Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Kwadrans z książką - innowacja

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 2519 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Mądre książki są nośnikami ważnych, uniwersalnych wartości moralnych. Czytanie uczy dzieci odróżniania dobra od zła i zachęca do refleksji nad konsekwencjami własnych słów i czynów. Jest to szczególnie ważne w dzisiejszym świecie zdominowanym przez agresywne wzorce masowej kultury i pogoń za pieniądzem. Wobec narastającej demoralizacji młodego pokolenia nauczanie wartości moralnych, takich jak uczciwość, szacunek, odpowiedzialność, życzliwość, rozum, odwaga, czy sprawiedliwość, staje się sprawą być albo nie być społeczeństwa i państwa.

Głośne czytanie dzieciom jest dziś ważniejsze niż było kiedykolwiek w przeszłości:

 - Lawinowo rośnie ilość informacji i wiedzy. Kto nie czyta, nie nadąży za zmianami we współczesnym świecie.
 - Czytanie chroni dzieci przed uzależnieniem od telewizji i komputerów.
 - Czytanie jest dobrą alternatywą dla fałszywych wartości masowej kultury. 
 

Pomysł innowacji zrodził się podczas analizy ankiety przeprowadzonej podczas badania jakości pracy biblioteki. Ankieta (badająca obszary: stosunek do książki, samodzielne czytanie, czytanie przez inne osoby, stosunek do biblioteki) wykazała, że dzieci posiadają w domu ksiązki, ale niekoniecznie ktoś z domowników po nie sięga. Jeżeli mają coś przeczytać, to są to najczęściej lektury, po które dzieci raczej sięgają, bo muszą. Większość dzieci lubi słuchać, gdy ktoś im czyta.
Z obserwacji moich wynika, że dzieci w klasach I – III Szkoły Podstawowej chętnie słuchają, gdy ktoś im czyta lub opowiada bajkę czy wiersz. Uważam, że zapał do książek trzeba rozwijać w dzieciństwie, czytając dzieciom na głos.
Dlatego też innowacja „Kwadrans z książką” ma polepszyć zaistniałą sytuację, zachęcić dzieci do samodzielnego i zaraźliwego czytania.


Cele innowacji
Cele ogólne innowacji:
  -  udział w akcji „Cała Polska Czyta Dzieciom”,
  -  zachęcanie dzieci do czytania,
  -  promowanie twórczego czytania.
Cele szczegółowe innowacji:
  -  rozwijanie wrażliwości i wyobraźni,
  -  wpływanie i pobudzanie dziecka do myślenia,
  -  wzbogacanie języka, słownictwa,
  -  pogłębianie zainteresowań,
  -  propagowanie kultury żywego słowa.

Etapy realizacji innowacji
I semestr - Poznajemy polskich autorów literatury dziecęej

WRZESIEŃ
1. W krainie wierszy J. Tuwima.
2. Lokomotywa zgadywanek.

PAŹDZIERNIK
1. Spotkanie z J. Brzechwą.
2. J. Brzechwa i bohaterowie jego wierszy (konkura).

LISTOPAD
1. W kręgu baśni i bajek J. Porazińskiej.
2. Przygoda w wierszach M. Konopnickiej.

GRUDZIEŃ
1. E. Szelburg - Zarembina - Królestwo bajki.
2. Ulubiona postać z wierszy E. Szelburg - Zarembiny (konkurs).

STYCZEŃ
1. Humorystyczne postacie z utworów M. Kownackiej.
2. Poznajemy przygody Plastusia.


II semestr - Najpiękniejsze bajki i baśnie świata.

LUTY
1. Baśnie, podania i legendy polskie.
2. "Nasze baśnie i legendy" - wystawa prac.

MARZEC
1. H. Ch. Andersen - najsłynniejszy baśniopisarz.
2. Świat baśni braci Grimm.

KWIECIEŃ
1. Ch. Perrault i jego baśnie.
2. "Czerwony Kapturek" - wymyślamy nowe zakończenie baśni.

MAJ
1. Bohaterowie baśni A. Lindgren.
2. Poznajemy przygody "Lotty z ulicy Awanturników".

CZERWIEC
1. Najsłynniejszy miś - Kubuś Puchatek.
2. Zabawy z Puchatkiem.

Procedury osiągania celów
Wymienione cele zostaną osiągnięte przez:
1. Stosowanie odpowiednich i właściwych form pracy:
  -  czytanie z podziałem na role,
  -  rozmowa z dziećmi po wspólnej lekturze,
  -  wspólne zabawy słowne,
  -  quizy poświęcone poznanym bohaterom literackim,
  -   konkursy plastyczne.
2. Stosowanie różnorodnych metod:
  -  burza mózgów (zbieranie różnorodnych pomysłów),
  -  dramy (scenki, inscenizacje),
  -  praca w grupach,
  -  praca zespołowa,
  -  dyskusja.
3. Zastosowanie zasad:
  -  zasada systematyczności,
  -  zasada utrwalania zdobytych umiejętności,
  -  zasada indywidualizacji,
  -  zasada aktywnego i świadomego udziału ucznia.
4. Pozytywne motywowanie ucznia do czytania.


Przewidywane osiągnięcia uczniów
Po zakończeniu innowacji u ucznia nastąpi:
  - poprawa poziomu wypowiedzi ustnych i pisemnych uczniów,
  - wzrost zrozumienia tekstów i poleceń,
  - poprawa koncentracji, wydłużenie się przedziału uwagi,
  - wyciszenie i większą gotowość do nauki,
  - większa skłonność uczniów do refleksji i krytycznego myślenia, 
  - wzrost poczucia humoru, 
  - poprawa wzajemnych relacji pomiędzy uczniami, 
  - powstawanie więzi pomiędzy nauczycielem i uczniami,
  - spadek ilości aspołecznych i chuligańskich zachowań,
  - wzrost zaangażowania rodziców do czytania dzieciom w domu, 
  - wzrost czytelnictwa – uczniowie wypożyczają więcej książek.


Sposoby ewaluacji:
  - karty pracy ucznia,
  - prace uczniów,
  - obserwacja uczniów w czasie zajęć,
  - ankieta dla uczniów.


Bibliografia
1.   „Baśnie polskie”, Wyd. Publicat, Poznań 2004.
2.   „Brzechwa dzieciom”, Wyd. Nasza Księgarnia, Warszawa 1990.
3.   Andersen J. Ch. „Baśnie”, Wyd. Nasza Księgrania, Warszawa 1986.
4.   Grimm W. J. „Baśnie”, Wyd. Siedmioróg, Wrocław 2001.
5.   Kownacka M. „Plastusiowy Pamiętnik”, Wyd. Siedmioróg, Wrocław 2003.
6.   Lindgren A. „Lotta z ulicy Awanturników”, Wyd. Nasza Księgarnia, Warszawa 1971.
7.   Perrault Ch. „Bajki”, Wyd. SIedmioróg, Wrocław 2001.
8.   Porazińska J. „Czarodziejska księga”, Wyd. Nasza Księgarnia, Warszawa 1985.
9.   Porazińska J. „Psotki i śmieszki”, Wyd. KEN, Warszawa 1994.
10.   Szelburg – Zarembina E. „Wesołe historie”, Wyd. Nasza Księgarnia, Warszawa 1984.
11.   Tuwim J. „Wiersze dla dzieci”, Wyd. Siedmioróg, Wrocław 1999.
12.   Internet: www.calapolskaczytadzieciom.pl



mgr Agnieszka Truścińska
nauczyciel bibliotekarz
Zespół Szkół w Szprotawie

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie