Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Klasyfikowanie wyrazów ze względu na ich znaczenie w klasie I

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 10557 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Przedstawiam konspekt zajęć z aktywności polonistycznej dla klasy pierwszej. Uczniowie na zajęciu będą wykonywać ćwiczenia w klasyfikowaniu wyrazów o szerszym i węzszym zakresie znaczeniowym.Uczniowie będą wzbogacać swój słownik czynny, poznają pojęcie: rzeczownik.

Konspekt lekcji dla klasy pierwszej -  opracowała mgr Joanna Zajusz

Temat: Ćwiczenia w klasyfikowaniu wyrazów o szerszym i węższym zakresie znaczeniowym. Wprowadzenie pojęcia: rzeczownik

Uczeń będzie:
- czytał tekst ze zrozumieniem,
- układał zdania ze wskazanymi wyrazami,
-  wzbogacał słownik czynny
- poznawał pojęcie: rzeczownik

Metody: problemowa, praca z tekstem

Formy pracy: zbiorowa, grupowa, indywidualna jednolita

Środki dydaktyczne: kartki z napisanymi nazwami rzeczowników, nożyczki, klej, blok rysunkowy, kredki

Przebieg zajęć:
1.Wprowadzenie – głośne czytanie tekstu słowno-obrazkowego Marii Niklewiczowej
,,W ogródku”
• analiza przeczytanego tekstu
• wypisanie nazw warzyw przedstawionych na obrazkach
• układanie i zapisanie zdań z pierwszym i siódmym kolejno wypisanym wyrazem (rzodkiewka, ogórki)
• zwrócenie uwagi na pisownię tych wyrazów
• podanie nazw innych obrazków z wiersza – co przedstawiają? (kwiaty)

2. Uczniowie rozglądają się wokół i wymieniają osoby, rośliny, zwierzęta i rzeczy, które widzą. Aby to zrobić, muszą użyć wyrazów , które są ich nazwami.

3. Zbiorowe klasyfikowanie wyrazów ze względu na ich znaczenie. Uczniowie grupują podane przez nauczyciela wyrazy na tablicy i tworzą odpowiednie grupy zbiorów (zbiór warzyw, kwiatów, drzew, krzewów, owoców)
• nauczyciel rysuje petlę wokół wszystkich wyrazów – jak można jednym wyrazem nazwać wszystko, co znajduje się wewnątrz pętli? (rośliny)


 

                                            
Zbiór roślin  


Zbiór warzyw  Zbiór kwiatów  Zbiór drzew     Zbiór krzewów   Zbiór owoców




 rzodkiewka         róża      kasztanowiec            leszczyna             jabłko                                                    
   kapusta            tulipan           lipa                                               cytryna    
    pomidor                               śliwa          
     ogórek



• uczniowie wymieniają te rośliny, które są warzywami, kwiatami, drzewami, krzewami, owocami
• nauczyciel umieszcza na tablicy kartoniki z napisami: tata, lew, wilk, Nowak, buty, Polak, słowik, okno, uczeń, śledź, Jacek, krawiec, noga, jajko, zając

  • uczniowie grupują te wyrazy

Zbiór zwierząt                    Zbiór osób                       Zbiór rzeczy

     lew                                         tata                                    buty
    słowik                                    Nowak                                okno
     śledź                                       Polak                                 noga
     wilk                                        uczeń                                 jajko
     zając                                       Jacek
                                                   krawiec




3.  Zabawa: ,,Kim lub czym jesteś?”
 Nauczyciel przypina w różnych miejscach klasy kartoniki z napisami: rośliny, zwierzęta, osoby, rzeczy. Uczniowie losują kartki z napisanymi wyrazami i ustawiają się zgodnie ze znaczeniem wyrazu we wskazanym miejscu w klasie (przy tablicy, przy oknie, przy szafce itd.). Następnie głośno odczytują wyrazy i sprawdzają poprawność wykonanego zadania.

4. Samodzielne klasyfikowanie wyrazów ze względu na ich znaczenie:
  • uczniowie wycinają wyrazy i wklejają do tabeli , biorąc pod uwagę ich znaczenie (ławka, krzesło, tablica, kwiatek, drzewo, krzew, rybka, mucha, kot, nauczyciel, dziecko, Ania)
  • uczniowie odczytują zawartość samodzielnie uzupełnionej tabeli, dokonują ewentualnej korekty.

5. Podsumowanie pracy uczniów na zajęciu, pochwała najbardziej aktywnych 
 -
uczniowie rysują wybrany przez siebie rzeczownik i klasyfikują go do odpowiedniej grupy wyrazów

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie