Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Dyfuzja ciał. Przedstawienie zjawisk świadczących o zjawisku dyfuzji

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 13803 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Konspekt lekcji jest przeznaczony dla uczniów pierwszej klasy gimnazjum. W sposób jasny i ciekawy zostały pokazane zjawiska dyfuzji ciał, oraz skutki negatywne i pozytywne tego zjawiska.

TEMAT: ZJAWISKO DYFUZJI I JEGO WPŁYW NA OTACZAJĄCE NAS ŚRODOWISKO.

CZAS TRWANIA: 1 godzina lekcyjna.

CELE:

Poznawczy i kształcący:
  • Uzupełnienie, utrwalenie i sprawdzenie wiadomości uczniów z danego zakresu ( klasa VI );
  • Wzbogacenie słownictwa;
  • Kształcenie umiejętności zwięzłego formułowania myśli i szybkiego kojarzenia informacji;
Uczeń:
  • wie na czym polega zjawisko dyfuzji w gazach, cieczach i ciałach stałych
  • potrafi przewidzieć proste doświadczenia i opisać jego przebieg – również przy wykorzystaniu modeli
  • zna sposoby przyspieszania zjawiska dyfuzji
  • umie zastosować zdobyte wiadomości do oceny wpływu zjawiska na środowisko naturalne człowieka
Wychowawczy: Uczenie współpracy w zespole i współodpowiedzialność za sukcesy i porażki zespołu.
UMIEJĘTNOŚCI:
  • rozwiązywanie problemów w sposób twórczy
  • umiejętność efektywnej pracy w zespole
  • planowanie i organizowanie własnego uczenia się
METODA:
  • Pogadanka
  • Wykonanie doświadczeń w grupach.
ŚRODKI DYDAKTYCZNE:
Zestaw do doświadczeń zawierający:
  • Wodę , atrament, bandaż, perfumy w aerozolu;
PRZEBIEG LEKCJI:
  1. Wprowadzenie. Podzielenie klasy na grupy.
  2. Omówienie zasad doświadczeń i ich wykonanie.
    1. Formułowanie wniosków.
    2. Podsumowanie.
    3. Zadanie pracy domowej.
    DOŚWIADCZENIE
         Na początku roku szkolnego nalaliście do słoika warstwę atramentu, a na nią warstwę wody. Co się przez ten czas stało? Jak możesz to wytłumaczyć?
         W doświadczeniu obserwujemy, że atrament sam wymieszał się z wodą. A zatem zjawisko dyfuzji zachodzi w cieczach. Zachodzi ono jednak znacznie wolniej niż w gazach - do wymieszania wody z atramentem potrzeba kilkunastu minut, ale kilku tygodni. Występowanie zjawiska dyfuzji w cieczach świadczy o tym, że cząsteczki w cieczach poruszają się.

    DOŚWIADCZENIE
         Do doświadczenia potrzebna jest silnie pachnąca substancja, na przykład amoniak lub perfumy w aerozolu.
    1. Umawiamy się ze wszystkimi uczestnikami doświadczenia, Ze uniosą rękę, kiedy poczują zapach.
    2. Rozpylamy przed tablicą dużą ilość przygotowanej substancji.
    3. Prowadzimy wspólnie obserwację rozprzestrzeniania się wonnej substancji w powietrzu.
         W doświadczeniu zauważamy, że rozpylona substancja po niezbyt długim czasie rozprzestrzenianie się po całej klasie.

    PODSUMOWANIE
         Zjawisko samorzutnego mieszania się substancji nazywamy dyfuzją. Zjawisko dyfuzji łatwo obserwować w gazach i cieczach. Zjawisko dyfuzji wskazuje, że cząsteczki w gazach i cieczach się poruszają.
PRZYKŁADY POZYTYWNYCH SKUTKÓW DYFUZJI:
  • Dyfuzja zapachów roślin i kwiatów - owady wabione zapachem znajdują pożywienie, a przy okazji zapylają rośliny.
  • Roznoszenie dobroczynnych olejków eterycznych wydzielanych przez rośliny.
  • Leczenie zapachami: aromaterapia.
  • Możliwość tworzenia "zielonych płuc" dla miast.
PRZYKŁADY NEGATYWNYCH SKUTKÓW DYFUZJI:
  • Rozprzestrzenianie się chorób zakaźnych.
  • Przemieszczanie się pyłów i szkodliwych gazów - niszczenie środowiska, nawet w dużej odległości od źródła zanieczyszczenia.
  • Zmiana składu atmosfery, powstawanie dziury ozonowej.
  • Powstawanie "kwaśnych deszczy".
  • Zanieczyszczenie wód rzek i zbiorników zamkniętych ściekami komunalnymi i przemysłowymi.
  • Katastrofy ekologiczne spowodowane awariami tankowców i zbiornikowców.
  • Skażenie gleby nadmiernymi dawkami nawozów sztucznych i środków ochrony roślin.
PRACA DOMOWA
  1. O czym świadczy zjawisko dyfuzji?
  2. Jak można zaobserwować dyfuzję w cieczach?
Opracowała: Joanna Glina

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie