Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Wiosna wokół nas

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 1591 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Mowa jako najwyższy przejaw aktywności ludzkiej, nie może być kształtowany w warunkach sztucznych, zwłaszcza w odniesieniu do osób upośledzonych umysłowo. w swojej pracy nauczyciela - logopedy łączę oddziaływania stricte logopedyczne z szeroko rozumianą aktywnością dziecka. staram się też, aby moje zajęcia były atrakcyjne, ponieważ dzieci i młodzież z niepełnośprawnością umysłową chętnie uczą się i nabywają nowych umiejętności, gdy są nimi zainteresowane.


Cele główne:
· rozwijanie i usprawnianie percepcji słuchowej i wzrokowej;
· usprawnianie aparatu oddechowego (wydłużanie i wzmacnianie fazy wydechowej);
· rozwijanie sprawności ruchowej (motoryki dużej i małej);
· bogacenie zasobu słownictwa biernego i czynnego;

Cele operacyjne:
· uczeń potrafi wysłuchiwać, rozróżniać i nazywać odgłosy przyrody (szum wiatru, uderzenie pioruna, burza, ulewa, strumień górski, fale morskie);
· uczeń próbuje kontrolować swój oddech;
· uczeń współpracuje w grupie;
· uczeń reaguje na zmianę głośności słyszanej muzyki i na ustalony sygnał (klaśnięcie);
· uczeń potrafi nazwać obrazki;
· uczeń potrafi wyszukać odpowiedni obrazek;
· uczeń potrafi znaleźć dwie takie same połówki obrazka;

Metody pracy:
· elementy Metody Pedagogika Zabawy;
· praktycznego działania;
· słowne;

Formy pracy:
· zbiorowa jednolita;
· indywidualna zróżnicowana;

Środki dydaktyczne: wiatraczki, sztuczne kwiaty, balony, kolorowe szarfy, ptasie piórka, arkusze bloku technicznego z naszkicowanymi krokusami, farby plakatowe, pędzle, kubki z wodą, magnetofon z odtwarzaczem CD, kaseta magnetofonowa z nagranymi odgłosami przyrody, kolorowe obrazki ilustrujące odgłosy przyrody, płyta CD z nagraniem piosenki „Deszczyk”, kolorowe obrazy ze zwierzętami.

Przebieg lekcji:

1. Powitanie uczniów, zapoznanie z tematem lekcji, krótkie wprowadzenie.
2. Ćwiczenia oddechowe (rozruszanie uczniów, wzmacnianie i wydłużanie fazy wydechowej):
· jest wiosna, jest coraz cieplej, ptaszki wyleciały z gniazdek i szczęśliwe latają, unoszą skrzydełka do góry i wciągają noskiem powietrze, opuszczają skrzydełka i wypuszczają dzióbkami powietrze;
· ptaszki latały i pogubiły swoje piórka, pomóżmy im pozbierać(dzieci zbierają piórka z podłogi), połóżmy piórka na stoliku, kto z was najszybciej zdmuchnie piórka ze stolika na ziemię, pamiętajcie, że dmuchamy przez rureczki;
· teraz pozbierajmy piórka do pudełka, przydadzą się ptaszkom, gdy będą budowały nowe gniazdka;
· dzieci wyszły na spacer na łąkę, aby narwać kwiaty na bukiet, powąchajcie –pachną?, włóżcie teraz kwiaty do wazonu, aby nie zwiędły;
· wiosną często padają deszcze, czasami po burzy na niebie pokazuje się kolorowa tęcza, która teraz opadła z nieba i zamieniła się w kolorowe paseczki, spróbujmy pobawić się w wiatr, raz będzie on porywisty, mocny ,a za chwilę delikatny, zobaczcie jak poruszają się paseczki;
· kolorowe wiatraczki lubią być poruszane przez wiatr, teraz my jesteśmy takim wiatrem, dmuchnijcie i zobaczcie, czyj wiatraczek kręci się najdłużej;
· ktoś wypuścił kolorowe balony, namalujcie na nich kwiaty, a teraz spróbujmy mocno dmuchnąć, aby uniosły się do góry;

3. „Wspólny obraz – plastyczna ekspresja (samodzielny dobór kolorów, nazywanie bądź wskazywanie kolorów). Na stołach leżą arkusze bloku technicznego z naszkicowanymi krokusami oraz farby, pędzle, kubki z wodą. Do każdego arkusza podchodzi dwójka dzieci, zostają poinformowane co mają robić – mają pomalować krokusy. Same wybierają kolory farb. Malują przez dwie minuty, malowaniu towarzyszy muzyka. Nauczyciel informuje – gdy wyłączę muzykę, zamieniacie się miejscami, przechodzicie do stolika kolegów i malujecie ich krokusy. Zmiana powtarza się dwa razy.
4. „Zagadki wiosenne” – pobudzanie wyobraźni, twórcze działanie. Na podłodze leży kilka obrazków odwróconych grzbietami do góry (żaba, jaskółka, bocian, motyl). Jedno z dzieci chodzi pomiędzy nimi i na umówiony wcześniej sygnał (klaśnięcie), zatrzymuje się podnosi wybrany przez siebie obrazek, nie pokazuje pozostałym dzieciom, próbuje ruchem, dźwiękiem zilustrować obrazek, pozostałe dzieci odgadują treść obrazka. W ten sposób wszystkie dzieci przedstawiają treść obrazków.
5. Piosenka „Deszczyk” – ilustrowanie ruchem treści piosenki odtwarzanej z CD.
Pada deszczyk, pada deszczyk (gest spadania deszczu na głowę obiema rękami)
Wieje, wieje wiatr(gest naśladujący wiejący wiatr poruszający gałązkami drzew)
Pada deszczyk, pada deszczyk
Wieje, wieje wiatr
Błyskawica, grzmot(błyskawica – klaśnięcie w dłonie; grzmot – tupnięcie nogą w podłogę)
Błyskawica, grzmot
A na niebie kolorowa tęcza
Błyskawica, grzmot
Błyskawica, grzmot
A na niebie kolorowa tęcza

6. Rozpoznawanie i nazywanie odgłosów przyrody (wiatr, uderzenie pioruna, burza, ulewa, strumień górski, fale morskie). Poszczególne dźwięki odtwarzane są z kasety magnetofonowej, dzieci słuchają następnie nazywają wysłuchane odgłosy i wskazują odpowiedni obrazek.
7. Łączenie dwuelementowych obrazków w całość (kwiatki, motylki), wyszukiwanie kwiatka odpowiedniego koloru (taki, jaki został wyrzucony na kostce).
8. Po zakończonej lekcji nauczyciel dziękuje dzieciom za udział w zajęciach, dzieci zabierają namalowane krokusy i wieszają w swojej klasie.

Ilona Zacharska

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie