Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Urodziny Renatki - przygotowanie do wywołania głoski [r]



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.


 

Zamieszczony scenariusz można wykorzystać w pracy z dziećmi w wieku 4 -7 lat z rozpoznaniem rotacyzmu uwularnego i skróconym wędzidełkiem.

KONSPEKT ZAJĘCIA

1.ROZPOZNANIE LOGOPEDYCZNE: rotacyzm uwularny, skrócone wędzidełko

2.ETAP TERAPII: przygotowanie do wywołania [r]

CELE TERAPII:
-usprawnienie narządów artykulacyjnych
-ćwiczenia słuchu fonemowego
-ćwiczenia oddechowe
-doskonalenie spostrzegawczości wzrokowej
-wdrażanie do koncentracji uwagi

ŚRODKI DYDAKTYCZNE:
-lustro
-lalka
-plansza przedstawiająca tort urodzinowy
-świece
-obrazki w nazwie, których znajduje się głoska [r]
-skrawki papieru, piórka, krepa, baloniki

PRZEBIEG ZAJĘCIA:

CZĘŚĆ WSTĘPNA
1. Nawiązanie kontaktu emocjonalnego z dzieckiem
Rozmowa na temat urodzinowego przyjęcia. Dziewczynka dzieli się wspomnieniami ze swoich urodzin. Prowadzący przedstawia dziecku lalkę o imieniu- Renata.
Proponuje zabawę w urodzinowe przyjęcie lalki Renaty.

2. Ćwiczenia usprawniające narządy mowy
Masowanie miejsca połączenia szczęki dolnej z górną. Poleca się dziecku szeroko otworzyć usta i dotknąć palcami dołków, które utworzą się w okolicy uszu i pomasować je.
Ćwiczenia szczęki dolnej
Renatka poczęstowała gości gumą do żucia- przy zamkniętych ustach dziecko wykonuje ruchy naśladujące żucie gumy
Ćwiczenia usprawniające język
Renatka robi konkurs dla gości. Dziecko też jest gościem Renatki. Za dobrze wykonane zadanie gość otrzymuje różyczkę(plakietka z narysowaną różyczką). Prowadzący informuje dziewczynkę, że bierze udział w konkursie urodzinowym i prosi, aby postarała się wykonać jak najlepiej zadania(za dobrze wykonane ćwiczenia dziecko otrzymuje obrazek z różyczką):
-wysuwamy język, liżemy lody i lizaka, a następnie oblizujemy wargi, bo się ubrudziły,
-smarujemy dziecku górną wargę czekoladą i polecamy oblizać, podobnie z podniebieniem,
-chowamy język i przesuwamy nim za górnymi i dolnymi zębami,
-masowanie czubkiem języka zębów, wałka dziąsłowego,
-próba kląskania,
-ostrzenie czubka języka o górne zęby przy szeroko otwartych ustach.

Ćwiczenia warg
-przeczesywanie górnej i dolnej wargi zębami,
-rozciąganie ust w nienaturalnym uśmiechu,
-cmokanie.

3. Ćwiczenia oddechowe

Strojenie sali na urodziny. Prowadzący zabawę daje balonik. Po nadmuchaniu przez dziecko zawiesza go na drążku obok pasków krepy i piórek. Dziecko dmuchając w nie sprawia, że się poruszają, wirują.
Uczestniczenie w urodzinach. Prowadzący zabawę stawia świece na planszy przedstawiającej urodzinowy tort. Prosi, aby dziecko z różnym natężeniem dmuchało na dłoń a następnie na płomień świecy. Zwraca uwagę na wyczuwanie silnego strumienia powietrza. Po kilku próbach demonstruje dziecku inny sposób dmuchania, podczas którego szeroki język układa wewnątrz górnego łuku zębowego. Następnie silnym strumieniem powietrza dmucha na płomień świecy w taki sposób, aby oderwał się tylko czubek języka. Poleca aby dziecko wykonało zadanie.

CZĘŚĆ ZASADNICZA

1.Ćwiczenia słuchowe
a) Renatka lubi słuchać odgłosu cymbałków. Kiedy je usłyszy z radości klaszcze w dłonie.
Prowadzący wygrywa dźwięki na rożnych instrumentach, dziecko klaszcze, gdy usłyszy cymbałki.
Na urodziny Renatki przybyło wiele gości. Prowadzący wymienia imiona gości.
Kiedy dziecko usłyszy głoskę r podnosi dłonie i potrząsa paluszkami.
(Romek, Ala, Ola, Rysiek, Rafał, Kasia, Krysia, Basia, Paweł, Piotrek, Wiktoria, Wiktor, Sandra, itp)
b) Prowadzący rozkłada obrazki, w nazwie których znajduje się głoska [r] i takie, w których tej głoski nie ma. Informuje, że wybrane obrazki przedstawiają urodzinowe prezenty Renaty.
Dziewczynka wybiera obrazki po usłyszeniu wymówionych przez prowadzącego nazw przedmiotów, przedstawionych na tych obrazkach i odkłada je do koszyczka z głoską [r].
Koszyk ten później ,,otrzymuje” lala Renata.

2.Ćwiczenia usprawniające artykulację
Pokazanie dziecku, gdzie znajduje się język przy wymawianiu głoski [r]- na górce za zębami.
Ćwiczenie pokazanego ułożenia lub zbliżonego( w miarę możliwości dziecka).
Wymawianie:
-ttt -ddd -dda -ddo -ddu

-ćwiczenia szybkiego wymawiania głosek [l] i [n]

-ćwiczenia szybkiego wymawiania głoski [t]

-ćwiczenia szybkiego naprzemiennego wymawiania głosek t, d, n.

-ćwiczenie połączeń: deda, dedo, dedu, (d ma być dziąsłowym)
3.Próba wywołania głoski [r]
Zdmuchiwanie skrawka papieru ułożonego na czubku języka.

CZĘŚĆ KOŃCOWA
Nagradzanie dziecka- dziewczynka otrzymuje kartkę z rysunkiem wazonika, przykleja otrzymane na zajęciu plakietki z różyczkami, może je pokolorować, zabrać ze sobą.
Jako ćwiczenie domowe zaleca się również wylizywanie kubka po jogurcie.

Opracowała mgr Renata Dolna
nauczyciel nauczania zintegrowanego w Zespole Szkół w Starzynie

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie do wykorzystania na lekcjach -> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej



Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie