Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Witamy nasze przedszkole

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 3921 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Niedługo wakacje a po wakacjach nowy rok szkolny więc chciałabym zaproponować i przedstawić plan pracy dydaktyczno–wychowawczej dla grupy dzieci 3, 4, 5 – latków, na miesiąc wrzesień.
Izabela Champel
Nauczycielka Przedszkola w Nowej Wsi Lęborskiej
Filia Lubowidz




PLAN PRACY
DYDAKTYCZNO-WCHOWAWCZO-OPIEKUŃCZEJ


dla grupy dzieci 3,4,5,6- latków

na miesiąc wrzesień

WITAMY NASZE PRZEDSZKOLE

Edukacja społeczno -moralna


1.Zwiedzanie przedszkola-wzbogacenie czynnego słownika dzieci związane z tematem ‘’Przedszkole’’.
2.Nauka rozpoznawania swojego znaczka w oparciu o różne ćwiczenia.
3.Zagospodarowanie kącików zabaw i zainteresowań-
wspólne planowanie kącików .
4.Opiekowanie się dziećmi młodszymi- wprowadzenie zasady równego prawa do korzystania ze wspólnych zabawek i poszanowania dla działalności innych .
5.Wspólnie z nauczycielką porządkowanie zabawek w sali ,pomaganie przy wnoszeniu zabawek do ogrodu.
6.Odpowiednie korzystanie ze sprzętów i zabawek znajdujących się w przedszkolu. Rozumienie konsekwencji niewłaściwego ich użytkowania. Rozróżnianie pojęć :moje ,twoje, wspólne.
Kształtowanie odpowiedzialności wobec cudzej i wspólnej własności.

Edukacja umysłowa

1.’’Miś Uszatek jest w przedszkolu’’- Cz. Janczarski
‘’Pierwszy dzień w przedszkolu’’- słuchanie opowiadania N. ilustrowanego zabawkami; misiem i lalką.
2.Powrócenie do wspomnień wakacyjnych i omówienie
wybranych krajobrazów –morza ,gór ,jeziora ,lasu.(ćwiczenie spostrzegawczości wzrokowej).
3.Opowiadanie o zwierzętach spotykanych w okresie wakacji ewentualnych pobytach w ZOO (pokarmy zwierząt).
4.Przypomnienie wiersza „Przedszkolaczek”, nauka z dziećmi które są pierwszy rok w przedszkolu.
5.Ćwiczenia oddechowe(wdech i wydech).
6.Tworzenie razem z nauczycielką kącików zabaw ,wzbogacanie ich o akcesoria przyniesione z domu.
7.Zabawa dydaktyczna „Do kogo toczysz piłkę” -rozróżnianie imion dzieci.
8. Układanka obrazkowa „Moje zabawki”.
9. Słuchanie opowiadań Marii Kownackiej z książki „Wesołe Przedszkole” oraz Wandy Chotomskiej „Trzymaj się Kamil”.
POJĘCIA MATEMATYCZNE
1.Określanie stosunków przestrzennych :w ,na, nad, pod, wysoko, nisko, wyżej, niżej...(‘’Przygotowanie do matematyki’’ s.10).
2.Zabawy figurami geometrycznymi .Słuchanie wiersza
„ Pajacyk” w „Przewodnik metodyczny” „ABC Sześciolatka” .
3.Kolorowanie figur geometrycznych według wzoru-P.M,s.1.


Edukacja przyrodnicza
1.Zwiedzanie przedszkola i jego otoczenia :plac zabaw i ogród przedszkolny:
- bezpieczna droga do przedszkola, zachowanie się dzieci przed budynkiem ,przechodzenie przez jezdnię , nie wychodzenie poza obręb obejścia przedszkola.
2.Zorganizowanie kącika przyrodniczego-wzbogacanie go o eksponaty przywiezione z wakacji.

Przygotowanie do nauki czytania i pisania

1.Wyodrębnianie zdań w mowie potocznej.
2.Tworzenie zdań-przeliczanie wyrazów w zdaniach.
3.Czytanie globalne wyrazów: sala, tablica(dzieci starsze czytanie swoich imion).
4.Kończenie rysunku „Plaża” ,”Góry” Przygotowanie do pisania s.1,6.
5.Kończenie rysunku żyrafy P.P s.2
6.Z młodszymi i potrzebującymi nauka trzymania narzędzia pisarskiego ołówek i kredka.
Edukacja estetyczno –techniczno-muzyczna

1.Zamalowywanie konturów zabawek kredkami ołówkowymi lub świecowymi.
2.Odkrywanie właściwości klocków podczas zabaw konstrukcyjnych.
3.Składanki z części ‘’zabawki’’.
4.Rysunek postaci ludzkiej 6-latki.
5.Zabawa z piosenką ‘’Miś z laleczką’’ z „Nagrania dla dzieci” i „Jestem przedszkolakiem” z „Śpiewające brzdące”-4 lub „Maszerują przedszkolaki -1.
6.Nauka piosenki ‘’Wesołe przedszkole’’ z kasety ABC „ Słuchamy ,śpiewamy w przedszkolu i w szkole”.
7.Odgłosy nawiązujące do wakacji j .w.
8.Muzyka relaksacyjna j.w.

Edukacja zdrowotna

1.Kierowanie się zasadami bezpieczeństwa, na terenie
przedszkola i poza nim.
2.Nauka prawidłowego oddychania (wdech- nos ,wydech -usta).
3.Jestem czysty- kiedy i dlaczego myjemy ręce, ciało i zęby.

Edukacja ruchowa

1.Zabawy ruchowe ZESZYT 4 nr.1
2.Ćw. gimnastyczne zestaw I z K. Wlaźnik s.192
pomoce- woreczki w dwóch kolorach ,dwie chorągiewki w tych samych kolorach
3.Ćw. poranne w w autora s.134-135 zestaw I-II
5.Zabawy ruchowe:” Zapamiętaj swoją parę”,
„Znajdź swój znak!’’,
‘’Dzieci w domkach –dzieci na spacer!”.

ŻEGNAMY LATO

Edukacja społeczno -moralna

1.Zwrócenie uwagi na wycieranie obuwia o wycieraczkę –recytacja wiersza ‘’Słomianka’’.
2.Wdrażanie dzieci do odkładania zabawek na ustalone miejsce.
3.Rozmowy o letnich pracach na polu i w ogrodzie- rozumienie jej przydatności.
4.Przygotowanie dożynek w przedszkolu.
5.Kształtowanie przywiązania do tradycji ludowych.
6.Ze starszymi dziećmi ustalenie dyżurów (sala ,jadalnia, szatnia)-zasady pełnienia.


Edukacja umysłowa

1.Słuchanie wierszy o tematyce letniej a także ‘’O traktorze ‘’, ‘’Skąd mamy chleb’’, ‘’Chleb’’.
2.Poznanie historyjki obrazkowej ‘’Od ziarenka do bochenka chleba ‘’ w oparciu o opowiadanie Cz. Janczarskiego „Żyto i chleb”.
3.Oglądanie i rozpoznawanie podstawowych rodzajów
zbóż :żyto, owies i pszenica.
4.Oglądanie ilustracji żniwa kiedyś a dziś.
5.Ćwiczenia mowy naśladujące pracę maszyn na polu.

POJĘCIA MATEMATYCZNE
1.Rozpoznawanie figur geometrycznych w przedmiotach. ”Przygotowanie do matematyki’’ -P.M, s.2.
2.Zapoznanie z aktualnym miesiącem WRZESIEŃ.
3.Porównywanie wielkości kłosów zbóż.
4..Liczby 1-4 w znaczeniu kardynalnym .


Edukacja przyrodnicza

1.Wycieczka do gospodarstwa rolnego –obejrzenie maszyn rolniczych ,przyswojenie sobie nazw maszyn i do czego służą.
2.Przynoszenie do kącika kłosów zbóż i ziaren zbóż, zabawa dydaktyczna ’’Kto rozpoznaje ziarna ,ten więcej zbierze’’- szybkie rozróżnianie ziaren kilku roślin; Z. Bogdanowicz’ ‘’Zabawy dydaktyczne ‘’s.182-183
3.Zbieranie darów z ogrodu :kwiaty ,owoce i warzywa.

Przygotowanie do nauki czytania i pisania
1.Przeliczanie wyrazów w zdaniach-nadawanie tytułów
ilustracjom przedstawiającym porę LATO.
2.Czytanie globalne wyrazów :bułka, plon ,wieniec, traktor i kosa.
3.Zabawy z rymami-„Poznaję litery”,s.4
4.Wyodrębnianie i przeliczanie sylab w wyrazach-P.L,s.5,6.
4.Kończenie rysunku „Pieczywo”-P.P,s.38.

Edukacja estetyczno –techniczno-muzyczna

1.Zapoznanie z techniką wykonywania masy solnej, wykonywanie bułeczek i wszelkiego pieczywa.
2.Przygotowanie dekoracji na zabawę dożynkową.
3.Urządzenia techniczne w pracy rolnika.
4.Zabawa z piosenką „Mało nas do pieczenia chleba’’.
5.Nauka piosenki „Rolnicy” z „Poradnik do pracy z dziećmi 6- letnimi”.
6.Zabawa z piosenką „Owoce, owoce” z „Letnie nutki”.
7.Z młodszymi piosenka „Sen jabłuszka” z „Jesienne nutki”.
Edukacja zdrowotna

1.Kierowanie się zasadami bezpieczeństwa ,na terenie przedszkola i poza nim.
2.Przestrzeganie zasad prawidłowego oddychania w pomieszczeniach ,na powietrzu-w różnych porach roku.

Edukacja ruchowa

1.Zabawy ruchowe ZESZYT IV nr.2
2.Ćw. gimnastyczne zestaw I z K. Wlaźnik s. 192
pomoce-woreczki w dwóch kolorach ,dwie chorągiewki
w tych samych kolorach
3.ĆW.poranne w/w autora s.135-136 zestaw III-IV
4.Zabawy ruchowe:
orientacyjno-porządkowa ‘’Kto cię woła’’,
z elementem celowania ‘’Celowanie do kosza’’,
‘’Słonko świeci –deszcz pada’’.

PRZYSZŁA DO NAS JESIEŃ

DARY Z OGRODU I SADU


Edukacja społeczno -moralna

1.Podczas rozmów w zespole wdrażanie do zwyczaju kolejnego wypowiadania się .Przyswajanie form grzecznościowych.
2.Wdrażanie do wycierania obuwia przed wejściem do przedszkola.
3.Zwracanie uwagi na zachowanie dzieci sprzyjające utrzymaniu ładu w sali.
4.Rozmowy o pracach w ogrodzie-pomaganie domownikom w przekładaniu owoców do skrzyń i koszy.
5.Rozumienie wartości wspólnie podejmowanej pracy.

Edukacja umysłowa

1.Rozpoznawanie owoców i kwiatów jesieni: na tablicy , w kąciku przyrodniczym i w najbliższym otoczeniu.
2.Słuchanie wierszy „Jesień chodzi po lesie”, „Jesienią” –‘’Przewodnik metodyczny’’.
3.Opowiadanie treści obrazka „Owoce”-„Zaczynam czytać”, s.10.
4.Ćwiczenia spostrzegawczości wzrokowej „Owoce”- ‘’Poznaję litery’’,s.7,10.
5.Nauka wiersza W .Grodzieńskiej „W sadzie”.
6.Wyjaśnienie pojęć :sad i ogród.
7.Humor i zabawa w wierszach „Na straganie” i „Rzepka”.
8.Założenie kącika zabaw „STRAGAN”.
9.Insenizowanie wiersza J .Brzechwy „Na straganie”.
10.Gruszka czy jabłko?(Zabawy na wyciszenie i spostrzeganie).


POJĘCIA MATEMATYCZNE

1.Wprowadzenie cyfry 1-P.M,s.33,34.
2.Wyodrębnianie zbiorów owoców i warzyw-P.M,s.6
3.Zbiór ,podzbiór P.M,s.9.
3.Orientacja przestrzenna :strona lewa i prawa –P.M,s.13,ćw.1.
Edukacja przyrodnicza


1.Gromadzenie w kąciku przyrody darów jesieni z ogrodu i sadu: rozpoznawanie i nazywanie warzyw i owoców , ich części jadalnych-„Przyroda”,s.3.
2.Wycieczki do ogrodu i sadu-obserwowanie owoców ,warzyw i kwiatów rosnących przy domach.
3.Zabawy do wyboru: ”Szukaj brakującego warzywa” ,”Pokrojone warzywa” lub „Znajdź inny kwiatek” -Z. Bogdanowicz s.132,133,134,135

Przygotowanie do nauki czytania i pisania
1.Czytanie globalne wyrazów :owoce, kapusta, burak, kwiaty, warzywa, pora, cebula, jesień.
2.Ćwiczenia w zakresie analizy i syntezy słuchowej-wyodrębnianie głoski w nagłosie wyrazu.
3.Wprowadzenie litery A,a na podstawie wyrazu aparat. Praca w książce P.L-12,13.
4.Zawieranie się wyrazu w wyrazie „tor”-P.L,s.8.
5.Rysowanie po śladzie „Owoce i warzywa”.
6.Wykonywanie ćwiczenia graficznego „Znaki”-P.P,s.7,8.

Edukacja estetyczno- techniczno -muzyczna

1.Wykonywanie kukiełek do inscenizacji wiersza J. Brzechwy „Na straganie”.
2.Wypełnianie konturów owoców lub warzyw kawałkami kolorowego papieru.
3.Przygotowanie soku z owoców i warzyw przy pomocy sokowirówki.
4.Zabawa z piosenką „Jabłuszko” –„Kalendarz muzyczny” s.21.
5.Nauka piosenki „Sen jabłuszka” z „Jesienne nutki”.

Edukacja zdrowotna

1.Zdawanie sobie sprawy z wartości odżywczej warzyw i owoców w tym rzepy, konieczności spożywania i mycia ,owoców i warzyw przed jedzeniem.
2.Jestem czysty. C.d.

Edukacja ruchowa

1.Zabawy ruchowe ZESZYT IV nr .3
2.Ćw. gimnastyczne zestaw I z K .Wlaźnik s.192
pomoce-woreczki w dwóch kolorach, dwie chorągiewki w tych samych kolorach
3.Ćw. poranne ww autora s.136-138 zestaw V-VI
4.Zabawy ruchowe:
z elementem wspinania ‘’Zrywamy owoce’’,
orientacyjno- porządkowa ‘’Wietrzyk wieje’ ’Trawińska s. 18,
zabawa przy piosence’’ Buraczek’’.
Owoce-z książki E .Wójcik s.17.

POZNAJĘ ZASADY RUCHU DROGOWEGO

Edukacja społeczno-moralna

1.Kształtowanie umiejętności świadomego przestrzegania zasad ruchu drogowego dla pieszych.
2.Otoczenie dzieci młodsze szczególną opieką podczas spacerów i wycieczek przez dzieci starsze.
3.Bezpieczne poruszanie się po drogach i ulicach.
4.Poznanie znaków drogowych( Przejście przez jezdnię, Uwaga dzieci !)
Ze starszakami znaki nakazu, zakazu ,ostrzegawcze ,informacyjne –niektóre , zawarte w książce ABC sześciolatka „Przyroda...”.



Edukacja umysłowa

1.Słuchanie opowiadania „Zebra na ulicy”-„Przewodnik metodyczny”.
2.Omówienie roli zebry i świateł podczas ruchu drogowego .Bezpieczne przechodzenie przez jezdnię w wierszu „gdy zamierzasz przejść przez ulicę”.
3.Poznawanie znaczenia prostych znaków drogowych. Słuchanie wiersza
„Kolorowe znaki”-„Przyroda...”s.54,55,56,57 oraz „Przewodnik metodyczny”.
4.Przygody wróbelka w opowiadaniu H. Łochockiej „Jak wróbelek Elemelek leśną dróżką szedł w niedzielę” .
5.Bezpieczna droga do przedszkola –historyjka obrazkowa w oparciu o książkę
Karin Schupp „Spójrz w lewo, spójrz w prawo” .
6.Ćwiczenia ortofoniczne –naśladowanie odgłosu samochodu jadącego i zatrzymującego.
7.Ćwiczenie spostrzegawczości wzrokowej –P.L,s.11
11
8.Wycieczka- „Zabawy na wyciszenie i spostrzeganie”.
.
POJĘCIA MATEMATYCZNE
1.Określanie strony lewej i prawej-P.M,s.14 ćw1,s.17 ćw. 2.
2.Wprowadzenie cyfry 2,wykonywanie zadań związanych z utrwalaniem cyfry 1,2-P.M,s.35,36
3.Klasyfikowanie znaków drogowych według znaczenia.
4.Dowolne układanki z figur geometrycznych: koło, kwadrat, trójkąt, prostokąt.


Edukacja przyrodnicza

1.Środki lokomocji- samochody osobowe i ciężarowe .
2.Znaki drogowe: nakazu, zakazu, ostrzegawcze, informacyjne.


Przygotowanie do nauki czytania i pisania

1.Wprowadzenie litery M, m na podstawie wyrazu mama.
2.Utrwalenie litery A,a.
3.Wyodrębnianie i przeliczanie głosek w wyrazach (2,3,4-głoskowych) P.L,s.7,8.
4.Akcentowanie głoski na końcu wyrazu.
5.Kończenie rysunku „Zebry”-P.P,s.13
6.Kolorowanie znaków drogowych-„Przyroda...”.
7.Czytanie globalne wyrazów: droga ,znaki, pasy, ulica.
8.Określanie liczby głosek w wyrazie –P.L,s.9.
9.Rysowanie drogi –P.P,s.4.

Edukacja estetyczno –techniczno-muzyczna

1.Wykonywanie znaków drogowych .
2.Ze starszymi oklejanie pudełek-samochód.
3.Kolorowanie pojazdów dla chętnych.
4.Sprawne i bezpieczne posługiwanie się nożyczkami .
5.Słuchanie i rozpoznawanie dźwięków z otoczenia .
6.Zabawa z piosenką „Będę kierowcą ”.
7.Nauka piosenki „Jesień” z „Śpiewające brzdące”-1.


Edukacja zdrowotna

1.Rola pasów bezpieczeństwa w czasie jazdy samochodem.
2.Bezpieczna droga do przedszkola i do domu.

Edukacja ruchowa

1. Zabawy ruchowe ZESZYT IV s.48
2. Ćwiczenia gimnastyczne zestaw I z K .Wlaźnik s.192,pomoce –woreczki w dwóch kolorach, dwie chorągiewki w tych samych kolorach.

3.Ćwiczenia poranne ww autora zestaw IV s.136
4.Zabawy ruchowe:
-bieżna „Samochody”,
-orientacyjno -porządkowa „Wiatr i liście” .

WRZESIEŃ
DO REALIZACJI
1.Zbieranie informacji o dzieciach
-ze starszymi badanie dojrzałości szkolnej;
-ze wszystkimi badanie mowy;
2.Zorganizowanie zebrania z rodzicami.
3.Zaproszenie rodziców na uroczyste pasowanie 6-latków.
4.”Mini dożynki „w naszym przedszkolu, zaproszenie przedstawiciela Urzędu Gminy Nowa Wieś Lęborska w osobie pana wójta Ryszarda Wittke ,pana sołtysa wsi Lubo widz.
5.Zorganizowanie DNIA CHŁOPCA.
6.Po południu słuchanie wierszy Jana Brzechwy i Juliana Tuwima-przygotowanie do konkursu, praca z dzieckiem zdolnym.

PLAN OPRACOWANO NA PODSTAWIE:
1.Książek ABC sześciolatka.
2.ABC...Program wychowania przedszkolnego XXI wieku.
3.K.Wlaźnik „Wychowanie fizyczne w przedszkolu ”.
4.Zabawy ruchowe ZESZYT IV
5.Z.Bogdanowicz „Gry i zabawy dydaktyczne ”.
6.Rozkład materiału ABC sześciolatka.
7.K.Schupp „Historyjki o ruchu drogowym”.
8.H.Łochocka „Przygody wróbelka Elemelka”.
9.J.Brzechwa „Na straganie”.
10.Kalendarz muzyczny.
11.Przewodnik metodyczny ABC sześciolatka.
12.H.Trawińska”Zabawy rozwijające dla małych dzieci” .
13.Cz.Janczarski „Żyto i chleb” ,”Pierwszy dzień w przedszkolu”.
14.Zbiór wierszy o tematyce letniej i dożynkowej.
15.A.Erkert „Dzieci potrzebują ciszy’’- Zabawy na wyciszenie i spostrzeganie.
16.E.Wójcik „Gry i zabawy dla dzieci i młodzieży”.
17.W.Chotomska „Trzymaj się Kamil”.
18.M. Kownacka „Wesołe Przedszkole”.
19.G. Bigda, G.Grabowska ,E. Gruszczyk- Kolczyńska „Praca wychowawczo- dydaktyczna z dziećmi trzyletnimi w przedszkolu”.
20.Zbiór wierszy J. Brzechwy i J. Tuwima.


Opracowała:
Izabela Champel
Nauczycielka Przedszkola w Nowej Wsi Lęborskiej
Filia Lubowidz

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie