Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Zabawy badawcze Bawimy się powietrzem - rozwijanie zainteresowań przyrodniczych

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 10784 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Jest to scenariusz zajęć dydaktyczno – wychowawczych przeznaczony dla dzieci 5-letnich. Został on opracowany w ramach realizacji programu własnego Ziemia zielona planeta. Celem zajęć jest uświadomienie znaczenia czystego powietrza dla życia na Ziemi oraz konsekwencji zanieczyszczenia naszej planety.

Temat zajęcia: Zabawy badawcze: Bawimy się powietrzem - rozwijanie zainteresowań przyrodniczych poprzez wykonywanie doświadczeń. Wykorzystanie elementów Metody Bon D’epart.

Rodzaje aktywności dzieci: słowna, ruchowa, badawcza.

Cele ogólne:
  1. Zapoznanie dzieci z właściwościami powietrza za pomocą doświadczeń i obserwacji.
  2. Stwarzanie sytuacji sprzyjającej wykorzystanie zdobytej wiedzy.
  3. Uświadomienie dzieciom znaczenia powietrza dla życia na Ziemi.
  4. Rozwijanie poczucia troski i odpowiedzialności za obecną i przyszłą jakość życia na Ziemi.
Cele operacyjne:
  1. Zna właściwości powietrza.
  2. Aktywnie uczestniczy w zajęciach.
  3. Potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę podczas prowadzonych doświadczeń.
  4. Rozumie konieczność dbania o czystość powietrza.
  5. Starannie wykonuje powierzone zadania.
Metody:
  • obserwacja, rozmowa, opowiadanie, ćwiczenia praktyczne
Formy pracy:
    z całą grupą; w małych zespołach; indywidualna.
Środki dydaktyczne:
    balony, globus, plansze, butelka, świeczki, słoiki, gąbka, słomki, naczynia z mydłem, nagranie magnetofonowe, wzory graficzne, ołówki, tacki z piaskiem, kartki
Realizacja

Część wstępna:

Nauczyciel zaprasza dzieci do kręgu i proponuje „podróż badawczą”.

Część zasadnicza: Dzieci siedzą w kręgu na dywanie.
  1. Opowiadanie nauczyciela nt.:
    • znaczenia tlenu, jednego z gazów powietrza, dla życia ludzi, zwierząt i roślin, dbania o jego czystość;
    • obecności „wszędobylskiego” powietrza na zewnątrz nas i w środku ludzi i przedmiotów; Nauczyciel wspomaga swe opowiadanie przygotowanymi pomocami: globus, plansza z płucami człowieka.
  2. Wychowankowie słuchają opowiadania nauczyciela. Odwołując się do opowiadania nauczyciela, własnych doświadczeń, odpowiadają na pytania:
    • Czy człowiek może nie oddychać? / wstrzymanie na chwilę oddychania /
    • Co znajduje się wewnątrz nas, w płucach? Nauczyciel proponuje wychowankom odnaleźć odpowiedzi na powyższe pytania poprzez wykonanie doświadczeń.
  3. Nauczyciel formułuje problem do rozwiązania: „Czy na pewno powietrze znajduje się wewnątrz przedmiotów?”
  4. Dzieci wykonują doświadczenia, prowadzą obserwację – zanurzają butelkę i gąbkę w wodzie.
    Obserwują wydostające się z zanurzonych przedmiotów bąbelki – powietrze.
    Formułują wniosek powietrze znajduje się wewnątrz przedmiotów.
  5. Uwięzione powietrze – „Zabawa z balonami”:
    • Dzieci nadmuchują balony, wypuszczają powietrze na dywan. Obserwują poruszające się przedmioty na dywanie: bibułki, piórka. Układają wniosek „Wiatr to poruszające się powietrze”.
  6. „Co się dzieje z powietrzem, kiedy jest gorące?”:
    • Dzieci obserwują doświadczenie, wykonywane przez nauczyciela, który na szyjkę dużej butelki szczelnie naciąga balon a następnie zanurza butelkę w gorącej wodzie;
    • Wychowankowie zauważają powoli napełniający się balon powietrzem, który unosi się. Układają wniosek: „Powietrze znajdujące się w butelce, pod wpływem ciepła oddanego przez gorące powietrze, ogrzewa się i rozszerza zwiększając swoją objętość”.
    • Nauczyciel pokazuje dzieciom ilustracje unoszących się nad ziemią balonów wypełnionych gorącym powietrzem.
  7. Do czego jest potrzebne powietrze:
    • Nauczyciel zapala dwa znicze, jeden przykrywa słoikiem;
    • Dzieci próbują rozwiązać problem:, „Dlaczego płomień lampki pod słoikiem po krótkim czasie gaśnie?” Układają wniosek: „Powietrze podtrzymuje spalanie, przy spalaniu zużywa się. Jeśli dopływ powietrza zostaje odcięty płomień gaśnie”.
  8. „Bańki, bańki” – Metoda Bon D’epart.
    • Dzieci słuchają piosenki „Bańki mydlane”, odpowiadają na pytania dotyczące treści utworu.
    • Imitują ruchem czynności wysnute z treści piosenki.
    • Dopasowują wzór graficzny do piosenki.
    • Odtwarzają ruchem wzór graficzny w rytm śpiewnej piosenki.
  9. Zabawa w puszczanie baniek mydlanych.
    • Dzieci puszczają bańki mydlane.
    • Obserwują i odpowiadają na pytania zadane przez nauczyciela:
    • Kto puści największą bańkę?
    • Która będzie bardziej kolorowa?
    • Kto wypuści najwięcej baniek naraz?
Część końcowa: Nauczyciel dziękuje dzieciom za udział w zabawie – zajęciach.
Otwiera szeroko okno by uświadomić dzieciom potrzebę wietrzenia pomieszczeń.
Na zakończenie proponuje dzieciom wspólną zabawę ruchową z elementem ćwiczeń ortofonicznych pt. „Balonik”.

Opracowanie Joanna Opalińska
Przedszkole Publiczne Pilzno

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie