Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
To, co najpiękniejsze

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 1497 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Scenariusz zajęć zintegrowanych w klasie III
Wykorzystanie metod aktywizujących w realizacji treści przyrodniczo - ekologicznych.


Scenariusz zajęć zintegrowanych w klasie III

Ośrodek tematyczny:
Na ratunek Ziemi

Temat dnia:
To, co najpiękniejsze – Parki Narodowe w Polsce.

Prowadząca: Elżbieta Grędysa

Cele:
Uczeń:
- rozumie pojęcie „ park narodowy”
- wie, dlaczego tworzy się parki narodowe
- zna wybrane parki narodowe i potrafi wskazać je na mapie
- wymienia niektóre zwierzęta i rośliny żyjące w parkach narodowych w Polsce
- redaguje zasady zachowania się na terenie parku narodowego w formie haseł
- korzysta z różnych źródeł wiedzy
- rozwija umiejętność cichego czytania ze zrozumieniem
- wypowiada się na dany temat w formie wielozdaniowej, uporządkowanej wypowiedzi
- stosuje wielką literę w pisowni nazw parków narodowych
- doskonali umiejętność dzielenia liczb sposobem pisemnym
- projektuje i wykonuje metryczkę wybranego parku
- potrafi współpracować w zespole

Metody:

- aktywizujące ( puzzle, promyczkowe uszeregowanie, kosz i walizeczka)
- praca z tekstem, pogadanka

Formy:

- zbiorowa, indywidualna, praca w grupach

Środki dydaktyczne:

kartoniki z działaniami, rozsypanka wyrazowa, ilustracje roślin i zwierząt chronionych, emblematy wybranych parków, mapa Polski, encyklopedia




Przebieg zajęć:

1. Czynności organizacyjno – porządkowe.
2. Wprowadzenie w tematykę dnia, wytworzenie nastroju zainteresowania zajęciami poprzez rozszyfrowanie hasła matematycznego.
( Na tablicy poprzypinane są sylwetki drzew, na których umieszczone są działania matematyczne, dzieci rozwiązują działania i porządkują wyniki rosnąco, następnie odwracają drzewka i odczytują hasło)



HASŁO

24 36 50 70
P A R K

3. Po rozwiązaniu hasła nauczyciel zadaje dzieciom pytanie:
-Domyślacie się już, o czym będziemy rozmawiać na dzisiejszych zajęciach?
Na pewno każdy z was był kiedyś w parku, zamknijcie na chwilkę oczy i pomyślcie, z czym kojarzy się wam słowo park.
4. Formułowanie skojarzeń związanych z hasłem park.
( uczniowie zapisują swoje skojarzenia na karteczkach, następnie je odczytują i tworzą z nich „ skojarzeniowe słoneczko”)

5. Wyjaśnienie dzieciom, że jest wiele różnych rodzajów parków i my dzisiaj zajmiemy się parkami narodowymi.
6. Następnie nauczyciel dzieli klasę na grupy w sposób losowy, grupy wybierają sobie grupowych i strażników czasu.
7. Zadaje dzieciom pytanie:
- Czy ktoś z was już w tej chwili potrafiłby odpowiedzieć na pytanie:
Co to jest Park Narodowy?

8. Po ewentualnej odpowiedzi uczniowie porównują ją z definicją parku narodowego, którą muszą odszukać w encyklopedii lub przytaczają definicję bez porównania w razie braku wiedzy dzieci na ten temat.
9. Następnie w grupach tzw. „eksperckich” uczniowie opracowują materiał dotyczący wybranego parku.
( każda grupa otrzymuje materiał dotyczący jednego, wybranego parku narodowego, każde z dzieci w grupie odczytuje swój materiał, następnie grupa dyskutuje, powtarza , tak aby każdy z członków grupy zrozumiał tekst i potrafił przekazać wiedzę kolegom. Wspólnie wybierają „grupowego eksperta”, który na hasło „start”, relacjonuje następnej grupie zdobytą wcześniej wiedzę o swoim parku)

10. Po zakończeniu zadania w grupach, nauczyciel proponuje , by uporządkować zdobyte wiadomości . W tym celu uczniowie wykonują w grupach metryczki swoich parków i umieszczają je w właściwych miejscach na mapie Polski.

11. Podsumowaniem tej części zajęć będzie samoocena grup poprzez uzupełnienie tekstu z lukami.

Parki Narodowe zajmują bardzo ...................... powierzchnię.
Tworzy się je po to, by chronić cenne krajobrazy i rzadkie gatunki ............... i
.......................................... .
Tatrzański Park Narodowy znajduje się na ...................... Polski.
Na północy Polski znajduje się ...................................................................... .
Łosia możemy spotkać w ......................................................................... .
Symbolem Białowieskiego Parku Narodowego jest ......................... .

( za prawidłową odpowiedź każdy stawia sobie plusik i wpisuje ocenę w formie komunikatu typu „Brawo”, „ Świetnie sobie poradziłem”)

12. Przerwa. Uczniowie śpiewają piosenkę „Na ratunek Ziemi”
13. Po przerwie uczniowie rozwiązują zadanie matematyczne.
( wynikiem rozwiązania zadania będzie płynące dla dzieci pouczenie , iż nie można zrywać roślin chronionych)

14. Podsumowanie zajęć.
Stworzenie przez uczniów kodeksu, mówiącego o tym, jak należy zachowywać się na terenie parku narodowego. Kodeks powstanie z ułożenia haseł, z rozsypanki wyrazowej. Hasła zostaną umieszczone na odrysowanych kształtach ludzkich stóp.
Ewaluacja zajęć metodą „ Kosz i walizeczka”

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie