Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Dokuczanie

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 7818 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

 W naszych środowiskach szkolnych coraz częściej spotykamy się z przejawami agresji,  a często uczniowie nie wyobrazają sobie jak czuje się ofiara przemocy. Warsztaty z uczniami pozwolą wywołac u uczniów refleksję na ten temat.

Konspekt zajęć warsztatowych-wychowawczych
Opracowanie mgr Wiesława Szpara
 
Temat: DOKUCZANIE.
Cel: Wywołać refleksję uczniów na temat uczuć jakie przeżywa
        ofiara przemocy.
Metody: aktywne.
 
Przebieg zajęć:
Zajęcia trwają jedną godzinę lekcyjną. O ile istnieje taka potrzeba można je rozbudować do dwóch godzin lekcyjnych.
Uczniowie siedzą w kręgu.
1. Nauczyciel czyta list, który napisała uczennica do koleżanek i kolegów z klasy w momencie przenoszenia się do innej szkoły.
Oto jego streszczenie,
W liście uczennica ujawnia uczucia jakich doznała, jako „kozioł ofiarny”. Była bowiem jako filigranowa dziewczynka stale napastowana przez kolegów, a później nawet wykluczona z grupy. Koleżeństwo wyśmiewało się z niej także, poniżało itd. Treść listu nauczyciel może sam  dalej rozbudować
            W toku zajęć można posłużyć się także wybranym fragmentem filmu, którego bohater znalazł się w analogicznej sytuacji. Można także odpowiednie opowiadanie nagrać na taśmę i wykorzystać na zajęciach.
            Uczucia autorki wspomnianego listu, ofiary z filmu lub taśmy magnetofonowej wykorzystujemy jako wprowadzenie do dyskusji z uczniami.
2. Rozmowa w kręgu, (w toku której wypowiadają się wszyscy obecni). Rozmowa wzbudza refleksję u uczniów. Umożliwia im wczucie się w przeżycia osoby, której dokuczano.
W dalszym ciągu zajęć prowadzący prosi, aby chętni uczniowie odpowiedzieli na poniższe pytania:
- Czy znacie z własnego doświadczenia przypadki dokuczania?
- Na czym one polegały?
- Jaką rolę odegrałeś w takich sytuacjach? (Czy byłeś ofiarą, czy napastnikiem?)
- Co było motywem dokuczania w zapamiętanych przez uczniów przypadkach?
- Czy dokuczanie było świadome?
- Jak w czasie dokuczania zachowywała się ofiara?
- Spróbuje sobie uświadomić, co czuje ofiara dokuczania?     
- Czy sprawcy zdają sobie sprawę z tego co czuje ofiara?
 
3. Ćwiczenia:
            Na kanwie dotychczasowych materiałów można przygotować „psychodramę” (scenkę), w której aktorami będą uczniowie dokuczający i ofiara.
Uwaga: Rolę ofiary gra osoba, o której skłonnościach agresywnych jest nam wiadomo, aby poprzez doświadczenie poczuła, czym jest agresja i uczulona została na to, co przeżywa prześladowany kolega ( scenkę należy odegrać bez używania przemocy fizycznej ).
            Nauczyciel przygotowuje scenkę w ten sposób, że każdemu z wybranych uczniów przydziela karteczkę z informacją o roli jaką ma do odegrania (uczniowie nie wiedzą wcześniej kto będzie grał rolę agresora, a kto ofiary).
Propozycję scenki do odegrania zamieszczam poniżej.
Po odegraniu scenki przeprowadzona zostaje w kręgu dyskusja uczestników, w której analizuje się zachowania agresorów i ofiar. Rozmowa prowadzi uczestników zajęć do zrozumienia sytuacji ofiary i wczucia się w jej bezradność wobec ponawianych aktów agresji ze strony kolegów występujących w scence.
            Wyciągnięte z dyskusji wnioski mają doprowadzić do pozytywnej refleksji i postanowień.
4. W dalszym ciągu warsztatów uczniowie zastanawiają się nad tym, w jaki sposób mogą wyrobić w sobie postawę odwagi prowadzącą do obrony osoby poszkodowanej. Wielu ludzi dokucza innym osobom, aby samemu nie stać się ofiarą dokuczania. Dobrze by się stało, aby do tej prawdy potwierdzonej w nauce, dzięki dyskusji doszli także uczniowie, a także zrozumieli groźne skutki dokuczania.
Zakończenie: Burza mózgów.
Uczestnicy warsztatów podejmują w dalszej kolejności próbę rozwiązania problemu dokuczania w szkole. Zgłoszone przez uczniów propozycje nauczyciel notuje na tablicy. Później rozwiązania te mogą znaleźć się na liście środków zaradczych do stosowania w praktyce.
 
5. Wnioski:
            Uczniowie sami potrafią ocenić dokuczanie jako zjawisko niemiłe i negatywne. Sami je przeżyli w trakcie zajęć warsztatowych. Mogą też wskazać na sposoby obrony przez osobę napastowaną, a również podpowiedzieć, co mógłby zrobić nauczyciel lub uczeń w sytuacji długotrwałego dokuczania.
 
 
            Scenka
            Akcja rozgrywa się na boisku szkolnym przed lekcjami. Ofiarą staje się pilny uczeń Michał, który ma zawsze odrobione zadania matematyczne. Przed wejściem do szkoły oczekuje go trzech uczniów. Gdy zbliża się żądają od niego zeszytu z matematyki. Gdy Michał odmawia jeden chwyta go za ręce, drugi odbiera mu teczkę, a następnie wyrzuca zawartość na ziemię. Trzeci wreszcie podnosi zeszyt do matematyki i drze go na kawałki. Michał z płaczem zbiera rozsypane książki i zeszyty. Wraca do domu, a napastnicy uciekają.
            Nauczyciel może zaplanować do odegrania więcej scenek, aby mogło w nich uczestniczyć dużo młodzieży. Będzie też po ich odegraniu dyskusja bardziej gorąca. Scenki pozwolą młodzieży lepiej zrozumieć co przeżywa ofiara przemocy.
 

Mgr Wiesława Szpara

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie