Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Praca stymulacyjno-kompensacyjna



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.


 

Niniejsza publikacja przedstawia plan pracy o charakterze kompensacyjno-stymulacyjnym dla dzieci 6-letnich w odniesieniu do rozwijania percepcji wzrokowej.
PLAN PRACY O CHARAKTERZE KOMPENSACYJNO – STYMULACYJNYM DLA DZIECI 6 – LETNICH, W ODNIESIENIU DO PERCEPCJI WZROKOWEJ

Grupa trudności:fragmentaryczne zaburzenia funkcji poznawczych

Charakterystyczne objawy:
  1. Słaba spostrzegawczość , dziecko patrzy i nie widzi.
  2. Opis oglądanej ilustracji ubogi , na skutek spostrzegania małej liczby szczegółów , co utrudnia zrozumienie treści obrazka.
  3. Rysunki i układanki wg wzorów geometrycznych niedokładne , często zmienione położenie poszczególnych elementów ( przyczyną mogą być zaburzenia lateralizacji).
  4. Spostrzeżenia wzrokowe źle lub słabo zapamiętywane , stąd utrudniona jest orientacja w nowym otoczeniu , przegrywanie w grach stolikowy( loteryjki ,Chińczyk )
Wskazania ,przykładowe zajęcia

Kierować spostrzeżeniami wzrokowymi dziecka , zwracać uwagę na różne szczegóły w otoczeniu. Zachęcać do : rysowania , układania , konstruowania wg wzoru. Ćw. w odnajdywaniu takich samych obrazków , przedmiotów i różnych układów wśród innych podobnych : odnajdywanie różnic między obrazkami , przedmiotami. Odwzorowywanie graficznych układów , kształtów geometrycznych.

Metody badania percepcji wzrokowej:obserwacja, wywiad , analiza rysunków , testy, zestaw figur geometrycznych H.Spionek

PAŹDZIERNIK
  1. Odwzorowanie figur geometrycznych , rysowanie po śladach . Różnicowanie pod względem kształtu , koloru , wielkości.
  2. Ćw. według E.Waszkiewicz :”Obserwuję , mówię i rysuję”.
  3. Składanie pociętych na części obrazków wg wzoru i bez wzoru , pociętych pocztówek – początkowo 3 części , później więcej ( przykładowe ćw.: str.121, „Zajęcia korekcyjno – kompensacyjne w szkole” , J.Czajkowska , K.Herda).
  4. Rozpoznawanie figur geometrycznych , rysowanie wg wzoru.
  5. „Zwierzęta”- gra dydaktyczna : składanie obrazków ze zwierzętami , z 3 części
  6. Tablica VII , ćw. 13 wg E.Waszkiewicz :”Stymulacja psychomotoryczna rozwoju dzieci 6-8 letnich”, str.114.
  7. Wyodrębnianie różnic między obrazkami , str. 122:”Zajęcia korekcyjne” , J.Czajkowska , K.Herda.
LISTOPAD
  1. Loteryjka z figurami ( domino).
  2. Gra edukacyjna : „Chicco – Logic”.
  3. Zabawa w zwierciadło.
  4. „Co się zmieniło?”- zabawa dydaktyczna : zmiana położenia przedmiotów.
  5. „Pary”- dobieranie par zgrupowanych przedmiotów ( np. kubek i filiżanka) , a także gra dydaktyczna :”Pary”.
  6. Odtwarzanie z pamięci układów obrazków , przedmiotów , figur geometrycznych.
  7. „Ułóż po kolei” – układanie obrazków w kolejności , w jakiej były pokazywane.
  8. „Czym się różnią?”- dostrzeganie różnic między obrazkami : komputerowa gra edukacyjna :”Kolory i kształty”.
GRUDZIEŃ
Odtwarzanie wzorów wg obrazka ( np. za pomocą patyczków , części figur).
  1. Układanie puzzli składających się z niewielu elementów (później większa ilość).
  2. Klkowanie – koordynacja wzrokowo – ruchowa. Ćw. 39 , Tablica X , str. 117 :”Stymulacja...”, E.Waszkiewicz.
  3. Wskazywanie obrazków wg instrukcji słownych.
  4. Układanie szeregów złożonych z kilku , później większej ilości elementów.
  5. „Uzupełnij”- uzupełnianie brakujących elementów w rysunkach , obrazkach.
  6. „Jaka to figura?”- składanie z części figur wg wzoru.
  7. „Takie same”- klasyfikowanie zgromadzonych przedmiotów wg okreslonych cech (np. samochody , lalki , sztućce, przybory do mycia, itp.).
  8. „Kolory i kształty”- komputerowa gra edukacyjna. Kolorowanie rysunków.
STYCZEŃ
  1. Rozpoznawanie obrazków ( przedmiotów) opisanych słowami
  2. ”Co do czego pasuje?”- przyporządkowywanie , wg „Obserwuję , mówię...”E.Waszkiewicz.
  3. Nazywanie czynności , praca z ilustracjami z „Minimum logopedycznego” ( wkładka).
  4. ”Narysuj to , co pokazałam” – graficzne odtworzenie krótko eksponowanej figury.
  5. „Duże i małe”- tworzenie par liter: wielkie i małe , drukowane i pisane.
  6. „Szewczyk”- odnajdywanie właścicieli par butów zdjętych przez kolegów z grupy.
  7. „Obrazki”- omawianie ilustracji , dostrzeganie jak największej ilości elementów ( zadawanie dziecku pytań).
LUTY
  1. Wyszukiwanie różnic między obrazkami.
  2. Układanie figur z patyczków ( ćw. nr 7 , str. 123 „Zajęcia korekcyjno...”, J.Czajkowska).
  3. „Kto zmienił miejsce?”- zabawa dydaktyczna.
  4. „Puzzle”- układanie puzzli złożonych z większej ilości elementów.
  5. „Chicco – Logic”- gra edukacyjna.
  6. „Kolory i kształty”- komputerowa gra edukacyjna , dostrzeganie różnic między obrazkami.
MARZEC
  1. Układanie pociętych obrazków ( ćw. nr 2 , str. 12 , „Zajęcia korekcyjno...”, J.Czajkowska ) ; obrazki z części :”Wiosna” , itp.
  2. Wykrywanie podobieństw i różnic :”Obserwuję , mówię i rysuję”.
  3. Porządkowanie historyjek obrazkowych – edukacyjna gra dydaktyczna.
  4. „Komputerowe gierki”- edukacyjna gra dydaktyczna.
  5. „Sylabowe pary”- wyszukiwanie takich samych sylab , zapisanych na karcie.
  6. „Wyrazy”- dobieranie wyrazów o podobnej budowie , różniących się jedną literą (np. lis – las , Ela – Ala , itp.).
  7. „Sylaby”- łączenie sylab w wyrazy.
  8. „Jakiej litery brakuje?”- odczytywanie przez dzieci wyrazów , dostrzeganie i wyszukiwanie brakujących liter ( np. l . to – „a” ; m . ma – „a”).
KWIECIEŃ
  1. Zabawy ćwiczące spostrzegawczość :”Poznaj po dotyku” , „Co się zmieniło”, „Buty” ,itp.
  2. Rysowanie kompozycji wg wzoru.
  3. „Puzzle”- układanie puzzli o zwiększonej ilości elementów.
  4. „Klik uczy czytać”- zadania z edukacyjnej gry komputerowej , typu : „ Połącz ze sobą takie same litery” , „Znajdź brakujące litery”, itp.
  5. „Takie same wyrazy”- układanie z liter alfabetu ruchomego zaprezentowanych dziecku wyrazów ( dziecko układa wg wzoru).
  6. „Kompozycje”- tworzenie kompozycji wg wzoru z edukacyjnej układanki złożonej z plastikowych elementów.
  7. „Układamy”- układanie wzorów wg określonego rytmu : proponowanie dziecku kolejnych zadań , ze zwiększającą się ilością elementów.
MAJ
  1. ”Klik uczy czytać”- zadania z edukacyjnej gry komputerowej.
  2. Układanie domina obrazkowo – wyrazowego.
  3. Układanie historyjek obrazkowych wg kolejności zdarzeń.
  4. „Takie same wyrazy”- wyszukiwanie zapisanych na kartonikach par wyrazów , zagubionych pośród innych ( o podobnym brzmieniu).
  5. Puzzle – układanki o zwiększonej liczbie elementów.
  6. „Sylaby”- łączenie sylab w wyrazy ( gra dydaktyczna).
  7. „Co się zmieniło?”- dostrzeganie zmian w układach obrazków.
Literatura:
  • Elżbieta Waszkiewicz : „Stymulacja psychomotorycznego rozwoju dzieci 6-8 letnich” „Obserwuję , mówię i rysuję”
  • J.Czajkowska , K.Herda : „Z korekcyjno – kompensacyjne w s

 mgr Małgorzata Bebel

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie do wykorzystania na lekcjach -> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej



Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie