Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Integracja zespołu klasowego

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 2800 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

1. Identyfikacja problemu

            Od września 2005 roku zostałam wychowawczynią klasy I gimnazjum, którą określano mianem najgorszej, pod  względem zachowania, klasy w szkole.
Zdawałam sobie sprawę, że zespół młodzieży, z którym miałam pracować jest trudny wychowawczo. Lubię jednak podejmować wyzwania.


2. Geneza i dynamika zjawiska

 Problem polega na tym, że jest to klasa niespójna . Uczniowie tej klasy dawali się we znaki kolejnym wychowawcom, którzy  często się zmieniali, pozbywając się trudnego wychowawstwa.
Dziewczęta są zbyt ciche. Na ogół bardzo grzeczne, chętnie wykonują polecenia nauczyciela, przygotowują się  do zajęć w miarę swoich możliwości; natomiast chłopcy są jak tajfun. Zgrani, zwarci, gotowi do przezwisk i  bójek. Mają na ogół niskie wyniki nauczania. Prowokują konflikty międzyklasowe, źle zachowują się na zajęciach, przerwach oraz w autokarze szkolnym.
            Przedstawione  informacje  znałam z relacji innych nauczycieli oraz z obserwacji grupy uczniów  na dyżurach śródlekcyjnych.
           

3. Znaczenie problemu

            Praca z grupą młodzieży może dawać wiele radości. W społeczności szkolnej panują określone zasady współżycia. Jeżeli ktoś wyłamuje się z tych zasad powstają problemy. W tym przypadku trudności przenosiły się na uczniów innych klas.
            W swojej praktyce nauczyciela wychowawcy opiekowałam się z reguły klasami starszymi. Kłopoty owszem bywały, ale staraliśmy się w miarę możliwości rozwiązywać na forum klasy i z udziałem rodziców. Najlepiej wychowuje się przez przykład. Jeżeli młodzi ludzie widzą, że nauczyciel jest zaangażowany, troszczy się o nich, robi to z sercem – również starają się zachowywać porządnie.
           

4. Prognoza
       Prognoza negatywna -  Jeśli zostaną zaniechane działania naprawcze, sytuacja w klasie nie    poprawi się. Uczniowie będą przejawiać wobec siebie agresję zarówno słowną jak i fizyczną. Wyniki w nauce pogorszą się. Dzieci utwierdzą się w przekonaniu, że kłótnie, przezwiska i skarżenie są właściwymi zachowaniami. Klasa nie będzie zgranym zespołem. Uczniowie nie będą mieli możliwości zaspokojenia kontaktów i uznania w grupie, co w okresie dojrzewania i w życiu dorosłym wywoła problemy psychospołeczne.
     Prognoza pozytywna - Podjęcie stosownych działań doprowadzi do integracji klasy. Uczniowie zwiększą swoje społeczne kompetencje, zaspokoją potrzeby przynależności i uznania. Będą osiągać lepsze wyniki w nauce. Wśród uczniów nastąpią właściwe relacje. Każdy z członków klasy znajdzie w niej swoje miejsce.



5. Propozycje rozwiązania
Oczekuję, że :
  • Uczniowie mojej klasy przestaną wszczynać bójki, prowokować innych chłopców,
  • Będą kłaniać się wszystkim pracownikom szkoły i innym dorosłym,
  • Wyjmować ręce z kieszeni przy powitaniu i rozmowie,
  • Zachowywać się kulturalnie na lekcjach, przerwach, w autokarze w drodze do i ze szkoły,
  • Przepuszczać w drzwiach jako pierwsze dziewczynki
  • Dbać o higienę osobistą
  • Nie korzystać z telefonów komórkowych na zajęciach


6. Wdrażanie oddziaływań.


Moim zadaniem była  intensywna praca wychowawcza z opisaną grupą młodzieży. Na godzinach wychowawczych (oraz na spotkaniu z rodzicami) należało wytłumaczyć problem, przedstawić jasno moje oczekiwania a potem z żelazną konsekwencją wymagać, wymagać i wymagać. W przypadku złego zachowania, obniżać ocenę z zachowania, o każdym takiej sytuacji informować na bieżąco rodziców. Wzywać ich na rozmowy. Zbierać informacje od innych nauczycieli o zachowaniu podopiecznych, szczególnie od opiekuna świetlicy.
            Na zajęciach wychowawczych zaczęłam realizować „Program zajęć integracyjnych”. Praca z nim daje wymierne efekty wychowawcze. Realizowałam ten program po raz drugi i muszę stwierdzić, że jego efekty są widoczne. Pierwsze zajęcia to kontrakt napisany przez młodzież, oczywiście pod moim kierunkiem. Chodzi o to, żeby jasno sprecyzować cele takich zajęć, oraz sposób zachowania się uczniów w ich trakcie. Kontrakt podpisują wszyscy, którzy są chętni do udziału w przedsięwzięciu. W tym przypadku podpisało go tylko 2 chłopców. Reszta solidarnie nie zrobiła tego. Wynikał z tego spory problem. W czasie zajęć młodzież  najczęściej siada w kręgu, a ci którzy nie podpisali siedzieli z boku i przeszkadzali. Widziałam, że tematyka ich interesowała,  ale ich pseudo honor i solidarność z grupą chłopaków nie pozwalały na podpisanie kontraktu. Wzięłam się na sposób. Nie kazałam ustawiać krzeseł w kręgu przed zajęciami, nie mówiłam, że to akurat są zajęcia z serii integracyjnych i wtedy udział brali wszyscy. Tematyka zajęć była różnorodna. Od zasad savoir vivre, przez prawa i obowiązki ucznia, prawa i obowiązki dziecka w domu, wrażenia z lektury ostatnio przeczytanej książki,  zasady higieny dorastającej młodzieży, idole młodego pokolenia, prawidłowe odżywianie, zwyczaje i obrządki świąteczne, profilaktykę antyalkoholową , antynikotynową i antynarkotykową do oceny zespołu klasowego.

            Zajęcia przebiegały różnie. Czasami były to rozmowy, dyskusje w kręgu; czasami projekcje filmu np. „Alkohol kradnie wolność, (potem wystawa plakatów wykonanych przez uczniów o tematyce antyalkoholowej); gry i zabawy integracyjne: „lubię Ciebie, bo…”, pogadanki, dyskusje, praca w grupach, burza mózgów, odgrywanie scenek.

            Najtrudniej było zmusić uczniów do pracy. Po przedstawieniu tematyki zajęć, rozlegały się głosy: a ja też muszę to robić, czy będzie za to ocena,  co będzie jeżeli tego nie zrobię, a mnie się nie chce. Tłumaczyłam im, że godzina wychowawcza jest inna niż wszystkie lekcje tylko dlatego, że nie stawia się ocen, ale nauczyciel wychowawca ocenia jednorazowo zachowanie młodego człowieka, wystawiając mu ocenę semestralną. Jest bardzo ważna, bo kształtuje postawę ucznia.




7. Efekty oddziaływań.         


Szło to wszystko bardzo opornie. Po dwóch, może trzech miesiącach, zauważyłam, że już nie cierpnie mi skóra przed godziną wychowawczą. A moi uczniowie mówiąc mi dzień dobry uśmiechają się, Dziewczynki ośmieliły się. Zaczęły się zgłaszać z różnymi drobnymi problemami, ale przychodziły do mnie w konspiracji.  Każde niewłaściwe zachowanie ucznia było zauważone. Przeprowadzałam rozmowy indywidualne, rozmowy w obecności rodziców, na lekcji przy całej klasie. Upominałam, wstydziłam, prosiłam, odnosiłam się do ich ambicji.  

            Po kilku miesiącach intensywnych działań wychowawczych stwierdzam, że zaczynam lubić młodzież „mojej klasy”. Mam nadzieję, że z wzajemnością. Przyjemniej nam się pracuje. Ich zachowanie zmieniło się na lepsze, chociaż nie jest to 100%  poprawa. Nie oczekiwałam cudu. Potwierdzają to również inni nauczyciele. Uczniowie kłaniają się, wyjmują (niechętnie) ręce z kieszeni, największy brudas klasowy dba o higienę – przysiadł się do niego do stolika kolega, wszyscy w klasie robili sobie drobne upominki na Dzień Kobiet i Dzień Chłopaka, nie wyzywają się na lekcjach, potrafią skupić się np., oglądając film, wszyscy chętnie biorą udział w przygotowaniu do akademii z okazji  Konstytucji 3 Maja, mają zakaz noszenia telefonów komórkowych po incydentach w szkole, na zajęciach wychowawczych biorą udział we wszystkich przedsięwzięciach ( nie targują się). Gaduły siedzą na pierwszych ławkach. Chłopak, który nagminnie nie prowadził zeszytów przedmiotowych, ma je założone i prowadzi. 


 Opracowała: Bożena Markowska

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie