Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Wynikowy plan pracy dydaktyczno-wychowawczej

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 79461 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

SPECJALNY OŚRODEK SZKOLNO-WYCHOWAWCZY W ŚWINOUJŚCIU

WYNIKOWY PLAN PRACY DYDAKTYCZNO-WYCHOWAWCZEJ

Wychowawcy:
mgr Bożena Suś
mgr Grażyna Kos
mgr Joanna Haczykowska


WSTĘP

WYCHOWANIE SPECJALNE to zamierzone, świadome i celowe oddziaływanie na wychowanków z odchyleniami od normy rozwoju, zmierzające do osiągnięcia dostępnego im, możliwie jak najbardziej prawidłowego i najwyższego fizycznego i psychicznego rozwoju oraz przygotowanie ich do życia i pracy zgodnie z powszechnie przyjętymi założeniami wychowawczymi w danym społeczeństwie. (H. Muszyński, 1976)
     Plan pracy tworzyłyśmy w oparciu o najważniejsze wartości i cele wychowania zawarte w programie wychowawczym Placówki. Ustalając cele dydaktyczno-wychowawcze , które realizować będziemy w naszej pracy wychowawczej w tym roku szkolnym oparłyśmy się na wartościach, gdyż to w nich upatrujemy

źródła celów wychowania.
Wprowadzenie w świat wartości i budowanie systemu wartości takich jak:
  • Prawda
  • Dobro
  • Miłość
  • Wolność
  • Równość
  • Bezpieczeństwo
  • Samorządność
  • Sumienność
  • Uczciwość
  • Pokój
  • Przyjaźń
  • Prawa człowieka
  • Zdrowie
  • Tolerancja
  • Patriotyzm
  • Sprawiedliwość
  • Kultura osobista
  • Szacunek dla ludzi
  • Szacunek do pracy
  • Szacunek do symboli narodowych
  • Szacunek dla tradycji i obrzędów
  • Szacunek dla środowiska przyrodniczego
  • Życie bez nałogów
  • Zdrowy styl życia
  • Świadomość ekologiczna
  • Odwaga cywilna
  • Odpowiedzialność za siebie i innych
  • Godność osobista
  • Świadomość narodowa
CHARAKTERYSTYKA GRUPY

     Grupa II w tym roku szkolnym to 14 dziewcząt w przedziale wieku od 9 do 19 lat. Do klasy III szkoły podstawowej uczęszcza 1 wychowanka, do klasy I gimnazjum 1 wychowanka, do klasy III gimnazjum 7 wychowanek, do klasy I zasadniczej szkoły zawodowej 2 wychowanki, do klasy II zasadniczej szkoły zawodowej 1 wychowanka i do klasy III szkoły zawodowej 2 wychowanki.
     Duże zróżnicowanie zainteresowań wynikające między innymi z różnicy wieku, różnorodności charakterów oraz „bagażu doświadczeń” wyniesionego z domów rodzinnych powodowało dużo sytuacji konfliktowych między dziewczętami. Najczęściej były to niegroźne spory lub nieporozumienia, ale zdarzały się także przejawy agresji słownej. Taki stan rzeczy negatywnie wpływał na poziom integracji w grupie. Nad tym problemem pracowałyśmy przez ostatnie lata, a od dwóch lat pracujemy z programem wychowawczym „Pollyanna”. Nasza praca zaprocentowała podniesieniem poziomu integracji grupy i jej funkcjonowania w internacie. Wykazała to analiza i wnioski z realizacji programu.
     Pierwszym zadaniem będzie, więc ugruntowanie pozytywnych zmian w zachowaniu dziewcząt i dalsza praca nad poprawą ich wzajemnych relacji. W tym roku szkolnym do grupy dołączyła wychowanka, która ma bardzo duże problemy z dostosowaniem się do zasad, jest agresywna, kłótliwa nie tylko w stosunku do rówieśników, ale także do wychowawców i nauczycieli. Dziewczyna jest aktualnie diagnozowana psychiatrycznie. Staramy się zapanować nad zamieszaniem, jakie uczyniła swoją postawą w dobrze już funkcjonującej grupie wychowawczej.
     Dużym sukcesem pracy wychowawczej w naszej grupie jest wzorowa frekwencja, na którą dziewczęta pracowały cały ubiegły rok, ucząc się odpowiedzialności i obowiązkowości. Mamy zamiar nadal kontynuować pracę nad wzmacnianiem tych cech oraz motywować wychowanki do dalszej nauki mimo osiągniętego wieku pełnoletności.
     Drugim ważnym zadaniem na ten rok jest wdrażanie wychowanek do pełnienia ról społecznych, odpowiedzialnej postawy społecznej, wywiązywania się z obietnic i zadań oraz samodzielnego rozwiązywania problemów i odpowiedzialnego zachowania się w trudnych sytuacjach.
     Mniejszy nacisk w tym roku położymy na zajęcia samoobsługowe a nadal utrwalać będziemy zasady higieny okresu dojrzewania oraz takie nawyki higieniczne jak: zakładanie do kąpieli pod prysznicem klapek kąpielowych, nie siadanie na kafelkach w łazience i pod prysznicem oraz chodzenie w kapciach, a nie na boso, zwłaszcza w okresie zimowym.
     Kolejnym ważnym zadaniem, traktowanym jako kontynuacja pracy z lat poprzednich, jest profilaktyka uzależnień i wdrażanie do zachowań prozdrowotnych. Duży nacisk kładziemy na redukcję napięć emocjonalnych i zachowań agresywnych oraz przeciwdziałanie paleniu papierosów.
     Do realizacji założonych zadań wykorzystujemy ciekawe formy i techniki pracy pedagogicznej. Kontynuować będziemy pracę z programem „Pollyanna” oraz Regulaminem i zasadami życia w naszej grupie. Program „Pollyanna” poddany został analizie, a wnioski posłużą do weryfikacji i dostosowania programu do aktualnych potrzeb.
     Do pracy wykorzystane zostaną także techniki pracy grupowej w oparciu o zajęcia sportowe, informatyczne, socjoterapeutyczne, środowiskowe oraz manualno-plastyczne (w tym roku w zdecydowanie mniejszym natężeniu w porównaniu z latami ubiegłymi). Efekty naszej pracy wzmacniać będziemy poprzez udział grupy w proponowanych imprezach na terenie Ośrodka i miasta. Grupa zadeklarowała przygotowanie wieczornicy z okazji Święta Niepodległości.
     Grupa II to konkretne osoby mające swoje słabe i mocne strony. Chcemy wzmacniać te dobre strony osobowości i możliwości naszych wychowanek i doskonalić je oraz pracować nad słabymi – ich eliminacją lub choćby poprawą:
  1. DZIECKO– Mocne strony: dziewczynka bardzo chętna do współpracy i nabywania nowych umiejętności, mimo dużej różnicy wieku dobrze odnajduje się w grupie wychowawczej. Słabe strony: dziewczynka ma upośledzenie umysłowe w stopniu umiarkowanym w związku z tym w planie wynikowym ujęto ją indywidualnie i zaplanowano dla niej odrębne działania wychowawcze.
  2. DZIECKO– Mocne strony: uzdolniona, taktowna, koleżeńska i życzliwa. Słabe strony: próby palenia papierosów, zainteresowania nieadekwatne do wieku – egzekwowanie stosowania się do zasad regulaminu obowiązujących szkołę podstawową, rozwijanie zainteresowań.
  3. DZIECKO– Mocne strony: koleżeńska, duża poprawa w zachowaniu, stara się. Słabe strony: kultura osobista na niskim poziomie(złe wzorce z domu), brak samodzielności, brak zaangażowania, brak zainteresowań – rozbudzanie zainteresowań, motywowanie do działania, usamodzielnianie i praca nad kulturą osobistą.
  4. DZIECKO– Mocne strony: życzliwa, taktowna. Słabe strony: palenie papierosów, spóźnienia – oddziaływania w kierunku rozwijania zainteresowań, angażowanie w życie grupy, zapobieganie paleniu papierosów i kradzieży. Dziewczynka jest w ciąży. Planujemy przeprowadzić z nią cykl rozmów na temat wczesnego macierzyństwa.
  5. DZIECKO– Mocne strony: grzeczna, koleżeńska, chętna do nauki, życzliwa. Słabe strony: rozkojarzona, niezorganizowana – wytężona praca nad umiejętnościami organizacyjnymi i odpowiedzialnością za siebie i swoje rzeczy.
  6. DZIECKO– Mocne strony: pracowita, sprawna ruchowo, dobry organizator. Słabe strony: palenie papierosów, próby kradzieży, prowokator – oddziaływania wychowawcze w kierunku przeciwdziałania kradzieżom, paleniu papierosów, ukierunkowanie energii na działania konstruktywne i akceptowane przez dorosłych.
  7. DZIECKO– Mocne strony: zdolna, grzeczna, taktowna, koleżeńska. Słabe strony: leniwa, brak własnej inwencji w działaniu – motywowanie do działania z własnej inicjatywy.
  8. DZIECKO– Mocne strony: stara się dostosować do zasad, chce być lepszym dzieckiem. Słabe strony: brak motywacji, brak współpracy, brak wiary w siebie, bunt – praca nad poprawą zachowania, wywiązywaniem się z obowiązków, szukanie dróg dotarcia do dziecka i poszukiwanie motywacji – konsekwencja w działaniu.
  9. DZIECKO – Mocne strony: lubi śpiewać, lubi małe dzieci. Słabe strony: agresywność, konfliktowość. Nieumiejętność dostosowana się do zasad. Duży stopień demoralizacji – działania wychowawcze w kierunku kanalizowania negatywnych emocji, wskazywanie innych sposobów radzenia sobie z własną złością i gniewem, trening zastępowania agresji. Wdrażanie do postępowania zgodnie z zasadami.
  10. DZIECKO– Mocne strony: uczynna, koleżeńska, pracowita, szczera. Słabe strony: brak zainteresowań, zmienność nastrojów – brak równowagi emocjonalnej, napady złości lub euforii - rozwijanie zainteresowań, umiejętności panowania nad emocjami.
  11. DZIECKO– Mocne strony: pracowita, koleżeńska, chętna do współpracy. Słabe strony: nieodpowiedzialna, konfliktowa, pali papierosy, wymyśla nieprawdziwe historie – kontynuacja oddziaływań wychowawczych(zachowanie Ewy w porównaniu do lat ubiegłych znacznie się poprawiło), wdrażanie do samodzielności i przeciwdziałanie paleniu papierosów i mówieniu nieprawdy. Poprawa relacji rówieśniczych. Przygotowanie do pełnoletności.
  12. DZIECKO– Mocne strony: prawdomówna, odpowiedzialna, pracowita, życzliwa i koleżeńska. Słabe strony: infantylna - praca nad dojrzałością emocjonalną. Wdrażanie do samodzielności.
  13. DZIECKO– Mocne strony: grzeczna, koleżeńska, chętnie współpracuje. Słabe strony: nieodpowiedzialna, nie rozumie konsekwencji swoich działań – praca nad większą odpowiedzialnością i zrozumieniem, że każde działanie kończy się jakąś konsekwencją.
  14. DZIECKO– Mocne strony: pracowita, chętna do nauki, życzliwa. Słabe strony: nieśmiała, skryta – działania wychowawcze w kierunku wyrabiania u Ady umiejętności okazywania emocji i pełnego uczestnictwa w życiu grupy.
     Porównując obraz grupy z lat poprzednich widzimy, że nasza praca idzie w dobrym kierunku i przynosi spodziewane rezultaty. Choć jeszcze wiele jest do zrobienia, to, co już osiągnęłyśmy utwierdza nas w przekonaniu, że kontynuacja pracy nad przyjętymi przez nas założeniami jeszcze bardziej usprawni i udoskonali funkcjonowanie dziewcząt w grupie i społeczeństwie.
DZIAŁ I
SAMODZIELNOŚĆ I SAMORZĄDNOŚĆ
Wdrażanie do samodzielności i samorządności

WIADOMOŚCI:
  • rozumie konieczność ponoszenia odpowiedzialności za swoje czyny
  • zna podstawowe druki urzędowe i urzędy
  • zna zasady pisania podania i życiorysu
  • zna zasady bezpieczeństwa obowiązujące w budynkach użyteczności publicznej i przybytkach kultury
  • zna i rozumie obowiązek udzielania pierwszej pomocy
UMIEJĘTNOŚCI:
  • samodzielnie podejmuje decyzje
  • radzi sobie w sytuacjach trudnych
  • samodzielnie organizuje stanowisko pracy i zabawy
  • broni swojego zdania używając rzeczowych argumentów, ale potrafi współpracować z grupą i wypracować kompromis
  • korzysta z urzędów i miejsc użyteczności publicznej (Urząd Miejski, Urząd Pracy, Opieka Społeczna, Sąd Rodzinny, Policja, Poczta, Telekomunikacja, Ośrodek Zdrowia i inne)
  • korzysta z przybytków kultury (biblioteka, kino, teatr, muzeum, galeria i inne)
  • samodzielnie wypełnia podstawowe druki urzędowe (wniosek o dowód osobisty, paszport i inne)
  • samodzielnie napisze podanie i życiorys
  • zawiadomi osobę starszą o grożącym niebezpieczeństwie
  • reaguje adekwatnie do zagrożeń
POSTAWY:
  • odwaga cywilna
  • odpowiedzialności za swoje czyny
  • odpowiedzialność za innych
  • kultura osobista
DZIAŁ II
WYCHOWANIE DO ŻYCIA W RODZINIE I SPOŁECZEŃSTWIE Wdrażanie do pełnienia ról rodzinnych i społecznych

WIADOMOŚCI:
  • zna regulamin wychowanka (prawa i obowiązki)
  • zna i rozumie pojęcie normy społecznej
  • zna cechy dobrego wychowanka i pracownika
  • zna wartość i wpływ rodziny na życie człowieka
  • zna i rozumie rolę i obowiązki matki oraz konsekwencje wczesnego macierzyństwa
  • zna sposoby zapobiegania wczesnej ciąży
  • zna zagrożenia występujące w rodzinie i społeczeństwie
UMIEJĘTNOŚCI:
  • przestrzega i stosuje ustalone zasady życia w grupie i społeczeństwie
  • dba o rodzinę i jej wartości
  • unika zagrożeń w środowisku rodzinnym
  • zapobiega przedwczesnemu zajściu w ciążę
  • nie godzi się na przemoc w rodzinie i środowisku
  • szuka pomocy u specjalistów
POSTAWY:
  • szacunek dla ludzi
  • szacunek do nauki i pracy
  • świadome i właściwe wypełnianie ról społecznych
  • przynależność do rodziny, grupy, społeczeństwa
  • poczucie godności własnej
DZIAŁ III
PROFILAKTYKA UZALEŻNIEŃ I WYCHOWANIE PROZDROWOTNE
Wyrobienie nawyków higienicznych

WIADOMOŚCI:
  • zna objawy i sposoby zapobiegania wszawicy, świerzbowi i grzybicy stóp
  • zna zasady bezpieczeństwa w czasie zabiegów higienicznych i porządkowych
UMIEJĘTNOŚCI:
  • dba o higienę osobistą i otoczenia
  • umiejętnie gospodaruje środkami higieny
  • zachowuje profilaktykę chorób zakaźnych poprzez: posiadanie własnych środków higieny i przyborów, nie pożycza ręcznika i odzieży, zakłada klapki pod prysznic, nie siada na posadzce
  • bezpiecznie stosuje środki lecznicze zwalczające wszawicę, świerzb, grzybicę
  • bezpiecznie zachowuje się w pomieszczeniach sanitarnych np: używa mat antypoślizgowych
  • bezpiecznie korzysta ze środków chemicznych (higieny i czystości)
  • bezpiecznie korzysta ze sprzętu AGD (pralka, odkurzacz, suszarka do włosów i inne)
POSTAWY:
  • właściwe nawyki higieny osobistej i otoczenia
Kształtowanie właściwych postaw w stosunku do uzależnień

WIADOMOŚCI:
  • zna szkodliwość palenia tytoniu
  • zna skutki wpływu alkoholu na organizm człowieka
  • zna pojęcie choroby alkoholowej i rozumie jaki ma ona wpływ na rodzinę
  • zna pojęcia: narkotyk, środek odurzający
  • zna rodzaje i formy narkotyków i środków odurzających
  • zna działanie narkotyków i środków odurzających oraz ich wpływ na człowieka
  • zna konsekwencje uzależnienia
  • zna osoby i miejsca oferujące pomoc dla ludzi i rodzin uzależnionych od używek
UMIEJĘTNOŚCI:
  • wymieni skutki stosowania używek (tytoniu, alkoholu, środków odurzających, narkotyków)
  • nie korzysta z w/w używek
  • nie ulega namową i odmawia przyjmowania używek od innych
  • uczestniczy w proponowanych akcjach profilaktycznych
  • uzupełnia wiedzę na temat uzależnień
POSTAWY:
  • świadome wystrzeganie się stosowania używek
  • życie bez nałogów
Wdrażanie do zachowań prozdrowotnych
WIADOMOŚCI:
  • zna formy aktywnego spędzania czasu wolnego
  • zna zasadę „fair play”
  • zna podstawowe zasady zdrowego żywienia
  • zna zasady bezpieczeństwa podczas zajęć sportowych i rekreacyjnych
UMIEJĘTNOŚCI:
  • stosuje zasadę „ fair play”
  • umiejętnie wypoczywa
  • zdrowo się odżywia
  • stosuje zasady bezpieczeństwa podczas wszelkich zajęć sportowych i rekreacyjnych
POSTAWY:
  • świadomie dba o swoje zdrowie
  • umiejętnie wypoczywa
  • prowadzi zdrowy styl życia
  • toleruje i nie wyśmiewa możliwości innych ludzi
DZIAŁ IV
WSPOMAGANIE ROZWOJU UMYSŁOWEGO I KSZTAŁTOWANIE UMIEJĘTNOŚCI SZKOLNYCH
Wspomaganie rozwoju umysłowego

WIADOMOŚCI:
  • poznaje nowe wiadomości
  • rozumie konieczność utrwalania zdobytej wiedzy
  • rozumie wartość i znaczenie nauki i postępu w życiu człowieka
UMIEJĘTNOŚCI:
  • korzysta z podręczników
  • czyta czasopisma i lektury
  • korzysta z pomocy dydaktycznych
  • korzysta z biblioteki
  • systematycznie powtarza wiadomości
  • systematycznie i samodzielnie odrabia zadane prace domowe
  • przygotowuje się do zajęć lekcyjnych
  • informuje wychowawcę o zaleceniach nauczyciela
  • dokładnie notuje polecenia nauczyciela w zeszycie
  • uczestniczy w proponowanych przez wychowawcę rozrywkach umysłowych
  • wykonuje ćwiczenia doskonalące umiejętność pisania, liczenia, czytania
  • ćwiczy pamięć
POSTAWY:
  • sumienność
  • obowiązkowość
  • pilność
  • systematyczność
  • odpowiedzialność
  • ciekawość poznawcza
  • służy pomocą słabszym koleżankom
  • świadomie realizuje obowiązek szkolny
DZIAŁ V
WYCHOWANIE PATRIOTYCZNE I OBYWATELSKIE
Kształtowanie postaw wzorowego obywatela i patrioty
WIADOMOŚCI:
  • zna symbole narodowe
  • zna cechy wzorowego obywatela i patrioty
  • zna prawa i obowiązki obywatelskie
  • wie kto jest prezydentem RP
  • zna stolicę Polski
  • zna słowa hymnu narodowego
UMIEJĘTNOŚCI:
  • wymieni i rozpozna symbole narodowe
  • pokaże na mapie Warszawę
  • postępuje zgodnie z zasadami obywatelskimi
  • bierze udział w demokratycznych wyborach
POSTAWY:
  • patriota
  • wzorowy obywatel
  • świadomość narodowa szacunek do symboli narodowych
DZIAŁVI KULTYWOWANIE TRADYCJI I OBRZĘDOWOŚCI
Wdrażanie do świadomego uczestnictwa w tradycjach i obrzędach
WIADOMOŚCI:
  • zna najpopularniejsze polskie tradycje i obrzędy
  • zna zasady bezpieczeństwa obowiązujące podczas przebywania w tłumie
  • zna zasady bezpieczeństwa podczas uczestnictwa w obrzędach i konkursach
UMIEJĘTNOŚCI:
  • wymieni najważniejsze wydarzenia narodowe, religijne i ludowe obchodzone w Polsce
  • uczestniczy w obchodach świąt i wydarzeń
  • bezpiecznie zachowuje się w czasie przygotowywania imprez i zgromadzeń związanych z obchodami tradycji i obrzędów
POSTAWY:
  • świadome uczestnictwo w obchodzonych w Polsce, związanych z tradycjami i obrzędami wydarzeniach
  • chęć kultywowania tradycji i obrzędowości
  • poszanowanie i tolerancja wszystkich istniejących tradycji i obrzędów
DZIAŁ VII
EDUKACJA TURYSTYCZNA I REGIONALNA Z ELEMENTAMI WYCHOWANIA KOMUNIKACYJNEGO

Wdrażanie do uprawiania turystyki i znajomości regionu
WIADOMOŚCI:
  • zna charakterystyczne dla swojego regionu atrakcje turystyczne
  • zna sposoby orientacji w terenie
  • zna oznakowania punktów informacji turystycznej
  • zna oznakowania szlaków turystycznych
  • zna zasady korzystania ze środków komunikacji
  • zna zasady bezpieczeństwa w czasie podróży pieszej i środkami transportu
UMIEJĘTNOŚCI:
  • rozpoznaje znaki w przyrodzie świadczące o kierunkach
  • rozpoznaje symbole punktów obsługi turystycznej i oznakowania szlaków turystycznych
  • stosuje się do zasad ruchu drogowego dla pieszych
  • korzysta ze środków komunikacji
  • odczytuje rozkład jazdy pociągów i autobusów
  • odczytuje i stosuje w sposób właściwy sygnały świetlne
  • bezpiecznie porusza się po terenie i podróżuje
POSTAWY:
  • potrzeba znajomości swojego regionu i kraju
  • wytrwałość w dążeniu do celu stosuje na co dzień zdobytą wiedzę z zakresu turystyki, znajomości regionu i zasad ruchu drogowego
DZIAŁ VIII
EDUKACJA ŚRODOWISKOWO-PROEKOLOGICZNA
Wdrażanie do postaw proekologicznych

WIADOMOŚCI:
  • zna skutki działania człowieka na środowisko przyrodnicze
  • zna sposoby zapobiegania degradacji środowiska przyrodniczego
  • zna ideę i datę obchodów Dnia Ziemi
  • zna i rozumie cel istnienia Wydziału Ochrony Środowiska przy Urzędzie Miasta
  • zna znaczenie surowców wtórnych i rozumie potrzebę segregacji śmieci zna zasady bezpieczeństwa podczas prac porządkowych w terenie „zielonym”
UMIEJĘTNOŚCI:
  • wystrzega się niekorzystnych dla środowiska działań
  • aktywnie uczestniczy w obchodach Dnia Ziemi
  • znajdzie w Urzędzie Miasta wydział Ochrony Środowiska i uczestniczy w organizowanych akcjach
  • potrafi segregować śmieci
  • dba o otaczające ją środowisko przyrodnicze
  • porządkuje tereny „zielone” z zachowaniem zasad bezpieczeństwa (np.rękawiczki)
POSTAWY:
  • szacunek do środowiska przyrodniczego
  • świadoma dbałość o środowisko przyrodnicze
  • świadomość ekologiczna

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie