Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
W krainie ortografii

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 2546 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Dzieci w młodszym wieku szkolnym mają duże trudności w poprawnym pisaniu pod względem ortograficznym. Ortografię można uczyć się nie tylko poprzez żmudne, nudne ćwiczenia, ale również w sposób bardziej atrakcyjny wykorzystując krzyżówki, gry dramatyczne, zagadki, rymowanki.  Na zajęcia takie należy zapraszać rodziców, aby mogli przyglądać się, a później podobne metody stosować w domu, ponieważ ścisłe współdziałanie nauczyciela i rodziców w tym zakresie pozwoli na stopniowe eliminowanie błędów ortograficznych.

ZAJĘCIE OTWARTE DLA RODZICÓW

Temat: W KRAINIE ORTOGRAFII.

Klasa II

Cele ogólne:

  • kształtowanie umiejętności praktycznego zastosowania wiedzy
  • motywowanie do aktywności poznawczej
  • kształtowanie świadomego używania języka
Cele szczegółowe:
  • doskonalenie umiejętności poprawnej pisowni
  • rozwijanie umiejętności analizowania trudności ortograficznych
  • mobilizowanie do wykorzystywanie posiadanej wiedzy w praktyce
  • wytwarzanie stanu czujności oraz spostrzegawczości ortograficznej
  • kształtowanie pozytywnego nastawienia do podejmowania wysiłku intelektualnego, pobudzanie ciekawości poznawczej
Metody: podająca, poszukująca, eksponująca, praktycznego działania

Formy pracy: w grupach, indywidualna, zbiorowa

Środki dydaktyczne: płyta "Tańce integracyjne w pracy z grupą" cz.1 Klanza, zagadki, lizaki ortograficzne, wyrazy z różnymi trudnoś- ciami ortograficznymi, plansze drzew, czapki w sześciu kolorach potrzebne do metody Edwarda de Bono, krzyżówka

Przebieg zajęcia:
  1. Powitanie - piosenka "Chodźcie do koła".
    Zaproszenie do wspólnego tańca przybyłych rodziców. Chodźcie wszyscy tu, do koła.
    Zabawimy się wesoło,
    witamy was, wszyscy wraz.
    Na zabawę nadszedł czas.
    Ref. Prawa ręka, lewa ręka
    Prawa noga, lewa noga
    Cały tułów oraz głowa.
    Witamy was.
  2. Dzieci powtarzają za nauczycielem wierszyk:
    • Ucz się ortografii - bis
    • Bądź w pisowni wzorem - bis
    • Pisz poprawnie - bis
    • To jest to, to jest to, ortografia to nie zło - bis
  3. Każda grupa dostaje do nauczenia się jeden fragment wierszyka ortograficz- nego pt. "Żarcik ortograficzny" i w ciągu 2 min. uczy się go na pamięć:
    • I gr. - łóżko, leży, żaba, jeż
    • II gr. - żuraw, plaża, dużo róż
    • III gr. - pożycz książkę, ciężka wieża
    • IV gr. - każdy, żywy jeż żołnierza
  4. Dzieci recytują wierszyk i odpowiadają na pytanie nauczyciela:
    Czy zauważyliście coś szczególnego w tym wierszyku?
    Dzieci odpowiadają i podnoszą lizaki ortograficzne z literką "ż".
    Wieszają wyrazy na przygotowanym miejscu.
    Powtarzają motto dzisiejszych zajęć:
    - Błędów nie powtarzam, na zasadzki zważam.
  5. Rozwiązywanie zagadek i wpisywanie haseł do wspólnej krzyżówki.
    Każda grupa dostaje po jednej zagadce, a dwie zagadki rozwiązujemy wspólnie:
    • Każdy do nich grzecznie dzwoni, albo palcem stuka do nich?
    • Wicher, ulewa duża, biją pioruny nadchodzi…?
    • Nie smakują mu cukierki, nie smakują lody, za to z apetytem wielkim zjada kurz z podłogi?
    • Z gór strumykiem spływa, przy morzu ogromna bywa?
    • Marchewka, pomidor, burak, ziemniaki to są…?
    • Spokojne jest gładkie, niby tafla szklana, a gniewne- w huczących kłębi się bałwanach?
    Po każdej zagadce przedstawiciele grup wpisują rozwiązanie do krzyżówki.
    Hasło krzyżówki - drzewo.
  6. Pokaz plansz z różnymi drzewami, nazywanie ich.
  7. Przeprowadzenie rozmowy z dziećmi metodą Edwarda de Bono na temat ochrony i poszanowania przyrody.
         Dzieci zakładają czapeczki w sześciu kolorach i wypowiadają swoje zdanie zgodnie z kolorem wylosowanej czapeczki. Wyciągają stosowne wnioski.
    Przywieszają hasło " Chrońmy przyrodę" .
  8. Jeden z przybyłych rodziców, który jest leśnikiem opowiada o swojej pracy.
  9. Dzieci śpiewają piosenkę ekologiczną pt. "W lesie".
  10. Przedstawiciel grupy przychodzi, losuje zagadkę i wspólnie z grupą ją rozwiązują:
    • Kto w białym fartuchu przez dzień cały czeka czy ktoś go poprosi o sprzedanie lekarstw?
    • W telewizji albo w radiu wywiady, audycje prowadzi, z artykułem do gazety także świetnie sobie radzi?
    • Na ramieniu miotły, sznury, na świat cały patrzy z góry, mył się wprawdzie, lecz od rana, twarz sadzami umazana.
    • Ma biały czepek, białe ubranie, nocą zajmuje się wyrabianiem, a co wyrobi, upiecze smacznie to odda ludziom, nim dzień się zacznie.
  11. Skandują hasło: Błędów nie powtarzam, na zasadzki zważam.
  12. Zabawa - "Pieczenie ciasta"
    Do zabawy dołączają się rodzice, po piosence następuje poczęstunek ciasteczkami upieczonymi przez rodziców.
  13. Nauczyciel wymienia różne wyrazy, które do tej pory wystąpiły na zajęciu, dzieci pokazują odpowiednie lizaki ortograficzne i przypominają zasady tłumaczące pisownię danego wyrazu.
  14. Każda grupa dostaje zestaw wyrazów, które musi uzupełnić i włożyć do odpowiedniej skrzyneczki. Są to wyrazy z "ó", "u", "rz", "ż", "h", "ch".
         O sprawdzenie poprawności wykonanego zadania prosimy rodziców. Każda grupa przypomina całej klasie zasady ortograficzne dotyczące danej trudności.
  15. Dzieci skandują motto zajęć: Błędów nie powtarzam, na zasadzki zważam.
  16. Mądrej głowie dość przysłowie - praca w grupach.
    Dzieci dostają wyrazy i redagują z nich przysłowia:
    • złamać, kózka
    • wymówka, główka
    • Bóg, Kuba
    • przyjaciel, poznać
  17. Nauka piosenki pt. "Krakowiaczek na -rz- Są pewne zasady, gdzie "er zet" się pisze,
    Chcemy je przypomnieć, prosimy o ciszę.
    Dworzec, bo dworcowy, lekarz, bo lekarski
    Marzec, bo marcowy, kucharz, bo kucharski.

    Po literach takich, jak: " pe, be, de, te, ka",
    Cztery nam zostały: " gie, jot, wu, i ce cha".

    Brzoza i przecinek, patrzeć, spojrzeć, drzewa,
    Krzew, chrzęst, zgrzyt i wrzesień- zapamiętać trzeba.

    Są też tu wyjątki, gdzie "es zet" piszemy:
    Kształt, pszenica, pszczoła, inne pominiemy.

    Ortografia nasza jest co nieco trudna,
    Ale za to wierzcie, nie jest taka nudna.
  18. Zakończenie zajęć:
    • dzieci wychodzą na środek klasy, tworzą krąg i podsumowują dzisiejsze zajęcie
    • dokonują ewaluacji poprzez pokazanie odpowiedniej minki
    • zapraszają rodziców do wspólnego tańca
    Piosenka " Bujany walczyk"

    Wszystkim pięknie dziękujemy za wspólną zabawę.
    Może znów się zobaczymy, razem zatańczymy.

    Ref. Raz w prawo, raz w lewo i w przód i w tył,
    Byś długo pamiętał, żeś z nami był. / bis
  19. Dzieci dziękują rodzicom za wspólna zabawę.
Zajęcie opracowała:
Elżbieta Skibicka
nauczyciel kształcenia zintegrowanego
SP nr 4 Świebodzice

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie