Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Czy utwór Świtezianka zawiera cechy epickie?

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 4950 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Rozróżnianie gatunków literackich jest jedną z umiejętności diagnozowanych na sprawdzianie zewnętrznym. Niniejszy scenariusz stanowi propozycję metodyczną lekcji poswięconej analizie Mickiewiczowskiej "Świtezianki" pod kątem zawartości w utworze elementów epickich.

Temat: Czy utwór "Świtezianka" zawiera cechy epickie? (scenariusz lekcji w kl.VI)

Cel ogólny:
Doskonalenie umiejętności nazywania i wskazywania cech epickich w utworze wierszowanym.

Cele operacyjne:
Uczeń:
  • wie, co to jest epika,
  • zna rodzaje literackie,
  • potrafi nazwać cechy utworu epickiego,
  • potrafi wskazać cechy epickie w utworze,
  • potrafi sformułować wnioski w formie notatki.
Metody: heureza, praca z tekstem.

Forma: indywidualna, zbiorowa.

Pomoce:
Tekst utworu "Świtezianka", napisane komputerowo kartki papieru z wyszczególnionymi wskaźnikami epickości, tekst z luką .
  1. Część wstępna. Przypomnienie wybranych pojęć z teorii literatury:
    1. Utwórz antonim słowa "proza".
    2. Z jakim rodzajem literackim zazwyczaj kojarzy się wiersz?
    3. Jakie znamy rodzaje literackie?
  2. Część zasadnicza – analiza budowy utworu.
    1. Jakie cechy posiada utwór epicki? Czym wyróżnia się utwór epicki? / uczniowie wymieniają cechy, nauczyciel przypina magnesami kartki papieru /
      • pisany zazwyczaj prozą,
      • jest obecny narrator,
      • występuje świat przedstawiony (czas i miejsce akcji, bohaterowie , wydarzenia )
    2. Poszukajmy wypowiedzi narratora w utworze:
      • które fragmenty wypowiada narrator, jak graficznie jego wypowiedzi wyróżniają się od wypowiedzi bohaterów ?
      • w której osobie wypowiada się narrator?
      • jaki jest jego stosunek do wydarzeń?
    3. Sformułowanie odpowiedzi na pytanie w temacie. "Świtezianka" zawiera cechy epickie. O epickim charakterze utworu decyduje
      obecność narratora i świata przedstawionego.
      Wniosek :
      Uczniowie uzupełniają tekst z luką :
      Utwór wierszowany jest utworem epickim, jeśli występuje w nim................................ , który opowiada o .......................................
  3. Część podsumowująca:
    1. Czego nauczyliśmy się na dzisiejszej lekcji?
      • wskazywać w tekście osobę narratora,
      • przypomnieliśmy cechy utworu epickiego.
    2. Ocena pracy zespołu klasowego.
    3. Praca domowa:
      1. naucz się czytać z podziałem na role "Świteziankę"- konkurs /9 osób/
      2. napisz plan wydarzeń "Świtezianki".
opr. Elżbieta Grodzka

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie