Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Zdania przyzwalające - język niemiecki

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 3468 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Pragnę przedstawić Państwu konspekt lekcji języka niemieckiego, który opracowałam na podstawie podręcznika DAS DEUTSCHMOBIL, świetnie nadający się do wykorzystania w klasach gimnazjalnych.

Materiały przygotowane do lekcji typowo gramatycznej są o tyle ciekawe, iż zawierają w sobie dodatkowo elementy kulturoznawcze. Zajęcia więc poszerzają nie tylko wiedzę czysto teoretyczną, ale przedstawiają kilka znanych postaci z krajów niemieckojęzycznych.

Zapraszam do skorzystania z mojej publikacji.

Konspekt lekcji języka niemieckiego dla klasy III gimnazjum

Opracowała : Monika Liberda
Przedmiot : język niemiecki
Klasa : III gimnazjum
Liczba godzin w tygodniu : 2
Czas : 45 min.
Temat : Zdania przyzwalające ze spójnikiem "trotzdem"


Cel główny lekcji :
* przypomnienie i utrwalenie zasady tworzenia zdań przyzwalających ze spójnikiem "obwohl"
* poszerzenie zagadnienia - zdania przyzwalające - o konstrukcję ze spójnikiem "trotzdem"

Cele szczegółowe:
* uczeń umie dokończyć zdanie podrzędnie złożone po spójniku "obwohl"
* potrafi wskazać miejsce podmiotu i orzeczenia po spójniku "obwohl"
* pozna zasadę tworzenia zdań podrzędnie złożonych ze spójnikiem "trotzdem"
* rozpoznaje na podstawie zdjęć kilka kluczowych postaci z życia kulturalnego,
politycznego i naukowego obszaru niemieckojęzycznego
* umie połączyć dwa samodzielne zdania za pomocą spójnika "trotzdem"
* umie logicznie łączyć fakty z życia znanych osób
* potrafi skonstruować dialog przy wykorzystaniu nowopoznanej zasady gramatycznej

Czas trwania : 45 minut

Materiały :

Jutta Douvitsas-Gamst , Eleftherios Xanthos , Sigrid Xanthos-Kretzschmer DAS DEUTSCHMOBIL Podręcznik 3;
Ćwiczenia 3; Klett Edition Deutsch Wiedza Powszechna Warszawa 1993
Słownik polsko-niemiecki, niemiecko-polski


Zastosowane środki dydaktyczne:
kserokopie z podręcznika DAS DEUTSCHMOBIL str. 86, 87 ; książka ćwiczeń str. 78, 80.

Formy pracy :
* rozmowa nauczyciel - uczeń
* praca indywidualna
* praca w grupach
* plenum

Przebieg lekcji

I. Wprowadzenie.

Nauczyciel wita się z młodzieżą, sprawdza listę obecności, zapisuje temat na tablicy i wyjaśnia cel lekcji.

II. Faza aktywizująca.

Rozgrzewka językowa, powtórzenie zasady tworzenia zdań przyzwalających ze spójnikiem "obwohl" .

Nauczyciel rozdaje uczniom kserokopie z rozpoczętymi zdaniami, które należy uzupełnić według własnego pomysłu.
Uczniowie czytają zdania. Nauczyciel upewnia się czy słownictwo występujące w zadaniu jest uczniom znane;
nowe wyrazy wyjaśnia i zapisuje na tablicy. (Das Deutschmobil;Ćwiczenia, str 78 zad.6A18 punkty 7-12abcd)
Uczniowie otrzymują 5 minut czasu na zastanowienie się i prezentują swoje propozycje.

np.

Alle Leute fahren mit dem Auto, obwohl.......................

Ich habe eine gute Note bekommen, obwohl.....................

Morgens muss ich ein Glas Milch trinken,obwohl...............

Nauczyciel zapisuje na tablicy jedno ze zdań uzupełnianych przez uczniów.
Prosi o wskazanie w tym zdaniu podmiotu i orzeczenia, zaznacza na kolorowo i je podpisuje.


III. Prezentacja nowego materiału.

Nauczyciel przypina magnesami na tablicy powiększone zdjęcie Alberta Einsteina.
Zwraca się do uczniów z pytaniem:
- Wer ist das?
- Wie heißt dieser Mann?

Obok zdjęcia nauczyciel podpisuje Albert Einstein,Physiker (1879 - 1955)
oraz dwa następujące zdania na temat Alberta Einsteina:

- Er war kein guter Schüler. / Er wurde ein berühmter Physiker.

Nauczyciel wyjaśnia uczniom jak połączyć te dwa zdania za pomocą spójnika "aber trotzdem"

- Er war kein guter Schüler, aber trotzdem wurde er ein berühmter Physiker.


Uczniowie zapisują do zeszytu przykład z tablicy i wspólnie z nauczycielem zaznaczają podmiot, orzeczenie i dopełnienie.

Uczniowie formułują wniosek:

Po spójniku "aber trotzdem" pojawia się szyk przestawny.


IV. Faza ćwiczeń.

a) Nauczyciel rozdaje uczniom 2 kserokopie.

Na pierwszej karcie (Das Deutschmobil, podręcznik 3, str. 86) przedstawionych jest 10 postaci z życia kulturalnego,
politycznego i naukowego wraz z informacją kto to jest, w jakich latach żył, kim był z zawodu i z czego jest znany
(Clara Wieck-Schumann, Wolfgang Amadeus Mozart, Käthe Kollwitz, Ludwig van Beethoven, Bertolt Brecht, Sophie Scholl,
Lea Rosh, Maria Hagemeyer, Bertha von Suttner).

Na drugiej karcie są dalsze informacje o tych osobach (Das Deutschmobil, podręcznik 3, str. 86, zad. 6A15).

Zadaniem uczniów jest zapoznać się z obydwoma kartami, połączyć informacje o danej osobie za pomocą zdań
ze spójnikiem "aber trotzdem" i zapisać zdania do zeszytu.
Nauczyciel upewnia się czy wszystkie słówka są zrozumiałe.

Nauczyciel prosi wskazanych uczniów o odczytanie informacji o przedstawionych osobach. Zwraca uwagę na poprawność
gramatyczną.



b) Nauczyciel dzieli uczniów na grupy 4 - osobowe. Jako zapowiedź pracy każda grupa otrzymuje zdjęcie.
(Das Deutschmobil, podręcznik 3, str. 87, zad. 6A16).

Uczniowie oglądają obrazek, czytają podpisy w chmurkach i komentują przedstawioną sytuację.

Nauczyciel rozdaje po chwili właściwą część pracy. Są to pytania do dialogu, który prowadzą bohaterowie na obrazku.
Zadaniem uczniów jest napisanie odpowiedzi jakich udziela bohater obrazka. Wszystkie zdania mają zawierać spójnik
"aber trotzdem". Uczniowie pracują ze słownikami.

Po zakończeniu pracy, każda grupa wybiera dwie osoby do prezentacji dialogu.

c) Praca domowa.

Nauczyciel rozdaje uczniom kserokopie rozmowy bohatera wcześniejszej historyjki z nauczycielem ze szkoły.
Dialog należy uzupełnić konstrukcjami ze spójnikami "obwohl" oraz "trotzdem".

Opracowała Monika Liberda

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie