Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Poznajemy zasady ruchu drogowego

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 14185 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Proponuję konspekt zajęć w klasie I szkoły podstawowej z zakresu wychowania komunikacyjnego. Zawiera ćwiczenia praktyczne do przeprowadzenia na sali gimnastycznej lub boisku szkolnym.

Temat: Poznajemy zasady ruchu drogowego.
Klasa: I
Cel główny:
Ø      Uczeń zna podstawowe zasady ruchu drogowego.
Cele szczegółowe:
Ø      zna wybrane nazewnictwo w ruchu drogowym: jezdnia, chodnik, skrzyżowanie, przejście dla pieszych, sygnalizacja świetlna i jej znaczenie,
Ø      potrafi prawidłowo przechodzić przez jezdnię na przejściach dla pieszych
 z sygnalizacją i bez sygnalizacji świetlnej,
Ø      potrafi prawidłowo poruszać się po poboczu.
Metody:
Ø      pogadanka, zabawy ruchowe
Formy:org.: zbiorowa, indywidualna,

 
Środki dydaktyczne:
Ø      makieta sygnalizacji świetlnej, sznurek do budowy symbolicznej ulicy,  karta pracy (załącznik 1), koperta z pytaniami od Sznupka (załącznik 2).)
Miejsce: sala gimnastyczna
 
Przebieg zajęć:
 
      Wprowadzenie. Zapoznanie z celami zajęć.
 
 I Pogadanka – wprowadzenie pojęć związanych z ruchem drogowym (około 10 minut) przez policjanta lub nauczyciela. 
 
       Można się posłużyć pytaniami, które na niby dostał policjant w kopercie od Sznupka (dzieci  
       wcześniej układały pod kierunkiem nauczyciela)
 
Co to jest jezdnia? (jest to miejsce, po którym poruszają się samochody)
Co to jest chodnik? (wyznaczone miejsce na jezdni, po którym poruszają się piesi)
Co to jest skrzyżowanie? (miejsce, w który przecinają się drogi)
Co to jest przejście dla pieszych? (specjalne miejsce oznaczone białymi pasami, zwane najczęściej ,,zebrą”, po którym wolno przechodzić na drugą stronę jezdni)
Co to jest sygnalizacja świetlna? (specjalne światła ustawione przy skrzyżowaniach lub przejściach dla pieszych, które informują kierowców i pieszych, czy mają się zatrzymać czy poruszać)
Co oznacza kolor czerwony? (musimy się zatrzymać)
      Co oznacza kolor zielony? (możemy przejść na drugą stronę jezdni)
      Co oznacza migające światło? (musimy się zatrzymać, bo zaraz zmieni się światło
      lub przyspieszyć przechodzenie przez jezdnię, jeżeli już jesteśmy na przejściu).
 
II Część właściwa – zabawa ruchowa (około 15 minut) prowadzona przez nauczyciela
z pomocą nadzorującego i pokazującego właściwe zachowanie  policjanta.
 
·        Przygotowanie wcześniej przez nauczyciela ,,symulacji prawdziwych ulic ze sznurków”. Określenie granicy chodników i jezdni.
·        Uczniów dzielimy na dwie grupy: ,,Samochodziki” i ,,Piesi”. Wyznaczamy jedną osobę do zmieniania sygnalizacji świetlnej bądź zajmujemy się tym sami. Podziału możemy dokonać przez odliczanie do dwóch; jedynki to ,,Piesi”, dwójki to ,,Samochody”.
·        Pokazujemy dzieciom, jak należy bezpiecznie przechodzić przez poszczególne jezdnie – z sygnalizacją świetlną i bez niej (możemy o to poprosić  policjanta).
·        Kilku uczniów prosimy o powtórzenie poprawnych zachowań.
·        Rozpoczynamy zabawę – ruszają ,,Piesi” i ,,Samochody” tworząc ruch uliczny.
                         Zadaniem uczestników jest właściwie reagować na sygnalizację świetlną. Samochody  
                          poruszają się po ulicy, a piesi po chodniku. Piesi mogą zmienić miejsce pobytu
                         z jednego chodnika na drugi tylko wtedy, gdy zapala się zielone światło. Samochody
                          cały  czas poruszają się dość szybkim krokiem do momentu zmiany światła.
·        Po kilku minutach zamieniamy dzieci rolami. Samochodziki są pieszymi i  odwrotnie. 
·        Jeśli któreś dziecko złamie zasady bezpieczeństwa zatrzymujemy akcję
 i prosimy dzieci o skomentowanie zachowań lub robimy to sami.
 
III Podsumowanie zajęć (pytania zadaje policjant).
 
W których miejscach zachowujemy szczególną ostrożność?
Jakie są najważniejsze zasady bezpiecznego przechodzenia przez jezdnię?
 
Wszyscy uczniowie powtarzają za nauczycielem znany wierszyk
Na chodniku przystań bokiem.
Popatrz w lewo bystrym okiem.
Skieruj w prawo wzrok sokoli.
Znów na lewo spójrz powoli.
Jezdnia wolna więc swobodnie.
Mogą po niej przejść przechodnie.
 
Jako pracę domową nauczyciel w klasie rozdaje karty pracy z prośbą o uzupełnienie i wklejenie do zeszytu.
(zał. nr 1)    
 
 
 
 
 
 
Załącznik nr 1
 
 
 
Karta pracy
 
 
 
Podany tekst uzupełnij wyrazami z ramki.
 
1. Pieszy powinien poruszać się po.................................................................. .
 
2. W przypadku braku chodnika idziemy po ....................................... poboczu.
 
3. Na drugą stronę ulicy przechodzimy po ....................................................... .
 
4. Przy przejściu przez ulicę pamiętamy o ...................... zasadach przechodzenia przez jezdnię.
 
5. Aby być bardziej widocznym nosimy............................................................. .
 
 
 
światełka odblaskowe,   pięciu,   pasach,  chodniku,   lewym
 
 
 
Załącznik nr 2
 
 
 
Pytania skierowane wcześniej do  Sznupka:
 
Co to jest jezdnia?
 
Co to jest chodnik?
 
Co to jest skrzyżowanie?
 
Co to jest przejście dla pieszych?
 
Co to jest sygnalizacja świetlna?
 
Co oznacza kolor czerwony? 
 
Co oznacza kolor zielony? 
 
Co oznacza migające światło?


Ilona Goldman

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie