Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Terapia dzieci nieśmiałych z upośledzeniem umysłowym Metodą Ruchu Rozwijającego

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 1549 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Podczas kilkuletniej pracy z dziećmi upośledzonymi umysłowo zauważyłam u nich duży problem z nieśmiałością. Bardzo pomocna w walce z nim
okazała się Metoda Ruchu Rozwijającego Weroniki Sherborne.

  Wśród metod terapeutycznych stosowanych w pracy z dziećmi upośledzonymi umysłowo skuteczne okazały się: terapia zabawowa, metoda parateatralna, metoda socjoterapii, metoda wyzwalania aktywności M. i Ch. Knillów, Metoda Dobrego Startu oraz Metoda Ruchu Rozwijającego W. Sherborne. Wspólną cechą tych metod jest pobudzanie aktywności twórczej dzieci.
     Metoda Weroniki Sherborne jest metodą niewerbalną i uaktywniającą język ciała i ruchu. Posługiwanie się ruchem rozwijającym świadomość własnego ciała, świadomość przestrzeni i działania w niej, a także umiejętność i potrzeba dzielenia jej z innymi ludźmi, prowadzi do nawiązania z nimi bliskiego kontaktu.
Metoda ta dobrze służy w pracy z dziećmi z różnymi zaburzeniami w rozwoju oraz różnorodnymi potrzebami edukacyjnymi:
  1. upośledzonymi umysłowo
  2. autystycznymi
  3. z wczesnym porażeniem dziecięcym
  4. z zaburzeniami emocjonalnymi i zaburzeniami zachowania
  5. z niekorzystnych środowisk wychowawczych
  6. głuchych i niewidomych.
     Weronika Sherborne włączyła do swojej metody ćwiczenia przydatne do wyrównania wielu zaburzeń rozwoju psychoruchowego u dzieci, a zwłaszcza u tych, u których problemy dotyczą adaptacji do otoczenia i współistnieją z rozwojem w rozwoju psychicznym.
     Grupy ćwiczeń wspomagających rozwój dziecka, zawarte w metodzie Weroniki Sherborne, to: ćwiczenia prowadzące do poznania własnego ciała, ćwiczenia pomagające zdobyć pewność siebie i poczucie bezpieczeństwa, ćwiczenia ułatwiające nawiązanie kontaktu i współpracy z partnerem i grupą oraz ćwiczenia twórcze.
W pierwszej z wymienionych grup ćwiczeń można wymienić ćwiczenia:
  1. służące wyczuwaniu własnego ciała – leżenie na plecach, na brzuchu, ślizganie się w kółko na brzuchu na plecach, kręcenie się w kółko na pośladkach, czołganie się
  2. służące wyczuwaniu nóg i rąk – podciąganie kolan do siadu skulonego, pchanie kolan do siadu prostego, maszerowanie i bieganie, podnoszenie wysoko kolan, chodzenie na sztywnych nogach, na "gumowych" nogach
  3. służące wyczuwaniu nóg – dotykanie palcami stóp podłogi, uderzanie piętami o podłogę, uderzanie całą stopą o podłogę
  4. służące wyczuwaniu łokci – dotykanie łokciami kolan, dotykanie łokciami kolan naprzemiennie
  5. służące wyczuwaniu twarzy – wytrzeszczanie i mrużenie oczu, robienie zabawnych min
  6. służące wyczuwaniu własnego ciała – leżenie na plecach, turlanie, leżenie z rękami wzdłuż ciała (napinanie i rozluźnianie mięśni).
     Do ćwiczeń pomagających zdobyć pewność siebie i wzmacniać poczucie bezpieczeństwa w otoczeniu należą:
  1. ćwiczenie indywidualne – leżenie na plecach lub brzuchu (mięśnie rozluźnione), odprężenie jako odpoczynek po trudach ćwiczeń, odprężenie po napięciach wewnętrznych
  2. ćwiczenia w parach – jedna osoba robi mostek (pozycja na czworakach), a druga obchodzi ją na czworakach, przechodzi pod, przez, nad i dookoła
  3. ćwiczenia w grupach – grupa tworzy "tunel", reszta czołga się pod tunelem na plecach i brzuchu.
Kontakt z grupą i współpraca z partnerem i grupą ułatwiają ćwiczenia:
  1. ćwiczenia "z" w parach (partner aktywny i partner bierny):
    • w pozycji leżącej należy pchać partnera plecami, starając się pokonać jego opór, a następnie zmiana ról
    • ciągnięcie za kostki leżącego na plecach lub brzuchu
    • kołysanie (pozycja siedząca, tworzenie "fotelika" dla ćwiczącego pasywnie, obejmowanie go i łagodne kołysanie
    • prowadzenie "niewidomego" – ćwiczący zamyka oczy i jest oprowadzany
  2. ćwiczenia "przeciwko" w parach:
    • "skała" – ćwiczący staje w rozkroku podparty lub siedzi mocno podparty o podłoże, współćwiczący próbuje przesuwać "skałę", pchając w różnych kierunkach
    • "worek" – to samo ćwiczenie ze współćwiczącym leżącym na plecach lub brzuchu, a także próba przewrócenie współćwiczącego na drugą stronę
    • "paczka" – dziecko zwija się w kłębek, a współćwiczący usiłuje "rozwiązać" paczkę, ciągnąc go za ręce i nogi
  3. ćwiczenia "razem" w parach (obydwaj partnerzy aktywni)
    • partnerzy siedzą złączeni plecami, po czym wstają nie odrywając się od siebie, napierając na siebie plecami tak, aby obydwaj powstali
    • kołysanie się – partnerzy siedzą przodem do siebie z lekko zgiętymi nogami, trzymając się za ręce lub przeguby, na zmianę kładąc się na plecach i przeciągając się nawzajem
  4. ćwiczenia "razem" w grupie (trzy lub więcej osób)
    • ćwiczenia skoczne – dwóch współćwiczących wspomaga osobę skaczącą, trzymając ją za dłonie i łokcie
    • huśtanie – dwóch współćwiczących huśta trzeciego, trzymając go za kostki i nadgarstek
     Wprowadzając ćwiczenia twórcze warto zachęcić dzieci do zaproponowania grupie własnych ćwiczeń, rozwijających wszystkie aspekty ruchu, tańce.
     Zastosowanie wszystkich wymienionych ćwiczeń wymaga odpowiedniego podejścia, należy zacząć od ćwiczeń z jednym partnerem, potem z całą grupą. Należy też pamiętać o dobieraniu odpowiednich ćwiczeń dla poszczególnych dzieci, trzeba uwzględnić ich osobowość i indywidualne predyspozycje. Ważne jest też zbudowanie atmosfery bezpieczeństwa przed przystąpieniem do ćwiczeń, aby dzieci swobodne i odprężone mogły je wykonywać, traktując je przede wszystkim jako zabawę.
     Systematyczne stosowanie ćwiczeń z czasem daje bardzo korzystne efekty; dzieci otwierają się, podczas zajęć są zaangażowanie, dokładnie wykonują ćwiczenia, gdyż dają im one dużo radości. Ostatecznie taka praca z dziećmi daje efekt w postaci większej pewności siebie dzieci, które łatwiej nawiązują kontakty z otoczeniem, gdyż stają się pewniejsze siebie, zaczynają wierzyć w swoje możliwości, tym samym stają się miej nieśmiałe.
     Sądzę, że podane tu, przykładowe ćwiczenia równie dobrze można wykorzystać także z dziećmie bez deficytów w postaci upośledzenia umysłowego; mogą je wykrzystać w swej pracy nauczyciele - wychowawcy pragnący wesprzeć dzieci nieśmiałe, zahamowane, mające problemy emocjonalne lub zaburzone relacje społeczne w grupie.

Wykorzystana literatura
M. Bogdanowicz, B.Kisiel, M. Przasnyska, "Metoda Weroniki Sherborne w terapii i wspomaganiu rozwoju dziecka", Warszawa 1996.
B. Kaja, "Zarys terapii dziecka", Bydgoszcz 1998.

Opracowała
Danuta Gruszczyńska

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie