Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Konkurs wiedzy o krajach niemieckojęzycznych



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.


 

Konkurs ten przeznaczony jest dla uczniów klas pierwszych szkół ponadgimnazjalnych (licea profilowane, technika). Konkurs pozwala przypomnieć, utrwalić i poznaćinformacje zwiazane z krajami niemieckojęzycznymi.

Opracowała: mgr Iwona Kozioł

PROGRAM

KONKURSU SZKOLNEGO NA TEMAT

"WIEDZY O KRAJACH NIEMIECKOJĘZYCZNYCH"

Przebieg konkursu:

  • Powitanie uczestników – trzyosobowych drużyn z klas pierwszych.
  • Przedstawienie programu konkursu.
  • Przydział zadań poszczególnym zespołom klasowym.
  • Podsumowanie wyników.
  • Ogłoszenie wyników i wręczenie nagród zwycięzcom.

Konkurs obejmuje trzyosobowe zespoły z klas pierwszych szkoły średniej.

Cel główny:

  • Poszerzanie wiedzy związanej z krajami niemieckojęzycznymi. Rozbudzanie zainteresowania kulturą krajów niemieckiego obszaru językowego.

Cele szczegółowe:

  • Przybliżanie kultury, tradycji i zwyczajów krajów niemieckojęzycznych
  • Poznawanie specyfiki kulturowej i realioznawczej krajów niemieckiego obszaru językowego
  • Rozbudzanie ciekawości i otwartości wobec kultur krajów niemieckojęzycznego obszaru językowego
  • Kształtowanie tolerancji wobec innych kultur
  • Kształtowanie umiejętności pracy zespołowej.
  • Zachęcanie uczniów do dalszej pracy w zakresie poznawania języka niemieckiego

.....................................

  • Zadanie 1 – "test" ( 30 pkt )

Drużyny otrzymują do rozwiązania test z wiedzy o krajach niemieckojęzycznych. W ciągu 10 minut drużynowo zakreślają poprawne odpowiedzi.

1. Skrzynki pocztowe w Niemczech są koloru:

  1. czerwonego
  2. żółtego
  3. zielonego
  4. niebieskiego

2. Neutralność Szwajcarii datuje się od roku:

  1. 1815
  2. 1807
  3. 1848
  4. 1780

3. Dzieci, które idą po raz pierwszy do szkoły otrzymują w pierwszy dzień szkoły:

  1. "Wundertüte"
  2. "Spieltüte"
  3. "Zuckertüte"
  4. "Schultüte"

4. Anna chce zostać nauczycielką. Najlepiej będzie, jeśli pójdzie do:

  1. Hauptschule
  2. Gymnasium
  3. Realsachule
  4. Berufsschule

5. Największym pod względem ilości mieszkańców krajem niemieckojęzycznym jest:

  1. Austria.
  2. Republika Federalna Niemiec
  3. Szwajcaria
  4. Liechtenstein

    6. Pierwszym niemieckim cesarzem był :

  5. Heinrich I
  6. Konrad I
  7. Heinrich IV
  8. Otto I

7. Flaga Szwajcarii:

  1. ma takie same kolory jak flaga Polski
  2. ma takie same kolory jak flaga Niemiec
  3. ma takie same kolory jak flaga Francji
  4. ma takie same kolory jak flaga Włoch

8. Brandenburger Tor to:

  1. muzeum znajdujące się w Berlinie
  2. nazwa starego miasta w Brnie
  3. znana wiedeńska wieża z XVII wieku
  4. brama z kwadrygą w Berlinie

9. Słynny gotycki kościół Wiednia to:

  1. Karlskirche
  2. Stephansdom
  3. Kapuzinerkirche
  4. Zeichenglockenturm

10. Hundertwasserhaus to:

  1. zabytek Berlina, w którym mieszkał znany niemiecki architekt Hundertwasser
  2. popularna nazwa muzeum berlińskiego Pergamonmuseum
  3. zabytek Wiednia, dom zaprojektowany przez Friedensreicha Hundertwassera
  4. słynny zabytek Wiednia, tzw. "Dom Wodny"

11. Który z wymienionych muzyków był głuchy:

  1. J.S. Bach
  2. W.A. Mozart
  3. L. Beethoven
  4. J. Haydn

12. Najważniejsza postać świąt wielkanocnych w Niemczech to:

  1. Osterstrauß
  2. Nikolaus
  3. Osterhase
  4. Osterei

13. Kraje niemieckiego obszaru językowego to po niemiecku:

  1. DACH - Länder
  2. Bundesländer
  3. Drei - Länder
  4. Ausländer

14. Samochody z Niemiec mają literowe oznakowanie:

  1. NI
  2. D
  3. DE
  4. GER

15. Samochody z Austrii i Szwajcarii oznakowane są literami:

  1. A oraz CH
  2. AU oraz CH
  3. A oraz SZ
  4. AU oraz CHE

16. Prawidłowe niemieckie nazwy Republiki Federalnej Niemiec oraz Austrii to:

  1. Bundesrepublik Deutschland oraz Bundesrepublik Österreich
  2. Republik Deutschland oraz Republik Österreich
  3. Bundesrepublik Deutschland oraz Österreich
  4. Bundesrepublik Deutschland oraz Republik Österreich

17. Prawidłowe niemieckie nazwy Szwajcarii i Lichtensteinu to:

  1. Schweizerische Eidgenossenschaft oraz Fürstentum Liechtenstein
  2. der Schweiz oraz Liechtenstein
  3. das Schweizer und Fürstentum Liechtenstein
  4. Schweizerische Eidgenossenschaft oraz Republik Liechtenstein

18. Liechtenstein ma:

  1. ponad pół miliona mieszkańców
  2. tylu mieszkańców ilu Warszawa
  3. mniej niż pół miliona mieszkańców
  4. około 10 tysięcy mieszkańców

19. Austria, Niemcy i Szwajcaria ustawione wg wielkości powierzchni to:

  1. Niemcy, Szwajcaria, Austria
  2. Niemcy, Austria i Szwajcaria
  3. Austria, Niemcy i Szwajcaria
  4. Austria, Szwajcaria i Niemcy

20. Które zdanie jest prawdziwe?

  1. Niemcy graniczą z Polską, Austrią i Szwajcarią
  2. Niemcy graniczą z Polską i nie graniczą z Austrią
  3. Niemcy graniczą z Polską i nie graniczą ze Szwajcarią
  4. Niemcy graniczą z Polską i nie graniczą ani z Austrią, ani ze Szwajcarią

21. Słynna ulica w Berlinie z mnóstwem hoteli, sklepów i restauracji nazywa się:

  1. Kurfürstendamm
  2. Unter den Linden
  3. die Alexanderstraße
  4. die Einkaufsstraße

22. Największą grupę obcokrajowców w Niemczech tworzą:

  1. Polen
  2. Turken
  3. Italiener
  4. Griechen

23. "Hoch soll er leben" śpiewa się w Niemczech:

  1. zum Geburtstag
  2. zum Namenstag
  3. zur Taufe
  4. zur Konfirmation

24. Największe miasta w Niemczech to:

  1. Berlin, Mönchen, Hannover, Hamburg
  2. Stuttgart, Essen, Dresden, Leipzig
  3. Köln, Frankfurt am Mein, Bonn, Wuppertal
  4. Bern, Genf, Zürich, Luzern

25. Kim jest Heidi Klum:

  1. aktorką
  2. piosenkarką
  3. modelką
  4. poetką

26. Schönbrunn to:

  1. pałac w Wiedniu, dawna letnia rezydencja Habsburgów
  2. znany zamek alpejski
  3. fontanna wiedeńska
  4. popularna nazwa opery berlińskiej

27. Zarówno DDR jak i BRD powstały w:

  1. 1946
  2. 1949
  3. 1961
  4. 1990

28. Największe targi książek i wystawy samochodów odbywają się w:

  1. Monachium
  2. Frankfurcie nad Menem
  3. Hamburgu
  4. Lipsku

29. Na północy graniczą Niemcy z:

  1. Danią
  2. Holandią
  3. Szwecją
  4. Norwegią

30. Keiser-Wilhelm-Gedächtniskirche znajduje się w

    1. Berlinie
    2. Wiedniu
    3. Lipsku
    4. Hanowerze

Rozwiązania: 1.B, 2.A, 3.C, 4.B, 5.B, 6.H, 7.A, 8.D, 9.B, 10.C, 11.C, 12.C, 13.A, 14.B, 15.A, 16.A, 17.A, 18.C, 19.B, 20.A, 21.A, 22.B, 23.A, 24.A, 25.C, 26.A, 27.B, 28.B, 29.A, 30.A

  • Zadanie 2 – "zgaduj – zgadula" ( 3 pytania × 2 pkt = 6 pkt )

Jedna osoba z drużyny podchodzi do komisji i losuje 3 pytania o różnym stopniu trudności. Drużyny mają 3 minuty na zastanowienie się i udzielenie odpowiedzi.

  • Kto napisał melodię do niemieckiego hymnu?
  • Jak nazywa się obecny kanclerz Niemiec?
  • Wymień trzech kompozytorów niemieckiego obszaru językowego.
  • Podaj imię i nazwisko Benedykta XVI – Papieża z Niemiec.
  • Wymień trzech sportowców z Niemiec, Austrii lub Szwajcarii.
  • Wymień nazwy trzech rzek niemieckich.
  • Z czyja osobą kojarzą ci się gwardziści szwajcarscy?
  • Wymień nazwiska trzech pisarzy niemieckiego obszaru językowego.
  • Wymień nazwy trzech firm niemieckich.
  • Wymień nazwy trzech lotnisk w Berlinie.
  • Wymień trzy kraje związkowe Niemiec.
  • Podaj języki urzędowe w Szwajcarii.
  • Z jakimi morzami graniczą Niemcy.
  • Podaj nazwy trzech partii politycznych w Niemczech.
  • Co umieszczone jest jako symbol w herbie i na fladze Berlina?
  • Podaj nazwy trzech stacji telewizyjnych Niemczech.
  • Podaj nazwiska trzech piosenkarzy lub nazwy trzech zespołów niemieckich.
  • Wymień imiona i nazwiska nauczycieli języka niemieckiego w naszej szkole.
  • Zadanie 3 – "kalambury" ( 1 pkt + 1pkt )

Jedna osoba z drużyny podchodzi do komisji i losuje hasło – rzeczownik. Pozostali członkowie zespołu nieznający hasła, mają za zadanie odgadnąć na podstawie ruchów, gestów i mimiki osoby pokazującej, o jaki wyraz chodzi. Dodatkowy punkt otrzymuje drużyna za podanie prawidłowej nazwy w języku niemieckim.

    • telewizor
    • słońce
    • dywan
    • deszcz
    • strach
    • miłość

.....................................................................

  • Zadanie 4 – "krzyżówka" – ( 3 pkt )

Drużyny otrzymują do rozwiązania krzyżówkę. Wpisane poziomo wyrazy utworzą rozwiązanie – pionowe hasło. Drużyna, która jako pierwsza odgadnie hasło, sygnalizuje to przez podniesienie ręki. W przypadku jednoczesnego podniesienia ręki, decyduje ilość poprawnie odgadniętych wyrazów.

1.

C

O

M

P

U

T

E

R








2.

A

K

K

U

S

A

T

I

N


3.

M

U

T

T

E

R












4.

O

S

T

E

R








5.

P

O

S

T







6.

F

R

A

U











7.

S

O

M

M

E

R


8.

D

E

U

T

S

C

H

L

A

N

D







9.

H

A

N

D

Y







10.

S

U

R

F

E

N



11.

F

U

ß

B

A

L

L









12.

O

P

E

L





Poziomo:

1. ein Gerät, an dem ein Informatiker arbeitet 2. nicht Dativ, Genitiv, Nominativ 3. die Frau von deinem Vater 4. ein Frühlingsfest, der am Sonntag beginnt 5. dort kannst du Briefmarken kaufen 6. nicht ein Mann 7. die wärmste Jahreszeit 8. unser westlicher Nachbar 9. zum Beispiel "Nokia" oder Motorola" 10. man kann es im Internet oder am Meer machen 11. ein Sport mit zwei Toren und 22 Spielern 12. eine deutsche Automarke

Rozwiązanie krzyżówki: EUROPA SCHULE

  • Zadania 5 – "uzupełnianka" – (10 pkt )

Drużyny otrzymują do uzupełnienia 10 zdań związanych z Berlinem. W ciągu 5 minut należy wpisać brakujące wyrazy.

1. Berlin liegt an der S.. . . . . . . . . . . . . . . . . .

2. Berlin ist die H . . . . . . . . . . . . . . . . der Bundesrepublik Deutschland.

3. Berlin hat 170 M . . . . . . . . . . . . . . . und ist damit eine der wichtigsten

Museumstädte der Welt.

4. Bis zum Fall der Berliner M . . . . . , symbolisierte das Brandenburger

Tor die Teilung Deutschlands.

5. Vom Brandenburger Tor bis zum Alexanderplatz führt die Straße

U . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

6. Trotz vieler Proteste wächst die L . . . . . . . . . . . . . . . von Jahr zu Jahr.

7. Das moderne Berlin symbolisiert der P . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

8. Das P . . . . . . . . . . . . . . – M . . . . . . . . . . . steht auf der Museuminsel.

9. In Berlin steht der 368 Meter hohe F . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

10. In Berlin kann man mit der . . . . . – Bahn und . . . . . – Bahn fahren.

Rozwiązania: 1. Spree 2. Hauptstadt 3. Museen 4. Mauer 5. Unter den Linden

...............................

  • Zadanie 6 – "charakterystyczna potrawa dla danego kraju" ( 3 pkt + 2 pkt )

Drużyny mają za zadanie przedstawić i zaprezentować przygotowaną przez siebie potrawę. Dodatkowe punkty drużyna otrzymuje za interesującą prezentację danej potrawy.

.....................................

  • Zadanie 7 – "przysłowia" ( 10 pkt )

Drużyny otrzymują do odgadnięcia i wpisania 10 przysłów niemieckich. Odgadnięte przysłowia należy wpisać w wykropkowane pola.

1. Alte Liebe rostet nicht.

..............................

    1. Aller Anfang ist schwer.

      ..............................

    2. Reden ist Silber, Schweigen ist Gold.

      ..............................

    3. Ohne Fleiß kein Preis.

      ..............................

    4. Kleider machen Leute.

      ..............................

    5. Übung macht den Meister.

      ..............................

    6. Die Beine in die Hand nehmen.

      ..............................

    7. Alles auf eine Karte setzen.

      ..............................

    8. Mit jemandem Katze und Maus spielen.

      ..............................

    9. Arm wie eine Kirchenmaus sein.

..............................

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie do wykorzystania na lekcjach -> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej



Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie