Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Wychowanie i profilaktyka w szkole

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 1474 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Przedstawiony materiał definiuje zaganienia i wskazuje płaszczyzny porozumienia pomiedzy wychowaniem i profilaktyką. Może stanowić punkt odniesienia dla tworzących, bądź ewaluujacych Szkolne Programy Wychowawcze.

Wychowanie jest procesem, w którym wychowanek ma dojść do pełni osobowego rozwoju poprzez:
  • ukształtowanie prawego charakteru,
  • budowanie poczucia odpowiedzialności za własny rozwój i dobro wspólne,
  • uznanie i przestrzeganie norm społecznych,
  • budowanie postawy życzliwości i miłości do ludzi,
  • uświadamianie sobie celów życiowych.
     Wychowanie jest więc stałym procesem doskonalenia się wychowanka, który poprzez swoje wybory i działania rozwija się i usprawnia swoje ludzkie zdolności do bycia pełni człowiekiem. Rola wychowawców ogranicza się do towarzyszenia wychowankowi w tym rozwoju i stwarzania takich warunków, które ten rozwój umożliwiają. Zatem tworzenie porządku i ładu w otoczeniu wychowanka: fizycznego, emocjonalnego, moralnego, społecznego i duchowego jest głównym zadaniem wychowawców. Szczególnie należy dbać o ład moralny i duchowy, ponieważ dzięki nim dokonuje się integracja poszczególnych sfer życia człowieka i jego wszechstronny rozwój. Wychowanie moralne to przede wszystkim ukierunkowanie na przekazywanie wartości i zabezpieczanie przed przyjmowaniem antywartości Prowadzenie dziecka do rozpoznania i wyboru dobra, jak i zabezpieczanie go przed złem należy do stałej troski wychowawców. Wskazywanie ideału i pomoc w dążeniu do niego, oraz ochrona i ingerowanie, gdy pojawia się na tej drodze zagrożenie, stanowią stałe elementy towarzyszenia dziecku w rozwoju. Jeśli pierwszy element byłby wychowaniem w sensie ścisłym, to drugi element ma charakter profilaktyki.
     Profilaktyka jest chronieniem człowieka rozwoju przed zagrożeniami i reagowaniem na nie. Jej celem jest ochrona człowieka, dziecka, ucznia, wychowanka przed wszelkimi zakłóceniami rozwoju. Na pozór może się wydawać, że wszelkie zagrożenia czyhają na człowieka w świecie zewnętrznym, gdy w istocie to sam człowiek dokonuje takich wyborów, które zakłócają jego rozwój. Człowiek niedojrzały sam dla siebie może być zagrożeniem. Dlatego powadzenie dziecka ku dojrzałości jest zarówno wychowaniem, jak i profilaktyką.
     Oddziaływanie profilaktyczne ma szczególne znaczenie w odniesieniu do dzieci i młodzieży w okresie dorastania (10-18 lat). Jest to faza rozwoju stanowiąca pomost pomiędzy dzieciństwem i dorosłością, w czasie której dokonuje się wiele intensywnych, jakościowych zmian w osobowości człowieka. Fazę tę najczęściej charakteryzuje brak integracji. Dlatego jest to czas podatny na zakłócenia i podejmowanie zachowań ryzykownych zaburzających prawidłowy rozwój. Do najczęściej pojawiających się należą:
  • palenie tytoniu,
  • używanie alkoholu,
  • używanie innych środków psychoaktywnych,
  • wczesna inicjacja seksualna,
  • zachowania agresywne i przestępcze.
     Cechy jednostki i środowiska, które sprzyjają podejmowaniu zachowań ryzykownych nazywamy czynnikami ryzyka. Natomiast te, które zwiększają odporność człowieka na działanie czynników ryzyka nazywamy czynnikami chroniącymi. Do najważniejszych czynników chroniących zalicza się:
  • silną więź emocjonalną z rodzicami,
  • zainteresowanie nauką szkolną,
  • regularne praktyki religijne,
  • uwewnętrzniony szacunek do norm, wartości, autorytetów.
Natomiast do zbadanych czynników ryzyka zalicza się:
  • środowisko społeczne promujące dane wzorce zachowania,
  • normy społeczne,
  • modelowanie takich zachowań w domu i szkole,
  • konflikty i doświadczenie izolacji w dzieciństwie,
  • grupa rówieśnicza, której normą są zachowania dyskusyjne,
  • niskie wyniki osiągane w szkole i brak celów życiowych,
  • łatwość zdobycia substancji psychoaktywnych,
  • wczesna inicjacja w zachowaniach ryzykownych.
     Zatem działania profilaktyczne powinny być nakierowane na osłabienie czynników ryzyka i wzmacnianie czynników chroniących.
     Szkoła jest miejscem profilaktyki pierwszorzędnej skierowanej do grupy niskiego ryzyka, polegającej na promowaniu zdrowego stylu życia i zapobieganiu zagrożeniom, w szczególności na rozwijaniu umiejętności radzenia sobie z wymogami życia.
     Aby osiągnąć ten cel powinny być realizowane następujące zadania:
  • promowanie zdrowia,
  • uczenie podejmowania roztropnych decyzji,
  • kształtowanie prawdziwe przekonania i obalać stereotypy,
  • zmienianie błędnych oczekiwań,
  • nawiązywanie współpracy z instytucjami wspierającymi szkołę w profilaktyce,
  • uczenie krytycznego stosunku do mediów,
  • budowanie pozytywnych relacji n-u, u-n, u-u.
  • kształtowanie autorytetów,
  • kształtowanie asertywności,
  • budzenie zainteresowań,
  • motywowanie do nauki (ciekawie powadzone lekcje, stosowanie aktywnych metod pracy, jasne metody oceniania, indywidualizacja procesu nauczania,)
Opracowanie mgr Renata Król

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie