Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Szkolne Biuro Kariery Zawodowej

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 3187 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Przedstawiony program działań dydaktycznych i wychowawczych, ma za zadanie wyposażyć ucznia kończącego szkołę w umiejętności konieczne do wybrania dalszej ścieżki edukacji, zawodu i zaistnienia na rynku pracy. Planowanie kariery zawodowej to konieczność, przed którą staje każdy młody człowiek. Obecnie w naszym kraju jest już normą to, że człowiek z różnych powodów zmienia miejsce pracy. Należy również oswoić się z myślą, że może zaistnieć konieczność zmiany zawodu i to nawet kilkakrotnie w ciągu całego życia zawodowego. Praca powinna być nie tylko źródłem dochodu lecz także zawodowej satysfakcji wynikającej z rozwijania własnych pasji, realizowania zainteresowań i rozwoju osobistego.

SZKOLNE BIURO KARIERY ZAWODOWEJ W III LICEUM OGÓLNKOSZTAŁCĄCYM W ŚWIDNICY

opracowała mgr BARBARA DOMINIAK - nauczyciel bibliotekarz

WSTĘP


Uczeń kończący szkołę ponadgimnazjalną musi dokonać bardzo ważnego wyboru życiowego – co będzie robić po jej ukończeniu. Staje przed wyborem dalszej drogi kształcenia lub podjęcia pracy zawodowej. Podjęcie mądrej i trafnej decyzji nie jest łatwym zadaniem, toteż zadaniem szkoły jest przygotowanie ucznia do niej
Trudna sytuacja na rynku pracy oraz rosnące oczekiwania pracodawców względem kandydatów do pracy wymagają od nich umiejętności intra – i interpersonalnych, a także systematycznej pracy własnej – dotyczącej wyboru zawodu.
Planowanie kariery zawodowej to konieczność, przed którą staje każdy młody człowiek. Obecnie w naszym kraju jest już normą to, że człowiek z różnych powodów zmienia miejsce pracy. Należy również oswoić się z myślą, że może zaistnieć konieczność zmiany zawodu i to nawet kilkakrotnie w ciągu całego życia zawodowego. Praca powinna być nie tylko źródłem dochodu lecz także zawodowej satysfakcji wynikającej z rozwijania własnych pasji, realizowania zainteresowań i rozwoju osobistego.
Ustawa o Systemie Oświaty z dnia 7 września 1991 r. zobowiązuje placówki oświatowe do przygotowania uczniów do wyboru zawodu i kierunku kształcenia ( art. 1, pkt. 14), a Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 7 stycznia 2003 r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach w § 15.1. w podpunkcie 6 określa zadania doradcy zawodowego w szkole.
Ramowe statuty szkół nakładają na dyrektorów i rady pedagogiczne „obowiązek organizacji wewnątrzszkolnego systemu doradztwa oraz zajęć związanych z wyborem kierunku kształcenia, a także organizację współdziałania z poradniami psychologiczno-pedagogicznymi, w tym poradniami specjalistycznymi oraz instytucjami świadczącymi poradnictwo i specjalistyczną pomoc uczniom i rodzicom”
W programie rozwoju III LO na lata 2005-2009 przygotowanie ucznia do organizowania kariery zawodowej jest jednym z głównych priorytetów. Podobnie w Statucie szkoły jednym z celów i zadań szkoły jest umożliwienie uczniom „dokonanie świadomego wyboru dalszego kierunku kształcenia w szkołach wyższych i innych formach kształcenia” .
Celem niniejszej pracy jest stworzenie podstaw do działania Szkolnego Biura Kariery w III Liceum Ogólnokształcącym w Świdnicy.
Rozdział pierwszy przedstawia rolę i zadania szkoły i szkolnego doradcy zawodowego. W drugim zawarte są propozycje standardowego wyposażenia Szkolnego Biura Kariery, a w trzecim program działań dydaktycznych i wychowawczych, które powinny wyposażyć ucznia kończącego szkołę w umiejętności konieczne do wybrania dalszej ścieżki edukacji, zawodu i zaistnienia na rynku pracy.


Wyposażenie Szkolnego Biura Kariery w bibliotece szkolnej

Jednym z zadań realizowanych przez szkoły jest gromadzenie i udostępnianie zainteresowanym (uczniom i rodzicom) informacji edukacyjnej i zawodowej oraz danych na temat rynku pracy. Właściwym miejscem dla tego typu działań jest nowoczesna, dobrze wyposażona w różne nośniki informacji biblioteka szkolna. Tam uczeń, korzystając z pomocy właściwie przygotowanej kadry, uzyska pełną informację na interesujący go temat – planowanie przyszłości edukacyjnej i zawodowej.
Podstawowy standard wyposażenia biblioteki szkolnej oraz kwalifikacje nauczycieli bibliotekarzy określają stosowne zalecenia Ministerstwa Edukacji. Na ich podstawie Alicja Łukaszewicz i Grażyna Sołtysińska przedstawiły propozycję wyposażenia Szkolnego Punktu Informacji Zawodowej w bibliotece szkolnej w odpowiednie materiały i sprzęt, które pomogą:
„ - nauczycielom – realizować zajęcia z uczniami z zakresu planowania kariery
zawodowej i ukatywniać uczniów do samodzielnego poszukiwania wiedzy
o szkołach i zawodach;
- uczniom – korzystać z łatwo dostępnej informacji o szkołach i zawodach oraz uzyskać materiały pomocnicze w dokonywaniu samooceny przydatności do wybranych zawodów i oceniania szans powodzenia w nauce na planowanych kolejnych etapach edukacji.”
Szkolne Biuro Kariery powinno być wyposażone w środki techniczne, umożliwiające realizację orientacji zawodowej w szkole w sposób nowoczesny i atrakcyjny dla uczniów oraz dostosowaną do wieku uczniów bazę informacyjną.
Wyposażenie Techniczne.
• Stanowiska komputerowe połączone w sieć z dostępem do Internetu
• Drukarka
• Kserokopiarka
• Telewizor, magnetowid
• Rzutnik pisma na ekran
• Stojaki na ulotki
• Tablice informacyjne
• Skaner
• Telewizja satelitarna
• Kamera video
• Rzutnik do komputera ( wideoprojektor)

Baza Informacyjna.

Nośniki informacji:
• Ulotki, plakaty, foldery, zdjęcia, schematy, użyteczne wkładki z prasy codziennej lokalnej lub ogólnokrajowej zawierające wzory pism, dotyczące konkretnych szkół, zakładów pracy, zawodów
• Książki, poradniki, informatory, przewodniki, czasopisma ( np. „Cogito”, „Perspektywy”) zawierające opisy zawodów i poszerzone informacje o systemie kształcenia i zatrudniania
• Środki audiowizualne, np. : filmy, nagrani audycji radiowych, telewizyjnych ( wideo, DVD) wzbogacające wiedzę o warunkach kształcenia i pracy w poszczególnych zawodach
• Programy komputerowe wspomagające podejmowanie decyzji edukacyjnych, zawodowych i związanych z obejmowanym stanowiskiem i miejscem pracy
• Ekspozycja źródeł rzetelnej informacji zamieszczonej w Internecie
• Wykazy materiałów z zakresu informacji zawodowej będących w posiadaniu najbliższych poradni psychologiczno-pedagogicznych i urzędów pracy
• Informacja o zakresie pomocy udzielanej przez profesjonalnych doradców zawodu z wykazem adresów
• Informacje o organizowanych przez władze samorządowe, urzędy pracy, kuratoria, wyższe uczelnie i inne instytucje przedsięwzięciach, takich jak: targi pracy, giełdy edukacyjne, dni otwarte, targi książki, targi produktów multimedialnych i inne

Zbiory informacji, które powinny umożliwić uczniom, rodzicom i nauczycielom uzyskanie wiedzy w następujących zakresach:
1. Wspomaganie procesu podejmowania decyzji edukacyjnych i zawodowych oraz samoocena:
- scenariusze zajęć dotyczących dokonywania samooceny, podejmowania decyzji, działań związanych z poszukiwaniem, podejmowaniem i utrzymaniem pracy
- materiały wspomagające prowadzenie zajęć, np.: ankiety, kwestionariusze, rodzaje druków itp.
2. Informacje o zawodach:
- warunki i środowisko pracy
- zadania i czynności zawodowe
- materiały i narzędzia pracy
- wymagania psychofizyczne i przeciwwskazania zdrowotne
- typy szkół lub inne drogi kształcenia, w których można dany zawód uzyskać
- umiejętności zawodowe stanowiące kwalifikacje w zawodzie i sposoby potwierdzania kwalifikacji zawodowych
- zawody pokrewne
- możliwości zatrudnienia

3. Informacje o możliwości dalszej nauki:
- typy szkół
- sieć szkół
- kryteria przyjęć oraz warunki naboru i kształcenia
- program, przebieg kształcenia i czas trwania nauki
- przygotowanie zawodowe- kwalifikacyjne uzyskiwane w trakcie i po zakończeniu nauki
- możliwości dalszej nauki, podnoszenie i uzupełnianie kwalifikacji w systemie szkolnym i pozaszkolnym

4. Informacje o rynku pracy:
- oferty pracy
- trendy na rynku pracy, wskaźniki bezrobocia i zatrudnienia
- wymagania pracodawców, potrzebne kwalifikacje i umiejętności zawodowe
- sposoby poszukiwania pracy
- wykaz instytucji ułatwiających znalezienie pracy

5. Informacje ogólne – przepisy prawne:
- ustawy, rozporządzenia,
- system kształcenia,
- akty normatywne dotyczące problematyki zatrudniania i uprawnień pracowniczych

Źródła Informacji o Zawodach:
1. Instytucje centralne i stowarzyszenia, np.:
- Ministerstwo Edukacji Narodowej i Sportu
- Ministerstwo Pracy i Polityki Socjalnej
- Krajowy Ośrodek Wspierania Edukacji Zawodowej
- Główny Urząd Statystyczny
- Narodowe Centrum Zasobów Poradnictwa Zawodowego
- Stowarzyszenie Doradców Szkolnych i Zawodowych Rzeczypospolitej Polskiej
2. Instytucje lokalne, np.:
- Kuratorium Oświaty,
- Urzędy wojewódzkie, gminne, miejskie
- Urzędy Marszałkowskie, Starostwa
- Poradnie Pedagogiczno-Psychologiczne
- Centra Informacji i Planowania Kariery Zawodowej przy Wojewódzkich Urzędach Pracy
- Wojewódzkie i Powiatowe Urzędy Pracy
- Izby Rzemieślnicze i Małej Przedsiębiorczości
- Zakłady Doskonalenia Zawodowego
- Szkoły na wszystkich poziomach kształcenia
- Centra Kształcenia Praktycznego
- Centra Kształcenia Ustawicznego
- Placówki Doskonalenia Nauczycieli
- zakłady pracy

3. Inne źródła, np.:
- środki masowego przekazu
- strony internetowe instytucji centralnych, lokalnych i stowarzyszeń
- katalogi wydawnicze
- fundacje
Materiały informacyjne, aby były użyteczne powinny być gromadzone systematycznie, stale aktualizowane i odpowiednio wyeksponowane w bibliotece szkolnej, gabinecie pedagoga, na stronie internetowej szkoły i biblioteki.
Większość z wyżej podanych, jak scenariusze zajęć , materiały wspomagające prowadzenie zajęć, informacje o zawodach, typach szkół, kryteriach przyjęć i naboru, książki, poradniki, czasopisma, program komputerowy gromadzona jest w bibliotece szkolnej i udostępniana pedagogom, wychowawcom klas i innym nauczycielom.
W trakcie tworzenia i bieżącej aktualizacji są informacje o rynku pracy, przepisy prawne, źródła informacji o zawodach.
Brak jest osobnych stojaków na ulotki i tablic informacyjnych oraz środków audiowizualnych, jak : filmy, nagrania audycji radiowych, telewizyjnych (wideo, DVD) na temat warunków kształcenia i pracy w poszczególnych zawodach.

Program działania Szkolnego Biura Kariery w III Liceum Ogólnokształcącym w Świdnicy

1. ZAŁOŻENIA PROGRAMU
Właściwie prowadzona orientacja zawodowa wymaga obecnie nie tylko znajomości oferty edukacyjnej odpowiedniej do zainteresowań, zdolności i możliwości młodzieży, ale i analizy nieustannie zmieniającego się rynku pracy.
Decyzje edukacyjno-zawodowe są bardzo trudne, ponieważ wymagają od młodzieży dobrego rozeznania zarówno w możliwościach stworzonych przez system edukacji oraz potrzeb rynku pracy, jak również uwzględniania własnych ambicji zawodowych, możliwości intelektualnych, zainteresowań, cech charakteru, a także ograniczeń fizycznych.
Wydział Poradnictwa zawodowego Krajowego Ośrodka Wspierania Edukacji Zawodowej i Ustawicznej opracował koncepcję działań szkolnego doradcy zawodowego, jako „osoby odpowiedzialnej za organizację i funkcjonowanie wewnątrzszkolnego systemu doradztwa” , czyli ogółu działań, które podejmuje szkoła aby przygotować uczniów do wyboru zawodu, poziomu i kierunku kształcenia.
Wewnątrzszkolny system doradztwa na poziomie liceum ogólnokształcącego obejmuje:
„Zadania Rady Pedagogicznej:
- utworzenie i zapewnienie ciągłości działania wewnątrzszkolnego systemu doradztwa – zgodnie ze statutem szkoły,
- określenie priorytetów dotyczących informacji zawodowej w programie wychowawczym szkoły na każdy rok nauki,
- realizacja działań z zakresu przygotowania uczniów do wyboru drogi zawodowej, zawartych w programie wychowawczym szkoły.
Praca z uczniami:
Klasa I
- wpływ rynku pracy na planowanie kariery, uwzględniający: zapotrzebowanie na pracowników w różnych branżach w ostatnich latach, cechy dobrego pracownika.


Klasa II
- decyzje edukacyjne i zawodowe: szkolna baza informacyjna, samoocena, proces podejmowania decyzji, krótko- i długofalowe efekty podejmowania decyzji.
Klasa III
- przygotowanie do samodzielności w trudnych sytuacjach życiowych: egzaminy, poszukiwanie pracy, podjęcie roli pracownika, zmiana zawodu, adaptacja do nowych warunków, bezrobocie, mobilność zawodowa, ograniczenia zdrowotne.
Na poziomie każdej klasy: włączanie uczniów, w szczególności we współpracy z nauczycielami informatyki, do działań związanych z tworzeniem bazy informacyjnej.
Praca z rodzicami:
Klasa I
- prezentacja założeń pracy informacyjno-doradczej szkoły na rzecz uczniów
- zajęcia psychoedukacyjne dla rodziców - wspomaganie rodziców w procesie podejmowania decyzji edukacyjnych i zawodowych przez ich dzieci.
Klasa II
- włączanie rodziców, jako przedstawicieli różnych zawodów, do działań informacyjnych szkoły, przykłady różnych karier.
Klasa III
- przedstawienie aktualnej i pełnej oferty edukacyjnej regionalnej i ogólnokrajowej
- indywidualna praca z rodzicami uczniów, którzy mają problemy: zdrowotne, emocjonalne, decyzyjne, intelektualne, rodzinne itp. Współpraca z poradnią psychologiczno-pedagogiczną.

Gromadzenie i systematyczna aktualizacja informacji edukacyjnej i zawodowej w Szkolnym Punkcie Informacji Zawodowej na terenie biblioteki szkolnej.”

Proponowane zajęcia pomogą zwiększyć szanse zawodowe młodzieży oraz zmobilizować ją do odpowiedzialności za własną drogę życiową.
Zajęcia mają w większości charakter warsztatowy, oparte są więc na aktywności własnej ucznia. Ich głównym celem jest pobudzanie i zaktywizowanie młodych ludzi w kierunku planowania dalszej drogi rozwoju kariery zawodowej.
W celu systematycznego kontrolowania realizacji zaplanowanych zajęć i wykluczenia sytuacji, w których mogłoby dojść, w ciągu trzyletniego cyklu kształcenia, do niezamierzonego powtórnego użycia np. tej samej ankiety wprowadzone zostaną dla każdej klasy karty realizacji zadań oraz karty porad indywidualnych.
Ze względu na to, że liczba doradców zawodowych w gimnazjach jest jeszcze niewielka i większość młodzieży dopiero w szkole średniej ma okazję zetknąć się z profesjonalnym doradztwem, które w dużym stopniu jest na etapie wdrażania, program poszerzony został o zagadnienia: świat zawodów i samopoznanie (zainteresowania, uzdolnienia, umiejętności, temperament, obraz własnej osoby), które według opracowania „Szkolny doradca zawodowy” powinny być realizowane w gimnazjum. Do realizacji zaproponowane zostały cztery zadania główne: Psychologiczne aspekty aktywizacji zawodowej, Poznaj zawody, Przygotowanie do pracy, Źródła informacji o kierunkach kształcenia, ofertach pracy i rynku pracy. Część uczniów dopiero w trzeciej klasie szkoły średniej zaczyna sobie uświadamiać wagę podejmowanych decyzji edukacyjnych i zawodowych to też ważne jest aby już od pierwszej klasy były prowadzone działania w tym kierunku. Ze względu na to, że obecnie nie ma przyznanych dodatkowych godzin na realizację tego programu, będzie on realizowany na lekcjach wychowawczych, przedsiębiorczości i wiedzy o społeczeństwie. Po godzinach lekcyjnych przewidziane są spotkania z pedagogiem, psychologiem, doradcą zawodowym. Jest to oczywiście program, który w trakcie realizacji może ewaluować i być dostosowywany do aktualnych potrzeb uczniów.

2. CELE GŁÓWNE

1. Uzmysłowienie młodzieży konieczności świadomego i rozważnego wyboru dalszej drogi kształcenia, zawodu.
2. Przygotowanie uczniów do trafnego wyboru drogi dalszego kształcenia i zawodu ( kariery edukacyjnej i zawodowej).
3. Wskazanie źródeł informacji o poradnictwie zawodowym.

3. CELE SZCZEGÓŁOWE

1. Poznanie siebie, samodiagnoza preferencji i zainteresowań zawodowych.
2. Kształtowanie umiejętności planowania i dalszego rozwoju edukacyjno-zawodowego, kontynuacja nauki w szkołach programowo wyższych.
3. Podejmowanie decyzji zawodowych i edukacyjnych.
4. Kształtowanie umiejętności świadomego wyboru i poszukiwania pracy.
5. Kształcenie odpowiedzialności za własny rozwój zawodowy.
6. Wyrabianie umiejętności określania swoich celów życiowych, mocnych i słabych stron, sprawnego komunikowania, autoprezentacji.
7. Wzmocnienie poczucia wartości poprzez wyłonienie pozytywnych stron osobowości.
8. Określenie swojego potencjału jako podstawy do kształtowania przyszłości.
9. Uświadomienie uczniom konieczności konfrontowania wiedzy o zawodach z wiedzą o sobie.
10. Wyrobienie w uczniach pozytywnych postaw wobec pracy.
11. Przygotowanie młodzieży do roli pracownika.
12. Kształtowanie umiejętności radzenia sobie w trudnych sytuacjach, takich jak: poszukiwanie pracy, bezrobocie, ograniczenia zdrowotne, zmiana zawodu, adaptacja do nowych warunków pracy, mobilność zawodowa.
13. Rozwijanie świadomości mobilności zawodowej i pobudzanie aktywności do poszukiwania alternatywnych rozwiązań w różnych sytuacjach zawodowych i życiowych.
14. Wspomaganie uczniów w podejmowaniu decyzji edukacyjnych i zawodowych przy wykorzystaniu aktywnych metod pracy.
15. Wspieranie rodziny uczniów w zakresie wyboru drogi kształcenia.
16. Prowadzenie nowoczesnego poradnictwa zawodowego uczniów i rodziców.
17. Zapoznanie uczniów i ich rodziców z metodami pracy doradcy zawodowego, poradni pedagogiczno-psychologicznej i zadaniami Powiatowego Urzędu Pracy.
18. Tworzenie szkolnej bazy środków informacyjno-dydaktycznych z zakresu poradnictwa szkolnego i zawodowego.

SPOSÓB REALIZACJI

• Metody aktywizujące w grupach
• Prezentacje wizualne ( filmy, foliogramy)
• Praca z komputerem (Internet, edukacyjno-informacyjne programy komputerowe)
• Spotkania z rodzicami
• Poradnictwo indywidualne
• Konsultacje w placówkach specjalistycznych

WSPÓŁPRACA

- Poradnia Psychologiczno- Pedagogiczna w Świdnicy,
- Doradca zawodu z Powiatowego Urzędu Pracy w Świdnicy
- Centrum Informacji i Planowania Kariery w Wałbrzychu,
- Biuro Karier przy Wałbrzyskiej Wyższej Szkole Zarządzania i Przedsiębiorczości,
- Wydział Oświaty Starostwa Powiatowego w Świdnicy.

4. PLAN DZIAŁANIA SZKOLNEGO BIURA KARIERY

Zadanie główne Temat Treści Osiągnięcia ucznia

Psychologiczne aspekty
aktywizacji zawodowej
1. Moje uzdolnienia i predyspozycje
2. Określenie własnych zainteresowań
3. Moje cechy osobowościowe
4. Moje aspiracje, dążenia, ambicje
5. Mój warsztat pracy
6. Predyspozycje zdrowotne i ich wpływ na wybór zawodu
7. Znaczenie ciągłego kształcenia się i wpływ na wybór zawodu i utrzymanie pracy
8. Co to znaczy być elastycznym i sprawnym, czyli mobilność zawodowa
Uzdolnienia i predyspozycje związane z funkcją mózgu.
Jakie predyspozycje są potrzebne w jakim zawodzie.
Określenie swoich zainteresowań.
Moje zainteresowania – ćwiczenia.
Moje mocne i słabe strony- ćwiczenia –analiza.
Cechy osobowości i ich znaczenie przy wyborze zawodu – zajęcia z pracownikiem poradni psychologiczno pedagogicznej.
Określenie własnych aspiracji , dążeń, ambicji - ćwiczenia.
Predyspozycje zdrowotne i ich znaczenie przy wyborze zawodu- zajęcia z lekarzem medycyny pracy.
Czy warto uczyć się i dlaczego warto się uczyć – ćwiczenia.
Mobilność zawodowa – zajęcia z doradcą zawodowym.



- Uczeń potrafi określić swoje predyspozycje i uzdolnienia,
- Wie jakie predyspozycje potrzebne są do wykonywania określonego zawodu,
- Potrafi określić swoje zainteresowania i ich znaczenie przy wyborze zawodu,
- Potrafi określić swoje mocne i słabe strony oraz szanse i zagrożenia dla własnego rozwoju,
- Wie jak może rozwijać swoje zainteresowania,
- Poznaje swoją osobowość i potrafi określić wpływ określonych typów osobowości przy wyborze zawodu,
- Umie określić własne aspiracje, ambicje i dążenia,
- Zna znaczenie predyspozycji zdrowotnych do wykonywania
określonego zawodu,
- Rozumie jak ważne dla własnego rozwoju teraźniejszego i przyszłego jest ciągłe kształcenie i doskonalenie,
- Wie co to znaczy być moblinym na rynku pracy.


Poznaj zawody
1. Rodzaje spotykanych zawodów: związanych z ludźmi, danymi, zwierzętami, roślinami, przedmiotami.
2. Charakterystyka poszczególnych zawodów:
- poznanie
wymagań
- poznanie środowiska pracy
- poznanie zadań i czynności
- szanse zatrudnienia
- placówki zajmujące się kształceniem w poszczegól-nych zawodach.
3. Spotkanie z osobami, które
wykonują
ciekawe zawody
(np. zaproszeni
rodzice uczniów).
Zawody związane z przedmiotami, ludźmi, roślinami, zwierzętami i danymi – charakterystyka.
Przedstawienie wymagań, środowiska pracy oraz zadań i czynności w poszczególnych grupach zawodów.
Omówienie szans zatrudnienia w poszczególnych zawodach.
Gdzie można się kształcić w określonych zawodach.
Jak naleźć właściwy zawód – ćwiczenia.
Poszukiwanie właściwego zawodu – ćwiczenia.
Stworzenie bazy komputerowej o zawodach.
Opracowanie teczek tematycznych o zawodach.
- Uczeń zna podstawowe podziały zawodów,
- Zna wymagania, środowisko pracy, zadania i czynności
- Orientuje się w szansach zatrudnienia w poszczególnych zawodach,
- Wie gdzie może się kształcić
aby wykonywać dany zawód.



Przygotowanie do pracy
1. CV – życiorys zawodowy.
2. List motywacyjny.
3. Rozmowa kwalifikacyjna.
4. Rozpoczęcie własnej działalności gospodarczej, samozatrudnienie Zasady sporządzania życiorysu zawodowego.
Sporządzanie życiorysu zawodowego -ćwiczenia.
Zasady sporządzania listu motywacyjnego.
Sporządzanie listu motywacyjnego – ćwiczenia.
Jak przygotować się do rozmowy kwalifikacyjnej w sprawie pracy - ćwiczenia.
- Uczeń wie jakie dokumenty potrzebne są przy składaniu oferty zatrudnienia,
- Wie jak przygotować się do rozmowy w sprawie pracy,
- Umie sporządzić CV, list motywacyjny,
- Uczeń umie przygotować się do rozmowy w sprawie pracy,
- Uczeń orientuje się w przepisach dotyczących zakładania działalności gospodarczej

Źródła informacji o kierunkach kształcenia, ofertach pracy, rynku pracy
1. Szkolnictwo policealne i wyższe.
2. Studia, ale jakie.
3. Czym kierujemy się przy wyborze
studiów.
4. Źródła książkowe - informatory.
5. Czasopisma i prasa bieżąca.
6. Internet: strony o pracy, kształceniu, ofertach pracy.

Przedstawienie struktury i profili kształcenia ponadgimnazjalnego.
Czy warto zostać studentem.
Dlaczego warto studiować.
Czy kierujemy się przy wyborze studiów.
Moja kariera zawodowa w dzisiejszych czasach.
Informatory wyższych uczelni – ćwiczenia.
Analiza bieżącej pracy pod kątem ofert prasy ; prasa traktująca o problematyce pracy.
-Zasoby Internetu dotyczące pracy, ofert pracy - ćwiczenia.

-Uczeń potrafi posługiwać się różnymi źródłami informacji,
-Uczeń zna:
- rodzaje i typy szkół,
- kryteria przyjęć oraz warunki naboru i kształcenia,
- możliwości przekwalifikowania,
- możliwości podnoszenia kwalifikacji


PLANOWANE EFEKTY:
- uczniowie będą posiadali wiedzę i kryteria dotyczące wyboru dalszej drogi kształcenia ( studia, szkoła policealna), znajomość rynku pracy i zawodów,
- uczniowie będą potrafili umiejętnie korzystać z różnych źródeł informacji przy wyborze szkoły i w trakcie poszukiwania pracy
ZAKOŃCZENIE
W sytuacji zwiększającego się w Polsce bezrobocia pomoc doradców zawodowych powinna być dostępna na każdym etapie życia człowieka. Coraz częściej będzie on zmuszany do wielokrotnej zmiany zawodu, uzupełniania kwalifikacji i poszukiwania pracy. Toteż ważnym elementem modernizacji systemu edukacji staje się wyposażenie uczniów w umiejętności przydatne w podejmowaniu racjonalnych decyzji dotyczących wyboru zawodu, które rzutować będą na dalszy przebieg kariery zawodowej młodego człowieka. Oznacza to konieczność stworzenia takiego systemu doradztwa zawodowego, który zapewni uczniom nie tylko poznanie możliwości zdobycia zawodów oferowanych przez szkoły oraz wymagań, jakie stawiają one kandydatom, umożliwi także rozwijanie świadomości własnych uzdolnień, posiadanych umiejętności, kwalifikacji i zainteresowań – w aspekcie życzeniowym i rzeczywistym. Ponadto tworzony system doradztwa powinien zapewnić poznanie procesu podejmowania decyzji, stylów decyzyjnych oraz uświadomienia konsekwencji dokonywanych wyborów.
Przedstawione w pracy propozycje wyposażenia i działania Szkolnego Biura Kariery w III Liceum Ogólnokształcącym w Świdnicy jest projektem, który może być realizowany od nowego roku szkolnego 2005/2006.
Zadaniem Szkolnego Biura Kariery w III Liceum Ogólnokształcącym w Świdnicy jest skorelowanie i synchronizacja działań nauczycieli:
- pedagogów i wychowawców , którzy na swoich zajęciach mogą przeprowadzać lekcje na temat samopoznania, samokształcenia,
- przedsiębiorczości – lekcje na temat rynku pracy i zachodzących na nim zmian,
- wiedzy o społeczeństwie – zajęcia o społeczeństwie i gospodarce europejskiej i światowej, jakie zachodzą zmiany, jak się do nich przystosować i odnaleźć.
- doradcy zawodu – zajęcia z planowania dalszej drogi rozwoju, edukacji i kariery zawodowej, radzenie sobie z problemami: bezrobocia, zmianami na rynku pracy, przekwalifikowania się, zdobywania dodatkowych kwalifikacji, mobilności zawodowej,
- informatyki, którzy mają stały dostęp do dużej ilości stanowisk komputerowych i sieci Internetu.
Powstanie Szkolnego Biura Kariery zapewni wszystkim uczniom naszej szkoły szybki i bezpośredni dostęp do bazy danych niezbędnej w procesie orientacji zawodowej. Prowadzone w szkole porady indywidualne i zajęcia grupowe pomogą uczniom świadomie i adekwatnie do własnych potrzeb oraz do oferty edukacyjnej lokalnej, ogólnopolskiej i międzynarodowej wybrać dalszą drogę kształcenia.

BIBLIOGRAFIA

1. Druczak K., Koncepcja pracy szkolnego doradcy zawodowego. Wybrane zagadnienia, Wałbrzych [b.r.], ISBN 83-88780-2
2. Kargulowa A., Przeciw bezradności. Nurty – opcje – kontrowersje w poradnictwie i poradoznawstwie, Wrocław 1996, ISBN 83-229-1519-5
3. Kośkiewicz A., Młodzieżowy Klub Planowania Rozwoju Zawodowego, „Wychowawca” 2005, nr 1, s. 16-18
4. Łukasiewicz A., Sołtysińska G., Propozycja standardowego wyposażenia bibliotek szkolnych w materiały z zakresu informacji zawodowej,„Nowa Edukacja Zawodowa” 2002, nr 4, s. 21-23
5. Metoda warsztatowa w kształceniu umiejętności interpersonalnych, Praca zbiorowa pod red. Alicji Majewskiej-Gałąziak, Katowice 1998, ISBN 83-7164-11-7
6. Obraniak W.R., Doradca zawodu, „Wychowawca” 2005, nr 1, s. 18-19
7. Pawlak J., Jak wspierać młodzież w podejmowaniu decyzji edukacyjnych i zawodowych, „ Wychowawca” 2005, nr 1, s. 5-7
8. Pikulska B., Orientacja zawodowa: zestawienie bibliograficzne w wyborze, „Biblioteka w Szkole” 2003, nr 12, s. 11-12
9. Pikulska B., Pikulski M., Orientacja zawodowa. Propozycja programu dla Szkolnego Klubu Aktywizacji Zawodowej w szkole ponadgimnazjalnej, „Biblioteka w Szkole” 2003, nr 12, s. 9-11
10. Planer kariery, Oprac. Włodzimierz Trzeciak, Wojciech Kreft. Wałbrzych [b.r.], ISBN 83-87170-84-4
11. Paszkowska-Rogacz A., Warsztat pracy europejskiego doradcy kariery zawodowej, Warszawa 2002, ISBN 83-88780-30-1
12. Podoska-Filipowicz E., Postawy zawodoznawtwa, orientacji i poradnictwa zawodowego, Wyd. 2 zm. Bydgoszcz 1996, ISBN 83-7096-147-9
13. Parzęcki R., Symela K., Zawadzki B., Orientacja i poradnictwo zawodowe: materiały informacyjno-metodyczne, Radom 1995, ISBN 83-86118-29-2
14. Słodowa L., Jak pomóc dziecku w wyborze zawodu?, „Wychowawca” 2005, nr 1, s. 11-
15. Sołtysińska G., Łukasiewicz A., Biblioteka szkolnym centrum informacji edukacyjnej i zawodowej, „Raport Dyrektora Szkoły” 2003, nr 17, s. 4-5
16. Szkolny doradca zawodowy, Oprac. Alicja Łukasiewicz, Grażyna Sołtysińska, Warszawa 2003
17. Wojtasik B., Doradca zawodu. Studium teoretyczne z zakresu poradoznawstwa, Wrocław 1993, ISBN 83-901224-5-6
18. Wojtasik B., Warsztat doradcy zawodu. Aspekty pedagogiczno-psychologiczne, Warszawa 1997, ISBN 83-01-12265-x
19. Żbikowska Z., Szkolny doradca zawodowy, „Nowa Edukacja Zawodowa” 2003, nr 2, s. 4-6

opracowała mgr BARBARA DOMINIAK - nauczyciel bibliotekarz

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie