Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Zündholzherstellungsmuseum – Muzeum Produkcji Zapałek

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 1530 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Wraz z tą publikacją chciałabym zainteresować Państwa edukacją regionalną na lekcji języka niemieckiego w gimnazjum. Pragnę zaproponować wizytę w Muzeum Produkcji Zapałek w Częstochowie oraz zajęcia, które miałyby przygotować uczniów do takiej wycieczki.

Opracowała: Monika Liberda
Język niemiecki
Gimnazjum

Konspekt lekcji języka niemieckiego

Czas : 45 minut

Temat : Zündholzherstellungsmuseum – Muzeum Produkcji Zapałek.

Cel główny :
a) zapoznanie uczniów z historią Muzeum Produkcji Zapałek w Częstochowie
b) utrwalenie zasady tworzenia czasu przeszłego Perfekt

Cele szczegółowe :
a)uczeń potrafi wymienić czasowniki związane z hasłem „ Fabryka „
b)zna formy czas teraźniejszego i przeszłego (Perfekt) w/w czasowników
c)na podstawie pytań pomocniczych potrafi opowiadać historię fabryki zapałek
d) potrafi przekształcić tekst w czasie teraźniejszym na tekst w czasie przeszłym Perfekt

Formy pracy :
a)rozmowa nauczyciel – uczeń
b)praca indywidualna
c)praca w grupach
d)plenum

Pomoce dydaktyczne :
Prospekt reklamowy z Muzeum Produkcji Zapałek w Częstochowie
Słownik polsko-niemiecki i niemiecko-polski

Przebieg lekcji

I.Wprowadzenie
Nauczyciel wita się z młodzieżą, sprawdza listę obecności, podaje temat lekcji i wyjaśnia cel zajęć.

II. Faza aktywizująca

1.Rozgrzewka językowa.
Nauczyciel zapisuje na tablicy hasło „die Fabrik” i zwraca się do młodzieży, aby zastanowili się jakie czasowniki (czynności) wiążą z tym pojęciem. Wskazane jest żeby nauczyciel pokierował w taki sposób dyskusją w klasie, aby później zapisać czasowniki, które są także w tekście opisującym historię fabryki. Rozwiązanie takie ułatwi uczniom późniejsze zrozumienie czytanego tekstu.

Proponuję zatem następujące czasowniki :
a)entstehen (powstać)
b)gründen (założyć)
c)kaufen (kupować) – verkaufen (sprzedać)
d)modernisieren (modernizować)
e)wiederaufbauen (odbudować)
f)verstaatlichen (upaństwowić) – privatisieren (sprywatyzować)
g)den Namen bekommen (otrzymać nazwę)
h)eröffnen (otworzyć)

Podane informacje zapisują uczniowie do zeszytu w formie asocjogramu. Jeden z uczniów odczytuje głośno notatkę a nauczyciel koryguje ewentualne błędy w wymowie.


III.Prezentacja nowego materiału

Nauczyciel rozdaje uczniom kserokopie z tekstem, w którym zapoznają się z historią Muzeum Produkcji Zapałek w Częstochowie. Tekst opracował nauczyciel na podstawie prospektu reklamowego wydanego przez muzeum. Cały tekst napisany jest w czasie teraźniejszym.

Zündholzherstellungsmuseum

In den Jahren 1880 – 1882 entsteht in Częstochowa die Zündholzfabrik. Die Fabrik gründen Karol von Gehlig und Julian Huch. Im Jahre 1912 kauft „Aktiengesellschaft A.W. Łapszyn“ die Fabrik. Der Brand zerstört die Fabrik im Jahre 1913 – 1914. Man baut aber die Fabrik wieder und dazu modernisiert. Nach ein paar Jahren (1930) modernisiert man sie noch einmal gründlich. 1945 nach dem II. Weltkrieg verstaatlicht die Regierung die Fabrik. Im Jahre 1951 bekommt die Fabrik den Namen „Częstochowskie Zakłady Przemysłu Zapałczanego“. 1997 entsteht der Aktionsrat und man gründet die Aktiengesellschaft. 2002 eröffnet man in der Fabrik das Zündholzherstellungsmuseum.

Uczniowie odczytują głośno tekst.
Nauczyciel wyjaśnia znaczenie nowych określeń :

die Aktiengesellschaft – spółka akcyjna
der Aktionsrat – akcjonariat
der Brand zerstört – pożar niszczy

i upewnia się czy inne zwroty w tekście są zrozumiałe.
Jeżeli nie to wyjaśnia je i zapisuje na tablicy.

IV. Faza ćwiczeń
1.Nauczyciel sprawdza rozumienie przeczytanego tekstu. Zadaje uczniom pytania do tekstu i prosi o udzielenie ustnej odpowiedzi.

a)Wo und wann entsteht die Zündholzfabrik?
b)Wer gründet die Fabrik?
c)Was zerstört die Fabrik im Jahre 1913-1914?
d)Was macht man mit der Fabrik nach dem Brand?
e)Was für einen Namen bekommt die Fabrik im Jahre 1951?
f)Wann eröffnet man das Zündholzherstellungsmuseum?

2.Następnym zadaniem uczniów jest podkreślenie w tekście wszystkich form czasownikowych i podanie do nich poprawnych form czasu przeszłego Perfekt.
Zadanie to mogą uczniowie wykonywać w parach.

Nauczyciel prosi poszczególnych uczniów o odczytanie form czasu Perfekt oraz o zapisanie na tablicy.

3. Nauczyciel dzieli klasę na grupy 3-4 osobowe i wyjaśnia zadanie, w którym należy opisać historię muzeum stosując czas przeszły Perfekt. Nauczyciel zwraca uwagę uczniów na możliwość korzystania ze słowników.

Po wykonaniu zadania uczniowie prezentują swoje prace a nauczyciel koryguje ewentualne błędy.

Uczniowie otrzymują kserokopie z pytaniami zadawanymi podczas lekcji.

Praca domowa
Uczniowie odpowiadają pisemnie na pytania z kserokopii.

W dalszej części pragnę zaproponować Państwu i uczniom wizytę w Muzeum Produkcji Zapałek w Częstochowie przy ul. Ogrodowej 68.
Atrakcją takiej wizyty jest zwiedzanie nie tylko muzeum, ale także czynnej hali produkcyjnej fabryki, gdzie produkuje się zapałki tą samą metodą od ponad pół wieku.
Niezbędne jest jednak wcześniejsze zgłoszenie grupy w celu umówienia się z przewodnikiem. Można uczynić to telefonicznie pod numerem 0-34 365-12-69.
Muzeum czynne jest od poniedziałku do piątku od 8.00 do 13.00


Praca domowa po wizycie w muzeum

Niebawem odwiedzi Cię znajomy z Niemiec. Zachęć go, aby będąc przejazdem w Częstochowie odwiedził także Muzeum Produkcji Zapałek.

Forma pracy – list.

Opracowała Monika Liberda

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie