Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Obrzędy, zwyczaje i zabawy w nauczaniu zintegrowanym

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 4965 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

OBRZĘDY – ceremonie związane z kultem, zespoły określonych i zachowanych przez tradycję czynności, gestów i słów stanowiących stronę zewnętrzną uroczystości wierzeniowych oraz aktów społeczno-prawnych. Owa strona zewnętrzna kultu, pielęgnowana przez lud i przekazywana możliwie wiernie z pokolenia na pokolenie, podległa z biegiem lat stosunkowo najmniejszym zmianom, podczas gdy dziś na ogół trudno by już było dokładnie wyjaśnić, co dany składnik obrzędu oznaczał, jakim celom dawniej służył, przed czym miał chronić lub o co błagać bóstwo czy duchy przodków. Następujące w ciągu wieków religie i kultury przejmowały cześć starych form dostosowując je do nowych wymagań. Stąd w naszych obrzędach ludowych wyśledzić można wpływy religii antycznych, zwłaszcza świąt ku czci zmarłych, które starożytni obchodzili parę razy do roku.


WSTĘP
OBRZĘDY – ceremonie związane z kultem, zespoły określonych i zachowanych przez tradycję czynności, gestów i słów stanowiących stronę zewnętrzną uroczystości wierzeniowych oraz aktów społeczno-prawnych. Owa strona zewnętrzna kultu, pielęgnowana przez lud i przekazywana możliwie wiernie z pokolenia na pokolenie, podległa z biegiem lat stosunkowo najmniejszym zmianom, podczas gdy dziś na ogół trudno by już było dokładnie wyjaśnić, co dany składnik obrzędu oznaczał, jakim celom dawniej służył, przed czym miał chronić lub o co błagać bóstwo czy duchy przodków. Następujące w ciągu wieków religie i kultury przejmowały cześć starych form dostosowując je do nowych wymagań. Stąd w naszych obrzędach ludowych wyśledzić można wpływy religii antycznych, zwłaszcza świąt ku czci zmarłych, które starożytni obchodzili parę razy do roku.
Obserwując dzisiejszą rzeczywistość można zauważyć, że coraz częściej przyjmujemy zwyczaje z innych krajów, nie znając jednocześnie bogatych tradycji jakie sami posiadamy.
Młodzi ludzie często nie zdają sobie sprawy z tego, jak ważne jest kultywowanie dawnych obyczajów.
W uświadamianiu tego już od najmłodszych lat musi pomagać im rodzina i szkoła.
Stąd właśnie zrodził się pomysł napisania programu dotyczącego obrzędów, zwyczajów i zabaw dla uczniów nauczania zintegrowanego.
Myślę, że warto pielęgnować takie obrzędy, zwyczaje i zabawy jak:
Dzień Chłopaka
Zaduszki
Andrzejki
Mikołajki
Boże Narodzenie
Karnawał
Dzień Babci i Dziadka
Dzień Kobiet
Wielkanoc
Dzień Matki

CELE
zapoznanie uczniów z polską tradycją,
uświadomienie znaczenia kultywowania dawnych obrzędów, zwyczajów,
rozwijanie zainteresowań związanych z tradycją i obrzędami,
określanie roli zwyczajów w kulturze narodowej i życiu codziennym,
rozróżnianie w tradycjach elementów wierzeń chrześcijańskich i pogańskich,
dostrzeganie związków łączących tradycje polskie z europejskimi,
integracja grupy klasowej,
doskonalenie umiejętności czytania ze zrozumieniem,
kształcenie umiejętności wypowiadania się na określony temat oraz budowania wypowiedzi kilkuzdaniowej.

ZAŁOŻENIA
kształtowanie szacunku dla rodzinnych obyczajów i kultury,
rozszerzanie wiedzy o elementy tradycji polskiej,
integracja i wyrabianie właściwych postaw w grupie,
uświadomienie znaczenia jakie w życiu człowieka mają wartości takie jak miłość, życzliwość, szacunek,
doskonalenie umiejętności samodzielnego poszukiwania informacji z różnych źródeł (rodzina, biblioteka, internet itp.),
wdrażanie do samokształcenia i samooceny.

ZADANIA
pielęgnowanie polskich tradycji,
zapoznanie z niektórymi tradycjami i obrzędami ludowymi,
kształtowanie umiejętności logicznego myślenia i kojarzenia,
poznanie nowych pląsów, zabaw, konkursów, przysłów, wróżb itp.
wdrażanie do aktywnego spędzania czasu wolnego,
uczenie współdziałania uczniów starszych z młodszymi,
wdrażanie rodziców do wspólnych zabaw z dziećmi,
dowartościowanie wszystkich uczniów poprzez aktywny udział w zabawach i konkursach.

METODY I FORMY PRACY
METODY:
gry
zabawy
konkursy
odgrywanie scenek
rysowanie

FORMY:
indywidualne
grupowe
zbiorowe
pogadanki

PRZYKŁADY SCENARIUSZY ZAJĘĆ
ANDRZEJKOWE WRÓŻBY
PRZEBIEG ZAJĘĆ
Powitanie.
Wstęp – andrzejkowy krąg – uczniowie podając sobie ręce mówią imię kolejnego dziecka.
Zadanie matematyczne:
Uporządkować liczby rosnąco
N R A D E Z J I K
2 4 1 3 6 5 7 9 8
„Andrzejki”
Rozmowa na temat znanych dzieciom andrzejkowych wróżb.
Opowiadanie nauczyciela na temat tradycji andrzejkowych.
Nauka andrzejkowego zaklęcia, które będzie powtarzane po każdej wróżbie:
„Oj, dadaże, oj, babaże, niechaj przyszłość się ukaże, czary-mary, wosku lanie, co ma stać się, niech się stanie.”
Zaproszenie do wróżby:
wychodzenie butów za próg;
rzucanie butem za siebie;
kartki z imionami;
wykorzystanie symboli cyfr – daty urodzin;
losowanie kolorów;
losowanie zawodów;
przekłuwanie serc;
co widzę przez dziurkę od klucza – moja przyszłość – co chciałbym robić w przyszłości – kim chciałbym zostać;
magiczne znaki;
lanie wosku.

Poznajemy przysłowia związane z andrzejkami.
Podsumowanie zajęć:
rozmowa na temat zajęć
jakie znam wróżby andrzejkowe?
karta samooceny: pokoloruj buty na zielono lub czerwono

Poczęstunek przygotowany przez rodziców.
Na koniec każde dziecko otrzymuje gałązkę wiśni – jeśli zakwitnie na Boże narodzenie, spełnią się wróżby i przepowiednie.

TRADYCJE MIKOŁAJKOWE
PRZEBIEG ZAJĘĆ
Powitanie.
W oczekiwaniu na Św. Mikołaja – gawęda nauczyciela o tradycjach mikołajkowych.
Zaśpiewanie piosenki o Mikołaju.
Powitanie niezwykłego gościa i przeprowadzenie z nim wywiadu.
Zaproszenie przez Św. Mikołaja dzieci i rodziców do wspólnej zabawy. Zadania dla dzieci i rodziców.
Przedstawienie krótkiego programu artystycznego przygotowanego przez dzieci na tę okoliczność (wiersze i piosenki o Św. Mikołaju i o zimie).
Wręczanie prezentów (słodkie niespodzianki dla dzieci ufundowane przez rodziców).
Zabawa „niekosztowne prezenty” – dzieci tworzą koło i przekazują sobie „podarki”, których nie trzeba kupować. Mogą to być: miłe i ciepłe słowa, dobra rada, uścisk dłoni, serdeczny uśmiech.
Wspólna zabawa dzieci ze Św. Mikołajem.

EWALUACJA
ANKIETA DLA UCZNIÓW
Jak podobały się Tobie przeprowadzone zajęcia poświęcone tradycjom i obrzędom?
Pokoloruj wybraną buzię:
Czy chętnie uczestniczyłeś/aś w zajęciach na temat obrzędów i tradycji?
Podkreśl wybraną odpowiedź:
TAK
NIE
Czy chcesz poznawać i uczyć się o obrzędach, zwyczajach i zabawach związanych z naszą tradycją?
Podkreśl wybraną odpowiedź:
TAK
NIE
NIE INTERESUJE MNIE TO

BIBLIOGRAFIA:
Zofia Kossak Rok polski. Obyczaj i wiara; Instytut Wydawniczy Pax, Warszawa 1974
Maria Iwaszkiewicz, Jolanta Makowska, Maria Wilczkowa Rodzina i dom; Instytut Wydawniczy CRZZ, Warszawa 1979
Maria Ziółkowska Szczodry wieczór szczodry dzień: obrzędy, zwyczaje, zabawy; Ludowa Spółdzielnia Wydawnicza, Warszawa 1989
Zbigniew Kuchowicz Obyczaje staropolskie; Wydawnictwo Łódzkie 1980
R. Hryń-Kuśmierek Zwyczaje i obrzędy: Rok polski; Poznań 2005
Maria Iwaszkiewicz, Jolanta Makowska, Maria Wilczkowa Mali goście małych gospodarzy; Warszawa 1979
Słownik folkloru polskiego pod red. Juliana Krzyżanowskiego; Warszawa 1989

Opracowała
Ewa Opara
nauczyciel nauczania zintegrowanego
SP nr 1 im. Tadeusza Kościuszki w Nowogardzie

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie