Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Ćwiczenia na zaburzenia sfery wzrokowej i słuchowej

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 3970 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

W pracy terapeutycznej wyróżnia się dwa rodzaje oddziaływań: korekcyjne i komprensacyjne. W korekcyjnym wyjważniejsze są działania mające na celu usprawnienie zaburzonych funkcji, rozpoczynając zajęcia od ćwiczeń eliminujących najgłębsze zaburzenia.Kompensacyjny obejmuje ddziaływania na funkcje i procesy zachowacze, czyli sprawnie przebiegające podczas czytania i pisania u konkretnego dziecka. Funkcje te mają wspomagać dysfunkcje ujawnione w diagnozie psychlogiczno- pedagogicznej. Podnoszą one samoocenę, pozwalają odbudować wiarę we własne siły i wzbudzają motywację do spełniania obowiązku szkolnego.

Oto kilka propozycji ćwiczeń na zaburzenie sfery wzrokowej i słuchowej dla dzieci ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się.



I poziom – wokół dziecka

-zabawa ,,ciepło-zimno"

-wyszukiwanie przedmiotu według koloru lub kształtu

-nauczyciel opisuje ucznia lub przedmiot ,a dziecko zgaduje kto lub co

jest opisywane

-uczeń uważnie przygląda się dowolnemu przedmiotowi ze swojego otoczenia,

a następnie opisuje go z pamięci wymieniając jak najwięcej jego cech.


II poziom – rysunek

-rysowanie po śladzie

-odwzorowywanie kształtów ze wzoru

-rysowanie elementów o takich samych kształtach

-rozmieszczenie elementów na rysunku wg podanego wzoru


III poziom-litery

-pisanie po śladzie

-pisanie liter optycznie podobnych

-uczeń bierze pasek papieru i tnie go na tyle części ile jest wyrazów w zdaniu,

kolejny pasek tnie na tyle części ile jest sylab lub głosek w wybranym wyrazie

-uczniowie na kartkach piszą dowolną sylabę i zamieniają się kartkami z sąsiadem , który dopisuje drugą sylabę, tak aby powstał wyraz

-Dzieci otrzymują kartoniki z literami ruchomego alfabetu i wyszukują wśród nich literę pokazywaną przez nauczyciela. Nazywają ją i określają czy jest to spółgłoska czy samogłoska.





Zaburzenia słuchu

I Analiza i synteza wyrazu

Dzieci oglądają obrazki (np.: MAK, RAK, BYK), potem czytają podpisy i dokonują analizy wyrazów pod kątem liczby sylab, głosek i liter (samogłosek i spółgłosek).
- Tworzenie wyrazów 1-sylabowych 3-literowych (synteza)
Dzieci otrzymują rozsypankę sylabową i literową. Nauczyciel wspólnie z uczniami dodaje do sylab 2-literowych spółgłoskę, tworząc wyrazy w formie sylaby zamkniętej. Uczniowie czytają sylabę 2-literową, liczą sylaby, głoski, litery. Następnie czytają sylabę 3-literową zamkniętą, liczą sylaby, litery, głoski. Na koniec dzieci zapisują syntezę sylaby zamkniętej 3-literowej, np. ma - czerwonym kolorem, k - niebieskim. Przykłady: ma-k, by-k, la-s, pa-s, le-w.
-Wskazywanie obrazków, których nazwę stanowi sylaba 3-literowa zamknięta
Dzieci ze zbioru obrazków wyszukują tylko takie, których nazwa jest sylabą 3-literową zamkniętą. Przykładowe obrazki: mak, lis, rak, but, kot.
- Szukanie wyrazów 3-literowych w formie sylaby zamkniętej w dłuższych wyrazach
Dzieci czytają wyrazy, a następnie wyszukują i podkreślają te spośród z nich, które składają się z jednej sylaby 3-literowej zamkniętej. Na zakończenie ćwiczenia dzieci odczytują podkreślone sylaby w sposób całościowy. Przykłady: podlewa, buraki, blask, domek.
-Słuchowe różnicowanie głosek na podstawie dwóch wyrazów 1-sylabowych 3-literowych zamkniętych, różniących się jedną głoską. Przykłady: sen-ser, lis-lin, nos-noc, lok-lak, sad-sam

II Słuch fonematyczny
- dobieranie w pary wyrazów, które różnią się tylko jedną głoską (koza- kosa, mama- dama, tata- data, pije- bije, Ala- Ola).

- podkreślanie czerwoną kredką wyrazów, które "syczą", a niebieską, tych, które "szumią" (sok, puszka, szachy, postój, proszek, ser).

Do ciekawych zabaw należą zabawy w wymyślanie ciągu wyrazów na daną literę, np. wszyscy wymyślają wyrazy na literę "k". Inną formą tej zabawy jest wyszukiwanie wyrazu, który zaczyna się na ostatnią literę poprzedniego wyrazu (mąka - Adam - most - tygrys- samochód - dom).





III Różnicowanie dźwięków

Młodsze dzieci uczymy rozróżniać dźwięki wydawane przez pojazdy, zwierzęta, stukot butów, skrzypnięcie drzwi, posługujemy się obrazkami. Następnie dzieci próbują naśladować słyszane głosy oraz rozpoznawać i różnicować dźwięki z otoczenia np. instrumentu. Ćwiczenia słuchowe w odróżnianiu dwóch głosek należy powtarzać aż do momentu, gdy dziecko nie będzie miało żadnych trudności w ich rozpoznawaniu. Wtedy wprowadzamy sylaby, a potem wyraz. Po upewnieniu się, że potrafi już rozróżnić oba dźwięki w sylabach i wyrazach powtarzamy je. Ćwiczenia te mogą odbywać się poprzez różnicowanie dźwięków mowy przez powtarzanie głosek, określanie ich położenia w wyrazie, wymyślanie wyrazów na określoną głoskę, szukanie do nich rymu.





                 opracowała : Wioletta Chudyka

Literatura:

Marta Bogdanowicz: Terapia pedagogiczna- ,,Przewodnik bibliograficzny" wyd. Harmonia 2005r
J.Czajkowska, K.Herda ,,Zajęcia korekcyjno- kompensacyjne w szkole" , Warszawa 1997 , wyd. WSiP

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie