Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Życie i twórczość Adama Mickiewicza

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 6663 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Jest to publikacja poświęcona życiu i twórczości naszego wielkego wieszcza- Adama Mickiewicza.
Inspiracją do napisania tego tekstu chęć uczczenia 150 rocznicy śmierci wielkego poety.
Pytania konkursowe zostały opracowane głownie dla uczniów klas szóstych.
Opracował: mgr Dariusz Janicki
SP -17 w Rzeszowie

......................................................................
( imię i nazwisko ucznia ) ( ........ / 32 pkt)


Życie i twórczość Adama Mickiewicza.

1. Adam Mickiewicz żył w latach 1798 – 1855. Jaka to była epoka literacka?
................................................. ( 1 pkt / ..... )

2. Gdzie urodził się i spędził młodość?
................................................. ( 1 pkt / .. ..) 3. Jak nazywał się herb Mickiewiczów?
........................................................ ( 1 pkt/......)
4. W jakim mieście ukończył studia filologiczno- historyczne?
....................................................... ( 1 pkt/.......)
5. A. Mickiewicz wraz z przyjaciółmi założył dwa towarzystwa:
(Miłośników Nauki i Miłośników Cnoty)- podaj ich nazwy.
............................................................................................( 2 pkt/.........)
6. Podaj imię i nazwisko pierwszej nieszczęśliwej miłości Mickiewicza
.................................................................... ( 1 pkt/......)
7. Jak władze carskie ukarały poetę za działalność spiskową?
....................................................................................... ( 1 pkt/.......)
8. Jaki tytuł nosi I tomik ,,Poezji” Adama Mickiewicza, wydany w 1822 r.?
............................................................................ ( 1 pkt/.....)
9. Epopeja narodowa Adama Mickiewicza to:
................................................. ( 1 pkt / ..... )
10. W jakim mieście poeta napisał swoją epopeję?
........................................................... ( 1 pkt/.....)
10. Pełny tytuł eposu brzmi:
.............................................................................................................
.............................................................................................................
.............................................................................................................
( 2 pkt / ..... )
11. Podaj imię i nazwisko żony poety, matki sześciorga ich dzieci.
......................................................................................... ( 1 pkt/.......)
12. Gdzie umarł Mickiewicz i co było przyczyną jego śmieci?
....................................................................................... ( 2 pkt/......)
13. Adam Mickiewicz został pochowany w Paryżu. Gdzie przeniesiono ciało
poety w 1890 roku?
.............................................................................................................
.............................................................................................................


( 1 pkt / ..... )
Twórczość

14. Jaki morał zawiera bajka ,,Przyjaciele” Adama Mickiewicza?
.............................................................................................................
( 1 pkt/ ..... )
15. Jaki tytuł nosi utwór, z którego pochodzi cytat?

,, Jedzą, piją, lulki palą,
Tańce, hulanka, swawola;
Ledwie karczmy nie rozwalą,
Cha, cha, chi, chi, hejże, hola.”
.............................................................................................

„ Z wiosek zbiegły się tłumy wieśniacze.
Wódz to był wielkiej mocy i sławy,
Kiedy po nim lud prosty tak płacze
I o zdrowie tak pyta ciekawy.”
.............................................................................................

„Ona mu z kosza daje maliny,
A on jej kwiatki do wianka;
Pewnie kochankiem jest tej dziewczyny,
Pewnie to jego kochanka”
..................................................................................

„ Brody ich długie, kręcone wąsiska,
Wzrok dziki, suknia plugawa,
Noże za pasem, miecz u boku błyska,
W ręku ogromna buława”
................................................................................

„ Tak w noc, pogodna jeśli służy pora,
Wzrok się przyjemnie ułudzi;
Lecz żeby w noc jechać do jeziora,
Trzeba być najśmielszym z ludzi.”
..............................................................................

„ Oto mi woda, takiej nie piłem, jak żyję!
Smak lodu, a czysta cudnie,
Chce mi się całemu spłukać,
Ale mi ją szkoda zbrukać(....)
-Ej!- krzyknął z góry- Ej, ty ryży kudła,
Wara od źródła...”
...........................................................................................
( 6 pkt/......)

9. Nadaj tytuły niżej cytowanym fragmentom z ,,Pana Tadeusza”.

,, Panno święta, co Jasnej bronisz Częstochowy
I w Ostrej świecisz Bramie! Ty, co gród zamkowy
Nowogródzki ochraniasz z jego wiernym ludem!
Jak mnie dziecko do zdrowia powróciłaś cudem”
.............................................................................................

,, Wszyscy dybią na rydza; ten wzrostem skromniejszy
I mniej sławny w piosenkach, za to najsmaczniejszy,
Czy świeży, czy solony, czy jesiennej pory,
Czy zimą. Ale Wojski zbierał muchomory.”
.............................................................................................

,, Tu przerwał, lecz róg trzymał; wszystkim się zdawało,
że Wojski wciąż gra jeszcze, a to echo grało.”
.............................................................................................

„Wreszcie, jak na dobitkę, trzeba jeszcze było,
Żeby na polowaniu tak się wydarzyło,
Że stali blisko siebie oba imiennicy
I do jednej strzelili razem niedźwiedzicy.”
........................................................................................

„Aż z całym tych chaosem wody i kurzawy,
Słomy, liścia, gałęzi, wydartej murawy,
Wichry w las uderzyły i po głębiach puszczy
Ryknęły jak niedźwiedzie.”
..........................................................................................

,, Tam, plącząc strąki w marchwi zielonej warkoczu,
Wysmukły bób obraca na nią tysiąc oczu;
Owdzie podnosi złotą kitę kukuruza;
Gdzieniegdzie otyłego widać brzuch harbuza”
.............................................................................................

„ I z trąb znana piosenka ku niebu wionęła,
Marsz tryumfalny: Jeszcze Polska nie zginęła!...
Marsz Dąbrowski do Polski!- I wszyscy klasnęli,
I wszyscy: „ Marsz Dąbrowski” chórem okrzyknęli!”
.........................................................................................

„ Chmurki wróżą pogodę, lekkie i śpiące,
Tam jako trzody owiec na murawie śpiące,
Ówdzie nieco drobniejsze, jak stada cyranek.
Na zachód obłok na kształt rąbkowych firanek,
....................................................................................

( 8 pkt /.....)
suma pkt: ..................



Regulamin Szkolnego Konkursu Wiedzowego
„Życie i twórczość Adama Mickiewicza”
Organizator: Szkoła Podstawowa nr 17 w Rzeszowie
Termin: 25 maja 2005 r./środa/ godz.12.30
Zgłoszenia: do 15 maja 2005r. przyjmuje Dariusz Janicki
Cele:
• Uczczenie 150. rocznicy śmierci Adama Mickiewicza.
• Upowszechnianie wiedzy o życiu i twórczości poety wśród dzieci.
• Popularyzacja poezji wielkiego wieszcza.
• Rozwijanie wyobraźni, pamięci, kształcenie sprawności myślenia.
• Pokazywanie wzorów postaw społecznych, obywatelskich, patriotycznych.
Warunki uczestnictwa i forma:
• W konkursie mogą uczestniczyć uczniowie z klas IV-VI.
• Uczniowie dokonują indywidualnych zgłoszeń do dnia
• Jest to konkurs pisemny składający się z trzech części:
1. Najważniejsze fakty z życia poety
2. Znajomość wybranych utworów
3. Znajomość wybranych fragmentów „Pana Tadeusza”

Wykaz lektur:
„Pani Twardowska”, „Lis i Kozioł”, „Świteź”, „Świtezianka”,
„Powrót taty”, „Śmierć Pułkownika” i następujące fragmenty „Pana Tadeusza”:
księga I „Gospodarstwo” (w. 1-22), księga II „Zamek” (w.403-430)
księga III „Umizgi” (w.245-289), księga IV „Dyplomatyka i łowy” (w.660-700,
874-922 i 985-996), księga X „Emigracja- Jacek” (w.48-89), księga XII
„Kochajmy się” (w.642-745, 843-855)
Uczestnicy otrzymają dyplomy uczestnictwa a zwycięzcy atrakcyjne nagrody.
Serdecznie zapraszamy do udziału w konkursie.

mgr Dariusz Janicki
nauczyciel języka polskiego
Szkoła Podstawowa nr 17
w Rzeszowie

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie