ekologiczne.
  4. Zakłada dodatkowy sweter zamiast włączać piecyk elektryczny.
  5. Wyjmuje pająka z wody i wynosi na zewnątrz zamiast zabijać go.
  6. Należy do jakiejś grupy ekologicznej.
  7. Zwiedził Park Narodowy.
  8. Robi kompost z odpadków żywności
  9. Wyłącza zbędne światło, żeby oszczędzać energię.
  10. Wielokrotnie używa plastikowych toreb.
  11. Wykorzystuje powtórnie różne materiały, np. butelki, opakowania.
  12. Ogląda programy ekologiczne w TV.
  13. Filtruje wodę pitną.
  14. Protestuje przeciwko zatruwaniu środowiska naturalnego.
Jeśli dokładnie przeczytałeś ankietę i do większości wymagań stosujesz się, możesz sobie pogratulować – jesteś człowiekiem ekologicznym.

KARTA I ANKIETA EWALUACYJNA

Karta ewaluacyjna (wypełniają uczniowie klas I – III )
  1. Czy podobały Ci się obchodzone w tym roku Dni Ziemi?
    Tak Nie wiem Nie
  2. Czy chciałabyś/chciałbyś jeszcze brać udział w takich zajęciach?
    Podkreśl jedną odpowiedź:
    Tak Nie wiem Nie
Ankieta ewaluacyjna ( wypełniają uczniowie klas IV – VI )
  1. Czy podobały Ci się zajęcia w Tygodniu ekologicznym obchodzone w ramach Dnia Ziemi w naszej szkole?
    Podkreśl jedną odpowiedź:
    Tak Nie wiem Nie
  2. Czy uważasz, że w tegoroczne obchody Dnia Ziemi byli zaangażowani wszyscy uczniowie naszej szkoły?
    Podkreśl właściwą odpowiedź:
    Tak Raczej tak Raczej nie Nie
  3. Które z zajęć przeprowadzonych w trakcie Tygodnia Ekologicznego spodobały Ci się najbardziej?
    ........................................................................................ ........................................................................................ ........................................................................................ ........................................................................................
  4. Czy poszerzyły się Twoje wiadomości z zakresu ekologii i ochrony środowiska?
    Podkreśl jedną odpowiedź:
    Tak Raczej tak Raczej nie Nie
  5. Czy chciałabyś / chciałbyś w podobny sposób w przyszłym roku obchodzić Dni Ziemi?
    Podkreśl jedną odpowiedź:
    Tak Nie wiem Nie
PROJEKT OPRACOWAŁY I PRZEPROWADZIŁY:
MGR EWA WÓJCIK I MGR ELŻBIETA PIÓRKOWSKA

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie