Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Plan edukacyjno-rewalidacyjny dla ucznia klasy II szkoły podstawowej



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.


 

Plan zawiera treści pracy z uczniem upośledzonym w stopniu umiarkowanym uczęszczającym do szkoły masowej.
Plan edukacyjno-rewalidacyjny dla ucznia klasy II z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym w szkole masowej.

I. FUNKCJONOWANIE W ŚRODOWISKU.
Samoobsługa.
Cele ogólne:

  1. doskonalenie umiejętności samodzielnego ubierania się
  2. rozwijanie samodzielności w zakresie mycia rąk i zębów
  3. wdrażanie do umiejętnego mycia zębów
  4. kultura spożywania posiłków.
Cele szczegółowe:
  1. doskonalenie umiejętności rozpoznawania i nazywania poszczególnych części garderoby
    • składanie obrazków dużego formatu
    • historyjki obrazkowe płaskie i przestrzenne 2-3 obrazkowe
    • nauka zapinania zamka typu suwak
    • zapinanie guzików
    • sznurowanie butów
    • wiązanie sznurowadeł
  2. nauka prawidłowego mycia zębów i rąk
    • prawidłowe odkręcanie kranu, regulowanie strumienia wody
    • mydlenie rąk
    • opłukiwanie rąk
    • zakręcanie kranu
    • wycieranie rąk
    • prawidłowe nakładanie pasty na szczoteczkę
    • właściwe ruchy mycia zębów
    • płukanie jamy ustnej wodą popijaną z kubka
    • mycie szczoteczki i kubka
  3. poznanie zasad korzystania z łazienki
    • zgłaszanie potrzeby skorzystania z ubikacji
    • ćwiczenie umiejętności samodzielnego korzystania z toalety
    • nauka samodzielnego rozpinania i zapinania spodni
    • zabiegi higieniczne - mycie rąk po skorzystaniu z ubikacji
  4. nabywanie umiejętności porządkowania swoich przyborów w szufladzie indywidualnej
    • ćwiczenia w porządkowaniu, układaniu swoich przyborów
    • przecieranie szuflady ściereczką
    • wyrzucanie zbędnych rzeczy
  5. nauka kulturalnego spożywania posiłków
    • umiejętne spożywanie kanapek bez kruszenia
    • dokładne żucie jedzenia
    • sprawne posługiwanie się sztućcami
    • prawidłowe trzymanie sztućców przy jedzeniu
    • odkładanie talerzy po jedzeniu
    • posługiwanie się serwetką.
II. POZNAWANIE NAJBLIŻSZEGO OTOCZENIA.

Cele ogólne:
  1. poznanie swojej klasy, szkoły, kolegów, nauczycieli, pracowników szkoły
  2. poznanie swojej miejscowości oraz miejscowości, w której jest szkoła
  3. poznanie najbliższego środowiska społeczno-kulturalnego.
Cele szczegółowe:
  1. poznanie swojej klasy i szkoły
    • poznanie wyglądu klasy i szkoły
    • wyposażenie i przeznaczenie sprzętów i urządzeń znajdujących się w szkole
    • uczenie się poszanowania własności osobistej i wspólnej
    • wspólne układanie regulaminu postępowania w szkole i przestrzeganie go
  2. poznanie swoich kolegów
    • poznanie imion i nazwisk kolegów
    • nawiązanie kontaktów koleżeńskich
    • wspólne działanie w zabawie i w nauce
    • uczenie się życzliwego stosunku do kolegów i koleżanek
  3. poznanie nauczycieli uczących w klasie i innych nauczycieli oraz pracowników szkoły
    • poznanie imion i nazwisk nauczycieli oraz dyrektora szkoły
    • znajomość pracowników szkoły i funkcji, które w niej pełnią
    • nauka używania zwrotów i form grzecznościowych w stosunku do personelu szkoły
  4. bezpieczna droga do szkoły i bezpiecznie w szkole
    • poznanie zasad bezpiecznego poruszania się po drodze
    • nauka bezpiecznego zachowania się w autobusie w czasie jazdy
    • uświadomienie niebezpieczeństwa wynikającego w czasie zabaw w pobliżu jezdni
    • bezpieczne zabawy na boisku szkolnym
    • bezpiecznie poruszamy się po budynku szkolnym
  5. moja miejscowość
    • poznanie nazwy miejscowości, w której uczeń mieszka
    • uczenie różnicowania wsi i miasta po ich charakterystycznych cechach
    • nauka zapamiętania aktualnego adresu zamieszkania ucznia
  6. miejscowość, w której jest szkoła
    • ćwiczenia terenowe umożliwiające poznanie najbliższego otoczenia szkoły
    • poznanie nazwy miejscowości
  7. poznanie najbliższego środowiska społeczno-kulturalnego
    • poznanie znajdujących się w pobliżu instytucji użyteczności publicznej: sklep, poczta, ośrodek zdrowia
    • uczenie właściwego zachowania się w miejscach użyteczności publicznej
    • aktywny udział w imprezach kulturalnych i społecznych.
III. FUNKCJE POZNAWCZE
Cele ogólne:
  1. wspomaganie rozwoju spostrzegania
  2. rozwijanie percepcji słuchowej
  3. rozwijanie orientacji przestrzennej
  4. rozwijanie sprawności manualnej
  5. wspomaganie rozwoju prostych operacji matematycznych
  6. poznanie najbliższego środowiska przyrodniczego.
Cele szczegółowe:
  1. rozwijanie percepcji wzrokowej i spostrzegawczości
    • nazywanie przedmiotów, które nas otaczają
    • manipulowanie przedmiotami codziennego użytku
    • różnicowanie przedmiotów wg różnych kategorii: kolor, kształt, przeznaczenie, materiał, z którego jest wykonany
    • wyszukiwanie różnic i podobieństw na dużych obrazach (rozpoczynamy od 2-3 różnic)
  2. ćwiczenia wrażliwości słuchowej
    • określanie natężenia dźwięku (głośno, cicho) ze słownym określeniem
    • rozpoznawanie i nazywanie niektórych dźwięków z otoczenia (warkot samochodu, szczekanie psa, miauczenie kota, płacz, śmiech, sygnały dźwiękowe)
    • próby rozpoznawania i nazywania dźwięków niektórych instrumentów (bębenek, kołatka, dzwonki, trąbka)
    • ćwiczenia rytmiczne (wystukiwanie, wyklaskiwanie rytmu)
    • nauka prostych piosenek dziecięcych
  3. ćwiczenia w schemacie własnego ciała i w przestrzeni
    • przed lustrem poznanie własnego ciała wraz z nazywaniem poszczególnych jego częsci
    • próby określenia: ręka prawa, ręka lewa, noga prawa, noga lewa, itp.
    • w czasie zabaw ruchowych nazywanie wykonywanych czynności (bieg do przodu, bieg do tyłu, skok w bok, wyskok w górę)
    • określanie przestrzeni czy coś znajduje się daleko, czy blisko
  4. ćwiczenia sprawności manualnej
    • ćwiczenia rozmachowe ( zamalowywanie farbami dużych powierzchni, zamalowywanie dużej powierzchni ograniczonej konturem, pogrubianie konturów dużych form, malowanie dużych form kolistych, falistych, szlaków)
    • ćwiczenia manualne ( montowanie konstrukcji z gotowych elementów, układanki przestrzenne, płaskie, modelowanie z gliny, plasteliny, wydzieranki, wyklejanki)
  5. rozwijanie prostych operacji matematycznych
    • porównywanie ilości elementów zbioru na oko - dużo, mało, tyle samo
    • przeliczanie ilości osób, przedmiotów, mebli
    • tworzenie zbiorów o określonej liczbie elementów
    • tworzenie zbiorów wg różnych kategorii
    • poznawanie, rozpoznawanie i nazywanie figur geometrycznych: koło, prostokąt, kwadrat, trójkąt
    • układanie barwnych kompozycji wg wzoru i bez wzoru
    • układanie ciągu elementów powtarzających się
  6. poznanie świata przyrody
    • obserwacje przyrodnicze w warunkach naturalnych (łąka, las, pole, zbiorniki wodne) i w warunkach stworzonych przez człowieka (sad, ogród, pole uprawne)
    • rozpoznawanie i nazywanie zwierząt w różnych środowiskach
    • rozpoznawanie i nazywanie roślin w środowisku naturalnym
    • nauka właściwego stosunku do świata zwierząt i roślin
    • rozpoznawanie i nazywanie niektórych owoców - poznanie ich wyglądu i smaku
    • znaczenie pór roku i poznanie ich charakterystycznych cech.
IV POZNANIE SIEBIE
Cele ogólne:
  1. poznanie budowy swojego ciała
  2. higiena ciała i troska o zdrowie
  3. moja osobowość
  4. poznaję swoją rodzinę.
Cele szczegółowe:
  1. budowa mojego ciała
    • ćwiczenia autoorientacji
    • świadomości własnego ciała
    • orientacji w jego schemacie
    • orientacji w przestrzeni
    • nazywanie części ciała i ich rola
    • poznanie narządów zmysłu i ich funkcja
    • identyfikacja z płcią
    • identyfikacja z danymi osobowymi - imię i nazwisko, adres
  2. wdrażanie do dbania o higienę ciała i o zdrowie
    • uświadomienie wpływu higieny na stan zdrowia
    • wdrażanie do systematycznych wizyt kontrolnych u lekarza
    • nauka właściwego ubierania się w zależności od pogody
    • uświadomienie zagrożeń dla zdrowia i życia
    • zachęcanie do aktywności ruchowej
  3. poznanie swojej osobowości
    • poznanie swoich umiejętności, pragnień, zainteresowań
    • poznanie swoich uczuć, emocji, uczenie się ich wyrażania z poszanowaniem innych osób
    • uczenie pozytywnego stosunku do siebie i innych
  4. poznanie swojej rodziny
    • poznanie członków rodziny w oparciu o stopnie pokrewieństwa
    • praca zawodowa rodziny
    • zrozumienie poszczególnych członków rodziny dla ucznia
V. AKTYWNOŚĆ RUCHOWA
Cel ogólny:
  1. rozwijanie sprawności fizycznej poprzez działalność ruchową.
Cele szczegółowe:
  1. ćwiczenia kształtujące prawidłową postawę ciała
    • ćwiczenia wzmacniające mięśnie
    • ćwiczenia zapobiegające płaskostopiu
    • ćwiczenia rozwijające zdolności motoryczne oraz koordynację ruchową
    • ćwiczenia rozwijające orientację za pomocą zmysłów: wzroku, słuchu, równowagi
  2. zajęcia ruchowe
    • zabawy z elementami lekkoatletyki: biegi, skoki, rzuty
    • mini-gry zespołowe
    • zabawy i gry rekreacyjne
    • zabawy relaksacyjne, wyciszające
    • sporty zimowe
    • wycieczki, spacery.
opracowała nauczycielka Elżbieta Grodek

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie do wykorzystania na lekcjach -> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej



Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie