Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Z ekologią na Ty

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 7919 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Ideą programu jest rozwijanie aktywności w zakresie zdobywania wiedzy o elementach środowiska przyrodniczego i ekologicznego; kształtowanie samodzielności i aktywności uczniów, preferowanie poszukującego trybu pracy, korzystania z form wycieczek o celach edukacyjnych, spacerów, zajęć terenowych.1. Idea programu autorskiego Z ekologią na Ty
      Ideą wiodącą programu jest rozwijanie aktywności w zakresie zdoby¬wania wiedzy o charakterystycznych elementach środowiska przyrodniczego i ekologicznego. Uczeń zamiast biernie spostrzegać fakty i zjawiska będzie czynnie w nie wnikał, intensywnie analizował, samodzielnie i planowo je uj¬mował, aktywnie w nich uczestniczył.
      Właściwe podejście do problemów ekologicznych w edukacji dopro¬wadzi do pożądanych zachowań wobec przyrody, wpłynie na odmienną ocenę jej walorów estetycznych, pozwoli dostrzec swoisty urok natury, zmieni my¬ślenie i wartościowanie. Ważne jest, aby poprzez aktywne wprowadzanie dzieci w świat przyrody ukształtować właściwy stosunek emocjonalny i po¬czucie odpowiedzialności za postępowanie wobec przyrody. Uświadamiając dzieciom fakt, że jesteśmy częścią świata przyrodniczego, uczymy odpowie¬dzialności za utrzymanie zieleni, czystych wód, lasów i pięknych krajobrazów.

2. Cele programu autorskiego Z ekologią na Ty
      Nadrzędnym celem edukacji ekologicznej i przyrodniczej w procesie dydaktyczno – wychowawczym jest kształtowanie w uczniach poczucia interesowania się środowiskiem, poznawanie jego naturalnych walorów, wyposażenie uczniów w zasób wiedzy o nim w powiązaniu z szerszą rzeczywisto¬ścią, a także troska o życie w czystym, zdrowym, estetycznym środowisku.
      Ważne jest rozwijanie i kształtowanie samodzielności i aktywności uczniów, preferowanie poszukującego trybu pracy, korzystanie z form wycieczek o celach edukacyjnych, spacerów, zajęć terenowych.
      Jest to program o celach rozwojowych, poznawczych i ekspresywnych, który zakłada realizację celów ogólnych poprzez:

  • tworzenie trwałych nawyków i zachowań ekologicznego stylu życia w domu, w szkole i najbliższym otoczeniu,
  • pobudzenie do stałych działań na rzecz ochrony lokalnego środowiska,
  • uświadomienie konieczności zmniejszania ilości wytwarzanych odpadów, zużycia wody, energii elektrycznej oraz przejazdów samochodami,
W wyniku realizacji programu uczeń zdobędzie następujące wiadomo¬ści:
  • właściwe rozumienie pojęcia – ekologia, odpady, surowce wtórne, recy¬kling, szkółka leśna, szkodnik, smog, kwaśne deszcze, przyroda, środowisko naturalne,
  • zna ekologiczne sposoby działania człowieka w środowisku,
  • zna różne formy ochrony środowiska naturalnego,
  • dostrzega walory środowiska przyrodniczego,
  • wie, kto działa na rzecz środowiska przyrodniczego,
  • zna podstawowe oznakowania ekologiczne towarów,
  • rozróżnia przeznaczenie kolorowych pojemników na odpady,
  • wie, po co buduje się oczyszczalnię odpadów i stacje wodociągowe,
  • zna bezpieczne dla środowiska naturalnego formy pozyskiwania energii,
  • zna zwierzęta i rośliny żyjące w środowisku leśnym i łąkowym.
W trakcie realizacji programu uczeń powinien opanować następujące umiejętności:
  • potrafi segregować odpady,
  • umie wykorzystać surowce wtórne,
  • rozróżnia artykuły i opakowania wyprodukowane w sposób najbardziej ekologiczny,
  • oszczędza wodę i energię elektryczną,
  • dokarmia ptaki i zwierzęta leśne w okresie zimy,
  • rozróżnia i nazywa rośliny i zwierzęta leśna i łąkowe,
  • obserwuje samodzielnie otaczające nas środowisko,
  • dostrzega zachodzące w środowisku zmiany,
  • prowadzi rozmowy z interesującymi ludźmi znaczącymi dla środowiska,
  • wykonuje samodzielnie ćwiczenia, z pomocą doświadczenia i formułuje wnioski.
Dzięki realizacji programu uczeń powinien uzyskać następujące prze¬konania, poglądy, postawy:
  • świadomego konsumenta,
  • nawyku segregacji śmieci, czystości i nie śmiecenia,
  • odpowiedzialności indywidualnej i społecznej za stan środowiska natural¬nego w najbliższym otoczeniu,
  • podejmowania działań na rzecz ochrony środowiska,
  • oszczędzania wody i energii elektrycznej.
3. Warunki realizacji programu autorskiego Z ekolo¬gią na Ty
      Inspiracją do utworzenia tego programu był konkurs ogłoszony przez Centrum Edukacji Nauczycieli w Koszalinie oraz Fundacji GAP Polska w Podkowie Leśnej pod hasłem Program ekozespołów w mojej szkole.
      Jest on przygotowany dla uczniów klas I – III. Będzie realizowany ko¬lejno w poszczególnych klasach. Zajęcia będą odbywały się od września do czerwca, w trakcie oddzielnych spotkań dwa lub trzy razy w miesiącu.
      Bazę kształcenia stanowią treści przyrodnicze i ekologiczne.
      Różnorodna aktywność ucznia wspiera jego rozwój, dlatego należy zor¬ganizować miejsca edukacji szkolnej i pozaszkolnej (zajęcia w terenie). Miejsce edukacji w szkole wymaga odpowiedniego przygotowania pomiesz¬czenia klasowego i bazy materialnej, to znaczy pomocy wykorzystywanych w procesie dydaktycznym. Pomieszczenie klasowe powinno być funkcjonalne z możliwością prowadzenia zajęć w zespole, w grupach i indywidualnie. Po¬winny znajdować się szafy, regały, tablice ścienne na prace uczniów. W kla¬sie tej musi się też znajdować kącik przyrodniczy i ekologiczny. Niezbędne też są środki audiowizualne: telewizor, magnetowid, magnetofon, odtwarzać CD. Uczniowie w czasie zajęć będą korzystali z biblioteki szkolnej, klasopra¬cowni przyrodniczo – geograficznej.
      Niektóre zajęcia będą odbywały się w terenie we współpracy z pracow¬nikiem nadleśnictwa Polanów. Będzie też kontakt z pracownikiem oczysz¬czalni odpadów, pracownikiem stacji wodociągów oraz zakładu energetycz¬nego w Polanowie, elektrowni wodnej w Żydowie.
      Przed zajęciami w terenie, spacerami, wycieczkami uczniowie zostaną zapoznani z celami zajęć oraz wspólnie z nauczycielem będą ustalać zasady bezpiecznego poruszania się po jezdni, drogach, bezpiecznego korzystania ze środków lokomocji (PKS) oraz bezpieczeństwa w czasie zajęć terenowych.
      Uczniowie będą obserwowali bezpośrednio środowisko naturalne oraz działalność człowieka w tym środowisku (zarówno pozytywną jak i nega¬tywną).
      W programie Z ekologią na Ty ważne miejsce będzie odgrywać indywi¬dualne zaangażowanie ucznia na podstawie poczynionych obserwacji w śro¬dowisku, w którym dziecko żyje (dom, rodzina, osiedla, szkoła) oraz wysu¬wanie wniosków.
      Realizacja tego programu ma wpłynąć na poszerzenie wiedzy z ekolo¬gii oraz środowiska przyrodniczego.

4. Treści kształcenia i wychowania programu autor¬skiego Z ekologią na Ty
      Program Z ekologią na Ty ma budzić aktywność uczniów w zakresie zdobywania wiedzy ekologicznej i przyrodniczej oraz wdrażać do świado¬mego, czynnego działania na rzecz środowiska.
      Zastosowanie różnorodnych metod i form pracy z uczniami: spacerów, wycieczek, pracy zespołowej, grupowej i indywidualnej, wykorzystanie róż¬nych środków dydaktycznych: ilustracji, nagrań CD i VHS, okazów, literatury przedmiotu i kart pracy będzie sprzyjało rozwijaniu umiejętności obserwowa¬nia, odkrywania, analizowania i wnioskowania.
      Aby urozmaicić zajęcia wykorzystywane będą wiersze, piosenki; ucznio¬wie będą przygotowywali inscenizacje teatralne; rozwiązywać będą krzyżówki, odgadywać zagadki; w pracach plastycznych i technicznych przedstawiać będą swoje refleksje ale także wizje; będą prowadzili doświad¬czenia.
      Treści będą realizowane na płaszczyznach:
  1. Ochrona środowiska.
  2. Podróżowanie.
  3. Zakupy.
  4. Odpady.
  5. Woda.
  6. Energia.
Ochrona środowiska:
  • "sprzątanie świata",
  • hodowla kwiatów doniczkowych,
  • Światowy Dzień Ochrony Środowiska,
  • dokarmianie zwierząt i ptaków w okresie zimy,
  • znaczenie lasu w życiu człowieka, zwierząt i roślin,
  • kwiaty chronione,
  • dni lasu,
  • łąka jako środowisko życia zwierząt i roślin.
Podróżowanie:
  • rodzaje środków transportu,
  • podróżowanie ekologiczne,
  • zanieczyszczenia powietrza.
Zakupy:
  • ekologiczne opakowania,
  • zdrowe posiłki.
Odpady:
  • segregacja odpadów,
  • recykling,
  • wysypiska śmieci,
  • pomiary produkcji odpadów w gospodarstwie domowym.
Woda:
  • pomiary zużycia wody w gospodarstwie domowym,
  • krążenie wody w przyrodzie,
  • oczyszczanie brudnej wody,
  • uzdatnianie wody pitnej,
  • znaczenie wody w życiu człowieka, zwierząt i roślin.
Energia:
  • pomiary zużycia energii elektrycznej w gospodarstwie domowym,
  • oszczędzanie energii,
  • elektrownie ekologiczne.
Uwagi:
  • Przedstawiony program będzie realizowany podczas oddzielnych zajęć dwa lub trzy razy w miesiącu od klasy I do klasy III.
  • Program rozpocznie się i zakończy wypełnieniem przez uczniów ankiet zachowań ekologicznych.
  • Ewaluację programu stanowią testy wiadomości i umiejętności po kla¬sie I, II i III oraz ankiety dla rodziców i uczniów na temat funkcjono¬wania programu w szkole.
  • Przez cały czas trwania programu prowadzona będzie szkolna gazetka ekologiczna oraz rubryka poczynań ekologicznych w lokalnej gazecie.
  • Program uzupełni zbiórka zużytych baterii.
Treści kształcenia – klasa I szkoły podstawowej

WRZESIEŃ
  1. Czy jestem ekologiem? – Badanie świadomości ekologicznej wśród uczniów (ankieta zachowań proekologicznych)
  2. Rodzaje zanieczyszczeń oraz ich wpływ na życie ludzi, zwierząt i roślin – Wyjaśnienie, czym zajmuje się ekologia
  3. Bierzemy udział w akcji SPRZĄTANIE ŚWIATA – Porządkowanie wyznaczonego terenu wokół szkoły (zajęcia w terenie)
PAŹDZIERNIK
  1. Zakładamy zielony kącik – Założenie hodowli kwiatów doniczkowych. Dbamy o to, aby rosły i ozdabiały pomieszczenie klasowe (szczepki i sadzonki kwiatów doniczkowych)
  2. Las (park) jesienią – Zmiany zachodzące w przyrodzie – jesteśmy obserwatorami (spacer po lesie lub parku)
  3. Drzewa i krzewy – Wyjeżdżamy do szkółki leśnej w Krągu (wycieczka)
LISTOPAD
  1. Pomagamy głodnym zwierzętom leśnym – Zbieramy żołędzie i kasztany – przekazujemy do Koło Łowieckiego "Dzik" w Polanowie. Zorganizowanie spotkania z pracownikiem koła łowieckiego (wycieczka do paśnika leśnego)
  2. Pomagamy głodnym ptakom – Zorganizowanie ptasiej stołówki
GRUDZIEŃ
  1. Nie ścinamy choinek – Gdzie kupujemy drzewko na święta Bożego Narodzenia? (spacer po lesie)
  2. Boże Narodzenie – Wykonujemy ozdoby choinkowe z surowców wtórnych
STYCZEŃ
  1. Czym podróżujemy? – Pogadanka na temat środków transportu. Wykonujemy prace z gazety -forma płaska (plansze; klasowy konkurs plastyczno – techniczny)
  2. Zanieczyszczenia powietrza w najbliższym otoczeniu – Wykonujemy doświadczenie w okolicy szkoły, na parapecie okiennym, w pobliżu ruchliwej ulicy, w parku
  3. Smog i kwaśny deszcz – co to jest? – Omówienie zagadnienia w oparciu o wiersz pt. Smok i smog oraz czasopisma o tematyce ekologicznej. Wykonujemy doświadczenie
LUTY
  1. Sposoby na zmniejszenie skażenia powietrza – Transport masowy, piesze wycieczki oraz podróżowanie rowerem (zjazdy sankami z górki)
MARZEC
  1. Zwiastuny wiosny – Poznajemy chronione kwiaty, głosy natury i ptaki, które zwiastują wiosnę (spacer po lesie, parku)
  2. Zwiastuny wiosny – Rozpoznajemy i nazywamy zwiastuny wiosny (karty pracy; płyty CD)
  3. Współmieszkaniec naszych terenów – Oglądamy film pt. Ochrona bociana białego (kaseta VHS)
KWIECIEŃ
  1. Działania na rzecz ochrony środowiska – Sadzimy młode drzewka (wycieczka do szkółki leśnej w Krągu)
  2. Obchodzimy Święto Ziemi – Przedstawienie teatralne pt. Kłopoty leśnego krasnala (apel; rajd: Światowy Dzień Ziemi)
MAJ
  1. Jak możemy przyczynić się do ochrony lasu? – Las – miejsce odpoczynku, zabaw, dom zwierząt i roślin (pobyt całodzienny na ścieżce edukacyjnej: spotkanie z leśnikiem; zabawy integrujące na świeżym powietrzu; karty pracy; ognisko)
  2. Ochrona przyrody – Utrwalamy i sprawdzamy wiadomości i umiejętności dotyczące ochrony przyrody i podróżowania (test ewaluacyjny)
CZERWIEC
  1. Światowy Dzień Ochrony Środowiska – Wspólne zaprojektowanie i wykonanie gazetki ekologicznej
Treści kształcenia – klasa II szkoły podstawowej
WRZESIEŃ
  1. Niewielkie poświęcenie dla dobra środowiska – Badanie ilości śmieci produkowanych w gospodarstwie domowym (karty badawcze produkcji odpadów)
  2. Uczestniczymy w wielkim sprzątaniu świata – Porządkowanie wyznaczonego terenu w mieście (zajęcia w terenie)
  3. Zdrowie, a produkty sklepowe – Klasowa wystawa produktów żywnościowych i przemysłowych. Znaki na opakowaniach; miejsce wyprodukowania; okres gwarancji i składniki towaru
PAŹDZIERNIK
  1. Ekologiczne opakowania – Segregacja produktów ze względu na rodzaj opakowania
  2. Bądź świadomym konsumentem, czyli kupuj z głową – Planujemy zakupy. Wyszukujemy w sklepach towary przyjazne dla środowiska i zdrowe dla człowieka. Szukamy produktów żywnościowych wyprodukowanych lokalnie (wycieczka)
LISTOPAD
  1. Rady dla konsumentów – Opracowanie przewodnika ekologicznego konsumenta
  2. Wizyta w gospodarstwie ekoagroturystycznym – Zapoznanie z charakterem pracy w gospodarstwie ekologicznym (wycieczka)
GRUDZIEŃ
  1. Zdrowe posiłki – Zakładamy uprawę szczypiorku i rzeżuchy. Dzielenie się z rówieśnikami wyszukanymi ciekawymi przepisami na zdrowe, smaczne dania z pomocą rodziców (zapisanie najciekawszych przepisów na klasowej karcie zdrowych dań)
  2. Zdrowe posiłki – Przygotowanie uczniowskiego drugiego śniadania z produktów ekologicznych (wykorzystanie rzeżuchy i szczypiorku z klasowej uprawy)
STYCZEŃ
  1. Odpady są wszędzie tam, gdzie są ludzie (badamy kosz z odpadami) – Zorganizowanie wystawy śmieci: szkło, plastik, aluminium, makulatura, resztki żywności, odpady niebezpieczne (pojemniki w kolorach do segregacji śmieci)
  2. Co ludzie robią z odpadami? – Zapoznanie uczniów z różnymi sposobami postępowania ze śmieciami, np.: zorganizowane wysypiska śmieci; dzikie wysypiska śmieci; spalanie śmieci; odpady radioaktywne; recykling i utylizacja (wiersz T.Sikiryckiego pt."Sznurek Jurka")
  3. Co to jest recykling? – Przykłady ponownego wykorzystywania odpadów na zajęciach plastycznych i technicznych – prezenty z masy papierowej (oklejanie gazetami szklanych talerzy) – upominek z okazji Święta Babci
LUTY
  1. Odpady – Poznajemy budowę składowiska komunalnego
MARZEC
  1. Odpady – Dzikie wysypiska
  2. Dokąd z odpadami? – Wycieczka na miejsko – gminne wysypisko śmieci w Wietrznie
  3. Czy tędy droga? – Lokalizujemy "dzikie" wysypiska (spacer po okolicy, zdjęcia)
KWIECIEŃ
  1. Opiekujemy się szkolnymi trawnikami – Organizujemy małą akcję zbierania śmieci (zajęcia w terenie)
  2. Las – Jak możemy przyczynić się do ochrony lasu?
  3. Obchodzimy Święto Ziemi – Przedstawienie teatralne pt. Ziemia – kula olbrzymia (apel; rajd – Światowy Dzień Ziemi)
MAJ
  1. Poznajemy życie łąk i ich znaczenie dla zwierząt – Zapoznanie z różnorodnością form w świecie roślinnym i zwierzęcym. Łąka jako miejsce wegetacji różnych ziół leczniczych (zajęcia w terenie)
  2. Ochrona przyrody – Utrwalamy i sprawdzamy wiadomości i umiejętności dotyczące ekologicznych zakupów i odpadów (test ewaluacyjny)
CZERWIEC
  1. Niewielkie poświęcenie dla dobra środowiska – Badanie ilości śmieci produkowanych w gospodarstwie domowym (karty badawcze produkcji odpadów)
Treści kształcenia – klasa III szkoły podstawowej
WRZESIEŃ
  1. Dbamy o środowisko – Uczestniczymy w wielkim sprzątaniu świata (zajęcia w terenie)
  2. Niewielkie poświęcenie dla dobra środowiska – Badanie ilości zużytej wody i energii elektrycznej w gospodarstwie domowym (karty badawcze zużycia wody i energii elektrycznej – pomiary są dokonywane z pomocą rodziców)
PAŹDZIERNIK
  1. Niewielkie poświęcenie dla dobra środowiska – Wykonanie i wywieszenie znaczków w toaletach szkolnych przypominających dzieciom o dokręcaniu kurków. Sprawdzenie szczelności spłukujących zbiorników wodnych w toaletach
  2. Bez wody nie ma życia – Rozmowa inspirowana tekstem S.Elbanowskiej i J.Kosmalowej "Opowieść pierwsza o tym, czy można żyć bez wody
LISTOPAD
  1. Obieg wody w przyrodzie – Rozmowa inspirowana tekstem S.Elbanowskiej i J.Kosmalowej "Opowieść trzecia, czyli o wędrówce wody w przyrodzie (doświadczenie)
  2. Ścieki muszą być oczyszczone – Poznanie treści "Baśni o uratowanej rzece" E.Bieli. Rozmowa na temat "Dbajmy o czystość naszych wód (doświadczenie)
  3. Ścieki muszą być oczyszczone – Wycieczka do miejskiej oczyszczalni w Polanowie
GRUDZIEŃ
  1. Skąd pochodzi woda pitna w naszym domu? – Zapoznanie z różnymi ujęciami wody pitnej: źródła, rzeki, studnie głębinowe. Wycieczka do Zakładu Wodociągów w Polanowie
STYCZEŃ
  1. Naturalne zbiorniki wodne – Oglądanie filmów: "Ochrona naturalnego krajobrazu" i "Nieznane i cenne" (kaseta VHS)
  2. Niewielkie poświęcenie dla dobra środowiska – Wykonanie i wywieszenie znaczków z napisami przypominającymi dzieciom o wyłączeniu światła na korytarzach w czasie lekcji, w pomieszczeniach klasowych w czasie przerwy oraz w toaletach każdorazowo po wyjściu z nich
  3. Czy prąd jest potrzebny? – Zapoznanie z treścią wiersza J.Tuwima "Pstryk". Oglądanie filmu "Zabawy Prądnika" (kaseta VHS)
LUTY
  1. Skąd pochodzi energia elektryczna w naszych domach? – Wizyta w Zakładzie Energetycznym w Polanowie (wycieczka)
MARZEC
  1. Skąd pochodzi energia elektryczna w naszych domach? – Wycieczka do Elektrowni Szczytowo – Pompowej w Żydowie
  2. Elektrownie XXI wieku – Oglądanie filmu "Czysta energia" (kaseta VHS)
KWIECIEŃ
  1. Dni lasu – Praca leśnika oraz korzyści jakie czerpiemy z lasu. Jak możemy przyczynić się do ochrony lasu? (spotkanie z leśnikiem; wizyta w Nadleśnictwie Polanów)
  2. Obchodzimy Święto Ziemi – Przedstawienie teatralne "Poranek w lesie" (apel; Rajd – Światowy Dzień Ziemi)
MAJ
  1. Niewielkie poświęcenie dla dobra środowiska – Inscenizacja "Ziarnko do ziarnka a zbierze się miarka" (praca z tekstem)
  2. Ochrona przyrody – Utrwalamy i sprawdzamy wiadomości i umiejętności dotyczące oszczędzania wody i energii elektrycznej (test ewaluacyjny)
CZERWIEC
  1. Niewielkie poświęcenie dla dobra środowiska – Badanie ilości zużytej wody, energii elektrycznej w gospodarstwie domowym (karty badawcze zużycia wody i energii elektrycznej)
  2. Czy jestem ekologiem? – Badanie świadomości ekologicznej wśród uczniów (ankieta zachowań proekologicznych)
5. Metody, formy i środki w realizacji programu autorskiego Z ekologią na Ty
     W programie Z ekologią na Ty zastosowano różnorodne metody pracy:
  1. Metody informacyjne
    1. wyjaśnienia (werbalne, ilustrowane)
      • przekazywanie treści o środowisku przyrodniczym i ekologii za po¬mocą pytań i ilustracji
    2. opis (słowny)
      • tą metodę można wykorzystać podczas wycieczek, spacerów, ob¬serwacji zjawisk przyrodniczych
  2. Metody heurystyczne (rozwijają aktywność poznawczą dziecka)
    1. metoda problemowa
      • uczniowie szukają dróg rozwiązania problemu; samodzielnie do¬chodzą do wiedzy
    2. metoda dyskusji
      • uczniowie uczą się kulturalnej rozmowy, dyskusji, wymiany zdań między sobą w czasie zajęć w klasie, w terenie, ale także z oso¬bami dorosłymi podczas wycieczek
    3. metoda dialogu
      • można stosować podczas spotkań z ludźmi działającymi na rzecz ochrony środowiska
Metody edukacyjne będą wspierane różnymi formami pracy:
  1. Praca jednostkowa
    • jednolita (wszystkie wymagania są takie same dla wszystkich uczniów) – wyszukiwanie i przekazywanie informacji o najbliższym środowisku przyrodniczym i działaniach proekologicznych
    • zróżnicowana (praca zindywidualizowana pod kątem możliwości uczniów oraz potrzeb tematu) – karty pracy na poziomach (uczniowie dążą do samodzielnego zdobywania wiedzy)
  2. Praca grupowa
    • jednolita (wszystkie grupy wykonują to samo zadanie)
    • zróżnicowana (poszczególne grupy wykonują różne zadania)
  3. Praca zbiorowa
    • jednolita (zadania jednakowe dla wszystkich uczniów) – dominują me¬tody słowne; nauczyciel traktuje uczniów jak dzban, który należy wypełnić treścią
    • zróżnicowana, wielopoziomowa (nauczyciel dzieli uczniów na trzy po¬ziomy: niski, średni i wysoki) – podstawą takiego podziału są zdol¬ności uczniów i poziom trudności zadania do wykonania.
Podczas realizacji tego programu należy zastosować także środki dydak¬tyczne:
  1. Techniczne:
    • słuchowe (nagrania magnetofonowe, płyty CD)
    • wzrokowe (ilustracje)
    • wzrokowo – słuchowe (nagrania VHS)
  2. Konwencjonalne:
    • okazy naturalne
    • scenariusze ekologicznych przedstawień teatralnych
    • książki, podręczniki i czasopisma o treści ekologicznej i przyrodniczej
    • karty pracy
     W trakcie realizacji tego programu będą też wykorzystywane inne środki dydaktyczne: przybory do pisania, przybory plastyczne, materiały pa¬piernicze, narzędzia gospodarcze – służące do porządkowania terenu, aparat fotograficzny – używany w czasie spacerów, wycieczek oraz obserwacji i do¬świadczeń.
     Podczas wycieczek, np. do elektrowni, oczyszczalni, nadleśnictwa uczniowie zapoznają się z wykorzystaniem naturalnych źródeł energii, po¬znają maszyny i narzędzia oraz znaczenie danego zawodu w działaniach ekologicznych czasów współczesnych.

Opracowano na podstawie Program autorski – jak go napisać, M. Szczepańska, IMAGE, Słupsk 1999.

6. Przykłady rozwiązań metodycznych programu autorskiego Z ekologią na Ty dla klasy I, II, III

KLASA I
Termin realizacji: marzec / kwiecień
Temat bloku: Zwiastuny wiosny
Temat dnia: Poznajemy chronione kwiaty, głosy natury i ptaki, które zwiastują wiosnę
Dzień pierwszy
Cele wycieczki:
  • kształcenie umiejętności obserwacji u uczniów,
  • rozwijanie u uczniów świadomości potrzeby interesowania się otoczeniem, w którym przebywają
  • poznanie nazw i wyglądu chronionych wiosennych kwiatów,
  • poznanie odgłosów natury budzącej się do życia,
  • rozpoznawanie głosów ptasich treli,
  • poznanie wyglądu ptaków, które przylatują z ciepłych krajów, zimują w Polsce, przebywają u nas przez cały rok
Przebieg zajęć:
  1. Przygotowanie do wycieczki
    • Wcześniejsze powiadomienie uczniów, rodziców i dyrekcji szkoły
    • Pogadanka na temat zachowania i bezpieczeństwa podczas wycieczki
    • Podanie planu wycieczki
  2. Wycieczka
    Uczniowie szukają chronionych kwiatów zwiastujących wiosnę:
    • wielkość
    • kolor i kształt płatków
    • miejsce, w którym rosną
    Uczniowie szukają ptaków i nasłuchują treli:
    • wielkość ptaka
    • upierzenie ptaka
    • lot ptaka
    • miejsce spotkania
    • trel ptasi
    Uczniowie nasłuchują głosów natury:
    • szum drzew
    • szum wody
    • łamanie gałęzi
    • stukanie
    • szelest ściółki leśnej
    • inne
    Polecenie do domu:
    • Wybierz się z rodziną na spacer do lasu, aby szukać chronionych kwiatów wiosennych, ptaków i nasłuchiwać ich śpiewu oraz głosów natury.
    • Przynieś ilustracje, pocztówki kwiatów i ptaków.
KLASA I
Termin realizacji: marzec / kwiecień
Temat bloku: Zwiastuny wiosny
Temat dnia: Rozpoznajemy i nazywamy zwiastuny wiosny
Dzień drugi

Metody: słowna
oglądowa
działanie praktyczne
słuchowa

Formy: zbiorowa jednolita
grupowa zróżnicowana
zbiorowa zróżnicowana

Środki dydaktyczne: figury geometryczne
karty pracy
płyty CD
ilustracje kwiatów
puzzle – ptaki
rozsypanki zdaniowe
nazwy kwiatów wiosennych

Cele operacyjne w kategoriach czynności ucznia:

I. Wiadomości
    Uczeń:
  • pozna wygląd wiosennych kwiatów chronionych i ptaków
  • zdobywa przekonanie o konieczności ochrony przyrody
  • zdobywa umiejętność planowania pracy
  • rozwija umiejętność układania zdań
  • doskonali technikę dodawania i odejmowania w zakresie 20
II. Umiejętności
    Uczeń:
  • scharakteryzuje wygląd wiosennych kwiatów
  • rozumie konieczność ochrony przyrody
  • rozpoznaje i nazywa odgłosy przyrody
  • poprawnie posługuje się językiem ojczystym
  • wypowie się na określony temat
  • ułoży zdania z rozsypanki wyrazowej i zapisze je
  • ułoży obrazek z części
  • podejmie pracę w grupie i indywidualnie
  • dokona obliczeń w zakresie 20 z przekroczeniem progu dziesiątkowego
III. Postawy
    Uczeń:
  • słucha, gdy inni mówią
  • wypowiada się na dany temat
  • słucha odgłosów (nagrań)
7. Ewaluacja programu autorskiego Z ekologią na Ty

Test wiadomości i umiejętności programu autorskiego Z ekologią na Ty dla klasy I
  1. Kwiaty doniczkowe, aby dobrze rosły potrzebują:
    1. światła i wody
    2. niskiej temperatury
    3. ciasnej doniczki
  2. Owocem kasztanowca jest:
    1. jarzębina
    2. szyszka
    3. kasztan
  3. "Stołówka" dla zwierząt żyjących w lesie to:
    1. paśnik
    2. karmnik
    3. ogródek
  4. Którego ptaka dokarmiamy zimą?
    1. bociana
    2. sikorkę
    3. jaskółkę
  5. Ekologiczne podróże to:
    1. podróżowanie samochodem
    2. piesze wycieczki i jazda rowerem
    3. podróżowanie motorem
  6. Kwiatem chronionym jest:
    1. tulipan
    2. mak
    3. przebiśnieg
  7. Drzewem iglastym jest:
    1. wierk
    2. dąb
    3. klon
  8. Jak możemy przyczynić się do ochrony lasu?
    1. sadzimy młode drzewka
    2. łamiemy gałęzie
    3. wycinamy drzewa
  9. Pytanie dodatkowe – w szkółce leśnej hoduje się:
    1. owoce cytrusowe
    2. zwierzęta
    3. drzewa i krzewy
Klucz odpowiedzi:
A 1, 3, 7, 8
B 4, 5
C 2, 6, 9

W każdym pytaniu jest tylko jedna dobra odpowiedź. Za każdą prawidłową odpowiedź przysługuje 1 punkt. Maksymalna liczba punktów do zdobycia – 9

Skala punktacji do testu:
Celujący – 9 pkt. Brawo! Jesteś mistrzem wiedzy z ekologii
bardzo dobry – 8 pkt. Bardzo dobrze! Wiesz prawie wszystko o ekologii
dobry – 7 pkt. Dobrze! Masz duże wiadomości z ekologii
dostateczny – 6 – 5pkt. Wystarczająco! Powtórz wiadomości z ekologii
dopuszczający – 4 – 3 pkt. Stać cię na więcej! Uzupełnij wiadomości z ekologii
niedostateczny – 2 – 1 pkt. Niezadowalająco! Masz niewystarczające wiadomości z ekologii

Test wiadomości i umiejętności programu autorskiego Z ekologią na Ty dla klasy II
  1. Co robimy z odpadami?
    1. wywozimy na dzikie wysypiska
    2. przetwarzamy ponownie
    3. wrzucamy do rzek
  2. Ograniczamy śmieci przez
    1. wyrzucanie ich byle gdzie
    2. stosowanie opakowań wielokrotnego użytku
    3. wrzucamy wszystko do jednego pojemnika
  3. Do jakiego pojemnika na śmieci wrzucisz opakowanie po chipsach?
    1. aluminium
    2. makulatura
    3. szkło
  4. Jakie zwierzę żyje na łące?
    1. sarna
    2. dzik
    3. kret
  5. Który kwiat rośnie na łące?
    1. stokrotka
    2. róża
    3. goździk
  6. Zdrowe posiłki to:
    1. warzywa i owoce
    2. frytki i cola
    3. słodycze
  7. "Zielony ogródek" zakładamy:
    1. latem
    2. jesienią
    3. wiosną
  8. W "zielonym ogródku" hodujemy:
    1. kapustę
    2. szczypior
    3. ziemniaki
  9. Pytanie dodatkowe – co to jest recykling?
    1. nazwa rośliny
    2. wykorzystanie odpadów do wytwarzania nowych produktów
    3. wykorzystanie warzyw i owoców do produkcji soków
Klucz odpowiedzi:
A 3, 5, 6
B 1, 2, 8, 9
C 4, 7

W każdym pytaniu jest tylko jedna dobra odpowiedź. Za każdą prawidłową odpowiedź przysługuje 1 punkt. Maksymalna liczba punktów do zdobycia – 9
Skala punktacji do testu:
Celujący – 9 pkt. Brawo! Jesteś mistrzem wiedzy z ekologii
bardzo dobry – 8 pkt. Bardzo dobrze! Wiesz prawie wszystko o ekologii
dobry – 7 pkt. Dobrze! Masz duże wiadomości z ekologii
dostateczny – 6 – 5pkt. Wystarczająco! Powtórz wiadomości z ekologii
dopuszczający – 4 – 3 pkt. Stać cię na więcej! Uzupełnij wiadomości z ekologii
niedostateczny – 2 – 1 pkt. Niezadowalająco! Masz niewystarczające wiadomości z ekologii

Test wiadomości i umiejętności programu autorskiego Z ekologią na Ty dla klasy III
  1. Wodę oszczędzamy przez:
    1. używanie cieknących kranów
    2. mycie naczyń pod bieżącą wodą
    3. zakładanie wodomierzy
  2. Zakład, który oczyszcza brudną wodę to:
    1. oczyszczalnia
    2. mleczarnia
    3. pralnia
  3. Energię elektryczną oszczędzamy dzięki temu, że:
    1. nie uszczelniamy drzwi i okien
    2. nie wyłączamy oświetlenia w pustych pomieszczeniach
    3. używamy żarówek energooszczędnych
  4. Las chronimy wtedy, gdy:
    1. palimy ogniska
    2. nie zaśmiecamy go
    3. wyrzucamy butelki do lasu
  5. Szkodnik lasu to:
    1. kornik
    2. mrówka
    3. zając
  6. Zadaniem leśnika jest:
    1. pielęgnacja drzew w szkółce leśnej
    2. niszczenie roślin
    3. kłusownictwo
  7. Zdrowa żywność, to żywność wyprodukowana z roślin hodowanych:
    1. na oborniku i kompoście
    2. z dodatkiem nawozów sztucznych
    3. na opryskach chemicznych
  8. Ekolog, to człowiek, który:
    1. używa opakowań foliowych
    2. wrzuca wszystkie śmieci do jednego pojemnika
    3. segreguje odpady
  9. Pytanie dodatkowe – "Czystą energię" produkuje elektrownia:
    1. węglowa
    2. wodna
    3. atomowa
    Klucz odpowiedzi:
    A 2, 5, 6, 7
    B 4, 8, 9
    C 1, 3

    W każdym pytaniu jest tylko jedna dobra odpowiedź. Za każdą prawidłową odpowiedź przysługuje 1 punkt. Maksymalna liczba punktów do zdobycia – 9
    Skala punktacji do testu:
    Celujący – 9 pkt. Brawo! Jesteś mistrzem wiedzy z ekologii
    bardzo dobry – 8 pkt. Bardzo dobrze! Wiesz prawie wszystko o ekologii
    dobry – 7 pkt. Dobrze! Masz duże wiadomości z ekologii
    dostateczny – 6 – 5pkt. Wystarczająco! Powtórz wiadomości z ekologii
    dopuszczający – 4 – 3 pkt. Stać cię na więcej! Uzupełnij wiadomości z ekologii
    niedostateczny – 2 – 1 pkt. Niezadowalająco! Masz niewystarczające wiadomości z ekologii

    Ankieta dla uczniów klasy III
    1. Czy umiesz wykorzystać zdobytą wiedzę i umiejętności zdobyte na zajęciach z ekologii?
      1. tak
      2. nie
      3. częściowo
    2. Czy jesteś zadowolony z realizacji programu w twojej szkole?
      1. tak
      2. nie
    3. Jeśli "nie" to napisz, co chciałbyś zmienić?
      ............................................................................ ................................................................................ ..........................................................................
    4. Czy Twoja praca i zaangażowanie zostały nagrodzone?
      1. tak
      2. nie
      3. częściowo
    Ankieta dla Rodziców
    1. Czy jest Pan(i) zadowolona(y), że dziecko uczęszcza do klasy, w której prowadzony jest Program Ekologiczny
      1. tak
      2. nie
    2. Czy Pani(a) zdaniem dziecko rozwija swoje wiadomości i umiejętności na temat ekologii?
      1. tak
      2. nie
    3. Czy zna Pan(i) założenia Programu Ekologicznego w stopniu
      1. bardzo dobrym
      2. dobrym
      3. nie znam
    4. Co chciał(a)by Pan(i) zmienić w realizacji Programu Ekologicznego?
      ............................................................................ ................................................................................ ................................................................................ ................................................................................
    ANEKSY

    Ankieta zachowań proekologicznych (wykonaj samodzielnie)

    Odpowiedz na pytania zawarte w ankiecie, a dowiesz się, czy twój dom jest ekologiczny.
    Imię i nazwisko ..........................................................
    Data .................................
    1. Segregujemy odpady – oddajemy:
      • papier na makulaturę
      • szkło do odzysku
      • puszki do odzysku
      • plastik do odzysku
    2. Wytwarzamy mniej odpadów dzięki temu, że:
      • unikamy produktów jednorazowych
      • kupujemy napoje w butelkach szklanych lub zwrotnych
      • korzystamy z własnej torby na zakupy
      • wybieramy opakowania ekologiczne (przyjazne środowisku)
    3. Oszczędzamy zużycie wody:
      • uszczelniamy cieknące krany
      • bierzemy prysznic zamiast kąpieli w wannie
      • zakręcamy kran podczas mycia zębów
      • zmywamy naczynia w misce (komorze zlewu), a nie pod bieżącą wodą
    4. Oszczędzamy energię elektryczną dzięki temu, że:
      • używamy żarówek energooszczędnych
      • wyłączamy oświetlenie w pustych pomieszczeniach
      • uszczelniamy drzwi i okna
      • regulujemy ogrzewanie przy pomocy termostatów
      • wietrzymy szybko i efektywnie
    5. Podróżujemy na krótkich odcinkach:
      • rowerem
      • pieszo
      • samochodem
    6. Robimy zakupy:
      • kupujemy żywność produkowaną lokalnie
      • kupujemy żywność bez sztucznych dodatków
      • kupujemy artykuły z atestem ekologicznym Ekolandu
    7. Odżywiamy się zdrowo, bo:
      • uprawiamy zioła w doniczce lub ogródku
      • przyrządzamy posiłki wegetariańskie
      • pijemy wodę zamiast napojów sztucznie barwionych
    Punktacja:
    Za każdą odpowiedź "Zawsze", "Często" przyznaje się po jednym punkcie. powyżej 20 punktów:
    Gratulacje! Wynik jest znakomity, ale nigdy nie jest tak dobrze, aby nie mogło być lepiej. Poradźcie innym, jak to robicie, że doszliście tak daleko.
    14 – 20 punktów:
    Wspaniale! Twoja rodzina jest prawie w pełni ekologiczna.
    7 – 13 punktów:
    Robicie już dużo dobrego dla środowiska, lecz musicie wiele nawyków wprowadzić w życie.
    0 – 6 punktów:
    Wasza postawa proekologiczna ma znaczne zaległości. Przed wami mnóstwo zadań do wykonania.

    BIBLIOGRAFIA
    1. Cichy D., Odechowska G., Świat wokół ciebie – klasa I, II, III, Wydaw¬nictwo JUKA, Łódź 1995.
    2. Cyrański Cz., Środowisko społeczno – przyrodnicze w klasie I, II, III, Wy¬dawnictwo MAC, Kielce 1999.
    3. Kitlińska – Pięta H., Ja i ekoludek w świecie przyrody, Wydawnictwo Żak, Warszawa 1996.
    4. Niemierko B., Między oceną szkolną a dydaktyką, WSiP, Warszawa 1999.
    5. Niemierko B., Pomiar wyników kształcenia, WSiP, Warszawa 1999.
    6. Nitak Z., Szarzyńska A., Poradnik Instruktora Szkolnych Działań Ekolo¬gicznych, Fundacja GAP Polska, Podkowa Leśna.
    7. Okoń W., Nowy Słownik Pedagogiczny, Wydawnictwo Żak, Warszawa 1995.
    8. Pomykało W. (red.), Encyklopedia Pedagogiczna, Fundacja INNOWA¬CJA, Warszawa 1997.
    9. Szacka B., Ekozespół – Młodzieżowa Kampania ekologicznego stylu ży¬cia – Razem chrońmy Ziemię, Fundacja GAP Polska, Leśna Podkowa 2002.
    10. Szczepańska M., Program autorski – jak go napisać?, Wydawnictwo IMAGE, Słupsk.
    11. Tyralska – Wojtycza E., Śmieci mniej – Ziemi lżej, Regionalny Ośrodek Edukacji Ekologicznej, Kraków 2003.
    12. Więckowski R., Metody wspierania aktywności edukacyjnej dzieci, "Ży¬cie Szkoły", 1993 nr 8.
    mgr Alina Szatkowska
    mgr Danuta Kogut

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie