Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Autorski program sekcji koszykówki dziewcząt w roku szkolnym 2004-2005

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 1060 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zadzwoń do Nas!* - tel. 606-...-... ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Program ten opracowano dla nowo utworzonej sekcji koszykówki dziewczat, której celem było przygotowanie zespołu do rozgrywek w ramach Mistrzostw Województwa oraz propagowanie koszykówki dziewcząt w szkole i środowisku.

PROGRAM AUTORSKI SEKCJI KOSZYKÓWKI DZIEWCZĄT W ROKU SZKOLNYM 2004/2005

WPROWADZENIE

     Realizowane w szkole w ramach programu wychowanie fizyczne nie wypełnia obiektywnych potrzeb dziecka. Dla olbrzymiej większości dzieci i młodzieży zajęcia lekcyjne są niewystarczające i muszą być uzupełniane poza lekcjami. Taki rodzaj zajęć ma duży wpływ na realizację zadań wynikających z planu pracy szkoły oraz programu działań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych.
     W procesie wychowania fizycznego szczególną rolę, także ze względów zdrowotnych, odgrywają zajęcia ruchowe wzorowane na zespołowych grach sportowych.
     Gry sportowe, a wśród nich koszykówka należą do dyscyplin, które młodzież bardzo chętnie uprawia. Uczestnicząc w tego typu zajęciach dzieci mogą w pełni zaspokoić potrzebę ruchu, a ponadto zregenerować siły fizyczne i psychiczne, rozwijać sprawność psychomotoryczną , kształtować postawę współdziałania zespołowego i wzajemnej odpowiedzialności. Mogą także osiągnąć wysoki wynik sportowy we współzawodnictwie z innymi szkołami na poziomie powiatu, rejonu, czy też województwa.
     W czasie zajęć zawierających elementy koszykówki uczniowie mają możliwość zetknięcia się z wieloma odmianami form ruchu i stopniowego opanowania umiejętności opartych na ruchach celowych, precyzyjnych i skoordynowanych, które następnie będą wykorzystane we współzawodnictwie i współdziałaniu w zespole.

CELE
  • wszechstronny rozwój fizyczny,
  • propagowanie zdrowego stylu życia,
  • upowszechnianie wzorców aktywnego spędzania czasu,
  • wyposażenie uczestników w podstawowe wiadomości z zakresu kultury fizycznej pozwalających na samodzielne podejmowanie działań w celu usprawnienia funkcjonowania organizmu,
  • kształtowanie umiejętności wykorzystania opanowanych indywidualnych i zespołowych form ruchu w aktywności rekreacyjno – sportowej,
  • rozwijanie zainteresowań sportowych,
  • popularyzowanie koszykówki w szkole i w środowisku,
  • kształtowanie postaw osobowościowych.
ZADANIA GŁÓWNE
  • kształtowanie sprawności kondycyjno – koordynacyjnej,
  • przygotowanie teoretyczne,
  • przygotowanie techniczno – taktyczne,
  • przygotowanie do udziału w zawodach sportowych.
ZADANIA OPERACYJNE
Motoryczność

szybkość – bieg po prostej, po łuku, bieg przodem, tyłem, bieg ze zmianą tempa i kierunku, starty z różnych pozycji wyjściowych, start i zatrzymanie na sygnał, sztafety wahadłowe.

zwinność – szybkie zmiany form ruchu, reakcja na ruch przeciwnika, ćwiczenia z piłkami (chwyty, podrzuty, kozłowanie, toczenie) w zmiennych sytuacjach, tory przeszkód.

wytrzymałość – ćwiczenia powtarzane w seriach: bieg tam i z powrotem, bieg wzdłuż linii bocznej boiska, krok odstawno – dostawny; gry i zabawy gra uproszczona, szkolna, właściwa.

siła – rzuty piłkami lekarskimi 1 – 3 kg, dźwiganie i przenoszenie przedmiotów, ćwiczenia z pokonywaniem ciężaru własnego ciała i ciała partnera.

moc – wieloskoki, skoki jednonóż i obunóż, skoki wolne i mieszane, skoki dosiężne.

Umiejętności

indywidualne poruszanie się z piłką i bez piłki:
  • w ataku,
  • w obronie.
chwyty i podania:
  • chwyty (oburącz, jednorącz z dochwytem),
  • podania (oburącz: sprzed klatki piersiowej, znad głowy, dołem, kozłem; jednorącz: podanie podstawowe, hakiem, kozłem, wokół tułowia).
kozłowanie:
  • kozłowanie niskie,
  • kozłowanie wysokie,
  • kozłowanie slalomem,
  • kozłowanie ze zmianą tempa,
  • kozłowanie ze zmianą ręki kozłującej,
  • kozłowanie ze zmianą kierunku i tempa.
pivoty:
  • pivot w przód,
  • pivot w tył.
rzuty do kosza:
  • rzut oburącz i jednorącz miejsca,
  • rzut z biegu,
  • rzut po kozłowaniu,
  • rzut z wyskoku.
zwody:
  • zwody z piłką,
  • zwody bez piłki.
indywidualne atakowanie i obrona:
  • rozegranie sytuacyjne 1x1, 2x2, 3x3,
  • uwalnianie się od obrońcy.
postępowanie zespołowe w ataku:
  • zasłony,
  • atak szybki,
  • atak pozycyjny.
postępowanie w obronie:
  • obrona „każdy swego”.
Wiadomości
  • zasady i przepisy gry,
  • wiadomości dotyczące techniki i taktyki gry, znajomość zasad bezpiecznego zachowania na zajęciach ruchowych,
  • zasady przeprowadzania zawodów w grach zespołowych,
  • sposoby dokonywania samokontroli i samooceny sprawności fizycznej i umiejętności ruchowych.
TREŚCI KSZTAŁCENIA I WYCHOWANIA
  • ćwiczenia wzmacniające muskulaturę i stymulujące funkcjonowanie układu krążenia,
  • ćwiczenia doskonalące umiejętności ruchowe mające zastosowanie praktyczne i rekreacyjno – sportowe,
  • organizowanie zajęć i imprez sportowo – rekreacyjnych,
  • nauczanie zasad sędziowania,
  • nauczanie umiejętności samokontroli i samooceny poziomu rozwoju fizycznego, sprawności i umiejętności ruchowych,
  • nauczanie ćwiczeń relaksacyjnych służących zachowaniu zdrowia fizycznego i psychicznego.
DZIAŁANIA WYCHOWAWCZE
  • kształtowanie poczucia więzi z zespołem i odpowiedzialności za wynik sportowy,
  • kultura uczestnictwa w różnych formach aktywności ruchowej: kulturalne kibicowanie na zawodach sportowych, przestrzeganie zasad „fair play”,
  • współpraca i współdziałanie w grupie koleżeńskiej i zespole,
  • odpowiedzialność za zdrowie i bezpieczeństwo własne i innych,
  • współpraca i pomoc w organizacji zajęć,
  • samoocena i samokontrola własnej aktywności na zajęciach i podczas zawodów sportowych,
  • kształtowanie pozytywnych postaw uczniów do ćwiczeń ruchowych w czasie wolnym.
SYSTEMATYKA DOBORU ĆWICZEŃ
  1. Ćwiczenia pomocnicze i wprowadzające.
  2. Ćwiczenia techniczne w formie zabawowej.
  3. Ćwiczenia techniczne i taktyczne w formie ścisłej.
  4. Ćwiczenia techniczne i taktyczne w formie fragmentów gry.
  5. Gra szkolna i właściwa.
ZASADY NAUCZANIA
Proces dydaktyczno – szkoleniowy będzie przebiegał z uwzględnieniem zasad:
  • aktywności i świadomości,
  • poglądowości,
  • stopniowania trudności,
  • systematyczności,
  • utrwalania,
  • indywidualizacji zadań.
METODY NAUCZANIA RUCHU
     W nauczaniu i doskonaleniu elementów technicznych i taktycznych zastosowane zostaną metody nauczania:
  • analityczna,
  • syntetyczna,
  • kompleksowa.
METODY REALIZACJI ZADAŃ
  • metoda zadaniowa – ścisła,
  • metoda naśladowcza ścisła,
  • metoda zabawowa – klasyczna,
  • metoda programowego usprawniania się.
METODY PRZEKAZYWANIA WIADOMOŚCI
  • pokaz,
  • objaśnienie,
  • instruowanie,
  • polecenie,
  • wykonywanie zadań ruchowych.
OSIĄGNIĘCIA
Uczeń:
  • dba o podnoszenie sprawność fizycznej,
  • organizuje i aktywnie uczestniczy w zespołowych formach aktywności ruchowej,
  • umiejętnie stosuje ćwiczenia kształtujące sprawność fizyczną i ruchowa,
  • podporządkowuje się określonym zasadom i przepisom,
  • jest odpowiedzialny za zdrowie i bezpieczeństwo własne i innych,
  • potrafi kulturalnie kibicować i uczciwie rywalizować,
  • stosuje różne formy relaksacji po wysiłku fizycznym.
EWALUACJA
Po zakończeniu pracy w sekcji ewaluacji podlega:
  • praktyczna przydatność wiedzy i umiejętności zdobytych na zajęciach,
  • poziom trudności proponowanych zadań,
  • osiągnięcia w rywalizacji sportowej,
  • możliwość rozwijania zainteresowań koszykówką.
Nauczyciel pod uwagę bierze również:
  • aktywność na zajęciach,
  • zaangażowanie uczestników,
  • relacje interpersonalne w grupie,
  • przejawianie inicjatywy.
LITERATURA
  1. Bondarowicz M. „Forma zabawowa w nauczaniu sportowych gier zespołowych”. S i T. Warszawa 1983.
  2. Krawczyk M. „Gry drużynowe w szkole podstawowej”. S i T. Warszawa 1988.
  3. Maszczak T. „ Metodyka wychowania fizycznego”. WAWF.Warszawa 1992.
  4. Rumiński A. „Mini koszykówka”. Agencja Promo – Lider. Warszawa 1994.
  5. Sieniek Cz. „Metodyka nauczania techniki w koszykówce”. Pracownia Wydawnicza „HELVETICA”. Starachowice 1997.
  6. Sieniek Cz. „Metodyka nauczania taktyki w koszykówce”. Pracownia Wydawnicza „HELVETICA” Starachowice 1997.
OPRACOWANIE:
Iwona Dziekońska
Aldona Wojewoda

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie