Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Testament mój - o dziedzictwie ducha i sile fatalnej poezji

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 9639 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Udana lekcja to taka, która jest oparta na działaniu uczniów. „Testament mój” Juliusza Słowackiego jest pretekstem do połączenia aktywności uczniów z głęboką refleksją nad samotnością i przemijaniem.

Konspekt lekcji dla klasy II gimnazjum

TEMAT: Testament mój – o dziedzictwie ducha i sile fatalnej poezji.

Cele: uczeń zna wybrane liryki Juliusza Słowackiego, umie umieścić jego twórczość na mapie poetyckiej, przypomina sobie elementy biografii poety, umie interpretować tekst według pytań, pracuje indywidualnie oraz w grupie.

Pomoce dydaktyczne: magnetofon, kaseta z nagraniem wiersza, fikcyjny testament, karton, mazaki, tekst utworu.

Metody i formy pracy: praca z tekstem, pogadanka heurystyczna, metoda kuli śniegowej.

Literatura:
  • Kowalczykowa A.: Juliusz Słowacki. Warszawa 1994.
  • "Cogito" 1999, nr 7(110), s. 51.
  • Brudnik E., Moszyńska A., Owczarska B.: Ja i mój uczeń pracujemy aktywnie. Przewodnik po metodach aktywizujących. Kielce 2000.
Przebieg lekcji:
  1. Swobodna rozmowa z uczniami na temat testamentu jako aktu prawnego: w jakich okolicznościach sporządza się testament (na wypadek śmierci)
  2. jakie warunki powinien spełniać spadkodawca tj. sporządzający testament (oświadczenie składa osobiście, nie cierpi na chorobę psychiczną, testament sporządza dobrowolnie, nie pod przymusem, treść testamentu nie może być sprzeczna z prawem np. nie może godzić w czyjeś dobro)
  3. co jest treścią testamentu ( rozporządzenie majątkiem; wskazówki, prośby dla potomnych)
  4. odczytanie testamentu ze zwróceniem uwagi na wszystkie elementy tego pisma
    • Wysłuchanie pięknej recytacji – kaseta z nagraniem utworu.
      • uczniowie zastanawiają się, czy utwór spełnia rzeczywiście wszystkie założenia testamentu i czy słusznie jest tak zatytułowany.
    • Odwołanie się do życiorysu poety, przypomnienie jego osamotnienia, obojętności i uprzedzeń emigracji polskiej – materiał przygotowali wcześniej chętni uczniowie, nauczyciel dopowiada i wyjaśnia ewentualne niejasności:
      Wiersz został napisany na przełomie 1839 i 1840 roku przez chorego poetę (Słowacki był człowiekiem bardzo słabym, odziedziczył po ojcu gruźlicę – z tego właśnie powodu nie wziął udziału w powstaniu listopadowym, uległ woli matki i w marcu 1831 roku wyjechał na Zachód), jakby w przeczuciu bliskiej śmierci.
      • poeta na emigracji był bardzo samotny
      • kolejne wydania jego poezji przyjęte były chłodno i nie znalazły uznania wśród polskiej emigracji; z listów Słowackiego do matki wiemy tylko, jak bardzo czekał na odzew krytyki
      • niepochlebne opinie o jego twórczości wypowiadali: Zalewski, Garczyński, Siemieński, Januszkiewicz;
      • Adam Mickiewicz określił jego poezję jako piękny kościół, w którym nie ma Boga; (kiedy w III cz. Dziadów Mickiewicz epizodycznie umieszcza jego ojczyma dr Becu( jako uosobienie służalczości, rozgoryczony poeta opuszcza Paryż)
      • zlekceważone i przemilczane zostały takie późniejsze, znakomite dzieła jak: Balladyna, Anhelli, Kordian, Lila Weneda
      • zjadliwą krytyką darzy go pismo "Pszonka", lekceważące sądy o poecie wypowiada wyróżniający się krytyk "Młodej Polski" St. Ropelewski
      • słynna uczta u Januszkiewicza
    • Wskazanie wyraźnej dwutematyczności określonej formułą testamentu:
      • własne dziedzictwo poety i jego portret duchowy
      • mocą ostatniej woli nakazane obowiązki żywym – ich zadania wobec ojczyzny
    • Poznawanie utworu – podział klasy na grupy, wybór lidera grupy, wypisanie poleceń na tablicy (takie same dla każdej z grup)
      Polecenia:
      • Jak Słowacki określa swój stosunek do społeczeństwa?
      • Dlaczego myśl o śmierci napawa go smutkiem?
      • Jaki nakaz zostawia żywym?
      • W czym widzi wartość swojej poezji?
    • Podsumowanie lekcji – kula śniegowa:
      • praca indywidualna – rozwinięcie w maksimum 10 słowach stwierdzenia: "Moim zdaniem wiersz Juliusza Słowackiego Testament mój mówi o ..."
      • praca w parach (polecenie jw., ale uczniowie muszą ustalić wspólne stanowisko i razem zredagować treść zdania)
      • praca w grupach czteroosobowych (polecenie jw., ale czterech uczniów dochodzi do wspólnych ustaleń)
      • praca w grupach ośmioosobowych (polecenie jw., ale ośmiu uczniów ustala treść zadania i, tym razem, zapisuje je na kartonie)
      • prezentacja wyników prac i ustalenie wspólnego, ogólnoklasowego wniosku
      • zapis wniosku do zeszytów
    • Praca domowa:
      Nauczę się na pamięć fragmentu wiersza, który posłużył Aleksandrowi Kamińskiemu jako motto do książki "Kamienie na szaniec".
    • Przykładowe odpowiedzi, których oczekujemy od grupy:
      Ad a) Słowacki akcentuje przede wszystkim swój patriotyzm, wyrażający się w towarzyszeniu narodowi we wszystkich momentach jego bytu i w służeniu mu swoją poezją: lecz wy, coście mnie znali... Mówiąc o ludziach, poeta podkreśla swoją do nich miłość: ...nigdy mi kto szlachetny...
      Ad b) brak spadkobiercy swojej twórczości, rozłączenie z ukochaną matką, świadomość braku uznania dla własnej twórczości, śmierć w osamotnieniu i opuszczeniu: niepłakana trumna..., Imię moje przeszło jako błyskawica..., Kto drugi tak bez świata oklasków się zgodzi?
      Ad c) poeta pozostawia swym czytelnikom bezwzględny nakaz służby narodowi: Lecz zaklinam – niech żywi nie tracą nadziei...
      Ad d) niedoceniony ani przez krytyków, ani przez naród, Słowacki wierzy jednak, że jego poezja będzie pozytywnie oddziaływać na czytelnika, że będzie tą siłą fatalną, która zjadaczy chleba w aniołów przerobi. Słowacki jest przekonany o doskonalącym wpływie swej poezji na przyszłe pokolenia


    Renata Krogulec

    Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

    X


    Zarejestruj się lub zaloguj,
    aby mieć pełny dostęp
    do serwisu edukacyjnego.




    www.szkolnictwo.pl

    e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
    - największy w Polsce katalog szkół
    - ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




    Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

    Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




    Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie