Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Zasada rewalidacji indywidualnej jako forma wspierania rozwoju dzieci upośledzonych umysłowo w stopniu lekkim

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 1458 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Rewalidacja według Lipkowskiego to wychowanie specjalne jednostek upośledzonych, zmierzające do najpełniejszego ich rozwoju.
W zajęciach wspierających rozwój dzieci upośledzonych umysłowo w stopniu lekkim powinny obowiązywać następujące zasady:
1. zasada akceptacji
2. zasada indywidualizacji:
-  organizacja i tempo pracy,
-  przystępność treści nauczania,
-  stopniowanie trudności.
3. Zasada świadomego i aktywnego uczenia się.
4. Zasada wszechstronnej poglądowości i przykładu.
5.  Zasada zintegrowanego oddziaływania.
6.  Zasada trwałości osiągnięć i dobrego ich doskonalenia.
Zajęcia przeprowadzane z dziećmi upośledzonymi w stopniu lekkim mogą przybierać formę:
-  zajęć logopedycznych,
-  zajęć wyrównawczych,
-  zajęć korekcyjno-kompensacyjnych (usprawnienie funkcji percepcyjnych),
-  zajęć psychoterapeutycznych,
- zajęć korekcyjnych (wady postawy).
Celem wspomagania rozwoju dziecka jest osiągnięcie przez nie optymalnego poziomu pozwalającego na możliwe najwyższą samodzielność i komfort psychiczny dla niego i otoczenia. Pierwszym z zadań stojących przed nauczycielem jest przekonanie ucznia o jego pozytywnej sprawności, czyli wzbudzenie wiary w osiąganie sukcesów opartych na własnej aktywności – motywacji do działania, która pozwoli przezwyciężyć lęk przed porażką.
         Jedną z metod, która jest polecana do wpierania i stymulowania rozwoju dzieci upośledzonych fizycznie i psychicznie jest metoda Ruchu Rozwijającego Weroniki Sherborne. Jej nazwa wyraża główną ideę metody posługiwania się ruchem jako narzędziem wspomagania rozwoju psychoruchowego dziecka i terapii zaburzeń tego rozwoju.
W założeniach metody leży kształcenie:
1. świadomości własnego ciała i usprawnianie ruchowe,
2. świadomości przestrzeni i działania w niej,
3. dzielenie przestrzeni z innymi ludźmi i nawiązywanie z nimi bliskiego kontaktu.
Normalna aktywność człowieka, wykonywanie przez niego czynności ruchowych o charakterze dowolnym-celowym jest uwarunkowana świadomością własnego ciała i własnej tożsamości. Człowiek musi odczuwać i znać swoje ciało, jego części. Musi mieć też poczucie wyodrębnienia się od tego, co go otacza, posiadania poczucia własnego „ja”, istnienia jako jednostki.
Jednym ze źródeł tej świadomości jest kontakt naszego ciała z podstawą (ziemią-podłogą). Stojąc „mocno na ziemi”, odczuwamy to podłoże, własne stopy, czujemy własne ciało. Doznania płynące z poruszających się części ciała (kinestetyczne) i doznania dotykowe na skutek zetknięcia się ich z elementami otoczenia powodują, że poznajemy je.
Drugim ważnym źródłem odczuwania ciała jako całości jest wyczucie centralnej części ciała: brzucha i tułowia jako elementu integrującego ciało.
Udział w ćwiczeniach metodą Weroniki Sherborne ma na celu stworzyć dziecku okazje do poznania własnego ciała, usprawnienia motoryki, poczucie swojej siły, sprawności i w związku z tym możliwości ruchowych. Ponieważ dzięki temu zaczyna mieć ono zaufanie do siebie zyskuje też poczucie bezpieczeństwa. Podczas ćwiczeń ruchowych dziecko może poznać przestrzeń, w której się znajduje, przestaje ono być dla niego groźne. Dlatego czuje się w niej bezpieczniej, staje się bardziej aktywne, przejawia większą inicjatywę, może być twórcze.
Ćwiczenia te:
-            prowadzą do poznania własnego ciała,
-            pomagają zdobyć pewność siebie i poczucie bezpieczeństwa w otoczeniu,
-            uaktywniają nawiązywanie kontaktu i współpracy z partnerem i grupą,
-            rozwijają twórczo.
Zarówno projektując, jak i prowadząc zajęcia MRR, należy pamiętać o obowiązujących zasadach, którymi powinna kierować się osoba prowadząca:
-            uczestniczenie w zajęciach jest dobrowolne,
-            należy nawiązać kontakt z każdym dzieckiem, pamiętając o utrzymaniu kontaktu wzrokowego w dalszym ciągu zajęć,
-            zajęcia powinny być dla dziecka przyjemne i dawać możliwość przezywania radości z aktywności ruchowej, kontaktu z innymi ludźmi,
-            prowadzący powinien brać udział w zajęciach,
-            w czasie zajęć należy ściśle przestrzegać praw dziecka do swobody własnej decyzji, aby miało poczucie kontroli nad sytuacja,
-            zauważanie i stymulacja aktywności dziecka,
-            chwalenie dziecka, nie tyle za efekt, co za jego starania i wysiłek,
-            prowadzenie zajęć, szczególnie w początkach na poziomie podłogi,
-            zaczynanie od ćwiczeń prostych, stopniowo je utrudniając,
-            naprzemienne wykorzystywanie ćwiczeń dynamicznych i relaksacyjnych,
-            branie pod uwagę samopoczucia dziecka.
Zajęcia można prowadzić indywidualnie, bądź w grupie. Zajęcia grupowe mają szczególną wartość dla rozwoju społecznego. Dla celów terapeutycznych grupa nie może być zbyt liczna, najlepiej jest gdy liczy 6-14 dzieci. Skład grupy powinien być raczej stały. Ważne jest, aby zajęcia odbywały się systematycznie, minimum raz w tygodniu. Powinno się zapewnić każdemu dziecku dorosłego partnera.
Bardzo ważne są warunki lokalowe – duża przestrzeń, odpowiednie podłoże, świeże powietrze. W niektórych sytuacjach pomocne są materace i koce. Uczestnicy powinni mieć wygodne ubrania i ćwiczy na boso. Prowadzeniem zajęć powinny zająć się dwie osoby.


Ewa Wypusz

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie