Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Antarktyda- kraina pingwinów

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 7266 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zadzwoń do Nas!* - tel. 606-...-... ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Od najmłodszych lat należy uświadamiać dzieciom, że książki należy czytać.
Książka nie tylko dostarcza wiedzy, pogłębia i poszerza wiadomości, ale również pobudza wyobraźnię , wzbogaca słownictwo, daje możliwość zrozumienia innych ludzi i otaczającego świata. Utwory literackie uczą poprawnej polskiej mowy, rozwijają wrażliwość na piękno języka oraz wrażliwość estetyczną dziecka. Stały kontakt z książką ma bardzo duży wpływ na rozwój osobowości, gdyż poprzez swe treści oddziałuje na myśl, uczucia i postawy.
W treściach programowych uwzględnia się realizację lektur szkolnych.
Poniżej przedstawiam konspekt zajęcia typu kreatorskiego. Temat: Antarktyda – kraina pingwinów.
Klasa II
Cele:
- zapoznanie z położeniem, krajobrazem, klimatem na Antarktydzie
- zapoznanie z twórczością Aliny i Czesława Centkiewiczów
- rozwijanie efektywnego współdziałanie w zespole
- kształcenie umiejętności tworzenia komunikatywnych notatek
- ćwiczenia umiejętności sprawnego korzystania z różnych źródeł wiedzy
- doskonalenie umiejętności dodawania i odejmowania w zakresie 1000 oraz
rozwiązywania zadań tekstowych

Metody: oparte na słowie( rozmowa, dyskusja, praca z książką), oparte na
obserwacji, ćwiczeń praktycznych i problemowych

Formy pracy:
- grupowa indywidualna zróżnicowana, zbiorowa indywidualna,
zróżnicowana

Środki dydaktyczne: encyklopedie, książki popularnonaukowe, kontur Antarktydy, globusy, atlasy, książka „Zaczarowana zagroda”, kolorowe karteczki.


1.Zapoznanie z tematyką dzisiejszego dnia oraz z sytuacją problemową.
Podział na grupy – dzieci losują kolorowe karteczki. Te same kolory tworzą
jedną grupę.
Dzieci otrzymują pierwsze zadanie do wykonania, którego rozwiązaniem jest
temat dnia ( etap-zaangażowanie, umiejętność komunikacja nauczyciel-
uczeń).

2. Grupy otrzymują rozsypankę, na której po jednej stronie znajdują się
działanie, które po ułożeniu od największego wyniku do najmniejszego
i odwróceniu na druga stronę utworzą hasło ANTARKTYDA
( etap-badanie, umiejętność komunikowanie się uczeń-uczeń, efektywna
współpraca, organizowanie).

3. Po wykonaniu zadania przedstawiciele grup wieszają rozsypanki w przygoto-
wanym wcześniej miejscu tworząc z rozsypanek kształt kontynentu
( etap- przekształcanie, prezentacja).

4. Rodzic, który uczestniczy w zajęciu mówi, że otrzymał dzisiaj dziwny list
który adresowany jest nie do niego, tylko do dzieci z klasy II a.
Nauczyciel odczytuje list od małe Meli ( etap-zaangażowanie, umiejętność
komunikacja uczeń- uczeń, nauczyciel-uczeń).
Oto treść listu:

Koleżanki Koledzy!
Mam 6 lat. Nie potrafię jeszcze pisać i czytać. Poprosiłam więc swojego brata
Tomka, aby napisał do Was ten list. Bardzo lubię oglądać bajkę o pingwinie
Pik-Poku. Znacie ją? Oglądam ją i często męczę mamę pytaniami: gdzie żyją
Pingwiny? Jak wygląda ich kraj? Co jedzą?
Moja mama jest nauczycielką i ostatnio jest bardzo zajęta. Nie zawsze ma dla
mnie czas. Ostatnio powiedziała mi, że jak będę w drugiej klasie, to przeczy-
tam bardzo ciekawą książkę o pingwinach. Czy Wy ją już czytaliście?
Ciekawe czy potrafilibyście odpowiedzieć na moje pytania?

Mela

5. Dzieci w grupach mają przygotowane zadania do wykonania . Analizują je.
Wybierają zgromadzone w klasie środki dydaktyczne( etap-badanie,
umiejętność planowanie, komunikacja uczeń-uczeń, twórcze rozwiązy-
wanie problemów).

6. Uczniowie wyszukują odpowiedzi na pytania:
I grupa – Gdzie znajduje się Antarktyda? Jak wygląda? Jak żyją w niej
zwierzęta? Czy mieszkają w niej ludzie? Dlaczego jest takim tajemniczym
kontynentem ( globusy, encyklopedie, atlasy)
II grupa- wyszukuje informacje o życiu, wyglądzie, zwyczajach pingwinów
( książki popularnonaukowe, encyklopedie, zdjęcia)
III grupa – zbiera informacje o twórczości A. i Cz. Centkiewiczów
( encyklopedie, książki ich autorstwa)
IV grupa – wyszukuje w „ Zaczarowanej zagrodzie” fragmenty opisujące
Antarktydę, życie pingwinów, ich wygląd.
(etap- przekształcanie, umiejętność – efektywna współpraca w grupie,
twórcze rozwiązywanie problemów, komunikacja uczeń-uczeń).

7. Przedstawiciele grup przedstawiają efekty pracy całej grupy.
Grupy wypowiadają się na temat przebiegu pracy, organizacji i zaanga-
żowaniu dzieci ( etap- prezentacja, refleksja, umiejętność- komunikacja
uczeń – klasa - uczeń, ocenianie).

8. Nauczyciel przedstawia problem:
Jak zaprezentować Meli wszystkie materiały?
( etap- zaangażowanie, umiejętność – komunikacje nauczyciel-uczeń)

9. Uczniowie zastanawiają się i podają propozycje.
( etap-badanie).

10. Nauczyciel zaprasza do zabawy ruchowej przy muzyce.
( etap- zaangażowanie, umiejętność – komunikacja nauczyciel-uczeń-
nauczyciel).

11. Grupy przywieszają na dużym plakacie zdobyte wcześniej informacje.
( etap- przekształcanie, umiejętność – komunikacja).

12. Nauczyciel znajduje w kopercie jeszcze jeden list.
( etap- zaangażowanie, umiejętność- komunikacja).
- Pomóżcie mojemu bratu rozwiązać zadanie.
Naukowcy umieścili rano w lodowej zagrodzie 36 pingwinów.
Po południu do zagrody weszło jeszcze 19 ptaków. Kiedy następnego dnia
chcieli je obrączkować, okazało się, że 25 pingwinów uciekło.

13. Uczniowie zastanawiają się jaki jest dalszy ciąg tego zadania.
( etap- badanie, umiejętność- komunikacja uczeń-uczeń).

14. Rozwiązywanie zadania metodą „ kruszenia danych” – praca w grupach.
( etap- przekształcanie, umiejętność – twórcze rozwiązywanie problemów).

15. Uczniowie odczytują ułożone pytania, układają i rozwiązują zadania.
Zapisują na tablicy ( etap- prezentacje).

16. Samoocena grup ( etap- refleksja, umiejętność – ocenianie).

17. Nauczyciel proponuje uczniom wykonanie jeszcze jednej pracy .
Będzie to praca plastyczna. ( etap-zaangażowanie, umiejętność-
komunikacja uczeń- nauczyciel- uczeń).

18. Uczniowie układają kompozycje z gotowych elementów ( powycinane
pingwiny, figury geometryczne) ( etap- badanie, umiejętność- organizacja,
planowanie).

19. Prezentacja zrobionych prac ( etap- prezentacja, umiejętność- komunikat
zwrotny, ocenianie).

20. Swobodne wypowiedzi na temat dzisiejszych zajęć ( etap- refleksja).



Opracowała:
Elżbieta Skibicka
nauczyciel kształcenia zintegrowanego
SP nr 4 Świebodzice

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie