Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Uczucia pozytywne - koleżeństwo

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 10255 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Koleżeństwo jest istotną sprawą w życiu każdego młodego człowieka. Daje poczucie bezpieczeństwa i akceptacji. Dlatego też poruszanie tematyki uczuć jest bardzo ważne i ma znaczący wpływ na kształtowanie się innych pozytywnych uczuć w przyszłości dziecka.

Uczucia pozytywne

Temat : Koleżeństwo

I. Punkt wyjścia
Np. analiza listy Ani

List Ani
     Od sześciu miesięcy chodzę do nowej szkoły. Czuję się jednak samotna w klasie. Wszyscy są obojętni, nie zwracają na mnie uwagi. Na przerwie nie mam z kim porozmawiać. Kiedy czegoś zapomnę, nikt mi nie chce tego pożyczyć. Bardzo boleśnie odczuwam i przeżywam tą samotność, myślę, że moja sytuacja jest beznadziejna. Każdego ranka coraz bardziej boję się iść do szkoły, nie wiem jakie przykrości mnie tu czekają. Wczoraj dziewczyny z mojej klasy śmiały się ze mnie, z mojego ubioru. Nie wiem co mam dalej robić, może uciec, może więcej do szkoły nie iść.
     Wejściem w problematykę jest przygotowanie przez wychowanków wypowiedzi na temat: jakie wartości powinien posiadać dobry kolega ( koleżanka ), czego można oczekiwać od dobrego kolegi.

II. Cele zajęć:
Ogólne
Wychowankowie:
  1. Uświadamiają sobie czym jest koleżeństwo.
  2. Pojmą zobowiązania dotyczące koleżeństwa, czyli jak być dobrym kolegą, koleżanką i będą je stosować.
  3. Będą skłonni traktować koleżeństwo refleksyjnie.
Szczegółowe
Każdy z wychowanków będzie mógł być dobrym kolegą (koleżanką)wiedząc, że:
  1. Jego postawa „dobrego kolegi” wpływa na dobre samopoczucie innych ludzi, wyzwala w nich pozytywne odczucia i reakcje.
  2. Bycie dobrym kolegą wymaga od niego takich cech jak : uczynność, gotowość do współdziałania i niesienia pomocy, serdeczność, szacunek.
  3. Przeżywane uczucie koleżeństwa przygotowuje do przeżywania dojrzałej przyjaźni i miłości.
  4. Koleżeństwo wpływa na dobrą komunikację w grupie, utrwala więzi, buduje poczucie solidarności klasowej, grupowej, szacunku i zaufania.
  5. Hasło „Jeden za wszystkich, wszyscy za jednego” nie zawsze ma pozytywny aspekt, może także służyć złym celom. Źle pojęte koleżeństwo może prowadzić do zachowań negatywnych np. wagary, palenie papierosów itp.
III. Metoda : dyskusja partnerska, „burza mózgów”, dyskusja wychowanków nad wyobrażeniami o koleżeństwie, drama.

IV. Przebieg zajęć
     Może być narzucony przez punkt wyjścia. Zajęcia można także zacząć od filmu o tematyce koleżeństwa lub zabawą: „niedokończone zdania”. ( Np. mój dobry kolega to ... . Mogę na niego liczyć ponieważ ... , itp.)
  1. Wysłuchanie i analiza listu Ani ( nagranie na taśmie magnetofonowej lub odczytany ). Dyskusja na temat wysłuchanego listu. Refleksja nad zachowaniem się kolegów, koleżanek Ani. Dzieci udzielają wskazówek jak Ania może pozyskać sympatię klasy, co klasa powinna zrobić, aby Ania nie czuła się samotna i odtrącona. Nauczyciel uświadamia, że być może w klasie jest osoba , która czuje się źle wśród kolegów, podobnie jak Ania. Dlatego należy zastanowić się nad dobrymi i złymi cechami koleżeństwa.
  2. „Burza mózgów” - nauczyciel dzieli dzieci na grupy. Każda grupa otrzymuje po dużej kartce papieru. Na środku napisane są hasła „Dobry kolega” , „Zły kolega” . Dzieci dopisują cechy odpowiadające napisom. Wyczytanie cech dobrych i złych. Porównanie z odpowiedziami innych grup. Powieszenie kartek na tablicy.
  3. Gra dramowa – rozmowa kolegi z kolegą. Każda grupa dostaje koperty przedstawiające kolegów w różnych sytuacjach (losowanie kartek). Nauczyciel umawia się wcześniej, która grupa ma odegrać pozytywne cechy, a która negatywne.

    Sytuacje – ja – kolega

    Grupa I Zapomniałem długopisu. Powiem o tym koledze. Co odpowie kolega ?
    Grupa II Mam złamaną nogę, leżę w łóżku. Czuję się samotny. Zadzwonię do kolegi i powiem mu o tym. Co odpowie kolega ?
    Grupa III Mam kłopoty ze zrozumieniem matematyki. Powiem o tym koledze. Co odpowie kolega ?

    Sytuacje – kolega – ja

    Grupa IV Mój dobry kolega, chce abym z nim uciekł z lekcji. Co mam mu odpowiedzieć?
    Grupa V Mój kolega nie lubi się uczyć, jest leniwy. Prosił mnie abym dał mu „ściągnąć” z matematyki. Co mam mu odpowiedzieć?
    Grupa VI Mój kolega pali papierosy. Zachęca mnie do zapalenia papierosa, bo to takie fajne. Co mu odpowiem?

    Podsumowanie scenek.
         Dyskusja na temat zachowania kolegów. Ocena postępowania kolegów. Refleksja w jaki sposób sam zachowałbym się w takich sytuacjach, a także dotycząca obowiązków kolegów i koleżanek.
  4. Dyskusja partnerska na temat co robić aby być lepszym kolegą, koleżanką. Pokreślenie wartości moralnych koniecznych w koleżeństwie.
  5. Dyskusja na temat znaczenia koleżeństwa dla zespołu klasowego (wzmacnianie więzi, scalanie klasy , zachęca do współdziałania , współodpowiedzialności, itp.). Ustosunkowanie się uczniów do hasła „Jeden za wszystkich, wszyscy za jednego” ( nie zawsze pozytywnego ) .
  6. Refleksja nad własnym postępowaniem. Jakim jestem kolegą – koleżanką. „100 pytań do”
         Nauczyciel stosuje założenia programu telewizyjnego „100 pytań do...” i wzorując się na nim, wybiera dwóch uczniów„ciekawych ludzi”. Inni uczniowie „dziennikarze” będą zadawać pytania z dziedziny koleżeństwa. Ważne jest, aby nauczyciel prowadzący program zachował wszelkie formy kurtuazyjne ( wita gości, podaje rękę ).
  7. Oglądanie filmu „Nie jestem sam”. Problem koleżeństwa, akceptacja przez grupę. ( Akademia dobra. Rozmowy o rodzinie, przyjaźni i miłości ).
  8. Refleksyjne podsumowanie.
V. Efektywność wychowania
      Temat zajęcia winien być powtarzany zwłaszcza wówczas, gdy w grupie, klasie powstają problemy dotyczące koleżeństwa. Kartka z dobrymi cechami powinna wisieć w klasie przez dłuższy czas.

Joanna Woźniak

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie