Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Ćwiczenia śródlekcyjne

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 607 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zadzwoń do Nas!* - tel. 606-...-... ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Ćwiczenia śródlekcyjne to bardzo często pomijany element procesu dydaktycznego. Z uwagi jednak na znaczenie jakie odgrywają, powinny być uwzględniane przez nauczycieli w planowaniu zajęć lekcyjnych oraz systematycznie na nich stosowane.


Aktywność fizyczna w wieku dziecięcym jest bardzo ważnym czynnikiem warunkującym wszechstronny rozwój organizmu i kształtującym prawidłową postawę ciała. Przyczynia się do wyrabiania podstawowych cech motorycznych, zwłaszcza zwinności, zręczności, szybkości, siły, wytrzymałości, a także umożliwia zdobycie różnych umiejętności ruchowych. Ruch jest więc naturalną fizjologiczną potrzebą dziecka, zwłaszcza w młodszym wieku szkolnym, dlatego należy zapewnić odpowiednią jego dawkę w rozkładzie zajęć.
Długotrwała praca umysłowa w systemie lekcyjnym i towarzysząca jej mała aktywność ruchowa dzieci powoduje zmęczenie i znużenie, w wyniku którego obniża się sprawność umysłowa. Dziecko 5-7 - letnie aktywnie pracuje umysłowo w granicach 15 minut, potem się męczy, uwaga dziecka jest rozproszona. Dziecko 7-10 - letnie skupia swoją uwagę około 20 minut, a uczeń 12-16 - letni do 30 minut. Dziecko ma określone możliwości skupienia uwagi w jednym czasie i nie może zbyt długo siedzieć nad pracą bez ruchu. Długotrwałe siedzenie podczas zajęć lekcyjnych przyczynia się też do zarysowania wad postawy ciała, dlatego należy stosować przerywniki, czyli ćwiczenia śródlekcyjne.
Wykonanie kilku prostych ćwiczeń daje wypoczynek mięśniom, narządom zmysłów oraz rozładowuje stany napięcia emocjonalnego. Chwilowe skierowanie uwagi dziecka na inne tory jest czynnikiem zapewniającym wypoczynek umysłowy i ułatwiającym proces przyswajania materiału nauczania. Tak więc ta najprostsza forma ruchu stosowana w klasie, w trakcie nauki ma dla dziecka szczególne znaczenie. Ćwiczenia śródlekcyjne spełniają dla młodego organizmu dziecka bardzo ważne funkcje.

Polegają one na:
•odprężeniu nerwowo - psychicznym;
• ożywieniu funkcji wegetatywnych, a przede wszystkim pobudzeniu czynności układu krążenia i oddychania;
• korygowaniu postawy ciała, między innymi poprzez rozciągnięcie przykurczonych w czasie siedzenia w ławce mięśni klatki piersiowej i zmuszenia do pracy rozciągniętych mięśni grzbietu;
•odciążeniu analizatora wzrokowego i słuchowego poprzez zmianę akomodacji oka ustawionego stale na jedną odległość;
•kształtowaniu trwałego nawyku do wypoczynku i regeneracji sił w czasie pracy umysłowej.

Ćwiczenia śródlekcyjne należy organizować na każdej lekcji w momentach, w których nauczyciel zauważy znużenie i zmęczenie uczniów.
Powinno się je prowadzić przy otwartych oknach od 2 do 3 minut, w miłej i pogodnej atmosferze. Tok ćwiczeń śródlekcyjnych powinien składać się z pięciu uszeregowanych pozycji: ćwiczenia szyi, ćwiczenia ramion, ćwiczenia tułowia w różnych płaszczyznach, ćwiczenia nóg i ćwiczenia oddechowe lub śpiew.
Przy doborze ćwiczeń należy pamiętać, że muszą one być łatwe, proste, a także dynamiczne i atrakcyjne. Nie należy obciążać układu nerwowego dziecka zadaniami trudnymi, złożonymi i nowymi. W czasie prowadzenia ćwiczeń zarówno polecenia i objaśnienia powinny być krótkie i zrozumiałe.
Realizując ćwiczenia śródlekcyjne należy zawsze pamiętać, że głównym ich celem jest odprężenie psychiczne i fizyczne, a nie - podnoszenie sprawności ruchowej. Powinna im towarzyszyć atmosfera radości, swobody oraz gwarancja bezpieczeństwa.
Ćwiczenia śródlekcyjne z uwagi na spełniane funkcje i rolę,
jaką odgrywają w procesie nauki powinny być uwzględniane przez nauczycieli w planowaniu zajęć lekcyjnych oraz systematycznie na nich stosowane.

Opracowała:

Elżbieta Kolmasiak
nauczycielka PSP w Zagórzu


Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie