Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Dobre rady na odpady

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 1230 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zadzwoń do Nas!* - tel. 606-...-... ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Jest to scenariusz lekcji przyrody lub lekcji wychowawczej z zakresu tematyki ekologicznej, przeznaczony dla klas III lub IV szkoły podstawowej.

Temat: „Dobre rady na odpady”

Cel główny: Uczeń ma świadomość zagrożenia środowiska przez nadmiar
    odpadów.
CELE SZCZEGÓŁOWE:
Umiejętności:
·        potrafi posegregować odpady
·        odróżnia produkty jednorazowego i wielorazowego użytku
·        wie, co to jest recykling, odpady, surowce wtórne
Postawy:
·        segreguje odpady w domu i w szkole
·        zbiera surowce wtórne
·        kupuje produkty wielokrotnego użytku
Metody:
·        obserwacja
·        metoda problemowa
·        słowna
Formy:
·        indywidualna
·        zespołowa
Środki dydaktyczne:
4 arkusze brystolu (żółty, niebieski, zielony i biały), worek z opakowaniami po produktach codziennego użytku, taśma dwustronna, napisy – PAPIER, SZKŁO, PLASTIK, Podręcznik Małego Ekologa.

Przebieg zajęć
Faza wprowadzająca
·        Nauczyciel określa tematykę i cel zajęć
·        Wyjaśnienie pojęcia odpady:
ü     Najpierw próba zdefiniowania przez uczniów
ü     Wyjaśnienie wg Podręcznika Małego Ekologa
·        Co to są „surowce wtórne”? Uczniowie  podają przykłady, nauczyciel uzupełnia, zapisuje na tablicy słowo „surowce wtórne”
Nauczyciel wyjaśnia pojęcie RECYCLING” – zapisuje słowo na tablicy.

Faza realizacji
         Przed uczniami stoi worek pełen śmieci, opakowań po produktach codziennego użytku. Taki worek codziennie wędruje z naszych domów do śmietnika. A w tym worku są śmieci lepsze i gorsze, dziś sobie to wyjaśnimy.

Zadanie 1.
Co się dzieje z odpadami, które opuszczają nasze domy?
- wypowiedzi uczniów

Zadanie 2
Odpady, które są w tym worku należy posegregować. Jak można je posegregować?
Wypowiedzi uczniów:
PAPIER, SZKŁO, ZŁOM, PLASTIK        
Uczniowie zostają podzieleni na 4 grupy. Na podłodze rozłożone są 4 arkusze brystolu w różnych kolorach. Naklejamy na nie kartki z napisem PLASTIK, PAPIER, SZKŁO, ZŁOM.
Każda grupa uczniów wybiera z worka przydzielony sobie rodzaj odpadów i za pomocą taśmy dwustronnej przykleja odpady na odpowiedni brystol.
         Powstałe w ten sposób prace zostaną wyeksponowane na wystawie z okazji zbliżającego się Dnia Ziemi. Posłużą uczniom szkoły jako wskaźnik, jak należy segregować odpady.

Faza podsumowująca
         Pamiętamy, że nie wszystkie śmieci można ponownie przetworzyć i tylko te powinny trafić do śmietnika zbiorowego, skąd zostaną przewiezione na wysypisko śmieci i będą tam leżały dotąd aż się rozłożą, a może to trwać, nawet 100 lat. Dlatego nasza rola jest tak żyć aby zmniejszać ilość śmieci w naszym domy i szkole, między innymi poprzez odzyskiwanie surowców wtórnych oraz kupowanie artykułów wielokrotnego użytku ( np. długopisy). Zmniejszymy w ten sposób nie tylko hałdy śmieci ale i spowolnimy zużywanie zasobów naturalnych, np. złóż metali, lasów.

Na zakończenie każdy uczeń rozwiązuje test, który sprawdza, czy cel zajęć został osiągnięty.

SPRAWDŹ CZY JESTEŚ MISTRZEM RECYKLINGU

1.     Rodzice zgromadzili sporo czasopism. Poprosili abyś je wyrzucił. Co zrobisz?
a.      spalę w piecu
b.     zwiążę sznurkiem i oddam na makulaturę
c.     wrzucę do śmietnika

2.     Wypiłeś sok z butelki szklanej. Co zrobisz z butelką?
a.      wyrzucę do kosza
b.     wrzucę do pojemnika ze szkłem
c.     rozbiję
3.     Mama prosi abyś kupił 2 kg jabłek. Z jakim  pojemnikiem udasz się na zakupy?
a.      wezmę „reklamówkę”
b.     w sklepie zapakują mi towar
c.     zabiorę kosz wiklinowy
4.     Kupując warzywa prosisz o:
a.      opakowanie z tacką i z folią
b.     masz przygotowane własne opakowanie
c.     zapakowanie w worek foliowy
5.     Segregujesz odpady, do jakiej kategorii zaliczysz (napisz obok)
a.      szklana butelkę …………………….
b.     kubek po jogurcie ………………….
c.     puszkę po kukurydzy ………………
d.     skorupki jajek ………………………
6.     W sklepiku szkolnym masz do wyboru za taka sama cenę. Co wybierzesz?
a.      2 długopisy jednorazowego użytku
b.     jeden długopis z wymiennym wkładem
7.     Kolega na Twoich oczach rzucił za siebie opakowanie po czekoladzie. Jak zareagujesz?
a.      nie będę go pouczał
b.     zapytam, czy czegoś nie zgubił
c.     sam podniosę papierek.

   Opracowała: Edyta Szyszko

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie