Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Scenariusz lekcji wychowawczej w klasie IV szkoły podstawowej



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.


 

Prezentuję scenariusz lekcji wychowawczej o uczuciach. Można go wykorzystać w klasach IV – VI szkoły podstawowej. Nie wymaga przygotowania wielu pomocy dydaktycznych, a zastosowane metody aktywizują wszystkich uczniów, nawet tych nieśmiałych.

Scenariusz lekcji wychowawczej w klasie IV szkoły podstawowej
Temat: Okazuję i odczytuję uczucia
Cele główne:
  • uczniowie odczytują uczucia swoje i innych
  • uczniowie okazują uczucia nie naruszając norm społecznych

Cele operacyjne:
  • uczniowie rozpoznają i nazywają uczucia
  • uczniowie klasyfikują uczucia na pozytywne i negatywne
  • uczniowie rozumieją, że różni ludzie mogą różnie odczytywać ich uczucia
  • uczniowie wiedzą, że różni ludzie takie samo uczucie mogą okazywać inaczej
  • wszyscy uczniowie biorą aktywny udział w zajęciach

Metody pracy:
  • pogadanka, burza mózgów, pantomima, praca w grupach - „twoja twarz wyraża” i „kolory uczuć”

Formy pracy:
  • praca w grupach
  • praca zbiorowa

Pomoce: kartki papieru, mazaki, kartki z nazwami uczuć.
Czas trwania zajęć: 45 minut
Tok lekcji:

1.Powitanie
Uczniowie siadają w kręgu i kolejno odpowiadają na pytanie: „Jak się dzisiaj czujesz?”

2.Wprowadzenie – pogadanka na temat okazywania uczuć. Nauczyciel zwraca uwagę uczniów na fakt, że człowiek całe życie uczy się okazywać uczucia. Małe dzieci okazują uczucia bardzo spontanicznie i krótkotrwale (płacz- śmiech). Organizm intuicyjnie okazując uczucia równoważy stan psychiczny.
W trakcie dorastania nasze zachowanie kształtują nagrody i kary. Żyjemy w społeczeństwie, które narzuca nam określone formy zachowania. Także sposobu okazywania uczuć uczymy się od rodziców, nauczycieli, rówieśników, postaci z telewizji i nieznajomych. Intensywność okazywania uczuć zależy od cech naszej osobowości, temperamentu i sytuacji. Trzeba wyrażać swoje uczucia, ale zachowując przy tym kulturę słów i zachowań.

3.Burza mózgów – uczniowie głośno wymieniają znane im rodzaje uczuć. Chętny uczeń zapisuje je na tablicy. Następnie uczniowie dzielą uczucia na dwie grupy: uczucia pozytywne i uczucia negatywne. Uczniowie omawiają grupy: czym wyrażają się uczucia, które z nich najczęściej przeżywają i w jakich sytuacjach, jak radzą sobie z tymi uczuciami

4.Pantomima – nauczyciel wybiera kilku chętnych uczniów i rozdaje im kartki z napisanymi na nich nazwami uczuć, np.: smutek, radość, gniew i wstręt. Uczniowie kolejno przedstawiają uczucia w formie pantomimy (mimiką, gestem), a reszta klasy odgaduje nazwy uczuć. Po wykonaniu zadania, nauczyciel pyta uczniów, co sprawiło im trudność podczas prezentacji, czy trudno było odgadnąć treść pantomimy ? W pogadance doprowadza do wniosku, że nie zawsze jest łatwo okazać uczucia
i odczytać uczucia innych.

5.Praca w grupach – „twoja twarz wyraża”. Uczniowie pracują w czterech kilkuosobowych grupach. Dwie grupy rysują mazakami na kartkach papieru schematyczne twarze wyrażające uczucia. Zapamiętują nazwy uczuć, które chciały przedstawić(nie podpisują schematów). Dwie pozostałe grupy podpisują twarze nazwami uczuć, które na nich dostrzegają. Po wykonaniu zadania uczniowie czytają wyrazy, którymi podpisali obrazki. Nauczyciel zwraca uwagę na różnice w podpisach i intencjach rysujących. Uświadamia uczniom, że ludzie różnie interpretują mowę ciała, czyli różnie odczytują uczucia innych.

6.Praca w grupach - „kolory uczuć”. Uczniowie pracują w kilkuosobowych grupach. Każdy zespół otrzymuje kartki z nazwami uczuć, np.: miłość, nienawiść, żal, złość i ma za zadanie przyporządkować uczuciom kolory. Po wykonaniu zadania, reprezentanci grup przedstawiają klasie efekty swojej pracy. Nauczyciel zapisuje na tablicy nazwy uczuć i przyporządkowane im przez uczniów kolory. Uświadamia uczniom, że takim samym uczuciom przyporządkowali różne kolory. Podobnie różni ludzie takie samo uczucie mogą okazywać inaczej.

7.Podsumowanie – nauczyciel pyta uczniów o uczucia towarzyszące im podczas lekcji.

8.Pożegnanie.


Marzena Szczerbińska Zespół Szkół w Szczecinku

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie do wykorzystania na lekcjach -> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej



Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie