Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Wykorzystanie umiejętności muzycznych

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 1287 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Dziecko od najwcześniejszych lat życia odczuwa potrzebę ruchu, zabawy i kontaktu ze sztuką. Muzyka dodaje specjalnego wyrazu ruchom dziecka. Poruszając się zgodnie z muzyką, dziecko odczuwa ją bardzo aktywnie, lepiej rozumie jej charakter. Zróżnicowane formy wychowania muzycznego dają dziecku możliwość poznawania siebie jako odtwórcy rytmu i melodii. Zabawy rytmiczne są także środkiem do uaktywnienia dziecięcej ekspresji, dziecko wyzwala swą energię i radość życia.

Jestem nauczycielką wychowania przedszkolnego i nauczania początkowego z dwudziestoletnim stażem pracy. Mam także wykształcenie muzyczne. Umiejętność gry na instrumentach klawiszowych daje mi możliwość urozmaicania zajęć dydaktycznych zabawami ruchowymi przy własnym akompaniamencie. Zajęcia muzyczno – ruchowe stwarzają dzieciom okazję do poznawania różnych możliwości ruchu, do rozwijania inwencji twórczej. Staram się tak organizować zajęcia, by wszystkie dzieci mogły wykazać się inicjatywą, aktywnością i samodzielnością. Wnikliwie obserwując grupę, mogę wyłonić zarówno dziecięce zdolności jak i trudności ujawniające się podczas wspólnych zabaw. Specjalną opieką otaczam dzieci mniej sprawne ruchowo jak i te, wykazujące wyjątkowe zdolności muzyczne. Kilkakrotnie miałam okazję przygotowywać dzieci uzdolnione muzycznie do podjęcia nauki w szkole muzycznej z wynikiem pozytywnym.

Poprzez wspólne śpiewanie dążę do rozwijania i wzbogacania emocjonalnych przeżyć dzieci. Śpiew jest najbardziej naturalną i najdostępniejszą dla małego dziecka działalnością muzyczną, w której rozwija się muzyczne wyobrażenia słuchowe, stanowiące podstawę słuchu muzycznego.

Prowadzone przeze mnie zajęcia muzyczne rozwijają wyobraźnię dziecka, wzbogacają jego słownictwo. Dają wiele okazji do uaktywnienia jednostek biernych, budzą chęć pokonywania trudności, wywierają szczególnie korzystny wpływ na dzieci nieśmiałe.

Szczególnym zainteresowaniem dzieci cieszą się zabawy ruchowe, tańce i układy ruchowe do muzyki poważnej. Dzieci odczuwają dużą satysfakcję i zadowolenie przy realizowaniu stawianych im zadań oraz pokonywaniu związanych z tym trudności.

Do organizowanych uroczystości, w których uczestniczą rodzice, dziadkowie lub inne osoby zaproszone z zewnątrz, przygotowuję oprawę muzyczną. Posiadana przeze mnie umiejętność gry na instrumencie klawiszowym umożliwia mi dowolne dostosowywanie tempa towarzyszącej muzyki do możliwości percepcyjnych i wykonawczych dzieci.

W zajęciach umuzykalniających wykorzystuję również elementy z zakresu rytmiki. Przygotowuję też dzieci do udziału w festiwalach i konkursach piosenki przedszkolnej.

Widząc pozytywne efekty mej pracy będę nadal rozwijać zainteresowania muzyczne dzieci tak, by zaspokoić podstawowe potrzeby psychiczne dzieci: potrzebę ruchu, radości i osiągania sukcesów.



Przedstawiam kilka przykładów zabaw muzyczno – ruchowych:



  1. „Samochody” – reagowanie na przerwę w muzyce
Dzieci biegają w rytm muzyki, trzymając niewidzialną kierownicę. Na przerwę w muzyce zatrzymują się tak, jak samochody przed czerwonym światłem. Gdy ponownie usłyszą muzykę jadą dalej z zachowaniem ostrożności, by nie doszło do zderzenia. „Samochody”, które spowodują wypadek lub nie zdążą się zatrzymać odchodzą na bok – do „warsztatu” samochodowego w celu naprawy.


  1. „Figurki” – rozwijanie wyobraźni i poczucia własnego ciała
Dzieci maszerują, biegają lub podskakują w rytm muzyki zastanawiając się, jaką za chwilę zrobią figurę (może to być człowiek, zwierzę, przedmiot, litera...). Gdy muzyka milknie, dzieci zatrzymują się, przybierają wybraną pozę i kolejno nazywają swoją figurkę. Figury mogą być tworzone z większej liczby osób, w zależności od dziecięcej inwencji. Zabawę powtarzamy kilkakrotnie.


  1. „Kółeczka” – doskonalenie liczenia
Uczniowie poruszają się po sali w rytm muzyki. Na przerwę w muzyce i hasło np. „cztery”, łączą się w kółeczka liczące cztery osoby. Gdy zostanie koło, w którym brakuje dzieci, dwie osoby nie podają sobie rąk i podają liczbę brakujących dzieci. Zabawę powtarzamy zmieniając hasła, w zależności od liczebności grupy.


  1. „Wiosenne kwiaty” – rozwijanie poczucia własnego ciała
Dzieci klęczą lub kucają z opuszczoną głową. Akompaniament rozpoczynamy od dźwięków niskich, kierując się do coraz wyższych. Uczniowie w bardzo wolnym tempie podnoszą się aż do wspięcia na palce, z uniesionymi rękami i podniesioną głową – „kwiaty rosną i szukają słońca”.


  1. „Wiosna budzi kwiaty”
Jest to drugi wariant poprzedniej zabawy. Wybieramy jedno dziecko do roli wiosny, która delikatnym dotykiem budzi po kolei wszystkie kwiaty.




Anna Misiołek

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie