Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Czytam, więc jestem

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 780 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zadzwoń do Nas!* - tel. 606-...-... ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

PROGRAM EDUKACJI CZYTELNICZEJ PODNOSZĄCY STAN CZYTELNICTWA W KLASACH I-III PT. CZYTAM, WIĘC JESTEM

WSTĘP
     Dostępne programy edukacji czytelniczej i medialnej przeznaczone są dla uczniów od klasy IV. Zakładają one, że czytelnikiem staje się uczeń dopiero po zakończeniu pierwszego etapu kształcenia zintegrowanego. Jednakże podstawa programowa i programy kształcenia zintegrowanego opierają się na założeniu, że absolwent klasy trzeciej powinien posiadać następujące umiejętności w zakresie czytania:
  • cichego czytania tekstów użytkowych i literackich,
  • płynnego czytania wszelkich, odpowiednich dla wieku, tekstów oraz ich interpretowania w różnych formach,
  • stosowania zasad opracowywania przeczytanego tekstu,
  • znajdowania przyjemności w czytaniu oraz wskazywania na ulubione teksty do czytania,
  • przekonania o potrzebie czytania dla zdobywania informacji oraz dla kształtowania osobistej wiedzy.

      Istnieje więc potrzeba stworzenia programu edukacji czytelniczej dla klas I-III, aby móc w pełni zrealizować cele zawarte w podstawie programowej i programach nauczania.

       Program edukacji czytelniczej daje nauczycielowi możliwość stworzenia okazji i sytuacji edukacyjnych do poznawania i rozumienia przez dziecko istoty oraz funkcji czytania jako nowego sposobu komunikowania się. Przyczynia się do tworzenia warunków niezbędnych do nabywania i doskonalenia przez dziecko umiejętności czytania i pisania. Umiejętności te należy kształtować od klasy pierwszej zgodnie z zasadą "małych kroków" i dlatego potraktowanie kształcenia zintegrowanego jako wstępu do całościowej edukacji czytelniczej jest bardzo istotne i tworzy warunki do wszechstronnego rozwoju ucznia.

CELE OGÓLNE:
  • rozwijanie umiejętności czytelniczych,
  • kształtowanie umiejętności czytania ze zrozumieniem oraz wykorzystywania wiedzy w praktyce,
  • wyrabianie nawyków czytelniczych,
  • rozwijanie zainteresowań uczniów zbiorami biblioteki szkolnej i domowej,
  • uświadamianie uczniom informacyjnej roli książki,
  • uwrażliwianie na piękno literatury i sztuki,
  • ukazywanie terapeutycznej funkcji książki,
  • przybliżenie sylwetki patronki szkoły Marii Dąbrowskiej.
TREŚCI NAUCZANIA SPOSOBY REALIZACJI PRZEWIDYWANE OSIĄGNIĘCIA UCZNIÓW
Ćwiczenia wdrażające do płynnego czytania Rozsypanki sylabowe, wyrazowe i zdaniowe Teksty z lukami obrazkowymi Teksty jednolite o różnym stopniu trudności Czytanie lektur i innych książek Potrafi płynnie czytać
Czytanie ze zrozumieniem Pytania do przeczytanego tekstu werbalne i do samodzielnego rzeczytania Opowiadanie treści przeczytanego tekstu Pisanie dalszego ciągu opowiadania Rozumie przeczytany tekst
Wykorzystywanie wiedzy w praktyce Pytania do przeczytanego tekstu (np. znajdź odpowiedź w tekście) Gromadzenie informacji wokół tematu Czytanie tekstów popularnonaukowych Czytanie instrukcji i poleceń Korzystanie ze zbiorów biblioteki szkolnej i domowej Wykorzystywanie nabytej umiejętności w życiu ziennym (np.czytanie rozkładu jazdy, mapy, programu telewizyjnego) Umie wykorzystać zdobytą wiedzę w praktyce
Czytanie książek i czasopism Czytanie i opracowywanie lektur Wyszukiwanie informacji o autorach książek Organizowanie kącików bibliotecznych w klasie Gromadzenie księgozbioru klasowego Wycieczka do papierni i drukarni Pisanie recenzji, streszczeń książek Spotkanie z pisarzami książek dla dzieci Warsztaty dziennikarskie: nauka pisania reportażu, notatki dziennikarskiej, przygotowanie wywiadu Chętnie i samodzielnie czyta teksty, książki i czasopisma Zna zasady zachowania się w czasie wycieczek (papiernia, drukarnia, muzeum, biblioteka publiczna) Potrafi napisać recenzję, streszczenie, reportaż, pytania do wywiadu
Korzystanie z księgozbiorów biblioteki szkolnej, publicznej i domowej Lekcje biblioteczne: historia i budowa książki, korzystanie z katalogów bibliotecznych, regulamin biblioteki, zasady funkcjonowania biblioteki Powołanie łączników klasowych z biblioteką Konkurs czytelniczy Konkurs na czytelnika roku, klasy Reklama biblioteki i jej księgozbioru Apele dotyczące czytelnictwa, np. "Książka przyjacielem na smutne dni" Ranking na najciekawszą książkę Współpraca bibliotekarza z nauczycielami Potrafi i chce korzystać z różnych księgozbiorów: biblioteki szkolnej, publicznej i domowej Chętnie uczestniczy w apelach i konkursach czytelniczych Umie zachować się w bibliotece i stosować się do regulaminu Potrafi współpracować z biblioteką jako łącznik
Książka źródłem informacji Wyszukiwanie informacji na wybrany, zadany temat Korzystanie z encyklopedii, słowników, leksykonów, albumów itp. Czytanie książek zgodnie z zainteresowaniami czytelnika Dostrzega rolę książki w zdobywaniu informacji Potrafi korzystać z encyklopedii, słowników, leksykonów i książek popularnonaukowych
Piękno literatury i sztuki Czytanie wierszy Gromadzenie i czytanie wierszy dotyczących wybranego tematu, np. "Krasnoludki", "Wiosna" lub autora Ilustrowanie wierszy Deklamacje i konkurs recytatorski Apele szkolne Spotkania z autorami książek Spotkania z nauczycielem-bibliotekarzem Czytanie fragmentów klasyki literatury Oglądanie albumów dot. malarstwa Lekcje muzealne Przedstawienia teatralne i filmy jako adaptacje książek Jest wrażliwy na piękno zawarte w literaturze Potrafi recytować wiersze Zna twórczość wybranych pisarzy
Terapeutyczna funkcja książki Czytanie jako jeden ze sposobów spędzania czasu wolnego Rozmowy o przeczytanych książkach Utożsamianie się z bohaterem pozytywnym Pedagogizacja rodziców: zachęcanie do wspólnego czytania z dzieckiem, wspólne wybieranie i kupowanie książek itp. Włączenie się do ogólnopolskiej akcji "Cała Polska czyta dzieciom" Umie odróżnić fikcję literacką od świata realnego Ma potrzebę czytania dla przyjemności Potrafi pozbywać się stresów w czasie czytania książki
Sylwetka patronki szkoły – Marii Dąbrowskiej Czytanie fragmentów książek M. Dąbrowskiej Zorganizowanie wystawy o M. Dąbrowskiej Wizyta w domu-bibliotece im. M. Dąbrowskiej Gromadzenie informacji o pisarce Zna sylwetkę i twórczość patronki szkoły Marii Dąbrowskiej


Autorki programu:
Ludwika Dwórska
Renata Sobczak
Anna Zboina

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie