Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Rozwijanie uzdolnień sportowych

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 7728 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Zjawisko, którym się zająłem dotyczy pracy z uczniem. Jego szczególne zdolności fizyczne zauważyłem podczas pierwszych zajęć wychowania fizycznego. Przypadek moich działań wychowawczych, które opisuje dotyczy mojej pracy edukacyjno- wychowawczej z uczniem o szczególnych predyspozycjach fizycznych. Łukasza poznałem, gdy miał 13 lat.

Opis i analiza przypadku wychowawczego

Identyfikacja problemu

Rozwijanie uzdolnień sportowych
      Zjawisko, którym się zająłem dotyczy pracy z uczniem. Jego szczególne zdolności fizyczne zauważyłem podczas pierwszych zajęć wychowania fizycznego. Przypadek moich działań wychowawczych, które opisuje dotyczy mojej pracy edukacyjno- wychowawczej z uczniem o szczególnych predyspozycjach fizycznych. Łukasza poznałem, gdy miał 13 lat. Chłopiec pochodzi ze środowiska tzw. "trudnego" po pegeerowskiego, które mało pozwalało mu na rozwijanie jego umiejętności i zdolności. Był chłopcem cichym, stojącym z boku, małomównym. Łukasz zawsze unikał konfliktów z rówieśnikami, co było niewątpliwie jego przyczyną izolacji od środowiska rówieśników. Stwierdziłem, że chłopak mało wieży w swoje siły, jego samoocena jest bardzo niska. Od pierwszych zajęć wychowania fizycznego chłopiec bardzo chętnie uczestniczył w zajęciach ruchowych. Był przy tym bardzo obowiązkowy i sumienny, nie sprawiając większych problemów wychowawczych. Wychowawczych toku zajęć, które prowadziłem z chłopcem, coraz bardziej zauważałem i dostrzegałem jego szczególne zdolności fizyczne. To spowodowało, że zainteresowałem się chłopcem nie tylko jako potencjalnym sportowcem, ale także jako młodym dorastającym człowiekiem. Zainteresowałem się jego środowiskiem, rodziną, rówieśnikami, towarzystwem, z którym przebywa i spędza wolny czas. Moja wiedza na temat jego życia poza sportowego powiększała się.

Geneza dynamiki zjawiska
     Po pierwszych zajęciach wychowania fizycznego przeprowadziłem rozmowę z Łukaszem, która miała na celu zmobilizowanie go do zajęć sportowych wykraczających poza program szkolny. Zaproponowałem mu zajęcia dodatkowe w Szkolnym Kole Sportowym a następnie treningi w sekcji L-A MLKS- Baszta Bytów gdzie jestem trenerem. Na początku chłopiec wahał się, przyczyną tego mogło być to, że chłopak ma utrudniony dojazd, oraz obawiał się niewątpliwie kosztów, jakie musiałby ponieść. Następna rozmowa zachęcająca odniosła oczekiwany efekt. Po trzech miesiącach chłopiec należał już do osób systematycznie uczęszczających na sportowe zajęcia poza lekcyjne. Efektem moich oddziaływań był fakt, że Łukasz stał się nie tylko systematycznym uczniem w zajęciach sportowych, ale również stopniowo w widoczny sposób poprawiał swoje oceny z innych przedmiotów. Jego średnia ocen znacznie wzrosła. Systematyczna praca z Łukaszem dała wymierne efekty w postaci uzyskania pierwszego miejsca w biegach na szczeblu gminnym i powiatu. Kolejnym sukcesem było zdobycie drugiego miejsca w województwie, co dało mu możliwość udziału w Mistrzostwach Polski Młodzików w Słubicach, zdobywając trzynaste miejsce. Kolejny sukces Łukasza to dziewiąte miejsce w Mistrzostwach Polski LZS. Pasmo sukcesów chłopca rosła. Kolejny rok przyniósł medalowe miejsce w Mistrzostwach Polski Młodzików w Świeciu.

Znaczenie problemu

     Uważam, że nie zauważenie takich zdolności i umiejętności u młodego człowieka może mieć negatywne skutki. Pokazanie mu właściwej ii słusznej drogi spowodowało, że chłopiec aktywnie spędzał wolny czas, co zmniejsza ryzyko zainteresowania się chłopca patologią.

PROGNOZA

Prognoza negatywna
     Uważam, że brak ukierunkowania Łukasza z mojej strony mogłoby spowodować obniżanie się jego ogólnej sprawności fizycznej obniżając jego motywację do sportowego trybu życia. Obniżając tym samym poczucie jego własnej wartości. Pozostawienie go samemu sobie mogłoby przyczynić się do tego, iż środowisko, w którym przebywał i wzrastał dostarczyłoby mu negatywnych wzorców zachowania i postępowania.

Prognoza pozytywna
     Wdrażanie moich oddziaływań spowoduje przede wszystkim harmonijny rozwój organizmu Łukasza poprzez czynnik aktywności ruchowej. To niewątpliwie podniesie jego wiarę we własne możliwości, będzie czynnikiem kształtujący właściwą samo ocenę. Moje oddziaływania mają na celu ukształtowanie u chłopca otwartości, wdrożenie przekonań, że ciężka praca i sportowy tryb życia pozwolą mu osiągnąć zamierzony sukces.

PROPOZYCJE ROZWIĄZANIA I WDRAŻANIE ODDZIAŁYWAŃ
     Wdrażając moje oddziaływania położyłem nacisk przede wszystkim na:
  • nawiązanie kontaktu z chłopcem,
  • zdobycie jego zaufania,
  • poznanie jego środowiska wychowawczego,
  • uświadomienie uczniowi, że aktywność fizyczna przyczynia się do harmonijnego rozwoju każdego człowieka,
  • poświęcenie mu dodatkowego czasu pracy,
  • nagradzanie go i motywowanie poprzez uświadomienie istoty i wagi jego sukcesów sportowych.
     Zaplanowane przeze mnie działania przyniosły określony przeze mnie efekt. Łukasz stał się chłopcem otwartym chętnym do rozmowy, ufnym, potrafi szybko nawiązać kontakt z rówieśnikami. Dodatkowym sukcesem jest podniesienie przez Łukasza swojej średniej ocen w stopniu zadowalającym. Chłopiec po testach kompetencji dostał się do liceum. Obecnie jest w kadrze województwa juniorów. Progresja jego wyników sportowych jest dynamiczna.

Opracował:

Mgr Dariusz Kutełło
Gimnazjum nr 2
Bytów

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie