Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
W marcu jak w garncu - zabawy z marcową pogodą scenariusz zajęć dla 6-cio latków



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.


 

Mamy akurat marzec, może komuś przyda się konspekt do zajeć o marcowej pogodzie?
Cel główny: zainteresowanie dzieci różnymi zjawiskami atmosferycznymi występującymi w przyrodzie na wiosnę

Konspekt do zajęcia dydaktycznego.
Grupa wiekowa: 6- latki.

Temat: „W marcu jak w garncu”- zabawy z marcową pogodą.

Cel główny: zainteresowanie dzieci różnymi zjawiskami atmosferycznymi występującymi w przyrodzie na wiosnę.
Cele operacyjne:
Dziecko:
- wie, co znaczy przysłowie „W marcu jak w garncu”
- potrafi rozwiązać i odczytać hasło krzyżówki
- potrafi inscenizować ruchem treść opowiadania
- potrafi utworzyć krótkie opowiadanie o pogodzie do obrazków- symboli pogody
- potrafi wykonać pracę plastyczną na dany temat

Aktywność dzieci: z zakresu czytania, słowna, ruchowa, plastyczna
Forma pracy: z całą grupą, indywidualna, parami
Metody:
- słowne: rozmowa, instrukcja - czynnościowe: stawianie zadań do wykonania
Środki dydaktyczne: krzyżówka, mazak, apaszki dla każdego dziecka, gazetka „W marcu jak w garncu”, plastikowe pojemniczki z jajek niespodzianek a w nich karteczki z symbolami pogody dla każdego dziecka, stary garnek, chmurki do oceny zajęcia, kredki, farby, kolorowy papier, nożyczki, klej, kartki

Przebieg zajęcia

1. Przywitanie, zabawa rozluźniająca „Przyjdzie do mnie dziecko tak jak np. żabka, motylek, konik, kotek, wiatr itp.
2. Rozwiązanie przez dzieci krzyżówki z obrazkami. Dzieci wpisują w odpowiednie kratki wyrazy – nazwy obrazków. Rozwiązaniem krzyżówki jest hasło: „POGODA”

OBRAZKI:
1.parasol
2.dom
3.garnek
4.motyl
5.dym
6.agrest

3. Nauczyciel z dziećmi siedzą w luźnej gromadce na dywanie
Nauczyciel:
- czy zastanawialiście się, co to jest pogoda?
- jaką pogodę najbardziej lubicie i dlaczego?
- czy ważne jest to, aby wiedzieć wcześniej o prognozie pogody?
- komu potrzebne są takie wiadomości i gdzie można je usłyszeć?
- czy wiecie jak można przedstawić na obrazku: burzę, wiatr, deszcz, śnieg, słońce, zachmurzenie?
(swobodne wypowiedzi dzieci)
Nauczyciel demonstruje kartony z symbolami pogody: deszcz, śnieg, słońce, wiatr, zachmurzenie itp.

4. Ilustrowanie ruchem krótkiego opowiadania z wykorzystaniem apaszek.
Jedno dziecko z dobrze opanowaną umiejętnością czytania, czyta opowiadanie. Każde zdanie wyraźnie oddziela robiąc przerwę po kropce. Dzieci otrzymują kolorowe apaszki. Dziecko czyta, a pozostałe dzieci ilustrują ruchem treść opowiadania.
„Idziemy na spacer, świeci słońce. Jest ładna pogoda, dzieci wesoło podskakują. (dzieci idą, spacerują, rozglądają się, podskakują, wymachują rączkami, apaszkami) Nagle zaczyna wiać wiatr. Jest coraz silniejszy. (dzieci energicznie wymachują apaszkami, pokazują ruchem rąk wiatr) Nadciągają ciemne chmury, zaczyna padać deszcz. Chowamy się pod parasole, żeby nie zmoknąć. (dzieci zarzucają apaszki na głowę) Wiatr jest bardzo silny. Boimy się. Z daleka słychać gromy i widać błyskawicę. Uciekamy do domu. (dzieci szybko chowają się w umówione miejsce) Nareszcie znowu pojawia się słońce. Wyglądamy przez okno. Możemy wyjść na spacer.”

5. Omówienie gazetki „ Marcowa pogoda” – wyjaśnienie przysłowia „W marcu jak w garncu.”
Wspólne odczytanie informacji dotyczących marcowej pogody:
Rano padał deszcz ze śniegiem.
Po południu świeciło słońce.
Wieczorem sypał śnieg.

POGODA MARCOWA JEST ZMIENNA I KAPRYŚNA

6. Praca w parach: Tworzenie przez dzieci własnych opowiadań dotyczących pogody. Stosowanie określeń, pór dnia: rano, w południe, po południu, wieczorem.
Dzieci losują ze starego garnka jajko – niespodziankę. W środku plastikowego pojemnika znajduje się pasek papieru z różnymi symbolami pogody. Dziecko ma za zadanie utworzyć krótkie opowiadanie o pogodzie na podstawie własnego paska. (każde dziecko ma na swoim pasku papieru inne symbole pogody)
Np. Rano świeciło słoneczko, w południe sypał śnieg, po południu wiał silny wiatr a wieczorem padał deszcz ze śniegiem.

7. Przedstawienie za pomocą rysunku „Moja ulubiona pogoda”
Przy stolikach są przygotowane: kartki, farby, kredki, papier kolorowy, klej, nożyczki itp.
Dzieci wybierają ulubione techniki plastyczne: rysowanie, malowanie, wycinanie, wydzieranie i przedstawiają za pomocą prac plastycznych swoją ulubioną pogodę. (zrobienie wystawki prac w sali)

8. Ocena zajęcia
Dzieci otrzymują chmurki z kartonu. Ich zadaniem jest dorysować do chmurki twarz zadowoloną – jeśli zajęcie się podobało, niezadowoloną jeśli dzieciom zajęcie się nie podobało. Gotowe chmurki dzieci przypinają do gazetki „W marcu jak w garncu”

9. Wspólne posprzątanie sali. Zakończenie zajęć.


Opracowała: Urszula Nowak

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie do wykorzystania na lekcjach -> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej



Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie